LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

sveikatos reikalų komiteto

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ
ĮSTATYMO NR. I-1367 5 IR 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
įstATYMO PROJEKTO nr. XIVP-3523(2)

 

 

2024-10-02 Nr. 111-P-34

Vilnius

 

 

 

 

 

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Puidokas, Komiteto nariai M. Danielė, O. Leiputė, M. Navickienė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė.

Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai E. Diržius, E. Narkevičius, A. Storpirštienė, K. Rušinskas, D. Smaliukaitė, S. Gricienė, Prezidento vyriausioji patarėja I. Segalovičienė, Ministro Pirmininko patarėja sveikatos apsaugos ir neįgaliųjų klausimais Ž. Gudlevičienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė J. Sejonienė, 2024-09-24

1

3, 4

 

N

Argumentai: Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komitete svarstant laukimo eilių pacientams mažinimo ir paslaugų prieinamumo didinimo klausimus nuolat keliama problema dėl dalies sveikatos priežiūros įstaigų nesudaromos galimybės pacientui elektroniniu būdu per išankstinę pacientų registracijos informacinę sistemą (toliau – IPR IS) registruotis jose teikiamoms paslaugoms ir specialistų konsultacijoms. IPR IS duomenis atvaizduojančios švieslentės duomenimis[1] tik 320 įstaigų iš 849 naudojasi IPR sistema, IPR naudojimo dalis šiuo metu tesudaro 37,4 proc.

IPR sistema leidžia efektyviau organizuoti darbą, valdyti pacientų srautus, sukurti tolygų pacientų pasiskirstymą tarp gydymo įstaigų ir specialistų, suteikia galimybę pacientams matyti, koks yra realus gydytojų užimtumas todėl rinktis tą įstaigą, kurioje pas gydytoją patekti galima greičiau, patiems registruotis.

Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 153 straipsnyje yra įtvirtinti maksimalūs asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo terminai ir nors šių terminų įgyvendinamas dažnai yra apsunkintas dėl objektyvių priežasčių, IPR sistemos pagalba galima stebėti ir valdyti paslaugų teikimo terminus, analizuoti vėlavo priežastis ir pan., taip pat identifikuoti paslaugų gauti neatvykstančių pacientų apimtis.

Atsižvelgiant į IPR sistemos teikiamas naudas ir privalumus, siekiant didinti sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą, pacientų eilių asmens sveikatos priežiūros paslaugoms, apmokamoms iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, valdymo skaidrumą ir objektyvumą, užtikrinti galimybę pacientams visoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms registruotis per IPR IS, tikslinga aiškiai įstatyminiu lygmeniu numatyti asmens sveikatos priežiūros įstaigų, turinčių sutartį su Valstybine ligonių kasa dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis, pareigą prisijungti prie IPR IS ir joje registruoti privalomuoju sveikatos draudimu apdraustus pacientus asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti.

Sutinkamai su tuo, kas nurodyta, siūloma papildyti Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 5 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3523(2) (toliau – Įstatymo projektas) numatant pareigą asmens sveikatos priežiūros įstaigoms, turinčioms sutartį su Valstybine ligonių kasa, prisijungti prie IPR IS, o šios pareigos nevykdant numatyti galimybę stabdyti įstaigos licenciją asmens sveikatos priežiūros veiklai.

Atsižvelgiant į tai, jog prie IPR IS sistemos šiuo metu yra prisijungę tik mažesnioji dalis asmens sveikatos priežiūros įstaigų, tam, kad įstaigos būtų tinkamai pasirengę siūlomos nuostatos įsigaliojimui ir prisijungimui prie IPR sistemos, taip pat būtų pakankamai laiko IPR sistemos funkcionalumų ir naudojimo nuostatų tobulinimui, tikslinga siūlomos nuostatos įsigaliojimo laiką nukelti į 2026 m. sausio 1 d.

 

Pasiūlymas: papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį nauja 3 ir 4 dalimis ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 5 straipsnio 11 dalies 2 punkto nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„2) ne ilgiau kaip trims mėnesiams, kai paaiškėja, kad asmens sveikatos priežiūros įstaiga pažeidžia šio straipsnio 4 dalyje nurodytus reikalavimus (išskyrus atvejus, kai paslaugų teikimas stabdomas šio įstatymo 54 straipsnyje nustatyta tvarka) ir (arba) nevykdo šio įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 41, 6 ir (arba) 17 punktuose nustatytų pareigų, ir yra bent viena iš šių sąlygų:“.

2. Pakeisti 5 straipsnio 111 dalį ir ją išdėstyti taip:

„111. Asmens sveikatos priežiūros veiklos licencijos ar jos dalies galiojimas stabdomas tik dėl tų asmens sveikatos priežiūros paslaugų, kurias teikiant nustatyta pažeidimų. Jeigu asmens sveikatos priežiūros įstaiga nevykdo šio įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 4punkte nustatytos pareigos Sveikatos apsaugos ministerijos valdomos Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinės sistemos (toliau – ESPBI IS) veiklą reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka sudaryti sutartį dėl naudojimosi ESPBI IS ir (arba) šio įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 6 ir (arba) 17 punktuose nustatytų pareigų, asmens sveikatos priežiūros veiklos licencijos galiojimas stabdomas dėl visų asmens sveikatos priežiūros paslaugų.“

