LR ENERGETIKOS MINISTERIJA GAUTA

2017­05­24 Nr. 2­2848


 

LR ENERGETIKOS MINISTERIJA GAUTA

2017­05­24 Nr. 2­2860


2

 

6-ajame Konvencijos aliq   susitikime, konstatuojant, kad vystydama Astravo atominês  elektrinOs projektq, Baltarusija paeide:

-  Konvencijos 2 straipsnio  6 dalj (visuomenOs  informavimo ir dalyvavimo tarpvalstybinio

poveikio aplinkai vertinimo procese procedura);

 Konvencijos   4  straipsnio    2  dalj  (nesilaike  Konvencijos  reikalavimq  rengdama   ir pateikdama poveikio aplinkai vertinimo dokumentus, neatsakU j Lietuvos keliamus klausimus);

- Konvencijos  S  straipsnio    dalies  a punktq  (nenagrinedama ir nevertindama  atominCs elektrines statybos vietos, Baltarusija nesilaiké Konvencijos reikalavimq);

-  Konvencijos  6 straipsnio   I ir  2 dalis  (galutinis sprendimas del Astravo AE priimtas nesilaikant Konvencijos reikalavimq (priimti du Baltarusijos Prezidento dekretai dekretas Nr. 418

2011-09-15 if dekretas Nr. 499 2013-11-02, nors procedUros neatliktos).

6-ajame Konvencijos a1iq  susitikime patvirtintos ir specialiosios rekomendacijos, pagal kurias Baltarusija jpareigota surengti TATENA specializuotq aikte1iq vertinimo SEED misijq, kuri nea1ikai  jvertintq  Astravo  aikte1es  tinkamumq  atominés  elektrines  statybai  ir jos   atrankos kriterijus. ios rekomendacijos Baltarusija nejvykdé iki io1.

Ar   valstybé,   parinkdama       branduolinés     elektrinês   statybos   vietq,   statydania     ar

eksploatuodama branduolinç  elektrinç,  laikosi  Jungtiniq Tautq  konvencijos  del  teists  gauti informacijq,    visuomenés   dalyvavimo   priimant  sprendimus  ir   teisés  kreiptis   teismus aplinkosaugos  klausimais (Orhuso konveneijos)?

201 5 m. kovo 25 d. Lietuva (Aplinicos rninisterija) kreipCsi su skundu   Orhuso konvencijos Atitikties komitetq del Baltarusijos veiksmq atitikties jgyvendinant Astravo AE projekq.  Siekdama apginti  Lietuvos visuomenés  interesus, Lietuva skunde teigé,  kad Baltarusija  paEidé  Orhuso konvencijos nuostatas planuodama ir gyvendindama  Astravo AE projektq, konkreiai  Orhuso konvencijos:

-  3 straipsnio  9 dalj,  nes neutikrino Lietuvos visuomenés informavimo apie priimtus sprendimus, susijusius su Astravo AE projekto vykdymu, neuitikrino dokumentq vertimo j lietuviq kalbq ir vertimo 20 10-03-02 renginio Vilniuje meW;

- 6 straipsnio  2 dalj, nes nesuteiké pakankamai laiko susipthnti  su PAV ataskaita, tinkamai ir laiku neinformavo apie 2013-08-17 rengin ir ribojo dalyvavimq iame renginyje;

- 6 straipsnio  3 dalj,  nes nesuteike pakankamai laiko susipainti su PAV  dokumentacija, nesuteiké galimybes teikti pastabas valstybinês ekologines ekspertizes ivadoms;

6 straipsnio  4 dalj, nes nesuteiko galimybes Lietuvos visuomenei dalyvauti projekto pradiniame etape ir teikti pozicij4 del altematyvq pasirinkimo;

- 6 straipsnio   6 dalj, nes neutikrino Lietuvos visuomenés teisés gauti visq, su  projektu susijusiq, informacij4;

  straipsnio   8  dalj,  nes  neutikrino,  kad  visuomenés  dalyvavimas  atsispindCtq priimamuose sprendimuose (pagrindiniai jq  PAV ataskaita ir valstybines ekologinés ekspertizés ivados).

Atsiliepime j Lietuvos skundq Baltarusija visus kaltinimus neigé. iuo metu Orhuso konvencijos  Atitikties  komitetas   turi  parengti  ivadq  ir  rekomendacijq  projektq,  kuris  bus siunëiamas bylos alims pastaboms.

Ar valstybê,  parinkdama branduolinis elektrinès statybos vietq, statydama ar eksploatuodama branduolinç elcktrinç, laikosi Jungtiniq Tautq tarpvalstybiniq  vandentakiq ir tarptautiniq eerq apsaugos ir naudojimo konvencijos?

Aplinkos  ministerijos nuomone, Astravo AE  neatitinka Jungtini   Tautq   tarpvalstybiniq vandentakiq  ir  tarptautiniq  eerq apsaugos ir naudojimo konvencijos  reikalavimq.  Konvencijos 9


 

3

 

straipsnis  jpareigoja  aIis  sudaiyti dvia1ius  ar  daugiaDaiius   susitarimus arba kitus sutarimus,  jei tokiti dar ntra, arba pakeisti esamus susitarimus, kai to reikia norint paa1inti  prietaravimus pagrindiniams  ios Konvencijos principams,  siekiant nustatyti tarpusavio  santykius  ir  elges), kad butq ivengta   tarpvalstybinio poveikio, jis   butq  ribojamas   ir   mafinamas.   iame  straipsnyje nustatytas mine4 susitanmq turinys. Lietuva it Baltarusija non sudariusi tarpvalstybinio susitarimo

del bendradarbiavimo  Neinuno upOs  baseine. Lietuva ne kartq  kreipesi j Baltarusijos  atsakingas

institucijas su praymu sudaryti niineq susitariinq, taêiau toks susitarimas iki io1 nesudarytas.

 

 

 

 

 

 

 

Api      s viceministras                                                -  W                            Martas  Norbutas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1FUW©OUDW1OAZ1n1R. RevoldienO, 8 706 63653, el. p.                                   


ORICINALAS PATU NE}US   SIUNL4JL4S

 

 

 

 

LIETUVOS GEOLOGIJOS TARNYBA PRIE APLINKOS MINISTERIJOS

 

Biudetine staiga,  S.Konarskio g. 35, LT-03123 Vilnius, tel. (85)233 2889, 233 2482, faks. (8 5)233 6156, el. p. [email protected], http://www.lgt.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridiniq asmenii registre, kodas 188710780

 

 

Lietuvos Respublikos

 

 

2017-05-24

 

Nr.(5) i

Energetikos ministerijai

I

2017-05-15

Nr. S-17-1224

 

 

DEL INFORMACIJOS APIE ASTRAVO ATOMINES  ELEKTRINES VERTINIM4

 

 

Lietuvos geologijos tamyba prie Aplinkos ministerijos, inagrinêjusi Vyriausybés kanceliarijos 2017-05-15 ratu Nr. S-17-1224 pateikt praym4,  pagal kompetencij teikia vertinim4 pagal  Lietuvos Respublikos butinuji. priemoni4,  skirtq apsisaugoti nuo treiup4  a1iq  nesaugi branduolini4   elektriniq  keliamq  grésmiq,  jstatym4  (toliau  -  Istatymas)   straipsnio  1   dalies kriterijus: ,,staiybos aiktelés pasirinkimo pagrjstumq”,  vertinant alternatyviq aikteIiq  geologines, hidorgeologines  ir seismotektonines s4lygas; ,,tinkamq gamtos  reLkiniij  galimai  sukeltaj pavojy jvertinimq”,  vertinant  Astravo  Atominés  elektrinés  to1iau    AE)   seismingum  ir  seismin

pavojingum ir ,,galimq uztertumo   mastq  Er   padarinius  nejprastujij jvykiy  ar branduoliniy  Er

radiologiniq  avarij ari’eju”, vertinant  ga1im  neigiam poveik  Lietuvos poeminio  vandens itek1iams, radionuklidams patekus j Nerj nejprastuj4 vykio ar branduoliniq ir radiologiniq avarijq atveju.  Pateikiama  informacija  parengta   pagal  Lietuvos  geologijos  tamybos   prie  Aplinkos

ministerijos  2009-2017 metais pagal Aplinkos misterijos pavedimu ir Usienio reikalq ministerijos paklausimu nagrinét4 Astravo atominés elektrinés poveikio aplinkai vertinimo ataskaitos,  Astravo AE p0-projektinés analizés programos, Baltarusijos nacionalinés ataskaitos, parengtos Branduolinés saugos konvencijos 7-ajam susitikimui ir kitq dokumentq vertinimo duomenis.

PAV ataskaitoje yra nurodyta, kad  Astravo atominei elektrinei (AE) dirbant normaliu

reimu ar net nedideliq avarijq atveju jokio poveikio aplinkai, taigi ir Neries upei, praktikai nebus arba jis bus visikai menkas. Vilniuje Neries  ir jos  intakq slêniuose yra iva1gyti ir jvertinti  ypa dideli poeminio vandens itek1iai, ia yra susitelkusios vienos i didiausiq a1ies vandenviei4 - i

20 tokil4 vandenvieèiq 11  yra prie Neries. Sios 11  vandenvieh. yra svarbios Vilniaus  geriamojo

vandens tiekimui. Jose iva1gyti poeminio vandens itek1iai sudaro daugiau nei pusç vis4 Vilniaus iva1gyt itek1i4; i  itj  vandenvieiq kasdien  paimama  59,6 tükst. m3/d vandens, tai yra net  73 proc. viso  dabar miestui tiekiamo geriamojo vandens  kiekio. Astravo AE poveikiui  vertinti  buvo sudarytas ir pagal 40—50  metq trukmês poeminio vandens monitoringo duomenis  sukalibruotas ir verifikuotas erdvinis (trimatis) Vilniaus poeminio vandens telkinio filtracijos ir taros migracijos matematinis  modelis (Pofeminio  vandens büklë  ir Jo sqveika su pavirinio  vandens telkiniais Vilniaus, Kauno bei Kursiy  nerUos Er pamario pozeminio  vandens  baseinuose/Gregorauskas  M, Klimas  A.,’  UAB “Vilniaus hidrogeologa”. -  Vilnius, 2014. -  142 p. .       66 pay. -  (LGTfondas

Nr. 19704). Modeliavimo rezultatai parodê, kad tara i Astravo AE, patekusi j Nerj, jau p0 10—12

val. pasiektl iaurines  Vilniaus miesto vandenvietes, kurios yra tik 30 km atstumu nuo AE, o dar p0

keliq valandt.i  ir kitas miesto vandenvietes Neries pakrantése. del Astravo AE keliamo  pavojaus Vilniaus  krantinés vandenvietés gali netekti  nuo 57 iki 89 proc. savo itek1iq,  o visas  Vilniaus poeminio vandens telkinys  219 tükst. m3/d gelo geriamojo vandens, t. y. 46 proc.  ivalgyt4 ir patvirtinti.. eksploataciniq itek1iq.  Baltarusijos  pateiktame vertinime nera  inagrinêta, koks butq neigiamas poveikis, radionuklidams patekus     Nerj incidenft  ar didesni  avarij4 atvejais, pvz.,


isi1iejus  ar ipy1us  skystsias radioaktyvisias j techninj kanal4 ir vèliau radionuklidams patekus j Neries upç. Si informacija néra pateikta, taip pat néra paaikinta ar pavirinio vandens monitoringo duomenys bus renkami ir tiekiami Lietuvai realiu laiku.

