LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

Pagrindinio komiteto IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠALPOS PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-675 8 STRAIPSNIO 4 DALIES PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-2196

 

2023-04-19 Nr. 103-P-16

Vilnius

          

           1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Justas Džiugelis – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Martynas Šiurkus – viceministras, Inga Buškutė – Pensijų grupės vadovė, Inga Barauskaitė – Pensijų grupės patarėja; Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos atstovai: Jerzy Miskis – direktoriaus pavaduotojas, Jovita Litvaitienė – Pensinių išmokų skyriaus vedėja.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

 

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-10-26  

 

 

 

 

 

Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2196:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, atkreipiame dėmesį, kad, vadovaujantis teisės technikos taisyklių reikalavimais, įstatymo projekto pavadinime reikėtų išbraukti perteklinius skaičių ir žodį „4 DALIES“. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad įstatymo projekto 2 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

 

 

2.

LR Teisingumo ministerija, 2022-11-08

 

 

 

Dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2196 atitikties Europos Sąjungos teisei:

Įvertinę <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2196 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Įvertinta.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos  Vyriausybė,

2023-01-04

 

 

 

 

Nutarimas Nr. 10 dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2196:

<...> Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

1. Iš esmės pritarti <...> įstatymo projektui Nr. XIVP-2196, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą Nr. XIVP-2196, atsižvelgiant į toliau pateiktus pasiūlymus:

1.1. Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo 8 straipsnyje nustatytų šalpos neįgalumo pensijų dydžių diferenciacija grindžiama tuo, kad darbingumo iki 24 metų (tam tikrais atvejais – iki 26 metų) sukakties dienos netekę asmenys bei daugiavaikės motinos ir neįgaliųjų slaugytojai dėl objektyvių priežasčių (negalios nuo vaikystės, vaikų auginimo ar neįgalių asmenų slaugymo) (Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 2–4 punktai) negalėjo įgyti išsilavinimo, aktyviai dalyvauti darbo rinkoje ir įgyti socialinio draudimo pensijų stažo socialinio draudimo pensijai gauti, todėl šiems asmenims šalpos neįgalumo pensijos nustatytos didesnio dydžio nei tiems asmenims, kurie darbingumo neteko po 24 metų sukakties dienos, tad turėjo galimybę įgyti išsilavinimą, dalyvauti darbo rinkoje ir, tapę neįgalūs, turėjo daugiau galimybių prisitaikyti aktyvioje darbo rinkoje (Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 5 punktas). Pritarus Įstatymo projektu Nr. XIVP-2196 teikiamam pasiūlymui, ši šalpos neįgalumo pensijų dydžių nustatymo logika būtų paneigta ir asmenys, nurodyti Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 5 punkte, gautų didesnio dydžio šalpos neįgalumo pensijas nei asmenys, nurodyti Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 2–4 punktuose. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siekiant išlaikyti šalpos neįgalumo pensijų dydžių proporcijas, siūlytina nuosekliai didinti šalpos neįgalumo pensijų dydžius Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 3–5 punktuose nurodytiems asmenims ir Įstatymo projekto Nr. XIVP-2196 1 straipsnį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 8 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Šalpos neįgalumo pensijos šio įstatymo 5 straipsnio 3–4 punktuose nurodytiems asmenims yra šių dydžių:

1)        asmenims, netekusiems 100 procentų darbingumo, – 2 šalpos pensijų bazės dydžio;

2)        asmenims, netekusiems 95 procentų darbingumo, – 1,87 šalpos pensijų bazės dydžio;

3)        asmenims, netekusiems 90 procentų darbingumo, – 1,75 šalpos pensijų bazės dydžio;

4)        asmenims, netekusiems 85 procentų darbingumo, – 1,62 šalpos pensijų bazės dydžio;

5)        asmenims, netekusiems 80 procentų darbingumo, – 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio;

6)        asmenims, netekusiems 75 procentų darbingumo, – 1,37 šalpos pensijų bazės dydžio;

7)        asmenims, netekusiems 70 procentų darbingumo, – 1,25 šalpos pensijų bazės dydžio;

8)        asmenims, netekusiems 65 procentų darbingumo, – 1,12 šalpos pensijų bazės dydžio;

9)        asmenims, netekusiems 60 procentų darbingumo, – 1 šalpos pensijų bazės dydžio.“

2. Pakeisti 8 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Šalpos neįgalumo pensijos šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte nurodytiems asmenims yra šių dydžių:

1)        asmenims, netekusiems 100 procentų darbingumo, – 2 šalpos pensijų bazės dydžio;

2)        asmenims, netekusiems 95 procentų darbingumo, – 1,83 šalpos pensijų bazės dydžio;

