LIETUVOS RESPUBLIKOS

STRATEGINIŲ PREKIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1022 PAKEITIMO ĮSTATYMO Nr. XIV-1738  1 STRAIPSNIO pakeitimo  PROJEKTO

aiškinamasis raštas

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

2022 m. gruodžio 22 d. Seimas priėmė naujos redakcijos Strateginių prekių kontrolės įstatymą Nr. XIV-1738, kurio 10 straipsnio 1 dalies 2 ir 7 punktuose nustatyta, kad licencijos ir leidimai eksportuoti, importuoti ir atlikti kitus veiksmus su strateginėmis prekėmis neišduodami, jeigu fiziniam asmeniui, juridinio asmens kontroliuojančiam asmeniui ar juridinio asmens administracijos vadovui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis dėl  10 straipsnio 1 dalies 2 ir 7  punktuose nurodytų nusikalstamų veikų ir yra nepasibaigęs teistumas. Šiame (dar neįsigaliojusiame) naujos redakcijos Strateginių prekių kontrolės įstatyme Nr. XIV-1738, skirtingai nei šiuo metu galiojančioje  įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcijoje, nebelieka draudimo išduoti atitinkamas licencijas ir leidimus juridiniams asmenims, kuriems, lygiai kaip ir fiziniams asmenims, irgi yra įsiteisėję apkaltinamieji nuosprendžiai dėl Strateginių prekių kontrolės įstatymo Nr. XIV-1738 10 straipsnio 1 dalies 2 ir 7 punktuose nurodytų nusikalstamų veikų. Nors pagal naujos redakcijos Strateginių prekių kontrolės įstatymo Nr. XIV-1738 10 straipsnio 1 dalies 5 punktą licenciją ar leidimą siekiantiems įgyti juridiniams asmenims, lygiai kaip ir fiziniams asmenims, keliamas reikalavimas atitikti nacionalinio saugumo interesus, kas pagal Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktus suponuoja reikalavimą nebūti pripažintam kaltu dėl tam tikrų nusikalstamų veikų, tačiau pagal Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymą ne visų nusikalstamų veikų, kurios išvardintos Strateginių prekių kontrolės įstatymo Nr. XIV-1738 10 straipsnio 1 dalies 2 ir 7 punktuose, padarymas sąlygoja juridinio asmens pripažinimą neatitinkančiu nacionalinio saugumo interesų (pvz., dėl vagystės pagal Baudžiamojo kodekso 178 str. 1 d. nuteistas fizinis asmuo bus laikomas neatitinkančiu nacionalinio saugumo interesų ir jam negalės būti išduodama licencija ar leidimas importuoti, eksportuoti strategines prekes, o juridiniam asmeniui, kuris nuteistas dėl tos pačios nusikalstamos veikos, licencija ar leidimas pagal Strateginių prekių kontrolės įstatymo Nr. XIV-1738 10 straipsnio 1 dalies 2 punktą turės būti išduodami). Todėl minėta Strateginių prekių kontrolės įstatymo Nr. XIV-1738 nuostata prieštarauja lygiateisiškumo principui, kadangi fiziniams ir juridiniams asmenims kelia nevienodus standartus, taip pat sistemiškai prieštarauja pagrindiniam įstatymo tikslui – užtikrinti veiksmingą strateginių prekių kontrolę, nes sudaromos prielaidos sunkius teisės pažeidimus darantiems juridiniams asmenims disponuoti itin pavojingais daiktais. Taip pat svarbu pažymėti, kad nors Seimo 2022 m. gruodžio 22 d. priimto Strateginių prekių kontrolės įstatymo Nr. XIV-1738 10 straipsnio 1 dalies 2 ir 7 punktuose reikalavimas nebūti teistam keliamas juridinių asmenų vadovams, tačiau tokia nuostata nėra pakankama ir efektyvi, kadangi juridinio asmens vadovas gali būti labai greitai pakeistas, tokiu būdu apeinant įstatyme numatytą ribojimą. Būtent dėl šios priežasties kituose įstatymuose reikalavimas nebūti teistam keliamas tiek juridinių asmenų vadovams, tiek patiems juridiniams asmenims (pvz., Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 34 straipsnio 1 dalies 1, 2 punktai; Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 11 straipsnio 1 dalis, 2 dalies 3 punktas ir kt.). Taigi, Strateginių prekių kontrolės įstatyme Nr. XIV-1738 turėtų būti užtikrinta, kad licencijų ar leidimų importuoti, eksportuoti strategines prekes tokia pačia apimtimi neįgis ne tik fiziniai asmenys, kuriems yra įsiteisėję apkaltinamieji nuosprendžiai, bet ir dėl tų pačių nusikalstamų veikų nuteisti juridiniai asmenys. Atsižvelgiant į tai, kad juridiniams asmenims, priešingai negu fiziniams asmenims, teistumas nekyla, todėl terminai, kuriems nepraėjus juridinis asmuo negali įgyti atitinkamo leidimo ar licencijos, turėtų būti aiškiai apibrėžti pačiame įstatyme.