Astravo atominés elektrinés poveikio  aplinkai vertinimo   (toliau —   PAV) ataskaitoje pateikti tik konstatuojamojo pobudio teiginiai ir kriterijai apie Astravo ir altematyviq  aikte1iq

geologines ir seismotektonines s1ygas,  kurie néra pilnai pagrjsti faktiniais duomenimis; jvairiuose dokumentuose yra pateikiami prietaringi duomenys. PAV ataskaitoje pateikti duomenys rodo, kad Astravo   aikte1eje    yra  nepalankios   seismotektoninès    s1ygos    lyginant   su    alternatyviomis aikte1êmis:  netoli Astravo miesto yra nustatyta Mmenos seismogeniné zona nuo aikte1ôs nutolusi

19-39 km atstumu (PAV ataskaitoje pateikta  -  39 km, nors kituose teiktuose  dokumentuose nurodytas 24 ar 19 km), kurioje yra jvykçs istorinis Gudog4 emés drebéjimas 1908 metais ir, pagal

Baltarusijos pusés pateiktus duomenis, du instrumentikai registruoti emes drebêjimai 1987 metais

- vasario 27 d. bei 1987 m. spalio 17 d., apie 10 km j rytus nuo Astravo miesto, kas rodo padidint

aplinkinés teritorijos lokahi seismingum. PAV atskaitoje ir kituose nagrinétuose dokumentuose néra  pateikta  vienareikmika informacija apie Astravo aikte1és  tektonines dislokacij as ir jj

aktyvum bei Astravo seismogeninés zonos tektonini4 1üiq   veiksnum: pateikti konstatuojamojo pobudio  teiginiai  apie  aktyviq  1Uiq  nebuvim4 nuosédinéje  dangoje  néra pagrjsti   faktiniais duomenimis. Pagal TATENA saugos dokumentus néra svarbus 1Uio lokalus ar regioninis pobUdis, o yra svarbus 1üio  veiksnumas.  Pagal turimus duomenis Amenos   tektoninis 1Uis  gali  bUti laikytinas veiksniu (capable).

Parenkant atomini4 elektriniq statybos aikte1es,  AE projektuojant  ir statant reikalinga nustatyti AE aikte1és  seismin  pavojingum. Pagal TATENA (Tarptautines atominés  energetikos agentaros) rekomendacijas statant AE reikalinga nustatyti du seisminio pavojingumo lygius SL- 1    ir SL-2. TATENA naudojami SL-1 ir SL-2  seisminio pavojingumo parametrai yra ireikiami grunto virpeshj  pagreiiais. Baltarusijos Respublikos atominiq  elektriniq projektavim  reglamentuojantys dokumentai seisminiam pavojingumui jvertinti naudoja parametrus “Projektinis emés drebéjimas” ir “Maksimalus projektinis emés drebéjimas”, kurie  yra ireiksti  makroseiminés MSK-64 skalés intensyvumo balais. Astravo atominés elektrinés seisminio  pavojingumo vertinimas buvo atliktas remiantis Rusijos Federaciojos teritorijos  seisminio pavojingumo emé1apiu OCP-97 masteliu  1:10

000 000, sudarytu 1997 metais prie jvykstant dviem vidutinio stiprumo (M magnitude) M5,0 ir

M=5,2 emés drebéjimams Kaliningrade, Rusijos Federacijoje, 2004 metais, taiau néra motyvuotai paaikinta ar j tai buvo atsive1gta  nustatant  seismin  pavojingum4. lvairiuose  dokumentuose  yra pateikiami   nevienareikmiki  duomenys  apie  Astravo  AE  aikte1és   seisminio   pavojingumo

vertinimui taikytas metodikas ir seisminio pavojingumo  lygiq bei  projektinio emés drebéjimo  ir maksimalaus projektinio emés drebejimo reikmes.  Deterministiniu metodu vertinant Astravo AE aikte1és  seisminj pavojingum, skirtingoms seismogeninéms zonoms buvo naudojamos  skirtingos metodikos ir reikmés,  taiau tai néra motyvuotai paaikinta.

Apibendrinat galima teigti, kad  néra  jvertinta, koks bütll neigiamas poveikis  Lietuvos poeminio vandens itek1iams  radionuklidams patekus    Nerj neprastqji vykio  ar branduolini4 ir radiologini4 avarij4 atveju, néra pateikti isamüs duomenys apie Astravo AE aikte1és geologines ir seismotektonines s1ygas;  jvairiuose dokumentuose  yra pateikiami nevienareikmiki duomenys apie alternatyviq aikte1iq  geologines ir seismotektonines s4lygas.

 


Direktorius


/..L1


Jonas Satkünas


 

 

 

 

 

 

Jurga Lazauskiené, tel. (8 5) 233 4642, el. p.: [email protected]

Jurga Arustiené, tel. (8 5) 213 9051, el. p.: j urga.arustiene1gt.1t


LR ENERGETIKOS MINISTERIJA GAUTA

2017­05­25 Nr. 2­2881


kva1q, kuriq metu vejo greitis 28 mIs, buta 15  karti4, didiausiq nuostoliq padare 2010 m. rugpjüio 8  naktj nuo Zervynq per Valkininkus Kauno link praaç kva1ai,  imatuotas véjo  greitis sieké 30 mIs;

 fiksuoti  53  labai  stambios  kruos  atvejai,  didiausias  1edékt  skersmuo  (9  cm)  imatuotas

2005 m. liepos 30 d. Rokikyje;

labai smarkaus lietaus bUta 153 kartus, i j4 net 5 kartus ikritusiq krituliq kiekis virijo  100 mm, daugiausiai per pusç paros prilijo 1969 m. bire1io  17 d. Zarasuose  160 mm;

didiausias sniego dangos storis 83 cm, imatuotas 1995/1 996 m. Anykiuose;

—  labai smarkaus snygio pasitaike 17 kart4, 11  pUgos  atvejq, smarkiausia puga siauté 1982 m.

sausio 6—7 d.;

—   labai smarki lijundra  imatuota 10 kartq, storiausias apa1as  sieké 50—77  mm 1977 m. ba1andio  12 d. (Ukmerges ir Vilniaus say.);

labai smarki 1apio sniego apdraba stebéta 7 kartus, storiausias nuogulq sluoksnis 54 mm, imatuotas Utenoje 1975 m. sausio 7 d.

Statoma Astravo AE yra nutolusi tik apie 55 km nuo Vilniaus. Ivykus avarijai, vyraujant rytiniq krypiq vejams ar/jr ryt4 pernaai auktesnjuose atmosferos sluosksniuose, a1inga jonizuojanti  spinduliuotê  Lietuvos sostine pasiektq  per ke1et  valandq, o esant stipriems  vejams (>15 mIs) ar/jr stipriai rytq pemaai  auktesniuose atmosferos sluoksniuose —   greiéiau  nei  per

va1and.

statomos Astravo AE ip1éstinç  avarinio planavimo zon patenka  Lietuvos Respublikos

dalis, kurioje prateka Neries upés vandenys. Avarijos atveju, jei         upç patektq radioaktyvus tera1ai, bUt4 utertas 230 km Neries upés ruoas (nuo sienos su Baltarusijos  Respublika  iki Kauno),  210

km Nemuno upés ruoas (nuo Kauno iki Kuriq mariq). Taip pat bütl4 utertos ir Kuriq marios bei

Baltijos jaros akvatorija.

Jeigu Astravo AE savo reaktori4  auinimui naudot4 Neries  upés vanden,   upé bütl4  uterta  termikai, tai yra pakistq  jos  natUralus hidrologinis  reimas,  o tai turét4  jtakos upes  biotos itek1iams,  upés ekologinei pusiausvyrai. Sausros metu  tikétina, kad nuoték  maint4  padidójes

garavimas  del  auktesnés  vandens  temperatUros. Didiausias  vandens   dehilas  Nerje    ties

Buivydiais yra  646 m3/s, maiausias 15,3 m3/s, vidutinis 67,2 m3Is. Per paskuiiniujii 25 metq

laikotarpj gamtosauginis vandens debitas (minimalus vandentakio vandens debitas. reikalingas, kad bUtq utikrinamos minimalios ekosistem4 gyvavimo s4lygos) buvo fiksuotas 9 kartus.

Atkreipiame démes,  kad tarp Vilniaus ir Astravo néra meteorologijos stoties, ir avarijos metu

galimai neturésime reikiamq meteorologiniq matavimq radioaktyviq tera1q sklidimo ir nusodinimo prognozavimui.

 

 

 

*Stichiniq ir katastrofiniq  meteorologini4  ir hidrologiniq  reikini4 rodikliai patvirtinti Ljetuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. lapkriio 11  d. jsakymu Nr. D1-870 ir 2014 m. rugséjo 17 d. jsakymu Nr. D1-754.

 

 

 

 

Direktorius                                                                                                                    Saulius Balys

 

 

 

 

 

 

 

 

Viktorija eg1iene, tel. 8 648 06 258, el. p. viktorija.ceg1ienemeteo.1t

 

 

Originalas nebus siuniamas


 

PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTAS PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS

 

 

 


Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai                           2017-05-

Į 2017-05-15


Nr. 9.4-         (10.18E) Nr. S-17-1224


 

Kopija

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai

 

 

DĖL BALTARUSIJOJE, ASTRAVO RAJONE STATOMOS BRANDUOLINĖS ELEKTRINĖS VERTINIMO

 

 

 

 

Priešgaisrinės  apsaugos  ir  gelbėjimo  departamentas  prie  LR  Vidaus  reikalų  ministerijos

(toliau  –  Departamentas),  vykdydamas  Vyriausybės  2017  m.  gegužės  15  d.  pavedimą  Nr.  S-17-

1224, teikia vertinimą ir išvadas pagal Lietuvos Respublikos būtinųjų priemonių, skirtų apsisaugoti nuo trečiųjų šalių nesaugių branduolinių elektrinių keliamų grėsmių įstatymo 3 str. 1-3 d. nustatytas aplinkybes, sąlygas ir kriterijus dėl Baltarusijoje, Astravo rajone, statomos branduolinės elektrinės (toliau Astravo AE).

Atsižvelgiant   į   Lietuvos   higienos   normos   HN   99:2011   „Gyventojų   apsauga   įvykus radiologinei ar branduolinei avarijai“, patvirtintos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. gruodžio 7 d.  įsakymu  Nr.  V-1040  (toliau  –  HN  99:2011)  reikalavimus,  teritorija  prasidedanti  už  I  avarinės parengties kategorijos branduolinės energetikos objekto  (toliau – BEO) sanitarinės apsaugos zonos ribų  ir  pasibaigianti  ties  300  kilometrų  nuo  BEO,  suskirstyta  į  prevencinę  apsaugomųjų  veiksmų zoną,  skubių  apsaugomųjų  veiksmų  zoną  (15-30  km),  išplėstinio  planavimo  atstumą  (100  km)  ir maisto  ir  kitų  produktų  vartojimo  apribojimų  planavimo  atstumą  (300  km).  Nuo  Astravo  AE  į Lietuvos Respublikos teritoriją patenka skubių apsaugomųjų veiksmų zona,  išplėstinio planavimo atstumas ir maisto ir kitų produktų vartojimo apribojimų planavimo atstumas.

