LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS ŠVENTOSIOS JŪRŲ UOSTO ĮSTATYMO NR. X-910 2, 4, 7,
10 IR 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. xivp-3956
2024-07-10 Nr. 108-P-44
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro: vedėja Rima Petkūnienė; patarėjai: Darius Šaltmeris, Rasa Ona Duburaitė, Raimonda Danė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė.
Kviestieji asmenys (pasisakę nuotoliniame posėdyje): Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos viceministrė Daiva Garbaliauskaitė, Palangos miesto savivaldybės meras Šarūnas Vaitkus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas |
3 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. Pagal projekto 3 straipsniu keičiamo Šventosios jūrų uosto įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 2 dalies 3 punktą Šventosios jūrų uosto direkcijos (savivaldybės įmonės) viena iš funkcijų būtų ne tik nuomoti uosto žemę, bet ir perduoti ją neatlygintinai naudotis (panaudai). Pažymėtina, kad projektu nustačius šią savivaldybės įmonės funkciją, reikėtų atitinkamai tikslinti ir keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 11 punkte nustatytą kitą jos funkciją – „užtikrinti neišnuomotos uosto žemės (teritorijos) priežiūrą“, po žodžių „užtikrinti neišnuomotos“ įrašant žodžius „ar neperduotos neatlygintinai naudotis (panaudai)“. |
Pritarti |
I. Projekto 3 straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 7 straipsnį papildyti nauja antra dalimi ir ją išdėstyti taip: „2.Pakeisti 7 straipsnio 2 dalies 11 punktą ir jį išdėstyti taip: „11) užtikrinti neišnuomotos ar neperduotos neatlygintinai naudotis (panaudai) uosto žemės (teritorijos) priežiūrą;“. II. Projekto 3 straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 3 punkto pakeitimą pernumeruoti projekto 3 straipsnio 1 dalimi. |
2. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
4 |
|
|
Pagal projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalį uosto žemė galėtų būti perduodama neatlygintinai naudotis, be kita ko, ir „įstaigoms, kurių steigėja ir (ar) dalininkė yra savivaldybė <...>“. Svarstytinas šios projekto nuostatos – ta apimtimi, pagal kurią uosto žemė neatlygintinai naudotis galės būti perduodama ir įstaigoms, kurių dalininkė yra savivaldybė – santykis su Žemės įstatymo ir Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nuostatomis. Pagal Žemės įstatymo 8 straipsnio, reglamentuojančio valstybinės žemės perdavimą neatlygintinai ja naudotis (panaudą), 1 dalį „Sudarant valstybinės žemės panaudos sutartis, valstybinė žemė perduodama laikinai neatlygintinai naudotis valstybės institucijoms, savivaldybėms, <...> kitoms iš valstybės ar savivaldybių biudžetų išlaikomoms įstaigoms, <...>, kurios pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą laikomos viešojo sektoriaus subjektais.“ Pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 2 straipsnio 20 dalį viešojo sektoriaus subjektai, be kita ko, yra: „1) biudžetinės įstaigos; 2) pelno nesiekiantys juridiniai asmenys, kuriems vienas ar keli (kartu) šios dalies 1 punkte nurodyti subjektai daro lemiamą poveikį; 3) pelno nesiekiantys juridiniai asmenys, kuriems vienas ar keli (kartu) šios dalies 1 ir 2 punktuose nurodyti viešojo sektoriaus subjektai daro lemiamą poveikį <...>“. „Lemiamo poveikio“ sąvoka yra apibrėžta Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje. Iš šios sąvokos apibrėžties matyti, kad lemiamas poveikis kitam subjektui pasireiškia, kai viešojo administravimo subjektas įgyvendina savininko teises, turi daugiau kaip pusę kito subjekto dalyvių balsavimo teisių, turi teisę rinkti (skirti) arba atšaukti (atleisti) subjekto vadovą ir pan. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, manome, kad uosto žemė neatlygintinai naudotis (panaudai) galėtų būti perduota ne bet kokiai įstaigai, kurioje savivaldybė yra dalininkė, o tik tokiai įstaigai, kurioje savivaldybė daro jai lemiamą poveikį, kaip nurodyta Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje. |
Pritarti |
Projekto 4 straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 4 straipsnio 10 dalį pakeisti ir ją išdėstyti taip: „4. Uosto žemė gali būti perduodama laikinai neatlygintinai naudotis (panaudai) valstybės institucijoms, kurių veikla uoste privaloma pagal Lietuvos Respublikos įstatymus, ir įstaigoms, kurių steigėja ir (ar) dalininkė yra savivaldybė, su buriavimo sritimi susijusioms neformaliojo švietimo veikloms vykdyti, kuriose savivaldybė daro joms lemiamą poveikį.<...>.“ |
3. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
4 |
|
|
Atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog „Šventosios jūrų uosto direkcija yra Palangos miesto savivaldybės tarybos sprendimu įsteigta savivaldybės įmonė (toliau – savivaldybės įmonė)“, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 10 dalyje vietoj formuluotės „Šventosios jūrų uosto direkcija“ įrašytina formuluotė „savivaldybės įmonė“. |
Pritarti |
Projekto 4 straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 4 straipsnio 10 dalį pakeisti ir ją išdėstyti taip: „4. <...> Sprendimą perduoti uosto žemę neatlygintinai
naudotis priima savivaldybės įmonė |
4. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
5 |
|
|
Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalimi siūloma iki 50 metų pailginti uosto žemės nuomos sutarties terminą (vietoj šiuo metu nustatyto 25 metų termino). Manytume, kad atsižvelgus į šią projekto nuostatą, įstatymo projektą reikėtų papildyti pereinamosiomis nuostatomis, kuriose būtų nustatyta, kad naujasis projektu siūlomas teisinis reguliavimas netaikomas uosto žemės nuomos sutartims, sudarytoms iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, taip pat ir tai, kad uosto žemės nuomos procedūros, pradėtos iki šio įstatymo įsigaliojimo, pabaigiamos vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusiu Šventosios jūrų uosto įstatymu ir jo įgyvendinamaisiais teisės aktais. |
Nepritarti |
Sutarčių dėl uosto žemės nuomos šiuo metu nėra sudaryta, todėl pereinamosios nuostatos projekte nėra numatomos. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra paskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintas įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Kupčinskas, J. Pinskus.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė