LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO
KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS SKOLOS
ĮSTATYMO NR. I-1508 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIVP-3763
2024-05-29 Nr. 109-P-19
Vilnius
1. Posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas
Čepononis, Simonas Gentvilas, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius
Palionis, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų
komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė,
Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų,
konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau
– pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas, 2024-05-21
|
1
3P
|
1
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai,
įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame
šias pastabas.
1. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo
projekto 1 straipsniu keičiamo Valstybės skolos įstatymo (toliau – keičiamas
įstatymas) 3 straipsnio 1 dalyje vartojamų sąvokų „valstybės garantijų
limitas“ ir „centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę)
bendro skolinimosi limitas“ turinys neturėtų būti apibrėžtas keičiamo
įstatymo 2 straipsnyje.
|
Nepritarti.
|
Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje yra
apibrėžta valstybės garantijos sąvoka, o keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2
dalyje nurodyti valstybės garantijų teikimo tikslai, manytina, kad papildomos
sąvokos „valstybės garantijų limitas“ apibrėžimas netikslingas.
Taip pat manytina, kad apibrėžti „centrinės
valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę) bendro skolinimosi
limitas“ netikslinga, nes sąvoka galimai būtų tapati sąvokos turiniui „visų
centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę), turinčių teisę skolintis, tam tikrai metais numatomų pasiskolinti lėšų suma“.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas, 2024-05-21
|
1
2P
3P
|
3, 4
1
|
1
|
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3
straipsnio 1 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad į grynojo skolinių
įsipareigojimų pokyčio limitą yra neįtraukiama Vyriausybės pasiskolintų lėšų
suma, skirta perskolinamoms paskoloms, naudojamoms Lietuvos Respublikos
indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nustatytų indėlių
ir (ar) įsipareigojimų investuotojams draudimo išmokų mokėjimui finansuoti,
teikti. Atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 ir 4 dalyse
yra apibrėžtas sąvokų „grynasis skolinių įsipareigojimų pokytis“ ir „grynasis
skolinių įsipareigojimų pokyčio limitas“ turinys, iš keičiamo įstatymo
nuostatų nėra aiškus keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3, 4 dalių ir 3
straipsnio 1 dalies 1 punkto santykis.
|
Nepritarti.
|
Grynasis skolinių įsipareigojimų pokytis – per tam tikrą laikotarpį
Vyriausybės valstybės vardu skolinantis prisiimtų ir įvykdytų įsipareigojimų
sumų skirtumas. Atsiradus poreikiui Lietuvos Respublikos indėlių ir
įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nustatytų indėlių ir (ar)
įsipareigojimų investuotojams draudimo išmokų mokėjimams finansuoti iš
valstybės vardu pasiskolintų lėšų, atitinkama pasiskolinta suma didintų
grynąjį skolinių įsipareigojimų pokyčio sumą ir atitinkamai viršytų
suplanuotą grynojo skolinių įsipareigojimų pokyčio limitą, nes indėlių ir
(ar) įsipareigojimų investuotojams draudimo išmokų mokėjimų neįmanoma
numatyti iš anksto tvirtinant tam tikrų metų biudžetą.
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas, 2024-05-21
|
1
3P
|
2
|
|
3. Svarstytina, ar
projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje vietoj
formuluotės „tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymuose“ neturėtų būti
įrašyta formuluotė „tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme“.
|
Pritarti.
|
Patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2
dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Vyriausybės vertybinius popierius leidžia, paskolas
valstybės vardu ima, valstybės garantijas teikia ir įsipareigojimus pagal
kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus prisiima Vyriausybė,
laikydamasi tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymuose nustatytų
limitų, šio įstatymo 5 ir 6 straipsniuose nustatyta tvarka.“
|
4.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas, 2024-05-21
|
1
3P
|
16
|
|
4. Atsižvelgus į projekto 1 straipsniu
keičiamo įstatymo 3 straipsnio 16–18 dalių nuostatų turinį, svarstytina, ar
siekiant nuoseklumo, keičiamo įstatymo 3 straipsnio 16 dalis neturėtų būti
išdėstyta po šio straipsnio 17 ir 18 dalių. Be to, siekiant teisinio aiškumo,
siūlytina šioje dalyje formuluotę „jam nustatyto tam tikrų metų skolinimosi
limito“ tikslinti ją išdėstant taip: „jam pagal šio straipsnio 17 ir 18
dalių nuostatas nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito“ (pritarus
pastabai dėl šio straipsnio 16 dalies išdėstymo po 17 ir 18 dalių,
atitinkamai tikslintinos nuorodos siūlomoje formuluotėje).