Siūloma įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 10 punkte  nustatyti apribojimus teistiems juridiniams asmenims įgyti licencijas ir leidimus importuoti bei eksportuoti strategines prekes, atitinkamai koreguojant 10 straipsnio 2 dalies 9 punktą, jame įtvirtinant, kad licencijos ar leidimo galiojimas sustabdomas, jeigu dėl juridinio asmens galimai padarytos nusikalstamos veikos vyksta baudžiamasis procesas;

Taip pat tikslinamas įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 punktas, jame aiškiai įtvirtinant, kad licencijos ar leidimo panaikinimo pakankamas teisinis pagrindas yra apkaltinamojo nuosprendžio dėl fizinio ar juridinio asmens padarytos nusikalstamos veikos įsiteisėjimas – išbraukiant nuostatą dėl atsiradusio teistumo, nes juridiniams asmenims teistumas apskritai nekyla. Taip pat svarbu pažymėti, kad teistumo atsiradimas net ir fizinių asmenų padarytų nusikalstamų veikų atveju yra aktualus ne licencijos ar leidimo panaikinimo stadijoje, bet tik jos išdavimo, nes būtent nuo teistumo trukmės priklauso, kiek laiko licencija ar leidimas negalės būti išduodami.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymo projektą iniciavo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas.

 

3. Kaip šiuo metu reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Seimo priimtame įstatyme (dar neįsigaliojusiame) naujos redakcijos Strateginių prekių kontrolės įstatyme Nr. XIV-1738, priešingai negu galiojančioje Strateginių prekių kontrolės įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcijoje, nebelieka draudimo išduoti atitinkamas licencijas ir leidimus juridiniams asmenims, kuriems, lygiai kaip ir fiziniams asmenims, irgi yra įsiteisėję apkaltinamieji nuosprendžiai dėl Strateginių prekių kontrolės įstatymo Nr. XIV-1738 10 straipsnio 1 dalies 2 ir 7 punktuose nurodytų nusikalstamų veikų.

 

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Pagrindinis tikslas  – užtikrinti veiksmingą strateginių prekių kontrolę, laikantis lygiateisiškumo principo, užkertant kelią sunkius teisės pažeidimus darantiems juridiniams asmenims disponuoti itin pavojingais daiktais.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Galimų neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas projektas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimtas projektas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymą, kitų įstatymų priimti, keisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

 

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, sąvokų ir terminų įvertinimas

Projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

11. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

 

 

12. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai

Įstatymui įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybė turės pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. liepos 22 d. nutarimą Nr. 932 „Dėl Strateginių prekių eksporto, importo, tranzito, tarpininkavimo ir siuntimo Europos Sąjungoje licencijavimo taisyklių, Strateginių prekių kontrolės vykdymo taisyklių ir sertifikatų karinę įrangą gaminančioms įmonėms gavėjoms išdavimo taisyklių patvirtinimo“.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Papildomų lėšų nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Projekto rengimo metu specialistų vertinimų, rekomendacijų ir išvadų nebuvo gauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia SPK įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „strateginės prekės“, „karinės įrangos eksportas“, „karinės įrangos importas“, „dvejopo naudojimo prekės“, „tranzitas“, „tarpininkavimas“, „techninė pagalba“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

Teikia

Seimo nariai:

Laurynas Kasčiūmas