LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ PALAIKŲ LAIDOJIMO ĮSTATYMO 33 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO  (NR. XIIP-1001)

 

2014 m. kovo 19 d. Nr. 109-P-10

 

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Bronius Bradauskas, Kęstutis Glaveckas, Petras Narkevičius, Kęstutis Bartkevičius, Povilas Gylys, Irena Degutienė, Andrius Palionis, Raimundas Markauskas, Andrius Kubilius, Rytas Kupčinskas, Rita Tamašunienė, Antanas Nesteckis, Vitalija Vonžutaitė. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai Janina Baltrušaitienė, Gediminas Morkūnas, Jolanta Dzikaitė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2013-

 

 

 

Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir juridinės technikos taisyklėms, išsakytinos šios pastabos:

1. Keičiančiojo įstatymo pavadinime išbraukti žodžius „IR PAPILDYMO”.

Pritarti

 

 

 

 

 

 

2. Nurodant keičiamo įstatymo oficialius paskelbimo šaltinius, reikėtų išbraukti nuorodą “2012, Nr. 135-6866” ir papildomai įrašyti “2008, Nr. 81-3185”.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

3. Žmonių palaikų laidojimo įstatymo (toliau – ŽPLĮ) 33 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog iki 2014 m. sausio 1 d. privaloma atlikti visų kapinių kategorijų (veikiančių, neveikiančių ir riboto laidojimo) inventorizaciją. Aiškinamajame rašte projekto iniciatorius teigia, kad projekto tikslas – pakeisti dabar galiojančio įstatymo 33 straipsnio 3 dalyje nustatytus terminus, kurie netenka prasmės, kadangi numatyti darbai nėra atlikti iki galo. Tuo tarpu projekto 1 straipsniu keičiamoje ŽPLĮ 33 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, jog Iki 2018 m. sausio 1 d. savivaldybės privalėtų atlikti ne visų, o tik neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą. Neaišku, kodėl atsisakyta veikiančių kapinių inventorizavimo. Taip pat gali kilti klausimas, kaip elgtis tuo atveju, kai iki 2014 m. sausio 1 d. kapinių inventorizacija jau būtų atlikta.

Pastebėtina ir tai, kad sąvokos „inventorizacija” ir „inventorizavimas” teisės aktuose yra apibrėžiamos skirtingai. Aiškinamajame rašte tokio siūlomo sąvokų pakeitimo esmė neatskleidžiama. Todėl neaišku, kokia projekto iniciatorius nuostata šiuo klausimu.

 

 

Komitetas pritarė LR Vyriausybės 2014-02-12 nutarimui Nr. 123 ,,Dėl Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-1001“.

 

 

 

 

 

4. Projekto 1 straipsniu keičiamoje ŽPLĮ 33 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti ne tik kapinių žemės sklypų, bet ir juose esančių statinių įregistravimą Nekilnojamojo turto registre. Šių objektų registracija Nekilnojamojo turto registre savivaldybėms būtų mokama paslauga, kurios įkainiai patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 birželio 6 d. nutarimu Nr. 565 "Dėl atlyginimo už nekilnojamųjų daiktų, daiktinių teisių į juos, šių teisių suvaržymų ir su nekilnojamaisiais daiktais susijusių juridinių faktų, įmonių perleidimo ir nuomos sutarčių registravimą/išregistravimą dydžių patvirtinimo". Taip pat savivaldybėms reikėtų tam tikrų lėšų ir rengiant dokumentus kapinių žemės sklypų, bet ir juose esančių statinių registravimui. Todėl negalima sutikti su projekto Aiškinamajame rašte išsakytu teiginiu, kad priėmus įstatymo projektą papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 

Atsižvelgti

Komitetas pritarė LR Vyriausybės 2014-02-12 nutarimui Nr. 123 ,,Dėl Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-1001“.

 

 

 

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad projekte Vyriausybei siūloma parengti ir patvirtinti įstatymą lydimuosius aktus bei į tai, kad įstatymui įgyvendinti savivaldybių biudžetams gali reikėti papildomų lėšų, turėtų būti gauta Vyriausybės kaip valstybės biudžeto planuotojos bei vykdytojos nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

 

Pritarti

 

2

Europos Teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos, 2013-

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-1001 pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime, tačiau pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktoms pastaboms.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1

Lietuvos savivaldybių asociacija 2014-03-14 raštas Nr. (4)-SD-164

 

 

 

Vykdydamos Žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio nuostatas, savivaldybės iki 2014 m. sausio 1 d. turėjo atlikti kapinių inventorizaciją ir kapinių žemės sklypus įregistruoti Nekilnojamojo turto registre. Mūsų žiniomis šiuo metu įregistruota virš 700 kapinių žemės sklypų, tai sudaro apie 10 proc. visų kapinių. Manome, jog tokią situaciją lėmė dvi priežastys: neapibrėžtas inventorizavimo turinys bei savivaldybių biudžetams neskirtos papildomos lėšos nurodytiems darbams finansuoti.

            Pateiktu Žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo ir papildymo projektu Nr. XIIP-1001 (toliau – Įstatymo projektas) siekiama pratęsti galiojančiame įstatyme nustatytą terminą bei pavesti savivaldybėms ne tik įregistruoti kapinių žemės sklypus, bet ir juose esančius statinius bei atlikti neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą. Nesuteikus papildomo finansavimo pagal Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymą, savivaldybės ir ateityje nebus pajėgios įvykdyti numatytų įpareigojimų. Todėl manome, jog Įstatymo projekte numatytas terminas turi būti siejamas su skiriamomis lėšomis.

