LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO PROCESO KODEKSO 342 IR 357 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2992
2024-06-19 Nr. 102-P-23
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės vyriausioji patarėja Ieva Bakūnienė, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės vyriausiasis patarėjas Jevgenijus Kuzma, Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Vilma Augienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos ir vaiko teisių apsaugos grupės vadovė Kristina Stepanova, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos ir vaiko teisių apsaugos grupės patarėja Ana Buzarevič.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-07-12
|
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Vadovaujantis sistemiškumo ir nuoseklumo principu, tikslintinas projekto 1 straipsniu keičiamo Baudžiamojo proceso kodekso (toliau – BPK) 342 straipsnio 4 dalies 11 punktas, atsisakant žodžių junginio „pagal Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro ar jo įgaliotos institucijos nustatytą tvarką“, nes minėtos tvarkos nustatymas (kaip ir kitų BPK 342 straipsnio 4 dalyje nurodytų institucijų kompetencija) reglamentuojamas kitų teisės aktų nuostatomis. |
Pritarti |
Papildomas komitetas SRDK – atsižvelgti. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-07-12
|
1 |
|
|
2. Atsižvelgiant į Teisės departamento išvadoje dėl Baudžiamojo kodekso 42, 67, 723 ir 153 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2991, kuris teikiamas kartu su šiuo projektu, išdėstytas pastabas dėl Valstybinės darbo inspekcijos kaip netinkamos institucijos vykdyti nuosprendžius, kuriais būtų skiriamos baudžiamojo poveikio priemonės – įpareigojimas pranešti apie darbo vietos pakeitimą, svarstytina, ar projekto 1 straipsniu pildomo BPK 342 straipsnio 4 dalies 11 punkte neturėtų būti nurodyta, kad asmuo įpareigojamas apie darbo vietos pakeitimą pranešti probacijos tarnybai ir (ar) Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai. |
Atsižvelgti |
Papildomas komitetas SRDK – atsižvelgti. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-07-12 |
* |
|
|
3. Atsižvelgiant į tai, kad Teisingumo ministerija formuoja valstybės politiką baudžiamosios teisės, baudžiamojo proceso, suėmimo, bausmių ir probacijos vykdymo srityse, siūlytina dėl projektu siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo gauti Vyriausybės išvadą. |
Pritarti |
Gautas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023-10-30 nutarimas Nr. 829.
Papildomas komitetas SRDK – pritarti. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-07-12 |
1 |
1 |
|
4. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimo esmėje brauktini žodžiai ,,ir jį išdėstyti taip:“ |
Pritarti |
Papildomas komitetas SRDK – atsižvelgti. |
5. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-07-12 |
* |
|
|
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO PROCESO KODEKSO 342 IR 357 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2992 ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 342 ir 357 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2992 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
Papildomas komitetas SRDK – atsižvelgti. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra, 2023-10-17 |
* |
|
|
Generalinė prokuratūra, susipažinusi su pateiktais derinti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 42, 67, 723 ir 153 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2991 (toliau – BK projektas), Baudžiamojo proceso kodekso 342 ir 357 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2992, Administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo ir kodekso papildymo 982 straipsniu įstatymo projektu Nr. XIVP-2993 ir Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. 1- 1234 50 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2994, iš esmės šiems projektams pritaria ir teikia šį pasiūlymą <...> |
Atsižvelgti |
GP pastabos skirtos BK projektui Nr. XIVP-2991. Papildomas komitetas SRDK – atsižvelgti. |
2. |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, 2023-10-26 |
* |
|
|
Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos išnagrinėjo pateiktus derinti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 42, 67, 723 ir 153 straipsnių pakeitimo įstatymo (toliau – BK projektas), Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 342 ir 357 straipsnių pakeitimo įstatymo (toliau – BPK projektas), Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo ir Kodekso papildymo 982 straipsniu įstatymo (toliau – ANK projektas) bei Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 30 straipsnio pakeitimo įstatymo (toliau – VTAPĮ projektas) projektus (toliau kartu – Įstatymų projektai) ir teikia šias pastabas ir pasiūlymus: 2. Dėl BPK, ANK ir VTAPĮ projektų. Esminių pastabų ir pasiūlymų dėl minėtų projektų neturime, tačiau atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė (Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija) parengė ir pateikė derinti suinteresuotoms