 

Branduolinės avarijos bendrosios klasės atveju, atsižvelgiant į konkrečią situaciją HN 99:2011 nustato, kad, siekiant apsaugoti ir (ar) iki minimumo sumažinti nulemtųjų ir atsitiktinių jonizuojančios spinduliuotės poveikio efektų riziką gyventojams, turi būti taikomi šie skubūs apsaugomieji veiksmai: skubių apsaugomųjų veiksmų zonoje organizuojamas gyventojų slėpimasis ir jodo profilaktika bei numatomas gyventojų evakavimas, o išplėstinio planavimo atstume taikomi gyventojų  slėpimasis  ir  jodo  profilaktika.  Nuo  Astravo  AE  į  skubių  apsaugomųjų  veiksmų  zoną patenka   Švenčionių   r.   (Magūnų,   Pabradės   seniūnijos   ir   Pabradės   miestas)   bei   Vilniaus   r. (Buivydžių,   Kalvelių,   Lavoriškių   ir   Mickūnų   seniūnijos),   kuriuose   gyvena   apie   22,6   tūkst. gyventojų,  o  į  išplėstinio  planavimo  atstumą  patenka  Vilniaus  m.,  Vilniaus  r,  Elektrėnų  sav., Šalčininkų r., Širvintų r., Švenčionių r., Trakų r., Ukmergės r., Jonavos r., Kaišiadorių r., Varėnos r., Utenos r. Anykščių r., Ignalinos r., Molėtų r., Visagino sav., Zarasų r.

 

 

Biudžetinė įstaiga

 

Tel. (8 5) 271 6866

 

Duomenys kaupiami ir saugomi

Švitrigailos g. 18, 03223 Vilnius

Faks. (8 5) 216 3494

Juridinių asmenų registre

 

El. p. [email protected]

Kodas 188601311


Jeigu   Astravo   AE   įvyktų   branduolinė   ar   radiologinė   avarija   ir   į   aplinką   patektų radioaktyviųjų  medžiagų, įvyktų  radioaktyviųjų  medžiagų  tolimasis  išmetimas  už  branduolinės energetikos objekto sanitarinės apsaugos zonos ribų, siekiant apsaugoti ir (ar) iki minimumo sumažinti nulemtųjų ir atsitiktinių jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio efektų riziką gyventojams  ir apsaugoti gyventojų turtą bei aplinką nuo radioaktyviojo užterštumo atsirastų poreikis taikyti atitinkamus apsaugomuosius veiksmus.

Valstybės  lygiu  tinkamai nustati  apsaugomuosius  veiksmus  būtų  galima   tik  Astravo  AE

branduolinių ir radiologinių avarijų rizikos analizės ir vertinimo pagrindu.

 

 

 

 

 

 

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                Mindaugas Kanapickas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edita Zdanevičienė (8 5) 271 7503, el. p. [email protected]


 

LR ENERGETIKOS MINISTERIJA GAUTA

2017­05­22 Nr. 2­2796


4.   Maisto    ir   kitij   produktq    vartojimo  apribojin  planavimo   atsturnas  (MPVAPA),  30C km.  Maisto  ir  kitq  produktij  vartojirno  apribojimi planavirno   zonoje  (MPVAPA) jvykus  2ymiam radioaktyviqjj mediagq imetirnui   ap1ink valstybiniuose ir  savivaldybiq ekstremaIiuj  situacijq

radioaktyviojo	utertumo	kontrolei,	ir.	siekiant	surnainti	atsitiktiniq	jonizuojanëiosios
spinduliuotes	sukeltq    reik	nii 	atsirad	imo 	rizik   ir	radiologin	ius 	padarini	us, 	vadovaujantis

valdymo   planuose  turi  büti  pasirengta maisto,  pieno,  geriarnojo   vandens  ir  ne  maisto  produkti.

 

i

radiologines kontrolés   rezultatais, taikyti  rnaisto,  pieno.  geriamojo vandens.   ne rnaisto  produktt vartojimo apribojimus.

Astravo    aikteIé  AE    statybai    buvo   pasirinkta  2008    m.,    t.   y.   dar   prie   pradedant tarpvalstybinio   poveikio     aplinkai    vertinim  (PAV)    pagal    Espo    konvencij.   Tai    yra    Espo konvencijos  paeidimas.   Astravo aikteIés pasirinkirnas nebuvo derintas su Lietuva.  Parenkant viet aikte1ei.    nehuvo   atsiveIgta      gyventoji   tankj   Lietuvos    teritorijoje  bei   atsturn  iki   Lietuvos  Respublikos sostinés Vilniaus,   kuriarne yra pagrindines vaistybés  institucijos.

Pagal  TATENA  reikalavimus  (TATENA leidinio  NS-R-3   2.28,   2.29  punktai) parenkant aikte1és   viet  atominci   elektrinei,   svarbu   vertinti   ne   tik   gyventojq  tank   planuojamos   statyti atominés  clektrinés    regione,    bet   ir  avarinés    parengties  priemonh   jgyvendinimo    galimybç, nepamirtant  ne  tik   gyventoj1,    gyvenanciq  a1ia    AE   aikte1és,  bet   ir  tankiausiai   apgyvendintq teritorijq ir  gyventojq   centrq  regione  del  jame   esanCiq  mokykh,  ligoninft ir kitq  jstaigq,  kuriose

avarinés   parengties   priemonés turés  büti  jgyvendinamos. Astravo   atominCs  elektrinés atveju  j    tai

nebuvo atsive1gta.

Rerniantis   UAB   ..Vilniaus    hidrogeo1ogija’  atliktu   vertinimu  del   Vilniaus   vandenvieCiq paeidiamumo, galima teikti,  kad Astravo atominés elektrinés aikte1és parinkimas netinkamas  taip pat  ir tuo  atvi1giu.  kad  avarijos  atveju  jvykus  radioaktyviujq   mediagq  i1eidimui     Neries  baseino vandenis.  radioaktyviaja tara  per  gruntinius  vandenis  galimai  bUt4  utertos  Vilniaus  mieste  ir aplinkiniuose rajonuose  esanCios vandenvietés, i kurii tiekiamas vanduo Vilniaus gyventojams.

Atsive1giant   tai,  kas  idestyta, manome,   kad  statoma  Astravo  atominé   elektriné  atitinka statyrno 3  straipsnio   3  dalies  1, 4. 5 ir 6 punktuose nustatytus kriterijus  bei,  vadovaujantis  Jstatymo

3  straipsnio 2 dalies nuostatomis, gali  büti pripainta nesaugia.

RadiacinCs   saugos   centras.   atsive1gdamas      jam   priskirtos  kompetencijos  sritj    bei prieinamq informacij,   nevertino   Astravo   atominés   elektrinés atitikimo    jstatymo  3   straipsnio  3 dalies 2 ir 3  punktuose  nustatytiems kriterijams.

 

 

 

 

 

 

 

 

I)irektorius                                                                                                       Albinas Mastauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gintautas BalCytis,  (8 5) 210 5817, el. p. gintautas.ba1cytisrsc.lt

 

 

 


fltkurtai

Lietuva’;1]


ISO %OI

BUREAU  VERITAS;0]


 

LR ENERGETIKOS MINISTERIJA GAUTA

2017­05­26 Nr. 2­2899


Lietuva laikosi pozicijos, jog Astravo AE tarpvalstybinio PAV procesas su Lietuva lieka atviras, nes Lietuvos klausimai del Astravo AE aplinkosaugos ir branduolinés saugos problematikos ir  galimo neigiamo tarpvalstybinio poveikio Lietuvos aplinkai ir gyventojams lieka neatsakyti, vieieji kiausyinai Lietuvos visuomenei nesurengti, ekspertq konsultacijos neatliktos.

Lietuvos klausimai del Astravo AE saugos. Pagrindiniai klausimai, j kuriuos  Lietuva prao  Baltarusijos pateikti  tyrimais pagrjstus   atsakymus,  yra del  Astravo  aiktelés   seisminiq,

geologiniq, hidrologiniq  tyrimq,  aiktelés pasirinkimo  kriterij,  del galimo neigiamo poveikio tarpvalstybinei Neries upei ir poeminiam geriamajarn vandeniui, radioaktyvit atliekq ir panaudoto

branduolinio kuro tvarkymo, Baltarusijos  vilkinaml4 sipareigojimq  atlikti rizikas ir atsparum4 vertinanëius testus (streso testus) ir pilnos apimties Tarptautines atominOs energijos agenturos (TATENA) SEED (angi. Site and External Events Design) misij aikteliq jvertinimui, Astravo AE atsparumo sunkaus lêktuvo kritimui, gyventojq tankio ir pasiskirstymo Lietuvos teritorijoje vertinimo ir avarinés parengties planavimo, Baltarusijos branduolinés saugos reguliatoriaus kompetencijos  ir nepriklausomumo.

Lietuvos eksperti  vertinimu, svarbiausias paeidimas vystant Astravo AE projekt

netinkamai parinkta vieta AE statybai. Astravo aiktelê AE statybai buvo pasirinkta 2008 m., t. y. dar prie pradedant tarpvalstybinj PAV pagal Espo konvencij4, tinkamai nevertinus aiktelês tinkamumo atominés elektrinés statybai. Remiantis Lietuvos ir kai kuriq Baltarusijos specialistq vertinimu,

Astravo aiktelé néra tinkama AE statybai, kadangi ji patenka j padidintos seisminés rizikos teritorijq Ryti Baltijos regione. Be to, kaip pripaino patys Baltarusijos atsakingt  institucijq atstovai,  prie pasirenkant  Astravo aiktelç atominés elektrines statybai, gyventoj tankis ir jt  pasiskirstymas

Lietuvos teritorijoje  nebuvo jvertintas, nors to reikalauja TATENA standartai ir Baltarusijos teisés aktai (Baltarusijos ekspertq teigimu, didelis gyventojq tankis (>J 00 m./km2) tam tikroje vietoveje

yra  draudiantis faktorius renkantis aiktele atominés elektrines statybai). Isami4   informacijq  del Astravo aiktelés vertinimo ir jos  (ne)tinkamumo atominés elektrinês projekto vystymui  turêtq pateikti  Lietuvos  institucijos,  kuruojanios  branduolinés  saugos  ir  aplinkosaugos   klausimus (Aplinkos ministerijai, Vatesi ir kt.).

Incidental.  Lietuvai itin didel susirupinim4 kelia nuolat Astravo AE vykstantys incidentai ir Baltarusijos nenoras dalintis informacija, susijusia su vykush incidentq faktais, prieastimis ir tyrimo ivadomis. Vien 2016 m. Astravo AE statybi. vietoje jvyko ei Lietuvai inomi  incidentai, taiau Lietuva apie juos suinojo i Baltarusijos spaudos praejus kelioms savaitéms p0 vykio,  0 ne operatyviai i oficialiq valstybiniq institucijq. Dviejq incidentq metu (2016 m. liepos 10 d. it 2017 m. gruodio 26 d.) buvo paeistas reaktoriaus korpusas vienas svarbiausiq atominés elektrinés saugos komponent, todel Lietuva reikalauja, kad abu reaktoriaus korpusai, patyrc incidentus, butq pakeisti

naujais. Kiekvieno incidento atveju  Usienio reikalq ministerij buvo ikviestas Baltarusijos

arnbasadorius Lietuvoje, jam teiktos  diplomatines notos su reikalavimu nedelsiant pateikti isami4 informacij apie vykusius incidentus ir informuoti, kokiq priemoniq bus imtasi siekiant ukirsti ke1i panaiems  incidentams  ateityje.  Lietuvos  ekspertq  vertinimu,  Baltarusijos  institucijq   pateikti atsakymai apie incidentq  prieasiq tyrimus, ivadas ir galimas pasekmes  saugiai  Astravo AE eksploatacijai, yra deklaratyvus ir nepagrsti.

