PASIŪLYMAS

DĖL TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 92 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3849(3)

 

2021-12-14

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

 

 

Argumentai:

 

Europos Parlamento specialusis kovos su vėžiu komitetas svarstant tabako gaminių direktyvos reviziją 2021-12-01 parengė ir patvirtino poziciją, kad peržiūrėta tabako produktų direktyva turėtų drausti ne visų elektroninių cigarečių skonio skystį, o tik tuos skonius, kurie yra patrauklūs nepilnamečiams asmenims ir nerūkantiems.  Be to, specialusis komitetas pripažįsta, kad elektroninės cigaretės prisideda prie metimo rūkyti (PR_INI (europa.eu).

 

Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo užsakymu 2021 m. atlikto tyrimo „Neapskaitytų tabako gaminių problemos vertinimo galimybės Lietuvoje“ duomenimis atlikus respondentų apklausą nustatyta, kad tik įprastines cigaretes rūkančių asmenų skaičius sudaro 73,7 proc. respondentų, tik kaitinamojo tabako gaminius – 10,7 proc. ir atitinkamai elektronines cigaretes 5 proc. Pagal tikslinę 18 – 31 m. amžiaus respondentų grupę nustatyta, kad tik tradicines cigaretes rūkančių asmenų – 43,9 proc., tik kaitinamojo tabako gaminius – 26 proc. ir atitinkamai tik elektronines cigaretes – 12,6 proc. (NAKD nepakaitytotabakogaminiproblemos.pdf (lrv.lt). Taigi, tiek jaunų asmenų, tiek visų rūkančiųjų asmenų tarpe pagrindine problema išlieka tradicinių tabako gaminių (t.y. cigarečių) vartojimas.

 

Europos Komisijos skelbiamo Eurobarometro duomenimis, Lietuvoje rūkančių asmenų skaičius 5 proc. viršija Europos Sąjungos vidurkį, ir sudaro 28 proc. (European Commission 2021. Special Eurobarometer 506: Attitudes of Europeans towards tobacco and electronic cigarettes).

 

Atsižvelgus į tai yra būtina užtikrinti rūkantiems tradicinius tabako gaminius asmenims galimybę rinktis mažesnę žalą keliančias gaminius, kurie taip pat skatina atsisakyti tradicinių tabako gaminių vartojimo. 

 

Daugybė mokslinių tyrimų bei valstybių institucijų oficialių pozicijų pripažinta, kad elektroninių cigarečių vartojimas sukelia mažesnę žalą asmens sveikatai nei tradiciniai tabako gaminiai. To pavyzdžiai – UK Royal College of Physicians ataskaita, kurioje nurodoma, kad mažai tikėtina, kad elektroninės cigaretės siektų 5 proc. žalos, kurią sukelia tradicinių tabako gaminių vartojimas (Royal College of Physicians (London), Nicotine without smoke: tobacco harm reduction, April 2016). Tokią pačią išvadą priėjo ir UK valstybės institucija Public Health England 2018 metų ataskaitoje (McNeill A, Brose LS, Calder R, Bauld L & Robson D (2018). Evidence review of ecigarettes and heated tobacco products 2018. A report commissioned by Public Health England. London: Public Health England). Analogiškos pozicijos apie galimybę mažinti vėžio riziką, susijusią su tradicinių tabako gaminių vartojimu, pereinant prie elektroninių cigarečių priėjo ir Prancūzijos vėžio institutas ( Institut National Du Cancer. (2021). Tabac et prévention des cancers. https://www.ecancer.fr/Acces-thematique/Tabac-et-prevention).

 

 Public Health England vėliausiais duomenimis (2021 m.) tik 0,8 – 1.3 proc. jaunų asmenų, vartojusių elektronines cigaretes, buvo tie, kurie iki tol nebuvo rūkę (McNeill, A., Brose, L.S., Calder, R., Simonavicius, E. and Robson, D. (2021). Vaping in England: An evidence update including vaping for smoking cessation, February 2021: a report commissioned by Public Health England. London: Public Health England).

 

2020 metais Amerikos medikų asociacijos žurnale paskelbtos studijos duomenimis, asmenys rūkę elektronines cigaretes, kurių skonis buvo kitas nei tabako skonis, buvo labiau linkę mesti tradicinių tabako gaminių naudojimą (Friedman, A. S. and Xu, S. Q. (2020) ‘Associations of Flavored e-Cigarette Uptake with Subsequent Smoking Initiation and Cessation’, JAMA network open, 3(6), p. e203826. doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.3826).