|
Pritarti iš dalies.
|
Keičiamo
įstatymo 3 straipsnio 16 dalyje nustatoma taisyklė, kad centrinės
valdžios sektoriaus subjektas (išskyrus Vyriausybę), turintis teisę
skolintis, gali skolintis, neviršydamas jam nustatyto
tam tikrų metų skolinimosi limito. Tolimesniuose punktuose reglamentuojama
minimo limito nustatymo tvarka, todėl netikslinga keisti atitinkamų dalių
eiliškumo.
Siekiant teisinio aiškumo, siūloma patikslinti Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 16 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„16. Centrinės valdžios sektoriaus subjektas
(išskyrus Vyriausybę), turintis teisę skolintis, gali skolintis, platindamas
vertybinius popierius, pasirašydamas paskolų sutartis ar prisiimdamas kitus
skolinius įsipareigojimus, neviršydamas jam pagal šio
straipsnio 17 ir 18 dalių nuostatas nustatyto tam
tikrų metų skolinimosi limito.“
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas, 2024-05-21
|
1
3P
|
17
|
|
5. Siekiant teisinio aiškumo, projekto
1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 17 dalyje vietoje formuluotės
„Seimo nustatytą“ įrašytina formuluotė „Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto
patvirtinimo įstatyme nustatytą“.
|
Pritarti.
|
Patikslinti Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 17
dalį ir ją išdėstyti taip:
„17. Vyriausybė Seimo nustatytą Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto
patvirtinimo įstatyme nustatytą
centrinės valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę) tam
tikrų metų bendrą skolinimosi limitą paskirsto:
1) centrinės valdžios sektoriaus
subjektams dėl 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita valiuta ar didesnės
skolinimosi sumos ir centrinės valdžios sektoriaus subjektams, kurie nėra
ministrų valdymo srities įstaigos, tam tikrų metų skolinimosi
limitą;
2) ministrams tam tikrų metų skolinimosi
limitą.“
|
6.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas, 2024-05-21
|
1
3P
|
17,
18
|
|
6. Atsižvelgus į tai, kad Vyriausybė nustato tam
tikrų metų skolinimosi limitus projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3
straipsnio 17 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytiems subjektams paskirstydama
jiems tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytą centrinės
valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę) tam tikrų metų bendrą
skolinimosi limitą, svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3
straipsnio 17 ir 18 dalys neturėtų būti atitinkamai performuluotos.
|
Pritarti.
|
Patikslinti Projekto 1 straipsniu keičiamo
įstatymo 3 straipsnio 17 ir 18 dalis ir jas išdėstyti taip:
„17. Vyriausybė Seimo
nustatytą Lietuvos
Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytą centrinės valdžios sektoriaus
subjektų (išskyrus Vyriausybę) tam tikrų metų bendrą skolinimosi limitą paskirsto nustatydama:
1) centrinės valdžios sektoriaus subjektams dėl 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita valiuta ar didesnės
skolinimosi sumos ir centrinės valdžios sektoriaus subjektams, kurie nėra
ministrų valdymo srities įstaigos, tam
tikrų metų skolinimosi limitą;
2) ministrams tam tikrų metų
skolinimosi limitą.
18. Ministras, neviršydamas Vyriausybės jam paskirto nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito,
nustato jo valdymo srities įstaigoms – centrinės
valdžios sektoriaus subjektams, turintiems teisę skolintis ir numatantiems
atitinkamais metais skolintis, tam tikrų metų
skolinimosi limitą dėl mažesnės kaip 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita
valiuta skolinimosi sumos.“
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas, 2024-05-21
|
1
3P
|
17
|
1
|
7. Projekto
1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 17 dalies 1 punktas tikslintinas
kalbiniu požiūriu.
|
Nepritarti.
|
Dabartinė formuluotė aiškiai nurodo: 1) limitas yra 12 mln. eurų
arba ekvivalentas kita valiuta ir 2) taisyklė, kad tas pats taikoma didesnei
sumai, todėl siūloma ją palikti.
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: Negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: Nėra.