Astravo  AE  klausimai  Europos  S4jungos  ir  tarptautinéje   darbotvarkéje.   Aktyviq Lietuvos pastangq  déka branduolinés  saugos  klausimas  ES  kaimynysteje  buvo   jtvirtintas  ES politineje darbotvarkeje. Europos vadovq taryba (EVT), Lietuvos pastangomis, 2011  m. vasario 4 d.,

2012 m. birelio 29 d. it  2013 m. gegues 22 d. ivadose pripaino, kad branduoliné sauga  ES kaimynysteje    yra   vienas   i svarbiausiq   aspektq   ES   usienio     energetikos   politikoje    ir bendradarbiavimas  ioje srityje turètq  buti  stiprinamas.  Raginimas  atlikti rizikos ir  atsparumo vertinimo testus  (streso testus) ne tik ES esanèiose AE, bet  ir kaimyninese  alyse,  taip pat  ne tik veikianiose, bet ir naujai statomose AE, Lietuvos pastangomis, buvo jtrauktas   2011  m. kovo 25 d.

ir 2011 m. gruodio 9 d. EVT ivadas. Tesiant bendradarbiavimq su ES ir siekiant aktualizuoti branduolinCs saugos ES kaimynysteje klausimus, Lietuvos iniciatyva branduolines saugos stiprinimas ES kaimynysteje (jskaitant Baltarusij4 ir Rusij) tapo sudétine ES Energetinés diplomatijos veiklos plano, patvirtinto ES Usienio reikalqtaryboje 2015 m. liepos 20 d., dalimi. Taip pat, Lietuvai pavyko pasiekti, kad 2016 m. vasario 15  d. ES Usienio reikalq tarybos  ivadose del sankcijq  Baltarusijai


panaikinimo buti  paymeta ir branduolinés  saugos svarba, ir kad Baltarusija  turi  konstruktyviai bendradarbiauti su tarptautinémis branduolinés  saugos institucijomis. Lietuvos  iniciatyva, 2017 m. kovo  6  d.  ES  Usienio  reikalq  tarybos  ivadose  buvo  dar kart pabreta  tarptautinil.  branduo1init standartq laikymosi svarba ir ES sipareigojimas utikrinti iq standartq laikym4si treëiosiose aIyse.

Lietuva g1audiai   bendradarbiauja  su  Europos Komisija  Astravo  AE klausimais:  teikia informacij apie Baltarusijos veiksmus, paeidianeius tarptautinius reikalavimus, prao  paramos raginant Ba1tarusij be tolesnio atidéliojimo atlikti rizikos ir atsparumo vertinimo testus (streso testus) Astravo AE. 2016 m. liepos 28 d. ir 2017 m. sausio 3  d., reikdami susirupinimq  Baltarusijos vystomos Astravo AE problematika, Lietuvos usienio reikalq, energetikos ir  aplinkos ministrai

1aikais kreipesi j Europos Komisijos pirmininko pavaduotojus M. Sefoviëii.i ir F. Mogherini bei dar tris Europos Komisijos komisarus (taip pat ir TATENA genera1in direktoriq Y. Amano), praydami

utikrinti tarptautinç Astravo AE projekto prieiür ir kontrolç, aktyviau jsitraukti sprendiant visam regionui svarbq branduolinés saugos k1ausim  bei prisidéti  tiriant  vykusius  incidentus.  Europos Komisija laikosi grietos pozicijos, kad ES energetinis dialogas su Baltarusija nebus atnaujintas, kol Baltarusija nesiims konkreëiq ingsniq streso testams atlikti.

Nors Baltarusija sipareigojo atlikti streso testus Astravo AE dar 2011 m., kai buvo pasirayta speciali Baltarusijos ir Europos Komisijos dekiaracija  del streso testq, taiau jau  eerius metus Baltarusija vilkina 4 proces, nepaisydama  Lietuvos praymi ir Europos Komisijos raginimq kuo

skubiau vykdyti savo tarptautinius sipareigojimus.

 

Del tarptautiniq branduolinés saugos ir aplinkosaugos reikalavimq laikymosi (jstatymo

3str. 3d. 4p. ir3str.3  d. 5p.)

Espo konvencija. Lietuva, negaudama  Baltarusijos atsakymq           keliamus klausimus del

Astravo AE projekto aplinkosaugos ir branduolinés saugos gresmiq Lietuvos gyventojams ir aplinkai,

2011 m. bire1io  7 d. pateike skund4 Espo konvencijos Igyvendinimo komitetui del  konvencijos

paeidimq Baltarusijai atliekant Astravo AE projekto tarpva1stybin  PAV. Espo konvencijos  a1iii susitikimas 2014 m. bire1io 2-5 d. konstatavo, kad Baltarusija paeidè 4 konvencijos straipsnius ir pateiké 12 rekomendacijq, kurias Baltarusija turetq jvykdyti siekdama itaisyti padarytus paeidimus. Espo konvencijos Saliq susitikimas nurodé Baltarusijai  tçsti Astravo AE  tarpvalstybinio  PAV

proces, utikrinti Lietuvos visuomenés teisc j informacij4, atsakyti  Lietuvos klausimus ir atsive1gti pastabas. Saliq susitikin-ias taip pat rekomendavo Baltarusijai pasikviesti  TATENA SEED misijq, kuri nealikai  vertintq  potencialit   aikteliq  atominés  elektrinés  statybai tyrimus  ir aikte1ès

parinkimo kriterijus. Lietuva nuo 2013 m. prao Baltarusijos atlikti nepriklausomq aikte1iq vertinim4 pasitelkiant       TATENA misij.

Paymetina, kad 2017 m. sausio 16-20 Astravo AE buvo atliekama TATENA SEED misija, taiau, kaip Lietuv informavo TATENA atstovai, ji buvo nepilna. Misijos apimtis, kuri  pagal ga1iojanias   taisykies  nustaté   Baltarusija,  apsiribojo  atominés  elektrinés  ininerinio   projekto atsparumo iorinéms grCsméms vertinimu, taèiau  tokie esminiai Lietuvos keliami  klausimai  kaip

seisminiai ir geologiniai aikte1iq tyrimai ir parinkimo kriterijai, j tinkamumas atominés elektrinès

statybai, poveikio aplinkai vertinimas nebuvo analizuojami ios misijos metu. Nors TATENA misija

analizavo tik siaur4 klausimq spektr, Baltarusija vieojoje erdveje daro apibendrinanias ivadas ir komunikuoja apie Astravo AE projekto sekme. Lietuva ir toliau reikalaus, kad Baltarusija pasikviestq pilnos apimties SEED misijq, kuri vertintq  galimq Baltarusijos AE statybos aikte1iq  tyrimus  ir jvertinim, parinkimo kriterijus irjq tinkamum AE statybai.

2014-2017 m. laikotarpiu Espo konvencijos Jgyvendinimo komitetas toliau nagrinéjo Astravo AE by1 ir pripaino, kad siekiant vertinti Baltarusijos atitiktj Espo konveneijos nuostatoms, bUtina kufli  tarptautinc  ekspertq grupc, kuri inagrinêtq Astravo AE bylos  mokslinius  ir  technologinius aspektus bei jvertintq Astravo AE projekto  tarpvalstybinio  PAV proces.  Lietuvos  ir Baltarusijos nuomonés del Komiteto siulymo sukurti tarptautinc  ekspertq grupe  radikaliai isiskiria:   Baltarusija grietai atmeta      iniciatyv4, o Lietuvaj palaiko. 7-ajame Espo konvencijos aliq susitikime, kuris vyks 2017 m. bire1io  13-16 d. Minske, bus sprendiama del tarptautinès ekspertt grupes jkürimo ir Baltarusijos atitikties konvencijos nuostatoms vystant Astravo AE.


Lietuvos ekspertq vertinimu, Baltarusija nesiëmO veiksmq, kad jgyvendintq 2014 m.  Espo konvencijos  6-ojo  Saliq susitikimo pateiktas rekomendacijas, todel Baltarusijos padaryti  Espo konvencijos paeidimai lieka neitaisyti.

Orhuso konvencija. 2014 m. birelio 30—liepos 2 d. vykçs Jungtiniq Tautq konvencijos del teisés gauti informacij4, visuomenés dalyvavimo priimant  sprendimus ir teisés kreiptis j teismus aplinkosaugos klausimais (toliau —   Orhuso konvencija) 5-asis Saliq susitikirnas pripaiino,  kad Baltarusija, vystydama  Astravo AE projektq, paEide   ir Orhuso konvencijq  Sios ivados, kuriq rengime  aktyviai  daly’vavo ir  Lietuva,  buvo  priimtos   inagrinéjus  Europos NVO   asociacijos

.,European Eco Forum” 2009 m. pateiktq skundq. Lietuva mano, kad Baltarusija  paeide  Orhuso konvencijos nuostatas ne tik savo, bet it Lietuvos visuomenés at2vilgiu, todel 2015 m.  kovo 25 d. pateiké skund konvencijos Atitikties komitetui del Baltarusijos veiksmq  vystant  AE  projekt4. Lietuvos skunde teigiama, kad Baltarusija nepateike informacijos apie Astravo AE projekto poveikj Lietuvai, neatsake   Lietuvos klausimus del projekto aplinkosaugos ir branduolines saugos aspeknj, nesurengé vieqjq klausymq Lietuvos visuomenei ir neatsivelgé jjos pastabas bei komentarus.

Helsinklo   vandens   konvencija.   Kadangi  Baltarusija   planuoja  Astravo  AE   reaktoriq auinimui naudoti Neries vandenj, Lietuva, pabr&dama io projekto galim4 jtakq Neries ir Nemuno

upii  baseinui, nuolat  kelia  Astravo AE projekto aplinkosaugos  klausimus  ir Helsinkio vandens konvencijoje. Lietuvos iniciatyva 2013 m. ES Usienio reikalq tarybos ivadose del ES  Vandens diplomatijos buvo  itvirtintas bendradarbiavimo del  tarpvalstybiniq vandens resursq  naudojimo principas. Pa±ymetina, kad Lietuva su Baltarusija ir Rusija neturi teisinio reguliavimo,  susijusio su Nemuno baseino vandens telkiniq naudojimu ir apsauga, todél Lietuva ragina Baltarusijq kuo greiëiau pasirayti dvial Techninj protokol dO]  bendradarbiavimo Nemuno baseino valdymo klausimais ir baseino vandens atsakingo naudojimo. Baltarusija nuo 2009 m. vilkina io dokumento pasiraymq.

 

Apibendrinant galima konstatuoti, jog Baltarusija nevykdo nuolatiniq Lietuvos reikalavimq ir    tarptautiniq   organizacijq    rekomendacijq   utikrinti     tarptautiniq   branduolinOs  saugos    ir aplinkosaugos standartq laikymqsi, vadovautis skaidrumo, atvirumo ir geros kaimynystOs principais, operatyviai ir isamiai informuoti Lietuv4 apie Astravo AE vykstanëius incidentus, utikrinti aukt4

projekt4 vystanêiq organizacijq darbo ir saugos kultftrq. Baltarusija neteikia praomos informacijos

apie  Astravo  AE projekto  vystymq,  siekia nuslOpti statybq  aiktelOje   vykstanëius   incidentus, selektyviai  naudojasi  tarptautiniais  branduolinOs saugos  utikrinimo  instrumentais   ir   skleidia tikrovOs neatitinkanëi4 informacij Baltarusijoje ir kaimyninOse aJyse.