 

Europos Komisijos atlikto 2021 m. Eurobarometro tyrimo duomenimis, Europos Sąjungos mastu 31 proc. rūkančių asmenų apskritai nustojo rūkyti naudodami elektronines cigaretes, o 27 proc. sumažino tradicinių tabako gaminių vartojimą (Special Eurobarometer 506, psl. 129).

 

ETHRA 2021 m. birželio mėnesį skelbto tyrimo, kuris apėmė 35 000 nikotino naudotojų, duomenimis, 94,6 proc. esamų elektroninių cigarečių vartotojų naudojo kitą nei tabako elektroninių cigarečių skonį. Atitinkamai, nurodytos apklausos duomenimis, 28 proc. apklaustųjų nurodė, kad skonių draudimo atveju rinktųsi toliau naudoti tradicinius tabako gaminius, o 71 proc. rinktųsi nelegalų elektroninių cigarečių įsigijimą (0 European Tobacco Harm Reduction Advocates. EU Nicotine Users Survey report. June 2021. Available at: https://ethra.co/news/80-ethra-eu-nicotine-users-survey-report).

 

Estijoje įvedus elektroninių cigarečių skonių draudimą, Estija susidūrė su nelegalios prekybos elektroninėmis cigaretėmis išaugimu, kuris, pagal skelbiamus pranešimus siekia 65-80 proc. rinkos (Baltic Times, Estonian FinMin looking into prospect of lowering excise duty for e-cigarettes 25 Nov 2019). Dėl to Estija sumažino akcizus elektroninių cigarečių skysčiui, o 2021 m. pradėtos svarstyti iniciatyvos grąžinti elektroninių cigarečių skonius, išskyrus tuos, kurie yra patraukliausi jauniems asmenims, ypač nepilnamečiams.

 

Lietuvoje nelegali elektroninių cigarečių prekyba yra itin aktuali problema, kuri šiai dienai sudaro reikšmingą elektroninių cigarečių rinkos dalį. Analogiška situacija yra ir tradicinių tabako gaminių sektoriuje, kur 2020 m. KPMG atliktos studijos duomenis, Lietuva yra tarp 3 ES valstybių, kur yra didžiausia nelegali tabako gaminių rinka (Illicit cigarette consumption in the EU, UK, Norway and Switzerland, Slipsheet title here (stopillegal.com).

 

Atsižvelgus į tai, siūloma tikslinti Įstatymo projekte siūloma elektroninių cigarečių skonių ir (ar) kvapų draudimą, draudžiant skonius bei kvapus, kurie yra patraukliausi jauniems asmenims bei nepilnamečiams – t.y. konditerijos gaminių (tokių kaip sausainiai, pyragaičiai), kramtomosios gumos, saldainių (šokoladas, guminukai ir kt.) bei gaiviųjų gėrimų (kolos ir kt.) skonius.

 

Nurodyto pasiūlymo priėmimas užtikrintų Įstatymo projekte nurodytų tikslų pasiekimą, neskatintų nelegalios elektroninių cigarečių prekybos augimo bei sudarytų alternatyvą suaugusiems asmenims renkantis kitus nei tradicinius tabako gaminius.

 

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

„1 straipsnis. 9straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 9straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Draudžiama pateikti rinkai elektronines cigaretes ir pildykles su skysčiu, pritaikytu elektroninėms cigaretėms pildyti, jeigu šiame skystyje yra šių priedų:

1) vitaminų arba kitų priedų, kurie sudaro įspūdį, kad elektroninės cigaretės ir elektroninių cigarečių pildyklės yra naudingos ar mažiau kenksmingos sveikatai;

2) kofeino arba taurino, arba kitų priedų ir stimuliuojamųjų junginių, kurie siejami su energija ir gyvybingumu;

3) priedų, nudažančių išsiskiriančias medžiagas;

4) priedų, kurie nesudeginto pavidalo turi KMR savybių;

5) konditerijos gaminių, saldainių, kramtomosios gumos ir gaiviųjų gėrimų kvapo ir (ar) skonio kvapiųjų medžiagų, išskyrus tabako kvapą ir (ar) skonį.“