            Norime atkreipti dėmesį į Įstatymo projekto įpareigojimą įregistruoti kapinių žemės sklypuose esančius statinius. Siūlome šio perteklinio įpareigojimo atsisakyti, kadangi savivaldybių turtas, tame tarpe ir statiniai, registruojami įgyvendinant kitus įstatymus.

            Neaiškus įpareigojimas atlikti neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą, todėl pritariame Vyriausybės siūlymui sudaryti savivaldybių teritorijoje esančių kapinių sąrašus ir skelbti juos interneto svetainėse.

 

Atsižvelgti

Komitetas pritarė LR Vyriausybės 2014-02-12 nutarimui Nr. 123 ,,Dėl Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-1001“.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1

Seimo narys Eduardas Šablinskas, 2013-11-18 

 

 

 

Pasiūlymas: Papildyti 1 straipsnį ir ji išdėstyti sekančiai:

„3. Kapinių žemės  sklypus,  juose esančius  statinius iki  2017 m. sausio 1 d. savivaldybės privalo įregistruoti Nekilnojamojo turto registre Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro ir statybos įstatymų bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka, teikiant pirmenybę į Kultūros vertybių registrą įrašytų kapinėse esančių statinių, paminklų ir kapinių žemės sklypų įregistravimui. Iki 2018 m. sausio 1 d. savivaldybės privalo atlikti neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą, Vyriausybės nustatyta tvarka.“

 

Nepritarti

Komitetas pritarė LR Vyriausybės 2014-02-12 nutarimui Nr. 123 ,,Dėl Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-1001“.

2

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2014-02-12 nutarimas Nr. 123

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. lapkričio 22 d. sprendimo Nr. SV-S-452 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 33 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIIP-1001 (toliau – Įstatymo projektas) ir siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Kadangi Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo (toliau – Įstatymas) 33 straipsnio 3 dalyje nurodytą terminą siūloma atidėti dar kartą ir nuo 2008 m. kovo 1 d., kai įsigaliojo Įstatymas, savivaldybės Nekilnojamojo turto registre užregistravo tik apie 10 procentų žemės sklypų, kuriuose šiuo metu yra kapinės, ir šie darbai gali užsitęsti dėl nepakankamo finansavimo, Įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstomo Įstatymo 33 straipsnio 3 dalyje nurodytas terminas turėtų būti nustatomas atsižvelgiant į lėšų poreikį ir finansavimo šaltinius. Siūloma papildyti Įstatymo projekto aiškinamąjį raštą – numatyti lėšų poreikį ir šaltinius.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

2. Atkreipiame dėmesį, kad gali pasitaikyti atvejų, kai kapinėse esantys statiniai priklausys tretiesiems asmenims, todėl savivaldybės negalės jų registruoti Nekilnojamojo turto registre. Derėtų pažymėti, kad savivaldybių turtas, taip pat ir statiniai, registruojami įgyvendinant kitus teisės aktus (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos civilinį kodeksą, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymą, Lietuvos Respublikos valstybės turto perdavimo savivaldybių nuosavybėn įstatymą), todėl Įstatymo projekte siūlomas įpareigojimas įregistruoti kapinėse esančius statinius perteklinis, jo tikslinga atsisakyti.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

3. Savivaldybes norima įsipareigoti kapines inventorizuoti. Iki šiol tai nepadaryta. Inventorizacijai atlikti prireiktų papildomų žmogiškųjų ir finansinių išteklių, o jų nepakanka kapinėms įregistruoti Nekilnojamojo turto registre. Taigi užsibrėžto tikslo – nustatyti kiekvienoje savivaldybėje esančių kapinių (neveikiančių, riboto laidojimo ir veikiančių) skaičių ir jų užimamą teritoriją – derėtų siekti priemonėmis, kurioms įgyvendinti prireiktų mažiau finansinių išteklių. Siūloma atsisakyti kapinių inventorizavimo ir Įstatymo projekto 1 straipsnyje vietoj žodžių „savivaldybės privalo atlikti neveikiančių ir riboto laidojimo kapinių inventorizavimą Vyriausybės nustatyta tvarka“ įrašyti žodžius „savivaldybės privalo pagal Vyriausybės nustatytus reikalavimus sudaryti jų teritorijoje esančių veikiančių, riboto laidojimo ir neveikiančių kapinių sąrašus ir skelbti juos savo interneto svetainėje“. Vertėtų svarstyti, ar reikia paankstinti šių privalomų darbų atlikimo terminą, kuris galėtų būti 2016 m. sausio 1 d., ir atitinkamai patikslinti Įstatymo projekto 2 straipsnį.

 

Pritarti

 

 

6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai:

Pasiūlyti pagrindiniam komitetui pritarti pateiktam įstatymo projektui ir jį patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas (LRV 2014-02-12 nutarimas Nr.123) ir pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė (žr. Komiteto išvadas).

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

           

8. Komiteto (komisijos) paskirti pranešėjai: Rita Tamašunienė, Irena Degutienė 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                 Bronius Bradauskas