Remiantis aukèiau idestytais argumentais bei atsivelgiant j Lietuvos Respublikos butinujq priemoniq, skirtq apsisaugoti nuo treèiujq aliq nesaugiq branduoliniq  elektriniq keliamq  grOsmiq,

jstatymo Nr. XIII-306 3  str. 1-3 d. nurodytas aplinkybes, sqlygas ir kriterijus, Astravo AE turi  büti pripa±inta kaip nesaugi ir kelianti grOsmç Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui, aplinkai ir visuomenOs sveikatai.

 

 

 

 

---2/ /

Viceministras                                                                                                      Albinas Zananaviëius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jilratt UseviëiiJte, el.p. jurate.useviciute(ã)urm.It, tel. 8706 52928

Edgaras Jelanskis, el.p. edgaras.jelanskisurni.It, tel. 8 706 52581

 

oRWJNAL4S NEDUS

sIuNtaMAs


 

LR ENERGETIKOS MINISTERIJA GAUTA

2017­05­25 Nr. 2­2882


LR ENERGETIKOS MINISTERIJA GAUTA

2017-05-25 Nr. 2-2882

VALSTYBINES  ATOMINES ENERGETIKOS  5AUG05 INSPEKC1JA

 

 

 

 

HAI.TARtJS1JOJE  ASTRAV() RAJONE STATOMOS HRANI)UOLINES ELEKTRINLS

BRAN1)U0LINIS IR RAI)IA(1NES SAUGOS VER11NIMAS

 

20  7 in.  geguös 23 d.

 

Vilnius

 

 

 

U    adas

 

\‘a1stybin atomines  energetikos  saugos  inspekeija  (tohau  —    VATI-S1). vado audamasi Lietuvos   Respublikos   hOtim4j4 priemomu.   skirtu   apsisaugoti   nuo  trcêiqju   a1iLi  nesauitiu branduoliniq elektriniq  ke1iarn! grsrniu. istatvmu  (toliau     lsuuvmas).  pagal   sao koiperenciju atliko   Baltarusijoje   Astravo   rajone   statornos   Baltarusijos   branduo1ins  elektrinds   (lohnu   Baltarusijos BE) branduoIincs ir radiacins saugos vertinimq.

Baltarusjos BE statoma Astravo rajone. apie 40 km nuo Vilniaus (apie 50 km nuo Vilniaus centro), 20 km flUO  1  ietuvos  Respublikos sienos. Joje numatoma ekspIoatuoti du \‘VER- 1200 tipo reakiorius (projektas AES-2006V491   . Pirmijj  reaktorii planuojarna paleisti  2010 in..   o antraji

2020 in.

 

Atkreiptinas   dmesvs.    kad   Europos    Sajungos   a1se    statomos    ir  ekspioatuojamos

 

branduo1ins eektrins  (toliau  BE) tori atitikti  iuo1aikinius   hranduo1ins saugos  standartus

 

I arptautinês  atormnes  energijos  agenttiros  (toliau  —   TA I  ENA) saugos  reikalavimus.   Vakar4

 

Euro pos  aIiq  branduolinés  saugos  regulia\’irno  instituciju  asociacijos  (angi.  ilesterii  zti’opcun

 

.\uclc’ar RL’g111aro!  .4csociation. toliau      \VENRA   kelLirnus sauuos  tikslus  ir  lygius.  taip  pat gcirosios praktikos  rek.ornendacij as. Atkreiptinas  dérnesvs.  Lad I3aharusij a dalvvauja  W ENRA eikIoje  kaip   stehtoja.  Raliarusija   pagal   Jungtiniu   Taut4   Poveikio   aplinkal    vertinimo

tarpval stybiniame  kontekste  korn encijri (toliau  —    Espoo  konvencija)  ir  BranduoIints    saugos

 

konvencijr    (toliau        I3SK)  teilidarna   infiarmacij  Lietuvai   apie  statomi    Baltarusijos   BE

nepademonstravo. Lad i BE atitinka iuoIaikInius branduolinés saugos standartus,

 

Baftarusijoje  statoma  BE vra arëiau  kaip 100 kilometrq nuo Lietuvos  Respublikos  sienos ii’ del  to dalis Lietuvos  Respublikos  teritonjos  patenka    jos ipICstinç  avarinlo  planavimo zoni. mdcl.  vadovaujantis  Istatvmo  3  StraipSfliO   1       dalimi,    tori huti atlikias  vertinimas  del ios BE atitikimo tarptautiniams branduolinCs ir radiacines saugos reikalavimams.

 

2.    Baltarusijos BE brancluolinés ir radiacinés saugos vertinimas

 

Vertinimas atliktas pagal iuos statymo 3  straipsnio kriterij us:


OAfl(.1   !1 !LUJ(JL1!  i!WCtM                     !  !U1S!1 tUA  SZO  SOCI hioiu

Sui1jT1   idu     pui.iojui  iiid S  IiSflJWlIj     fpp  (q  oijundid   i*’:  £--Sti Id

 

!‘‘II’’ 11 SWP,IOJUA4. Sfl!flOd hw!plL     I

!q PP!91 hm!Pt! hpEflUOiptU  SOLIj1 SO!UUfl ‘qi1ls souqdi so       ii!’  018

 

rnqiius

 

U1U1)U 1 !1      U!(1!Jd ITi!I OATUjSV  snflwn?d SfliuiO1O                           {c)(1Hi11 !qIS

 

ipuod g SflUiJ\ pmj  oIuiTd 1omism ..siiii hqnp h[iuuuuu

 

1OIlJO1LIi1    so[Lqnds)J  sot!sfl,w1Icj  (hiInfn  nLI!LDU1Od)    inq.is  sauiJjj  suionpuJq flWif)” Sotiprus SOLI U £66 I  mjUIWSOW Sohiuiijt1  pj  Sisup SUi1diao1\/ soi1            Ju  hIuionpuE1q uiTJA sunui1Ja\t sntowd ouus o-oss

1\Op1A SOUS iU    L’1pTDds VN1LV.L J! ,!iPU!J1C1 it  ii WW1d SuiJTpp Sui1onptIUJq it

 

OUiIUflJA sIsm !!  UI   10D 9 EOS N  DAop?A S)tWS VNULL\/J. SOiji31d  SOFIDpUDWOpJ OLUlUHJ\   sijip  oijdst  O!)                 SUaUSIS  iq  surooipIq     SiutCiS(jSns  O3Ufl.I I sinun.i m1ut.jUo o.\nq snwui uofti o’uiis               :jj   solisi    triij  soNuiiIsd

Pt                 jio1PcIDu 3snd  SQCISnJnip  pp   (‘  otjundd  I          -I-SN ia

 

fo1uijdt sof ! )!1I! OftI !‘PI’ !fl9flS sopli                        5111    OW ‘!  !L1!U[IW1 !!11!J01

 

LflWIU1pUAV1 fl!UOIUDLId S             Ua11d  S.)ULI1\1 SO1fl1  I1UflJ  SOtQU1{i3  sqti?s

 

S0iH!!dP   °I  !q      T)jTU   xjj SO1I)1  ii  S     UAISJI)ISiSd   flIO}U)A\5     sTu hiu (3

:ijugch it  s       to1u3\A2  SI    od huiui hi iq

 

t1pttjS  i1IUII3WSI hpij)jm[p1.I S)itt1.I    I?UIJI11  s  1I\1S SO)1UIjd1   01  11  S?[31i!U  oiu  (q

ftjutjdn of ii                        yj ii’.IjAt q’jns sojr3.\ sniou        .ii htuuam     tuto        (i

 

iu q.iJ

 

‘! !‘‘‘! iinq  Lint  013W   OWiUiLI3\ Sj31jiIt (flj  3UT1>{ it    f3dS  SAfl U  0JflU  ttL  3tund0CI t-j-ç           bntts    cjj ttojrii   qcI  t.in                               swm3dsu  owruIua\  sjii   (Qjj            nmjoi) tj3fqo SOI1.3U3                     1!I0flPUiI tU1!t?I  >[!U !‘IPUt1    (—1—sN    rn1IOt)  SttUIutLI3.\ S3I0

hiiqo siiu sçuqonpmucj- (I ‘ej) £-J- sonmi    Di SO3UnS VNaIVi,  1           I

:snLuiu!J)’

 

:sminutdi sniqios snu .1!      ntu ‘sniuioitw sntuiJotup Sfl!UJn.iD0D   uO!3a1 SDqvLwJii ii  I)iDJOd OtU,’jiUT    TUOWDUd   nusdn hiotuD OUip1n.\ iiDnnI!s hH1ll  I3JS’{D  fl ItATU hIii  n h tutoiptu ii  nutjonpuniq in hiii h flusnJdiDu Sfl!tilttpfld J!   nisnut   0UTI1lSiDZfl tW!10       11i1I3  UINIDAOd  htJ3jns  iuu1!nr  °Fi!’

it   htuiiai  s01an3 iuInJui1 iut1insi  suwiiisünd   ownjuuisnd    S{D1)I0  Soq1itts  SUiit)pIJ

 

11l13n!tsu!  -\1SU.   i1tuipuund  t)fi  SlilUniStit  DSO1U0tUD   !1J fld   350    U!Ifl  !llDA0d  snim>s

01010    \\1     S11U1flUI1IjU!J owPIu!JIid sII!1 soqA113s  ! S!1P1td                               vz

 

C


nfp SO   1t.\T suionpuuiq SOiNO I    IJO1!.I1 SO   I1K1S1 son1rI !!O1

 

.11   I3pfl3pjS hp!pjnUO!pUJ  tU1!113     PUSI           {0 fl1 PI °1  PP  1U!Iti           L fl1ji1iW S1NI 1?d                  1U                        !BU°’ PmI                       S14U1Ja\J  ! IU’1U[I OAflU S      SU  suIo  T.m\  !UP’1iTlS .1!                         Sfl>jA\I SIUP OjU\A soni-   LjiAod  snqu pij  ipi

CLU4U i usz  jd  hi IQG   sos ii  siu’iuonp itnuiptud  ruiin’is T})1LI!Std sluui\upms

SJOU     ( n1avj  SO[UP\P   SOISOO{UFIS   ii   S    JIi9fOJd  !pOU) sns  ou   rii   !     P3II1YU OI\fl?!IjS

!Pfld                  !b10Pl!dPd (Ojifl3d SO[ISfliPIjflj PP     0l!PISPY  owiu      ,

si    snm11rj zr pi ui(zuj  U      iusuopu rnqtj ti su1Iiu!uA hLwpsl3d soiisn.iij soiiniis suin.i                                                                iiii         upt pp °91 idI3) S    00                         opol o{oL\\NnorPPJ )UJ1?LUS!  tjuI1dt i (bcj                              c) b  hcu1nsP3i oc ou siusprp sTonpucnuopi

(soiuit cj  osw  sounrojnj         oLiqouJ)))   !PJu                           jixi  suaujIuiu

oi1 L    nIQundud           0 \OPA   otcoopnu  (s’LvI      P,s’            I”’f3’°l°lP”  J  Pa”   .1PJ)1I.\

 

/r?11C)?1flUJ))t1J LL   I)        h!1!0l0!PU !   POflPUJq ScUUflCi(Ui   sflunP\opcA SJ0U          OO                           0       lO()    d  IP   11PU1!   JJSOUOU      P’1      PtP!.1I  UUOJU UtUJUJD\ EI1 SOITSO.ITflII3U SOtTJPAI3 suii>  !rdu 1UP)LU ISUUIpU\  h1                     cb iu