3)        asmenims, netekusiems 90 procentų darbingumo, – 1,66 šalpos pensijų bazės dydžio;

4)        asmenims, netekusiems 85 procentų darbingumo, – 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio;

5)        asmenims, netekusiems 80 procentų darbingumo, – 1,33 šalpos pensijų bazės dydžio;

6)        asmenims, netekusiems 75 procentų darbingumo, – 1,17 šalpos pensijų bazės dydžio;

7)        asmenims, netekusiems 60–70 procentų darbingumo, – 1 šalpos pensijų bazės dydžio.“

1.2. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu Nr. XIVP-2196 siūlomiems pakeitimams įgyvendinti reikės tobulinti Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos informacinę sistemą, siūlytina nustatyti vėlesnę priimto įstatymo įsigaliojimo datą – 2023 m. liepos 1 d.

1.3. Preliminariais Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skaičiavimais, pritarus šio nutarimo 1.1 ir 1.2 papunkčiuose pateiktiems pasiūlymams, priimtam įstatymui įgyvendinti nuo 2023 m. liepos 1 d. reikėtų apie 1 mln. eurų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, kurios būtų skiriamos iš šalpos išmokoms mokėti Lietuvos Respublikos 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme Nr. XIV-1556 numatytų asignavimų.

<...>

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymus.

Komitetas siūlo įstatymo įsigaliojimą nuo 2023 m. rugsėjo 1 d., atsižvelgdamas į institucijų prašymą ir siekdamas, kad  SODRA  tinkamai pasirengtų   įstatymo įgyvendinimui (dėl viešųjų pirkimų procedūrų ir programavimodarbų atlikimo trukmės).

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo Biudžeto ir finansų komitetas,

2023-01-18

 

 

 

 

Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus.

Pritarti.

 

2.

LR Seimo Neįgaliųjų teisių komisija, 2023-03-20

 

 

 

 

Komisijos sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui tobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus.

 

Pritarti.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Komiteto pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.      1.

LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2023-04-19

 

 

 

 

Argumentai ir pasiūlymas: Pritardami LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadai ir LR Vyriausybės išvadai ir pastaboms, siūlome pakeisti įstatymo projektą ir jį išdėstyti taip:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŠALPOS PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-675 8 STRAIPSNIO 4 DALIES PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2022 2023 m.                         d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 8 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Šalpos neįgalumo pensijos šio įstatymo 5 straipsnio 3 ir 4 punktuose nurodytiems asmenims yra šių dydžių:

1)        asmenims, netekusiems 100 procentų darbingumo, – 2 šalpos pensijų bazės dydžio;

2)        asmenims, netekusiems 95 procentų darbingumo, – 1,87 šalpos pensijų bazės dydžio;

3)        asmenims, netekusiems 90 procentų darbingumo, – 1,75 šalpos pensijų bazės dydžio;

4)        asmenims, netekusiems 85 procentų darbingumo, – 1,62 šalpos pensijų bazės dydžio;

5)        asmenims, netekusiems 80 procentų darbingumo, – 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio;

6)        asmenims, netekusiems 75 procentų darbingumo, – 1,37 šalpos pensijų bazės dydžio;

7)        asmenims, netekusiems 70 procentų darbingumo, – 1,25 šalpos pensijų bazės dydžio;

8)        asmenims, netekusiems 65 procentų darbingumo, – 1,12 šalpos pensijų bazės dydžio;

9)        asmenims, netekusiems 60 procentų darbingumo, – 1 šalpos pensijų bazės dydžio.“

2. Pakeisti 8 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Šalpos neįgalumo pensijos šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte nurodytiems asmenims yra šių dydžių:

1) asmenims, netekusiems 75–100 procentų darbingumo, – 2 šalpos pensijų bazės dydžio;

1)        asmenims, netekusiems 100 procentų darbingumo, – 2 šalpos pensijų bazės dydžio;

2)        asmenims, netekusiems 95 procentų darbingumo, – 1,83 šalpos pensijų bazės dydžio;

3)        asmenims, netekusiems 90 procentų darbingumo, – 1,66 šalpos pensijų bazės dydžio;

4)        asmenims, netekusiems 85 procentų darbingumo, – 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio;

5)        asmenims, netekusiems 80 procentų darbingumo, – 1,33 šalpos pensijų bazės dydžio;

6)        asmenims, netekusiems 75 procentų darbingumo, – 1,17 šalpos pensijų bazės dydžio;

2) 7) asmenims, netekusiems 60–70 procentų darbingumo, – 1 šalpos pensijų bazės dydžio.“

 

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio rugsėjo 1 d.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 2, susilaikė – 1.

 

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Justas Džiugelis.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Justas Džiugelis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja D. Aleksejūnienė