LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS SKOLOS ĮSTATYMO NR. I-1508 PAKEITIMO 

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3763

 

2024-05-29 Nr. 109-P-19

Vilnius

 

1. Posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas,  Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-21

1

3P

 

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekto 1 straipsniu keičiamo Valstybės skolos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 1 dalyje vartojamų sąvokų „valstybės garantijų limitas“ ir „centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę) bendro skolinimosi limitas“ turinys neturėtų būti apibrėžtas keičiamo įstatymo 2 straipsnyje.

Nepritarti.

Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje yra apibrėžta valstybės garantijos sąvoka, o keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nurodyti valstybės garantijų teikimo tikslai, manytina, kad papildomos sąvokos „valstybės garantijų limitas“ apibrėžimas netikslingas.

Taip pat manytina, kad apibrėžti „centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę) bendro skolinimosi limitas“ netikslinga, nes sąvoka galimai būtų tapati sąvokos turiniui „visų centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę), turinčių teisę skolintis, tam tikrai metais numatomų pasiskolinti lėšų suma“.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-21

1

2P

3P

 

3, 4

1

 

 

1

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad  į grynojo skolinių įsipareigojimų pokyčio limitą yra neįtraukiama Vyriausybės pasiskolintų lėšų suma, skirta perskolinamoms paskoloms, naudojamoms Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nustatytų indėlių ir (ar) įsipareigojimų investuotojams draudimo išmokų mokėjimui finansuoti, teikti. Atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 ir 4 dalyse yra apibrėžtas sąvokų „grynasis skolinių įsipareigojimų pokytis“ ir „grynasis skolinių įsipareigojimų pokyčio limitas“ turinys, iš keičiamo įstatymo nuostatų nėra aiškus keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3, 4 dalių ir 3 straipsnio 1 dalies 1 punkto santykis.

Nepritarti.

Grynasis skolinių įsipareigojimų pokytis – per tam tikrą laikotarpį Vyriausybės valstybės vardu skolinantis prisiimtų ir įvykdytų įsipareigojimų sumų skirtumas. Atsiradus poreikiui Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nustatytų indėlių ir (ar) įsipareigojimų investuotojams draudimo išmokų mokėjimams finansuoti iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų, atitinkama pasiskolinta suma didintų grynąjį skolinių įsipareigojimų pokyčio sumą ir atitinkamai viršytų suplanuotą grynojo skolinių įsipareigojimų pokyčio limitą, nes indėlių ir (ar) įsipareigojimų investuotojams draudimo išmokų mokėjimų neįmanoma numatyti iš anksto tvirtinant tam tikrų metų biudžetą.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-21

1

3P

 

2

 

3.    Svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymuose“ neturėtų būti įrašyta formuluotė „tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme“.

Pritarti.

Patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Vyriausybės vertybinius popierius leidžia, paskolas valstybės vardu ima, valstybės garantijas teikia ir įsipareigojimus pagal kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus prisiima Vyriausybė, laikydamasi tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymuose nustatytų limitų, šio įstatymo 5 ir 6 straipsniuose nustatyta tvarka.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-21

1

3P

 

16

 

4.    Atsižvelgus į projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 16–18 dalių nuostatų turinį, svarstytina, ar siekiant nuoseklumo, keičiamo įstatymo 3 straipsnio 16 dalis neturėtų būti išdėstyta po šio straipsnio 17 ir 18 dalių. Be to, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šioje dalyje formuluotę „jam nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito“ tikslinti ją išdėstant taip:  „jam pagal šio straipsnio 17 ir 18 dalių nuostatas nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito“ (pritarus pastabai dėl šio straipsnio 16 dalies išdėstymo po 17 ir 18 dalių, atitinkamai tikslintinos nuorodos siūlomoje formuluotėje).

Pritarti iš dalies.

Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 16 dalyje nustatoma taisyklė, kad centrinės valdžios sektoriaus subjektas (išskyrus Vyriausybę), turintis teisę skolintis, gali skolintis, neviršydamas jam nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito. Tolimesniuose punktuose reglamentuojama minimo limito nustatymo tvarka, todėl netikslinga keisti atitinkamų dalių eiliškumo.

Siekiant teisinio aiškumo, siūloma patikslinti Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip:

„16. Centrinės valdžios sektoriaus subjektas (išskyrus Vyriausybę), turintis teisę skolintis, gali skolintis, platindamas vertybinius popierius, pasirašydamas paskolų sutartis ar prisiimdamas kitus skolinius įsipareigojimus, neviršydamas jam pagal šio straipsnio 17 ir 18 dalių nuostatas nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito.“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-21

1

3P

 

17

 

5.  Siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 17 dalyje vietoje formuluotės „Seimo nustatytą“ įrašytina formuluotė „Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytą“.

Pritarti.