PP         000  (PlU1        “isd ti              1Enç

 

!IID1d IUUUI9) PflI1U11J IU0I4D)1 SUUmWJ          OpOt  OlO!AjO!pU.I  h’j             I Th

jui1d   t  pu  upwpLId uirn                   srniaijs ‘ccj-j  SOmSPW otuiuiia InjuL1d13

 

c)Ip \Od         S)[ISftIUTIPI   ‘.ii)   1UiUi1JA  :qi   sofisnic  sofuU    (S    iijcadu soisoijuns

 

1U13pipu   o1  j  (zIO   ioim [çUSZpIp   tuad hf  ii  npitjs hPTpLu hihi ioipr.i puspip UUIO Lsjiw t  1aTuspip tnwt13uJI 1uis) 1OILIO1Ja SOAIl)V1   1ATP          SO1ISnIPI1P soFui tP!UP1S  ULUI ntnt\A   uoipiaa ttUI11U 1TOflZOUOJd SLU1)j  (UI  Q)J  idi  nnsoadpd ijn ouau1’j SOhPI{pU II             S!11P OLU!1LU!   flpq[nuoipuJ) Si1)IflU OW!1UUSi srLpaI SU)1UUUd  !q

111)ifll  fli){UI](11?d j-  (s;uvjj  1?UOJ ll1,/.lZ\   Q/ 1(O!)1211/1)a’J          UI  iUEJIU/L1/S!(  l1O!fl’/IhIOj  /0

 

IU)i1fl)plUO) /2L11) IiID H /11W .itj;  UI  /ni.1}Ir)J            J3l2Ui/7Df Jo 11o!S.1?(JViG   {3UU I •‘fEU SIU1)PIO sçaitonpun.iq  IUUIIU1J\  sUutttJilJo\i    otiiSJi>jstscd htOU)\i  iq    )L\lIJpUU\    at   ato    SOp!j UPtZp1LU  flLfliAjnotpU>j”           —[)—S$  0 \OpU\ hLi                    PUU1TO)FU  VNLLVJ.  S!1Ut11t\0P1:\    tJ0Iu SO)IndSJ SOTWI ii 1UUUU’JS 0LLIOiJ0 )L)USptp          iud fluopui UUURJ\ Sn \ \W\JSUOj iau flU)1fl            Lpisjiu                        O\UJ1S\       sniUlanpUd         sofuoa   ii      bptnpjs    hUrpuI  hLhi\uoipua onzouoad    SO \U \JSUOj  1aJ                           snUiat\nd                        000  U      sijnU   owipwt  nptp{nUOipua SUL’IUIJISUd   nI1U   UILIUA\                                   uaw>{UojUdU  .11       !UIPSSI3U U.1\  II S0ItSflflfllUJ   SUI1JT?AU LrtU!LIa. Sft11UIU.tP.d  0!1P01tl OS  .I!    !PP°-’  0LUIUIIJa\ SO1L\SLIU flt(U\                                  0Fj1’OXI  U113UWJ0401    szop

suiuuIonoiiojd inn hjn               tiii as-id    sun uiui (Y>IIP1 soi’iqudni flUIDIfl s,zounoad

 

ruilOp    SOil \dU   1R)1UD\  S0I\pOJflU   Ui \  )S)     UUI0jO(j    SUJUIOIUa\3 so\mn  SUUIPUpJa

 

011  IP0d S!1  ‘3010!PU.1   CIIUj .1!  0 L\1P  OWLfliP0IdSI1  1j SflUjP.ULIOU IO1  dP tifoiu


 

 

 

 

 

 

 

SOAflVI Li 1               ‘UH   S01       W1TIL1      1IIfl\I  OOlpUJ .11?   U11OflPUK1 (UDj  fl SO\) SIWLU{i,\


 

P1!    31XL\   11  SOLLDS   SO\fl1V  P1!


 

°‘‘


11!         °U1’I OLJ  !RIItd j)(J

3UiS1t),\ t1iwonsdi iii>j ii


 

 

 

	o	jiijtjijod opoLn sisnwic1js h1ua iwonj uiq  uni  nunisw wj	
iji wiid.n
oiç	
OflU  11	OST1I3{j1Jd   UW!pUJP.Jd  U   “!1V o1qu OiU!flSd   flS  IUIUUA13 !P	11tS IusiA

P

( /J \3 fj —                  )J’JJJ   1n1JO I-  j O IUrfl,l2 d12d73nu nJk rnjil i.tn ni ‘uij,zp siloipn auI.))Iodd


 

JO    UOi112ifl/?tOO) J)I,iOq—csOJ)  J))!aq


q/ lf2i2OJddJ’    qJ\J11-) f7J/   i9uu)    zuj   sofuiin


SDu!onpUU.Jq b11\SNU13 IOd snLUS{ia\  Sfl[SOflLUOiifl13Sd  VJII>{IUI  !tlltI!  \ttiip.1ooj         wiuls1u\cbm


 

aiisi        poiu vi rc:


iii—i) sofDmDosu flAO12 \  I     1N11!ISUT  I-i i1?uT ofl


1i1?,!1)  SOdOJfl1  S!   1E{11T.\0P\    O!SU?II  P1 inid.iuojtuj   OW!lcP1.Ud ! SO[  )12fl’f!)  h1OTUOAi

 

!P1!!         \112  S)  U12  SOtSUtjUflS     aio (js S!1W)J4i1  uim  1ouo’z  foi  ‘Sfl1US1A  OW!Uu11 htI!siPici  SOCL1UU2   11   St1tUSjia\  sisonwoniscit                                                I   O[I11USI hiipw h 1iu   oip.i  sniiu,c. od  st jnj ‘svoi 1nU 1”! )1!S     WJA   ()3E1U

1UiOjOip13J JI  2U2SO1S UI3OIOTPIU !T’l!1B    unionuuTd  !Iuq Pm 1)1 SOI\ SOISOIpU)9 Sflq)JS13d

(ml oin) ruunisw ow!\iuuId oanisqdsi   jAJ           dij çaJsopLp Uip      ,uituni ht.ml st2!JoIlt?J

 O                 .1)1J•4j Itff7      IV  V110!I!p110, )     ii’ç   0?  211J)   3lt3’JflUj 012  U!   jqflj flJI 310cI

 

0,1  l1o!J3t’    1UC)     JSOflUO),U3J  SUpUU.  OIO.UJ               ‘Pf’” 1P !l!3Utfl!S  !11LUJS)1

1UUJ SflIL)U\(l  iB)flP,SdI?  1tUtIp!S Sfl?iJfl)j        USji\’  PUO’RI V\-1,1,V.1. 1I1CI

 

S\IU UIIJU \1  (hiunp(bcbu)

 

 

fllflDjUflS   .ii     h km  I1ADUJflU      ZPJ3fOJd  OU\1UOjdSj   SflL2IIUUJOU    SUTU .  OjID\Od flWi1iUi! ‘P P1’°!P Sil1! 1l !lt!i        1’1! ‘1U’IUJ1J      Ui1S,fl)1S!SUd        \W i     !1i\U  flttlfljUflS

‘!                              (Y•JU  OflU   OUTIVPUIdS    kOtDUt1OflZ!UOE                        !IZ3 SOfiUfl’J    flIOU3A     tausnq

 

!‘I                 BIP1!S              !! Ufl!.Iil   tLii1Oi17iUflJO      il(  Jfil 1IUOnp fl         PHBd IUU

( )J O!1U UflifliSili? 11!                 I uUT isu i’piiui niq urn s’uuonp ofiIüsnjsisud fl1OltJ \ (1)

 

i?\1US  SCU1jLi)dS di   SHIW \1i?J       iai  Sfl1U!jUt1Oli?U  1UUijJ \iiSTU  SULU1i1Uzmd P!l  U 5\lt1P1!lS


OUO!i3J  (‘!F1l


IPIO!I S0ll \10U1 !fl17pLti?d) !U1fl!i?!P,lS fifOlU)A


1!1’P!P US  SUI)tlI1SUi


uii  SOU1P1    SU1AOIZU,\   di    UOIiDJ    (SWU1SfiU                                                SW3 \Oj!,\   SUiO1UipUaVZd1i?


 

PIU1    )4   )11 l1


 

‘°‘


>W    1 SUJUUIJINS  !l!Y4     P111   S\S1UID


SUUWdA   !1U11\N!12l i110U1!1d SlH1Uamd S11II ?\U  SO)JU1!  !l?TIll            \lU!lU !i?!USi?’1!,\  !1P1 !“4 S3.\{tS

OUJi [opnuU   I111UpflT?U  SUlpU1i.’   Ji   S1’.         .113PJit1Sfl.IIUi   C1U1dS    ‘)uoiaI Q’J j suw.is.tpjsisnd


 

!      Ifl1


5UR1!Li  kiJ1  !JflI   ‘-‘‘ S/!1Ut1U                 SLIOL1!JI                             UIJUAU


SI?LUU!1PU  1\l!U1                       i’fl       1UiUi3  ii?1U!P) \I   .11    U1()fiZi1UU1i?5i 1O1  !1 IIIJ1.U OU1UI1JEI \

 

S?1DlIi!1? ()1H  ‘SflRltIfldUd LI t-—(> It                  !q IP (D   0p1111ld3(1                                  Fi?1Ud

!111t1!U!PU fl!tIm)pd             i.iid 9t1!JUU S(>’I1  !?11U L>!iIi1I

sqAAlS SO)jU1J(hi?  O! !q S?I1P OftI 0P1 !q S    LLIi4SJPIS!51i?d holA ‘szju1.j hIo11A)


 

 

oiusduns LI  )ISEI 1PP?Ud tiunwjnjiai h!Diundod  LIt-Ott  UT                                        1T   L tSN                             PJISIUUIIU[I    UUTTJOAI !flIUHd1 wq

aUauiOflS[:\  SUJaUOWZ ! !NP\0d U! .UJI1UII QJH RABflSPd ouJUufla)j SO!ThS   S01!jpaDO.[d SOLUIfl{U !!W

 

sona!p!  ii  soltiuan2d  hujq  pnj  thi    mutrjun 1uuspaA tnuu)funnr? suwi  urn  siju  rfo!ucLnn!sng

 

IUD!\Na!N   PT1  ‘1’,}1TiJ5flU  1?J]    a1Ajp          (suwnfuLu3d saiaijiy)  OiUSdIt?.flS L I  >isu

 

!P1!1W c)Anqau InIUIJCIU  OPi!aod  iaq iIqAiI3is  flJ  01U!U!]JCiA  OWI)j1J[Jtd   sajaipu   PP  !u1!PIUa\    !SflN.Tt?t\S sXwd 0    snuu ‘nia   onja(od         soCisnWTltu  NP 00L1!JI5(1t  ithSTUmiucj   iu?d ?WISflU  SO1)IASun

sunUuiotluz3  iu’ud   unsj  *sTattudE  S01!SijAJ  satiiuidu  souiidau  onq  afolisnsuijuq nfisiui cis

 

VNELLVI t2LU!UKIUJ!SUS T315!W!Zpip  PI°N  !U\!U0!’i a!J1D{ nnnusnu>j  ii2iUipuiJzn2d an gj(  in

 

s)J!aMd jiOA  j iwd dimj }13d dim -EwATmsnu hrpip hnjia,od nnp\A! hijains sopjia snnoui ii