institucijoms Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 2, 30, 36, 363 ir 50 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 366 straipsniu ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 72 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektus (TAIS Nr. 23-12845, Nr. 23-12846 ir Nr. 23-12847, toliau – Vyriausybės įstatymų projektai), kuriais siūlomos platesnės apimties priemonės apsaugoti vaikus nuo nusikalstamų veikų ir seksualinio smurto bei įtvirtintas kitoks, nei siūloma Įstatymų projektais, kontrolės mechanizmas. Vyriausybės įstatymų projektais siūloma įtvirtinti draudimą užsiimti profesine veikla ne tik asmenims, apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu pripažintiems kaltais už seksualinius nusikaltimus prieš vaikus, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, bet ir asmenims, padariusiems minėtas nusikalstamas veiklas, bet atleistiems nuo baudžiamosios atsakomybės, taip pat siūloma įtvirtinti neteisėto darbo su vaikais prevencijos kodą. Vyriausybės įstatymų projektais taip pat siūloma numatyti administracinę atsakomybę už Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 30 straipsnio reikalavimų nesilaikymą, tačiau siūloma diferencijuoti atsakomybę pagal pažeidimo pavojingumą ir sukeliamas pasekmes, taip pat numatyta daugiau subjektų, galinčių surašyti administracinio nusižengimo protokolus. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, manome, kad tikslingiau būtų tobulinti Vyriausybės įstatymų projektus. |
Pritarti |
Papildomas komitetas SRDK – pritarti. |
3. |
Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga, 2023-10-27 |
* |
|
|
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė susipažino su Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 42, 67, 723 ir 153 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2991, Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 342 ir 357 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2992, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo ir kodekso papildymo 982 straipsniu įstatymo projektu Nr. XIVP-2993 bei Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 30 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2994 ir pritaria projektais siekiamam tikslui – stiprinti vaikų apsaugą nuo seksualinio smurto, nustatant papildomas priemones asmenims, padariusiems nusikalstamas veikas, kuriomis pažeidžiama žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvė ir neliečiamumas ir kt., tobulinant galiojantį teisinį reglamentavimą, sprendžiant teisės aktų tinkamo įgyvendinimo problemas. Atsižvelgiant į siūlomus teisės aktų pakeitimus bei turint omenyje Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento pastabas, manytina, jog įstatymų projektus būtų tikslinga svarstyti kartu su Lietuvos Respublikos Vyriausybės (Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos) parengtais ir su suinteresuotomis institucijomis pradėtais svarstyti[1] Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 2, 30, 36, 363 ir 50 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 366 straipsniu įstatymo bei Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 72 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektais (atitinkamai Nr. 23-12846 ir Nr. 23-12847), kuriais iš esmės keičiamos nuostatos dėl darbo su vaikais apribojimo, jų įgyvendinimo priežiūros, kontrolės bei atsakomybės taikymo. Dėl projektų Nr.XIVP-2991 ir Nr.XIVP-2992 Įstatymų projektų iniciatoriai siūlo Baudžiamajame kodekse (BK) įtvirtinti baudžiamojo poveikio priemonę – įpareigojimas pranešti apie darbo vietos pakeitimą bei šios priemonės vykdymą pavesti Valstybinei darbo inspekcijai, kuri, vykdydama Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme (VTAPĮ) nustatytas funkcijas, galėtų vertinti, ar darbdaviai tinkamai vykdo jiems minėtame įstatyme nustatytus įpareigojimus. Seimo Teisės departamentas vertindamas šį siūlymą, pažymėjo, kad baudžiamojo poveikio priemonės gali būti skiriamos ir asmeniui atidedant bausmės vykdymą (BK 75 straipsnis) bei, kad šiais atvejais asmens (probuojamojo) priežiūrą vykdo probacijos tarnyba. Šiame kontekste, manytina, tikslinga paminėti, kad baudžiamojo poveikio priemonių skyrimas pilnamečiams asmenims nėra privalomas bei, kad šios priemonės gali būti skiriamos ne tik asmeniui atidedant bausmės vykdymą, kaip pastebėjo Teisės departamentas, tačiau ir asmeniui (taip pat padariusiam kai kurias seksualinio pobūdžio nusikalstamas veikas prieš vaikus), kuris atleidžiamas nuo atsakomybės pagal laidavimą (BK 40 straipsnis). Atsižvelgiant į įstatymų projektų iniciatorių siūlymą minėtos baudžiamojo poveikio priemonės vykdymą pavesti Valstybinei darbo inspekcijai bei Teisės departamento nuomonę (svarstymą), jog šios priemonės vykdymas galėtų būti pavestas probacijos tarnybai ir (ar) Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai, turint omenyje, jog nuosprendis dėl baudžiamojo poveikio priemonės – teisės dirbti tam tikrą darbą arba užsiimti tam tikra veikla atėmimo yra pateikiamas vykdyti probacijos tarnybai ir asmens darbovietės administracijai (Baudžiamojo proceso kodekso 342 straipsnio 4 dalies 8 punktas), jog baudžiamojo poveikio priemonės taikomos ribotą laiką, svarstytina, jog siūlomos priemonės vykdymo kontrolė galėtų būti pavesta (asmuo galėtų būti įpareigojamas pranešti apie darbo vietos pakeitimą) probacijos tarnybai. Tuo tarpu VTAPĮ 30 straipsnyje būtų įtvirtintas institucijų, kontroliuojančių VTAPĮ 30 straipsnio nuostatų dėl darbo su vaikais, savanoriškos veiklos, individualios veikos ir paslaugų, susijusių su vaikais, apribojimų (taikomo neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas) vykdymą bei vykdančių pažeidimų prevenciją, sąrašas. |