7. Komiteto sprendimas ir
pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam ir
komiteto, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento bei Biudžeto
ir finansų komiteto siūlymus, kuriems komitetas pritaria, patobulintam įstatymo
projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Biudžeto ir finansų komitetas, 2024 m. gegužės 29 d.
|
1
3P
|
1
|
|
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į tai, kad:
1. Lietuvos Respublikos indėlių
ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nurodytą draudimo įmonė –
VšĮ „Indėlių ir investicijų draudimas“ yra centrinės valdžios sektoriaus
subjektas, turintis teisę skolintis;
2. Projekto 1 straipsniu
keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad nustatant tam tikrų
metų grynojo skolinių įsipareigojimų pokyčio limitą, į ši limitą neįtraukiama
Vyriausybės pasiskolintų lėšų suma, skirta perskolinamoms paskoloms,
naudojamoms Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams
draudimo įstatyme nustatytų indėlių ir (ar) įsipareigojimų investuotojams
draudimo išmokų mokėjimui finansuoti, teikti, siekiant teisinio nuoseklumo,
siūloma nustatyti, kad centrinės valdžios sektoriaus subjektų skolinimosi limitas
netaikomas ne tik Vyriausybei, bet ir Lietuvos Respublikos indėlių ir
įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme nurodytai draudimo įmonei,
kuri skolinasi lėšas indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo
įstatyme nurodytiems tikslams, o tokio skolinimosi poreikio neįmanoma
analizuoti ir iš anksto įvertinti tokio poreikio objektyvaus dydžio.
Pasiūlymas:
Siūloma patikslinti Projekto
1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalį ir ją iki dvitaškio
išdėstyti taip:
„1. Sprendimą dėl grynojo
skolinių įsipareigojimų pokyčio, valstybės garantijų limitų ir centrinės
valdžios sektoriaus subjektų (išskyrus Vyriausybę ir Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams
draudimo įstatyme nurodytą draudimo įmonę), turinčių
teisę skolintis (toliau – centrinės valdžios
sektoriaus subjektas)
bendro skolinimosi limito Vyriausybės siūlymu priima
Lietuvos Respublikos Seimas, priimdamas Lietuvos Respublikos tam tikrų metų
biudžeto patvirtinimo įstatymą. Nustatant tam tikrų
metų grynojo skolinių įsipareigojimų pokyčio ir valstybės garantijų limitus,
neįtraukiama:“.
|
Pritarti.
|
|
2.
|
Biudžeto ir finansų komitetas, 2024 m. gegužės 29 d.
|
1
3P
|
16,
17,
18
|
|
|
Argumentai:
Žr. aukščiau.
Pasiūlymas:
Siūloma patikslinti Projekto
1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 16-18 dalis ir jas išdėstyti
taip:
„16. Centrinės valdžios sektoriaus subjektas (išskyrus
Vyriausybę) gali skolintis, platindamas vertybinius popierius,
pasirašydamas paskolų sutartis ar prisiimdamas kitus skolinius įsipareigojimus,
neviršydamas jam pagal šio straipsnio 17 ir 18 dalių
nuostatas nustatyto tam tikrų metų skolinimosi
limito.
17. Vyriausybė Seimo Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytą centrinės valdžios sektoriaus
subjektų (išskyrus Vyriausybę) tam tikrų metų bendrą skolinimosi limitą paskirsto nustatydama:
1) centrinės valdžios sektoriaus subjektams dėl 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita valiuta ar didesnės
skolinimosi sumos ir centrinės valdžios sektoriaus subjektams, kurie nėra
ministrų valdymo srities įstaigos, tam
tikrų metų skolinimosi limitą;
2) ministrams tam tikrų metų
skolinimosi limitą.
18. Ministras, neviršydamas Vyriausybės jam paskirto nustatyto tam tikrų metų skolinimosi limito,
nustato jo valdymo srities įstaigoms – centrinės
valdžios sektoriaus subjektams, turintiems teisę skolintis ir
numatantiems atitinkamais metais skolintis, tam tikrų
metų skolinimosi limitą dėl mažesnės kaip 12 mln. eurų arba ekvivalentu kita
valiuta skolinimosi sumos.“
|
Pritarti.
|
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mindaugas Lingė, Algirdas
Butkevičius.
10. Komiteto narių atskiroji
nuomonė: Negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr.
XIVP-3763(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas
Lingė
Biudžeto
ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Narščiuvienė