 

hiuinun hIUJiOSI unirnjsi (jaijiu) hjar soqtins OUflJA1 .11   o){ui,iis1cI e[isiiiincfl (hUN OUflJaAaU

 

!BIJa(IsNa 501151W sOig    5U1UI0M7d  SaJ0i  fllUflJfldSlt?   oPjaIOJd   1E1   SOISflJUlh13U  115     SI1S11SflS

 

‘Sfliflp0Ui np oqie buai.   jcifrd  :jj so[isiunjtq utoims ouiua ivladsNa VN?LL\U. maui SOjSUI ndiE} ()flJ iWJnpoW ii$a5 oinpns 1211s1u1 (iEi1S’ VN11VI saiiundu souhid hi>jadsu iu>tuitdu oujia\od IH  iaq  ounUflJaA  .1!     01111){ULICd  S31aTiiL?  OAUJIS’y’   OuuJaAau  !t’uadSNa VN3LVJ.  P°N Sl2UflCIiarpX/ ühsiu.i  (EElS  \‘NtLVI  0)JAA  a1o1snJm{    P  0t91   0!5n5                                                                                                                  L {Q RWiu11JaA! oqx1ms 3U oanuirnjuu sajairn auohu OAP.115’\J SO15JUIJISUd  huinsii hllNflw PUN (U1IS1W U3EIS

urn 1O  11O!SVii11 itX!S9(   jiwaj /PILIDJX1J /2110 DIlS’ c3L/    1ut) 1311gm! OUIIUI]JDA saJaW>Jmll  VNFIIV.L

 

saiiuiidu sou1id OlsamANild asnd solrsnsi jl3 P13N aNaiS    SLUUA0P\ 5073flh?S  VN3iVL 5U!aiUflpid1ld

 

1’ !  E-I-SN   su      u\uInmaJ sonns  VNThL\L  snuiNimu  slplNin auofti  OAUITSV  SOINUUISL’d summuaAi  muiumjun  oAnq  p131j    ttwpoai  uuwpçuniau                                  nrnjai‘1,SlWç)uoLuaud   S!U13IUIDEZ

!l s!t!T0U1a!J(1    50Z311135d13   5aa1’ji13  s!Iut1!PL1a1t1s  51131U1U43m  onja[oid  QJ  iun3ionsuadWoN

 

pOq   !{Uc1      ‘SniNadsu     srnApOJlIu    aRnjundud       IT     L-N-SN   IUUUWDA  iiAlUlSlllI     !OtUnNnJ1

 

°!  !ac    13uu3)[uuau UUIuiStZUdLId øaSji13   OJLI   npNundud    tT   E-i-SN    Sp1Ui1’P\0PL’A

 

‘aulApplA saoiuawd suuuu sopunIi1u;\;up sohailiilsui ScI(IAISII3\ SOSL\ S0IS!1iDjiS1 aInnlJm1\  !aUUPUN  st’WApIUA 5011J17A13 !1flI iIV SlflOflYf!{duiO3j aq  SI3IOI1NII(IU1ON   !1Utl ! [1313 i3uLCIS.liNsisnd  iaq  fli)m17NS  nIo3UaAAil   I  111131t11]A?m5113  ‘svumuipUaAArii

hiuouiaud hmçn3  ‘hsa  nnuau snuprjmanld    AR13J  SEU!xNu3IT3d i suti   lTiUaJI3d  (hImnNS hioiua’U

 

I      1UP1 p \/1SW)  “loft IO1 I )J  “Lois  11 ILIOLUtId sairRu” wd  saUl 11? \\         I w \N!n   t’uti ji”  U tuowat id his  riq  s’luounlid   s’,iidu-urd   clulip U’     auodai jj 13w \S iiistsi’d  nLoju-’ si                   nunta  nqi s smoualmjN samfl5uaJocI SaU!JI2AU V)IN1MVJ I3I’I  aq VNEIJ,VL 0\I7AopL’AmSaU  u!Isnnnu

natu osaao.id  owmmjuund  saaismy  !N!aO 5a1011!IflpUidS  sois0i3uu’Ioi1ziUo  fimjuz mpmind  tu?p3fi

11!U01117.    ‘IS}JPI   ooc (I!13N  ITUfllflllp  L’iUa\All  !1auI OU1S  aun3uI1N  ‘tnsaiui  SUI3IUIII\  1u131n3)JSi’’

 

t.


6

 

Atkreiptinas demesys. kad Espuo Konvencijos ig)vcndinimo komitetas 2014 in. taip pat paragino Bakarusija  pakviesti  TXENA SEED rnhdjq. sickiant jvertinti aikteIts parinkinio krkerijus ir Baitarusijos BE poveiki aplinkal. taëiau Baltarusija ignoravo Ski)) modulius. skirtus jvertinti ;iuos aspektus.

 

Ibados:

 

1. BaltanisiJa nepatelkh frodymq. kad pasirenkant aik*telq Astravo rajone Bakarusijos BE statyti buvo tinkamsi frertintas Lletuvos gyventojq skaitlus, jq pasiskirstymas ir kid velkanlal, reikAmingi  s arinés parengtles prlemoniq  gyvendInImui,  radlologinis poveikis Baltarusijos  BE nonnalaus eksploatavlnio  metu Ir avarijq atvejais.

 

2. Nepatelkti  jrodmai. kad talingo Jonizuojan&slos  spindulkiotés poveikio gyventojams rizika, jkus sunkiajal (neprojektlnel)  avarijal Baltanisijos  BE. bOtq prlimtlnal lemo lyglo. Del palygind male Baltarusijos BE aikktelês atstumo iki Vilniaus ir Jo reglono, sunklosios avarijos Baltarusijos BE atceju 113 Lietuvos gjventojq (liii 100 km atstumu Duo Baltanuijos BE) galêtq patirti falingq JonlzuojanEloslos  spinduhuotes  poveikj. Tokiq  ypaE sudttingij sltuaclj; bfltq labal sunku valdiL  kadangi valstybës kistiludjos bOtq prherstos dlrbtl to pales povelkio qlygomis.

 

3. Baltarusija pashinkdama statybos alkftdç Astravo rajone tinkamal neatiitvelge j galimus seisminlus It kitus gamtlnlus pavojus, taip pat nepateike jrodymq, kad  Baltannijos  BE aikitele parinkta vadovaujantis TATENA saugos relkalavimals NS-R-3.

 

4. Bakaruslja nesilalkydama NS-R-3 2.1 2.27 it 4.10-3.13 papunkflq relkalavlmq, patekffia

 

85K 17 stralpanlo 2 dalj.

 

& Nepakviesb pilnos aplmtles TATENA SEED misija, vertinanti alldtelis parlnklmq  It

vertlnlnq BE statybal bel BE poveiW aplinkaL

 


-2.2.  Vertinamos  BE  tedinologinlai   ypatumal


konkretus saug    uttikrinantys


 

projektiniai sprendiniaL statybos ir eksploatavimo faktinio jgyvendinimo aplink) bes:

 

Vertlnlmas:

 

Vadovaujantis TATENA specialiujq saugos reikalavimq SSR-211 (Rev.1) .Jkanduolinis

 

elektrines projektar delimtuoju reika1aimu  ..Saugos ivertinimar (4.174.18 papunktiai). i4saini


 

—tikimybint saugos anaiizô (toliau


TSA) turi bad atlikia projektuojant BE. Taip pat remiantis


WENRA 2013 m. paskeibto dokumcnto ..Ataskaita apic naujq branduoliniq clcktrini4 saugç 3.4 papunkeiu. naujoms BE turi buti atlikia isami antrojo Iygio TSA. skirta analizuoti priemones

sunkiosioms avarijoms valdyti ir jq efekt5vumq. apsauginio gaubto konsirukcijos patikiniumq.


(sn>jiod S11ij i  iupuiin                  o.io s      wudu     aii1q.ip           “z.d)  smm!a1      iui

 

sniI).11s’p i’iiw hiui1i ‘ruuouiiid  0I11tu!.T)JT1fl S0fl1S  I         I13>1Ui’1fld ninu-’nu

 

.ru 1iwu1.1i niw h[Tid dmi flLUiU!lJA!  inuopidid            fli?S hni fl!U!lOflPtfl.1Cl 1t11!(1l ..l1iS)}

 

0S.fl.,Sfl1S)1 0S3JS !P1!1W 1i S0ilSfl.fl11Dfl  (.,ss          II1//lJt   dial/I  1UJFJUOJ,,        sja  S0hDIU{)jap)

oto3ia11d1S1  oun>j    (i.wpjap tipuq   u.iisd   13[Isnuo sodo.nij                               p

 

ui I I O (  Iu1 osans.       mno) nns siina.          un.mdso .11                rlJ1I 0\11q iu S)UiflJf1

.11   SO1!Jt)   ,\S  (c’_1    flt?ijOI) S0Ufltt?,S sodo.inj s0si\                      S0W!I1)j114 S0t!JUAU  od ilL   I lOt YuouIzn.1d SaUiUJ)a snuilflq                                            .11 tpafoid jcj  iuipiud nonaio’pd ojunS (.,w01Ts01 auoiu Szq\1s1.\ so1!snj) sj      (1 6t\’9OOt—S[V) oja1oid  ii                              t’iic1 iiiiwon  u.1rn)puqz).1u

SOUtU0Uhi         tid)1l0j  (. yl,lL/ .).lOJat/ yia’j    jj) iui ns     iid  oipo.1d  s1    IqAlts  oui1d

 

osndoj snl?uo1ta1     isn iiwisis             uLDd3uo odiDui.Id  SA0.1fl3X  flUIOSfltpjLIdU iiuIaisis  11A11IiIflU  mLIApIU\  fl1i.1I\U  hIili>{UIIS       tiiiji.od auniUipi..  nwn.itds S0u1ISis  gonns SOTOO1UOIUOS  aS0flLI1I hisid  ns  snisnhns  SflLuisn!p S0fltS tllJ.Dj )hHS   d du?     sauoiuud suaapai suuiujq >o.id  Uiuinhi  1U    1                                                                          OIOr’jUflS iiU1.?\! 3  IL\?j?jI)J                  Nfl.LS a1   )jfl  !li)I14W?1.J [01IUiflfl 0WiUiptIZl\1 I L6ti\. 9OO

s3v) o1oid        O)SYOft?Ut? ap srnuunjop SO)ll3fl?d   TSfl    .1flT.Kd                           rnnJ0) utinmsui

LlL?10flh1flU ifl1S  UiI.1ipt?J ‘!  U!I011PU4 solutionS 1iISflU Ll3d  dfl3I  I      1fljflJ t nrns tc

 

0flT o[o!uns ouii.iuds iu sosn.iii ip swsnri sows s’          slII1                 °puq nrjoj

 

,iflu1!3Lia\st  sl1i)1ur?lr?da1I flTflI?f 1SOUiAISIA  hjt?s

 

hiUUI?M3 hpijs  niuouiaid  rzq  hiU0UIi.1d  hILWUiUj)’  sniuipud SII1UUiO{OiJ)13.I   iSIflUIi

 

:tuiuisni

 

hII)IULL  OJfl)f  (fl0pI1I?Ui3d OIIIOZIflCS     t\3flt?S   S1TUiJji1fl  .11     flL1S!jC  0Jfl OWO?3llflS aS0pA3flUS

 

uii.iod nijuji iuq pej dwi Si.1UTflSflUi hiplUu 0.Tn){ htuonn sopj                     suiuu>jin

 

:3UIilIiSfln Sflt?!JO1jt?.1            5t}UL1ji1Jfl .1!  ht  ipizi?d s!plas 511      .i01)?aJ 1’d  laUa!

