LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO “DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO 2013 M. GRUODŽIO 17 D. NUTARIMO NR. XII-694 „DĖL TEISĖS AKTŲ REGISTRO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PROJEKTO

 

2016-04-26 Nr. XIIP-4336

Vilnius

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.        Projekto 1 punkto  1 papunkčiu pildomų Nuostatų 13 punkto 14 papunktyje vartojama formuluotė „arba Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.46 straipsnio 3 dalyje nurodytais teisės aktais patvirtintus juridinio asmens įstatus“. Atkreiptinas dėmesys, kad Civilinio kodekso 2.46 straipsnio 3 dalyje reglamentuojami atvejai, kada viešieji juridiniai asmenys veikia pagal įstatymus ar, jei įstatymai numato, pagal valstybės ar savivaldybių institucijos priimtą teisės aktą dėl viešojo juridinio asmens steigimo, jei toks teisės aktas nenumato, kad viešasis juridinis asmuo veikia pagal valstybės ar savivaldybių institucijos patvirtintus įstatus. Kitaip sakant, Civilinio kodekso 2.46 straipsnio 3 dalyje nurodomi ne teisės aktai, kuriais gali būti tvirtinami juridinių asmenų įstatai, o teisės aktai (įstatymai bei valstybės ar savivaldybių institucijų teisės aktai dėl viešojo juridinio asmens steigimo), kuriu pagrindu gali veikti viešieji juridiniai asmenys, t.y. nesant būtinybei atskirai patvirtintų šių juridinių asmenų įstatų. Atsižvelgiant į tai, projektu pildomo Nuostatų 13 punkto 14 papunkčio formuluotė tikslintina.

2.        Projekto 1 punkto 2 papunkčiu pildomo Nuostatų 191 punkto nuostatos „palieka galioti duomenis dėl teisės akto nuostatų <...> netekimo galios“ turinys neaiškus. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „siūloma papildyti Teisės aktų registro nuostatus 191 punktu, nustatančiu, kad Teisės aktų registro tvarkytojas, per Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.46 straipsnio 3 dalyje nurodytuose teisės aktuose nustatytą terminą negavęs šių nuostatų 13 punkto 14 papunktyje nurodyto pranešimo, įrašo duomenų pakeitimus dėl teisės akto nuostatų, kuriomis nustatomi Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.47 straipsnio 1 dalyje ir 2.66 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodyti duomenys ir informacija arba kuriomis tvirtinami juridinio asmens įstatai, netekimo galios.“ Tačiau iš projekto nuostatų tai nėra aišku. Vertinant siūloma reguliavimą, būtina atkreipti dėmesį, kad Teisės aktų registro tvarkytojas nėra subjektas, įgaliotas priimti kokius nors sprendimus dėl Teisės aktų registre įregistruotų teisės aktų nuostatų įsigaliojimo ar nebegaliojimo. Teisės akto įsigaliojimo ar jo nuostatų pripažinimo netekusiu galios sąlygos yra išdėstomos pačiame teisės akte, o Teisės akto registro tvarkytojo funkcija yra registruoti Registro objektus bei tvarkyti su registro objektais susijusius duomenis ir informaciją. Atsižvelgiant į tai, manome, kad nagrinėjamu atveju, Teisės aktų registro tvarkytojas registre tiesiog turėtų paskelbti informaciją, kad atitinkamas pranešimas iš Juridinių asmenų registro apie juridinio asmens įregistravimą per įstatyme numatytą terminą negautas, o teisinės pasekmės dėl tokio pranešimo negavimo (įstatymo nuostatų nebegaliojimas) turėtų kilti iš paties įstatymo nuostatų, o ne iš Teisės akto registro tvarkytojo sprendimo. Projektas tobulintinas, pašalinant neaiškumus.

Kita vertus, svarstytina galimybė iš viso atsisakyti projekto 1 punkto 2 papunkčio nuostatų. Projektas tiesiogiai susijęs su Seime svarstomu Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.46 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu (Reg. Nr. XIIP-3290(2), kuriuo siūloma įtvirtinti terminą, per kurį Juridinių asmenų registre neįregistravus teisės aktu įsteigto viešojo juridinio asmens, teisės aktas dėl viešojo juridinio asmens steigimo netektų galios. Toks įstatyme nurodytas terminas laikytinas naikinamuoju. Šiuo atveju, manytume, Teisės aktų registro tvarkytojo veiksmai turėtų būti tokie patys, kaip ir tada, kai pasibaigia teisės akte nurodytas jo galiojimo terminas. Taigi ir speciali nuostata dėl Teisės aktų registro tvarkytojo veiksmų, jeigu negautas projekto 1 punkto 1 papunktyje nurodytas Juridinių asmenų tvarkytojo pranešimas, yra nereikalinga.

3.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, projektas turėtų būti dėstomas straipsniais, iš kurių pirmasis (susidedantis iš dviejų punktų) reglamentuotų Teisės aktų registro nuostatų pakeitimus, o antrasis – Seimo nutarimo įsigaliojimo nuostatas.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                           Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt

E. Mušinskis, tel. (8 5) 2396356, el. p. [email protected]