LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LAISVŲJŲ EKONOMINIŲ ZONŲ PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-976 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-04-11 Nr. XIVP-2607

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

              1. Projekto 1 straipsniu siūloma pripažinti netekusiu galios Laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą, kuriame zonoje esančioms įmonėms yra numatytas draudimas užsiimti ūkine komercine veikla, susijusia su valstybės saugumo ir gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu. Siūlomas pakeitimas diskutuotinas.

Pirma, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad keičiamo įstatymo pakeitimai reikalingi atsižvelgus į tai, kad galiojančio keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatos „nuostatos nėra pakitusios nuo originalios įstatymo versijos, tai yra, nėra pakitusios nuo 1995 m., nors tiek geopolitinė ir ekonominė situacija, tiek pramoniniai procesai nuo to laiko yra pasikeitę iš esmės. <...> Siekiant didinti gynybos ir saugumo pramonės konkurencingumą, skatinti vietos ir pritraukti tiesiogines užsienio investicijas būtina sudaryti palankias sąlygas verslui investuoti, t. y. būtina įgyvendinti įstatymo projekte numatytus pakeitimus, kurie leistų šią veiklą vykdyti ir laisvosiose ekonominėse zonose kaip ir kitose pramoninėse teritorijose. Tokiu būdu bus užtikrintinas naujų investicijų pritraukimas laisvosiose ekonominėse zonose“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 15 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą laisvosiose ekonominėse zonose veikiančioms įmonėms gali būti taikomos įvairios pelno mokesčio, dividendų apmokestinimo, kitos mokesčių lengvatos remiantis Lietuvos Respublikos teisės aktais. Be to, keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad valstybė garantuoja ekonominės veiklos ūkio subjektams teisę be apribojimų įvežti į zoną ir išvežti už zonos ribų bei Lietuvos Respublikos ribų kapitalą ir pelną. Pabrėžtina, kad valstybė, teisės aktuose įtvirtindama atitinkamas lengvatas ir garantijas laisvosiose ekonominėse zonose ūkinę veiklą vykdantiems subjektams, turi teisę nustatyti ir veiklos sritis, į kurias tokiose zonose negalėtų būti investuojamas kapitalas ar tokias investicijas riboti. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymas ir pardavimas yra prioritetinės veiklos rūšys, kad joms būtų taikomos įvairios mokesčių lengvatos bei kitos įstatyme nustatytos garantijos. Taip pat svarstytina, ar projektu siūlomos veiklos leidimas prisidėtų prie naujų investuotojų į tas laisvąsias ekonomines zonas, kuriose tokia veikla būtų vykdoma, pritraukimo.

Antra, atkreiptinas dėmesys, kad laisvosiose ekonominėse zonose nuo pat jų įkūrimo buvo draudžiama ūkinė komercinė veikla, susijusi su valstybės saugumo ir gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu. Todėl manytina, jog šių zonų teritorija buvo parenkama, zonos projektuojamos, infrastruktūra įrengiama atsižvelgiant į tai, kad tam tikra ypač pavojinga veikla zonose yra ir bus draudžiama (pavyzdžiui, Kauno laisvoji ekonominė zona yra išsidėsčiusi visiškai greta gyvenamųjų vietovių). Todėl teikiant analizuojamo pobūdžio pasiūlymus turėtų būti įvertinama, ar zonos turi reikalingą infrastruktūrą, susijusią tiek su zonos įmonių, tiek su visuomenės saugumo užtikrinimu, ar zonose, atsižvelgiant į jų buvimo vietą, turėtų ir galėtų būti leidžiama projektu siūloma pavojinga veikla.

Trečia, turėtų būti įvertinta, kaip siūlomų pavojingų veiklų leidimas paveiks šiuo metu zonose veikiančius verslus. Pastebėtina, jog šiuo metu laisvosiose ekonominėse zonose veikia objektai, susiję su maisto pramone, todėl turėtų būti svarstoma, ar, pavyzdžiui, pavojingų medžiagų gamybos įteisinimas zonose nepadarytų neigiamos įtakos tokiems maisto pramonės objektams, ar tokie objektai apskritai galėtų veikti vienas šalia kito.

              2. Atkreiptinas dėmesys, jog projektu siūloma panaikinti draudimą užsiimti ūkine komercine veikla, susijusia su valstybės saugumo ir gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu, t. y. specifine veikla, reglamentuojama specialiais įstatymais, kuriais be kita ko nustatyti įvairių institucijų įgaliojimai vykdant ginklų, šaudmenų ir sprogmenų kontrolę. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nustatytas zonos valdymo bendrovės pareigas bei keičiamo įstatymo 24 straipsnyje pateikiamą priežiūros institucijų, veikiančių zonoje, sąrašą, svarstytina, ar keičiamas įstatymas neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl kitų institucijų veiklos zonoje (pavyzdžiui, Sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad sprogmenų civilinės apyvartos kontrolę pagal kompetenciją atlieka policijos įstaiga, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos; Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo 45 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad ginklų ir šaudmenų apyvartą Lietuvos Respublikos teritorijoje kontroliuoja Vidaus reikalų ministerija, Ginklų fondas, pagal savo kompetenciją kitos valstybės institucijos).

              3. Atsižvelgus į tai, kad tam tikri teisiniai santykiai, susiję su ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu, reglamentuojami ne tik specialiais įstatymais, tačiau ir kitais teisės aktais (pavyzdžiui, Sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad patalpos sprogmenims laikyti, gaminti ar jais prekiauti turi atitikti Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatytus reikalavimus) ir įvertinus tai, kad laisvosiose ekonominėse zonose gali būti poreikis nustatyti kitokias taisykles, susijusias su ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu, svarstytina, ar projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl projekto nuostatų įgyvendinimo.

              4. Keičiamo įstatymo 3 straipsnyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikoje steigiamoje laisvojoje ekonominėje zonoje gali būti plėtojama prekybos, gamybos, importo ir eksporto, verslo ar kita Lietuvos Respublikos įstatymų nedraudžiama veikla. Veiklos rūšis nustato atskiras įstatymas dėl konkrečios zonos steigimo. Kauno laisvosios ekonominės zonos įstatymo 5 straipsnyje nustatyta, kad zonoje plėtojama transporto ir tarptautinio krovinių vežimo, prekybos, gamybos bei verslo veikla. Zonos veikla yra detalizuojama zonos statute. Analogiškas teisinis reguliavimas yra nustatytas ir kitų ekonominių zonų įsteigimo Lietuvos Respublikoje įstatymuose. Atsižvelgus į tai, manytina, kad projektu siūloma įteisinti veikla Lietuvos Respublikoje įsteigtose ekonominėse zonose galėtų būti vykdoma tuo atveju, jeigu ji būtų nustatyta konkrečios laisvosios ekonominės zonos statute, kurį tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Todėl svarstytina, ar  projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl projekto nuostatų įgyvendinimo, pasiūlant Vyriausybei priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

              5. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 9 ir 14 straipsniuose nustatytą Vyriausybės kompetenciją laisvųjų ekonominių zonų Lietuvos Respublikoje steigimo, jų veiklos valstybinės priežiūros srityse, manytina, kad dėl teikiamo įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

              6. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

              6.1. projekto 1 straipsnio 2 dalies atsisakytina kaip perteklinės.

              6.2. pagal Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies 8 punktą, projekto aiškinamajame rašte turi būti nurodyta, ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams, tačiau teikiamo projekto aiškinamajame rašte ši informacija nėra nurodoma.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]