Pritarti |
Teisinį reglamentavimą tobulinti ir sieti su Vyriausybės pateiktu ir Seime svarstomu įstatymų paketu Nr. XIVP-3764. Papildomas komitetas SRDK – pritarti. |
4. |
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, Nr. g-2023-9420, 2023-10-30 |
* |
|
* |
Dėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 42, 67, 723 ir 153 straipsnių pakeitimo įstatymo (toliau – BK projektas), Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 342 ir 357 straipsnių pakeitimo įstatymo (toliau – BPK projektas) projektų, teikiamos šios pastabos ir pasiūlymai: 1. Dėl BK ir BPK projektais siūlomais pakeitimais įtvirtinamos darbo vietos pakeitimo sąvokos atkreiptinas dėmesys į šios sąvokos sampratą – darbo vieta suprantama kaip vieta, kurioje asmuo dirba darbo sutartyje sulygtą darbą arba atlieka viešojo administravimo funkcijas (Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo 2 straipsnio 8 punktas). Be to, darbo santykiai yra tik viena iš asmens užimtumo formų – asmuo gali dirbti ir savarankiškai, užsiimti neatlygintina užimtumo veikla ir pan. Atsižvelgiant į tai, taip pat į tai, kad pirmiau nurodyti BK pakeitimai iš esmės siejami su darbo su vaikais ribojimu, svarstytina dėl šios sąvokos tikslinimo susiejant ją su Vaikų teisių apsaugos pagrindų įstatyme vartojamais terminais. [...] 4. Dėl BPK projekto siūlymo BPK 67 straipsnio 2 dalies 11 punkte įtvirtinti įpareigojimą pranešti apie darbo vietos pakeitimą Valstybinei darbo inspekcijai, pažymėtina, kad Valstybinė darbo inspekcija nėra nuosprendžius vykdantis subjektas, todėl pirmiau nurodytas siūlymas kelia pagrįstų abejonių. <...> Pažymėtina, kad šios pastabos ir pasiūlymai 2023 m. spalio 26–27 d. buvo apsvarstyti Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriuje.
|
Pritarti |
Papildomas komitetas SRDK – pritarti. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas 2024-06-12 |
* |
|
|
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Komitetas, pritardamas Įstatymo projekto tikslui, tačiau atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo, Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos, vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus pateiktas pastabas šiam projektui, ir į tai, kad pritarta Vyriausybės pateiktiems Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 2, 30, 36, 363, 364 ir 50 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 366 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-3764 bei Administracinių nusižengimų kodekso 72 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3765, kuriais siūlomos platesnės apimties priemonės apsaugoti vaikus nuo nusikalstamų veikų ir seksualinio smurto bei įtvirtintas kitoks kontrolės mechanizmas, siūlo pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui Įstatymo projektą atmesti. |
Pritarti iš dalies |
Komitetas nusprendė grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti, kadangi daugumos pastabas pateikusių subjektų, o taip pat Vyriausybės pritarta idėjai ir tikslui – stiprinti vaikų apsaugą nuo seksualinio smurto, nustatant papildomas priemones asmenims, padariusiems nusikalstamas veikas, kuriomis pažeidžiama žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvė ir neliečiamumas, tobulinant galiojantį teisinį reglamentavimą, susiejant jį su Vyriausybės pateiktu ir Seime svarstomu paketu Nr. XIVP-3764-3765, kuriuo siekiami tie patys tikslai – apsaugoti vaikus nuo seksualinio smurto, tačiau Vyriausybės siūlomos platesnės apimties priemonės apsaugoti vaikus nuo nusikalstamų veikų ir seksualinio smurto bei įtvirtintas kitoks kontrolės mechanizmas. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: įstatymo projektą Nr. XIVP-2992 grąžinti iniciatoriams tobulinti,
atsižvelgiant į Vyriausybės ir kitų institucijų pritarimą idėjai ir tikslui – stiprinti vaikų apsaugą nuo seksualinio smurto, taip pat atsižvelgiant į Vyriausybės pateiktą ir Seime svarstomą įstatymų paketą Nr. XIVP-3764-3765, kurio bendras tikslas su šio projekto autorių – apsaugoti vaikus nuo seksualinio smurto, tačiau Vyriausybės siūlomos platesnės apimties priemonės apsaugoti vaikus nuo nusikalstamų veikų ir seksualinio smurto bei įtvirtintas kitoks kontrolės mechanizmas.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Julius Sabatauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkė Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Dalia Latvelienė