 

:snuo1piaJ ‘JJ s?1\pqnsnS

 

:snq n1ac orjiaod oto pu”j so    iiiui,rnn suouiaud SUiZ[1fl?J0 ii SU!U1)  (\LULtIflU   t.1A .11 SDil.0d owizopos 0llWp{ OIOrjUflS  siiU!pa     fli :ii sotisn.IinIi] iotonjaod prj    flnw.iojui ?dau asnd Sol!slJ         sni.iopiioj 0,10 SI1IUISflU

Tu1t’3p\iS1uDU  tq squiijii 0i)\\I oioi  iunsudzti  S1LUOiRfl  u          .11    \\‘C  sniuinpud  ol ii l>f’A! !l’iS!.l°.’1 ‘P     0[SflJ ‘Ui   I OOt TU1d3,\7iSj13 stu.iiud SiW!.\I?Uji)J Si ‘sijOd ounnpns

0At1j   SflfljUi1S StIUiLI \  iinq  11111   sonpia[o.1d cj  iiInuu hsi\   nt’jundd L ..iins hiuuijaja

 

i1!UI011pUU.1.I h!fl!?Li  aid?  1{S\’ 0t1ZttIfl)  01qjjS!d  ‘III                    \I\l\\   S!Rfl3!U.iZ)1

 

‘irji iu            H  SO ETI1,IUi [l34j

VS1. °i’3’I  )tO.11Ui’  ittIi?5S  t?>[     jr}snu  I?flirj   a10113uu1.IoJui I(1tt1Op1id1?d afn’jiied  sol1sn.w1pi


8

 

hei tinkarnai su aldvti takiu avariju padarinius. Baltarusija i  unaiusi ubaigti .streso testus 20] 7

 

ITt.  ;\I.krCipiaiTtC démesi. kad .,streso testw  plana\ imas ir atlikimas  uiima daug laiko. kuris apima branduolinés  saugos  papildorna  perziur4.  atliekama  lieencij as  turétojo,  nacional inds araskaitos parengim4. u kuria atsakinga reguijuojanti I      stitucija.jos periQrq. kuria atlieka FNSREG paskirti ekspertai.  ir saugq gerinanëiu  priemoni4.  nustat tu ,.streso tcstu proceso  metu,  jgyvendmimas. Siuo  metu   Baltarusijos  regubuojanti  institucija  periOri   liceneijos  turetojo  pateiktq  branduolinôs saugos   papildomos   perit9ros   ataskaitu   hei  iki  201  in.  ruupj 0io   31   d.  planuoja   parengti naeionalinç ataskaita irja pateikti  ENSRE(i perziurai.  Kyla abejoniu. ar streso testai    bus atlikti, iskaitant butinu saugos gerinimo priemoniq pagal ..streso testqt’  rezultatus igvvendinimq iki Baharusijos  BE 1 —ojo energijos hioko paleiduno.

 

Ii ados:

 

1.  Projektuojant  Bakarusijos  BE nehuvo  jvertintas  sunkiojo Iêktuvo suduirno poveikis  ir néra  nu matytos  techninês  ir organizacinés  priemonés,  utikrinanëios proekto  atspanlmQ tokiam poveikiui. Taip pat nepateikta rodyrnq, kad Baltarusijos BE projekte huvo tinkamat jvcrtinti pastatq, kuriuose surnontuotos saugos sistemos, atsparumas vidiniarns  poveikiams, sunkiqjq    avarijq    valdymui    numatytq    sisternq   nepriklausornas,    jvairovês    principo koncepeija,  pasyviq  sistemq  atestacija,  reaktoriaus  korpuso  pheno  savybés,  protekio  prie suyrimq (angi. Leak before breake”) koncepcija. automatikos architektura;

 

2. Neatlikus antrojo Iygio TSA negalima tinkamai jvertinti Baltarusijos  BE saugos Iygio;

 

3. Neattikti Baltarusijos BE ,,streso testai”;

 

2.3. Pasirengimas  eksploatuoti  BE ir branduolines saugos  uitikrinirnas  - ar elektrinç statancios  arha eksploatuojanéios   valst bts institucijos.  organizacijos  ft tiekOjai yra hesa1ygi&kai jsipareigojç uztikrinti atiti ktj hranduolinds it radiacinds saugos it zmoniu saucurno reikalavimams visais        nuo   stat has   ai ktelés   parinkinio.   projekiavimo,   statvbos,   pripainimo   tinkania eksploatuoti  iki eksploatavimo nutraukimo    BE veikios etapais:

 

Vertinirnas:

 

Vadovaujantis  BSK  10  straipsniu.  kiek lena  Susitarianëioji  a1is  turi imtis  atitinkamq veiksinu,  utikrinandiu, kad s isos  organizacijos.  kuritl veikia,  tiesiogiai  susijusi  so  hranduolinds enereetikos   ohjektais.   igvvendintq   politika.   pagal  kuriq  branduolinei   saugai   hQtt  teikiama pinnenvhô.    Baltarusijos   pusë.   nesi laikvdama   branduolinês   5aug05   reikalavinin   parenkant Baltarusijos   BE  aikftelç   (fr  io  vertiflimo  2.1  papunktj)   it  rengiant   Baharusijos   BE  sauga uhikrinanêius projektinius  sprendirnus  Ox. io vertinirno  2.2  papunkt).  paeidia ir BSK  10 straipsni.

\‘adovaujantis TATIiNA  hendruju  saugos  rcikalavimq   OSR  Part 2  ..Vadovaimas   it saugos    valdvmas”    vienuoliktuoju    reikalavimu    _:Fikej  grandinds    aIdvrnas”  (4,33—4.36


9

 

papunktiai)  ir dvyliktuoju  reikalavimu  ..Saugos kuhuros skatinimar’.  licencijos  turttojas turi kontroliuoti tiekLj4 icikia bci skatinti ir i1aik>ti aukltq organizacijos bei tick*jq saugos kulturos Iygj. Incidental Baltarusijos 1W (i jq svarbiausi  2016 a baiandtlo 8 d. incidcntas. kai liøjant pagalbinio pastato penlangas sugriuio laikanêiosios konstnikcijos. 2016 m. liepos 10 d. jykcs reaktoriaus korpuso kdtimas ir 2016 in. gruodio 26 d. incidentaL  kal gabenania% reaktoriaus korpusas kliudt gele2inkelio infrastnikturos stulpq) rodo. lad licencijos turttojas ir jo iiektjai susiduria su sistcminL’mis problemomis: £ema darbo saugos kultura. neLthikrinanrn darbq kokybés kontroló.  nesilaikoma instrukcijq. idojojc komunikacijoje  dominuoja informacijos  slôpirno ir neigimo. one atvirumo it skaidrumo principal.

Minéti jtiai  yra susijçs su licencijos  tuittojo tiektju darbo kok3bôs u2tikrinimu. Atsihtlgiant j tai. kad Haltanisijos  BE anksfiau  burn it duugiau  jvykiq,  susijusiq  su kokybôs uhikiinimo  trtlkumais.  dkUtina. kad egzistuqja  bendresnt  problema.  susijusi su licencijos turttqjo

ncgcbtjimu veiksmingai kontrolluod ti&tjq darbq ir ultikrind. lad Baltarusijos BE yra statoma

 

pagal sudcrlntij projcktine dokumcntacijq.

 

Ib’ados:

1. Baltanisija, nesilaikydama  bnndualinta  saugas relkalavimq  parenkant Baharusijos  BE aik*tclç IT renglant  Baltarusijos BE saugq uttikrinanElus projektinins sprendimia paieldfia BSK 10 straipsnj;

 

2. Licencijos turttojas (Respublikinb unitarine jmone ,,Baltarusijos  branduolint eiektrlnê”) neuftikrina  kad Baltarusijos  BE yra statoma pap! suderinq projektinç dokumcntadjq ir nustatytus  standartus, nnykdo tinkamos statybos proceso Ir dektjq kontrolts bel neskatina

aukAto saugos kultitros lyglo.

 


-2.4. Tarptautiniq saugos reikalavimq lalkymasis


ar a1st) ho. patinkdama BE statybos


aililteic. jq projcktuodama.   statyd’m’ ft eksploatuodama.   laikosi iungtiniq Tautq  BSK. Larpstht)biniq susitarimq it sutartiq bet TATENA nustatytu saugos standartu ir gerosios praktikos rckomcndacijq.  jalcaitant I KflNA. Furopos Komisijos.  Lietuvos Respublikos  Vyriaus3Its jvertinimq. atlickamq vadovaujantis Europos branduolinés saugos reguliavimo institucijq grupôs (ENSRECI) it  Vakarq ituropos bliq branduolinOs  saugos reguliasimo  institucijq  asociacijos (WENRA) paskeibtais dokumentais:

Vertinimas:

Branduolinos  saugos konencijos  17 straipsnio (Aikkelés parinkimas)  4 dalyje pa nustat) in. lad kiekviena Susitarianëioji !alis turi imtis atitinkaniq ‘ieiksimj. uaikrinan*iq. kad btltq parengios it idiegtos atitinkamos  procedOros.  skirtos konsukacijoms  su  Susitaiianëiosiornis tolimis. csanëiomis netoliese ketinamo pastatyti branduolinic jrcnginio. kadangi jrenginys gall


10

 

daryti jams povcikj. Buharusija  pasirinko  ailstelç Astravo rajone Bk stalyl’ai ncubaigusi konsuliacijq su Susitarianëiosiomis bliniis. esanëiomis netoliese statomos Bahurusijos BE, todel pahidé BSK 17 straipsnio  4 dalj.

Baltarusija taip pat nesilaiko kiLq tarplautiniq saugos rcikalavimq. kurie yra nurodyti §o

 

vertinimo 2.1-2.3 dalysc.

 

Ikados:

1. Baltaruslja  pasirinko  aik*telç Astravo rajone BE statybal ncufbalgusi konsuftacijq  su SusitarianElosiomls *alimls, esanaomis netollese statomos Baltanisijos BE. todél pafeidé BSK 17 stralpsnio 4 dalj;

 

2. Baltarusjja taip pat nesilaiko kitq tarptautiuiq  branduolluis ir radiacinés saugos reikalavimq, kurie pa nurodyti ho vertlnimo 2.1-23 dalyse.

 

3.    Bendra atlikto vertinimo linda

 

Pagal lsuunno 3 straipsnia 3 dailies 1-4 punkluose nustatytus kritcrijus siuknna slalom; Astra’ o

 

rajone Baltarusijos BE pripatinti nesaugia.


 

LR ENERGETIKOS MINISTERIJA GAUTA

2017­05­24 Nr. 2­2858


2

 

 

 

jdiegti atitinkarnas priernones tarn, kad bUt   utikrinti reikiami  finansiniai resursai panaudoto branduoiinio  kuro tvarkyrno iiaidorns   padengti. Baitaiusija néra patikinusi, kad tokios priernonOs yra numatytos.

VSD  vertinimas.  Atsive1gdarni  j  aukëiau  idèstytus argurnentus,  rekornenduojarne  AAE pripainti nesaugia. Paymètina, kad VSD disponuoja papildorna s1aptinta informacija apie  AAE statybq eig, kuri pagrindia abejones AAE saugumu (s1aptint inforrnacij4 apie AAE statybq eigq VSD nuolat teikia atsakingoms institucijoms).

/

 

 

 

Direktorius                                                                                                                     Darius Jaunikis