Patikslinti Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip:

„17. Vyriausybė Seimo nustatytą Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytą  centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę) tam tikrų metų bendrą skolinimosi limitą paskirsto:

1) centrinės valdžios sektoriaus subjektams dėl 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita valiuta ar didesnės skolinimosi sumos ir centrinės valdžios sektoriaus subjektams, kurie nėra ministrų valdymo srities įstaigos, tam tikrų metų skolinimosi limitą;

2) ministrams tam tikrų metų skolinimosi limitą.“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-21

1

3P

 

17,

18

 

6.  Atsižvelgus į tai, kad Vyriausybė nustato tam tikrų metų skolinimosi limitus projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 17 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytiems subjektams paskirstydama jiems tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytą centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę) tam tikrų metų bendrą skolinimosi limitą, svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 17 ir 18 dalys neturėtų būti atitinkamai performuluotos.

Pritarti.

Patikslinti Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 17 ir 18 dalis ir jas išdėstyti taip:

„17. Vyriausybė Seimo nustatytą Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytą centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę) tam tikrų metų bendrą skolinimosi limitą paskirsto nustatydama:

1) centrinės valdžios sektoriaus subjektams dėl 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita valiuta ar didesnės skolinimosi sumos ir centrinės valdžios sektoriaus subjektams, kurie nėra ministrų valdymo srities įstaigos, tam tikrų metų skolinimosi limitą;

2) ministrams tam tikrų metų skolinimosi limitą.

18. Ministras, neviršydamas Vyriausybės jam paskirto nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito, nustato jo valdymo srities įstaigoms – centrinės valdžios sektoriaus subjektams, turintiems teisę skolintis ir numatantiems atitinkamais metais skolintis, tam tikrų metų skolinimosi limitą dėl mažesnės kaip 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita valiuta skolinimosi sumos.“

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-21

1

3P

 

17

 

1

7.   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 17 dalies 1 punktas tikslintinas kalbiniu požiūriu.

Nepritarti.

 Dabartinė formuluotė aiškiai nurodo: 1) limitas yra 12 mln. eurų arba ekvivalentas kita valiuta ir 2) taisyklė, kad tas pats taikoma didesnei sumai, todėl siūloma ją palikti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: Nėra.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento bei Biudžeto ir finansų komiteto siūlymus, kuriems komitetas pritaria, patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2024 m. gegužės 29 d.

1

3P

 

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad:

1.  Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nurodytą draudimo įmonė – VšĮ „Indėlių ir investicijų draudimas“ yra centrinės valdžios sektoriaus subjektas, turintis teisę skolintis;

2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad nustatant tam tikrų metų grynojo skolinių įsipareigojimų pokyčio limitą, į ši limitą neįtraukiama Vyriausybės pasiskolintų lėšų suma, skirta perskolinamoms paskoloms, naudojamoms Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nustatytų indėlių ir (ar) įsipareigojimų investuotojams draudimo išmokų mokėjimui finansuoti, teikti, siekiant teisinio nuoseklumo, siūloma nustatyti, kad centrinės valdžios sektoriaus subjektų skolinimosi limitas netaikomas ne tik Vyriausybei, bet ir Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nurodytai draudimo įmonei, kuri skolinasi lėšas  indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nurodytiems tikslams, o tokio skolinimosi poreikio neįmanoma analizuoti ir iš anksto įvertinti tokio poreikio objektyvaus dydžio.

 

Pasiūlymas:

Siūloma patikslinti Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalį ir ją iki dvitaškio išdėstyti taip:

1. Sprendimą dėl grynojo skolinių įsipareigojimų pokyčio, valstybės garantijų limitų ir centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę ir Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nurodytą draudimo įmonę), turinčių teisę skolintis (toliau – centrinės valdžios sektoriaus subjektas) bendro skolinimosi limito Vyriausybės siūlymu priima Lietuvos Respublikos Seimas, priimdamas Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymą. Nustatant tam tikrų metų grynojo skolinių įsipareigojimų pokyčio ir valstybės garantijų limitus, neįtraukiama:“.

Pritarti.

 

 

 

 

2.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2024 m. gegužės 29 d.

1

3P

 

16,

17,

18

 

 

Argumentai:

Žr. aukščiau.

 

Pasiūlymas:

Siūloma patikslinti Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 16-18 dalis ir jas išdėstyti taip:

„16. Centrinės valdžios sektoriaus subjektas (išskyrus Vyriausybę) gali skolintis, platindamas vertybinius popierius, pasirašydamas paskolų sutartis ar prisiimdamas kitus skolinius įsipareigojimus, neviršydamas jam pagal šio straipsnio 17 ir 18 dalių nuostatas nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito.

17. Vyriausybė Seimo Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytą centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę) tam tikrų metų bendrą skolinimosi limitą paskirsto nustatydama:

1) centrinės valdžios sektoriaus subjektams dėl 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita valiuta ar didesnės skolinimosi sumos ir centrinės valdžios sektoriaus subjektams, kurie nėra ministrų valdymo srities įstaigos, tam tikrų metų skolinimosi limitą;

2) ministrams tam tikrų metų skolinimosi limitą.

18. Ministras, neviršydamas Vyriausybės jam paskirto nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito, nustato jo valdymo srities įstaigoms – centrinės valdžios sektoriaus subjektams, turintiems teisę skolintis ir numatantiems atitinkamais metais skolintis, tam tikrų metų skolinimosi limitą dėl mažesnės kaip 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita valiuta skolinimosi sumos.“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mindaugas Lingė, Algirdas Butkevičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3763(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                       Mindaugas Lingė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Narščiuvienė