3. Pakeisti 5 straipsnio 11 dalies 2 punkto nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

,,2) ne ilgiau kaip trims mėnesiams, kai paaiškėja, kad asmens sveikatos priežiūros įstaiga pažeidžia šio straipsnio 4 dalyje nurodytus reikalavimus (išskyrus atvejus, kai paslaugų teikimas stabdomas šio įstatymo 54 straipsnyje nustatyta tvarka) ir (arba) nevykdo šio įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 41 ir (arba) 6, ir (arba) 17 ir (arba) 18  punktuose nustatytų pareigų, ir yra bent viena iš šių sąlygų:“

4. Pakeisti 5 straipsnio 111 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,111. Asmens sveikatos priežiūros veiklos licencijos ar jos dalies galiojimas stabdomas tik toms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms, kurias teikiant nustatyti pažeidimai. Jeigu asmens sveikatos priežiūros įstaiga nevykdo šio įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 4punkte nustatytos pareigos Sveikatos apsaugos ministerijos valdomos Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinės sistemos (toliau – ESPBI IS) veiklą reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka sudaryti sutartį dėl naudojimosi ESPBI IS ir (arba) šio įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 6 ir (arba) 17 punktuose nustatytų pareigų, ir (arba) šio įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 18 punkte nustatytos pareigos prisijungti prie Sveikatos apsaugos ministerijos valdomos Išankstinės pacientų registracijos informacinės sistemos (toliau – IPR IS), asmens sveikatos priežiūros veiklos licencijos galiojimas stabdomas visoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms.

 

Nepritarti

Viena iš pagrindinių priežasčių, dėl kurių asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – ASPĮ) nesijungia prie IPR IS ir neteikia duomenų į ją – IPR IS nėra pritaikyta skirtingų asmens sveikatos priežiūros įstaigų vidinių e.registracijos sistemų prijungimui į vieną bendrą sistemą, o dideli tokio prisijungimo kaštai tenka pačioms ASPĮ. Atsižvelgiant į tai, šiuo metu nustatyti įpareigojimą ASPĮ prisijungti prie IPR IS, o šios pareigos nevykdant netgi taikyti griežtas sankcijas – įstaigos licencijos asmens sveikatos priežiūros veiklai sustabdymą – būtų nesąžininga ASPĮ atžvilgiu.

 

Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 2, susilaikė – 2 (lėmė Komiteto pirmininko balsas).

 

2.

Seimo narė J. Sejonienė, 2024-09-24

2

2

 

N

Argumentai: tie patys.

 

Pasiūlymas: pakeisti ir papildyti Įstatymo projekto 2 straipsnį nauja 2 dalimi ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 45 straipsnio 1 dalį 17 punktu:

„17) teikti į informacinę sistemą, skirtą sveikatos priežiūros, kitos sveikatinimo veiklos bei farmacijos specialistų profesinės kompetencijos įgijimo ir tobulinimo bei profesinės veiklos duomenims kaupti, šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose nustatytus duomenis, susijusius su asmens sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojų ir kitais pagrindais įstaigoje veiklą vykdančių asmenų, nurodytų šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose, profesine kvalifikacija ir darbo santykiais arba veiklos vykdymu, šiuose teisės aktuose nustatyta tvarka.“

2. Papildyti 45 straipsnio 1 dalį 18 punktu:

„18) prisijungti prie IPR IS ir sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka IPR IS registruoti apdraustuosius Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti, jei asmens sveikatos priežiūros įstaiga su Valstybine ligonių kasa yra sudariusi Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 26 straipsnyje nurodytą sutartį.

 

Nepritarti

Viena iš pagrindinių priežasčių, dėl kurių asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – ASPĮ) nesijungia prie IPR IS ir neteikia duomenų į ją – IPR IS nėra pritaikyta skirtingų asmens sveikatos priežiūros įstaigų vidinių e.registracijos sistemų prijungimui į vieną bendrą sistemą, o dideli tokio prisijungimo kaštai tenka pačioms ASPĮ. Atsižvelgiant į tai, šiuo metu nustatyti įpareigojimą ASPĮ prisijungti prie IPR IS, o šios pareigos nevykdant netgi taikyti griežtas sankcijas – įstaigos licencijos asmens sveikatos priežiūros veiklai sustabdymą – būtų nesąžininga ASPĮ atžvilgiu.

 

Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 2, susilaikė – 2 (lėmė Komiteto pirmininko balsas).

 

3.

Seimo narė J. Sejonienė, 2024-09-24

3

 

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į tai, jog prie IPR IS sistemos šiuo metu yra prisijungę mažesnioji dalis asmens sveikatos priežiūros įstaigų, tam, kad įstaigos būtų tinkamai pasirengę siūlomos nuostatos įsigaliojimui ir prisijungimui prie sistemos, taip pat būtų pakankamai laiko IPR sistemos funkcionalumų ir naudojimo nuostatų tobulinimui, tikslinga siūlomos nuostatos įsigaliojimo laiką nukelti į 2026 m. sausio 1 d.

 

Pasiūlymas: pakeisti ir papildyti Įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus 1 straipsnio 3 ir 4 dalis, 2 straipsnio 2 dalį, šio straipsnio 2 dalį 3 ir 4 dalis, įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnio 3 ir 4 dalys, 2 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2026 m. sausio 1 d.

2. 3. Sveikatos apsaugos ministras ir jo įgaliota institucija iki 2024 m. rugsėjo 30 d. priima teisės aktus, reikalingus šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus 1 straipsnio 1 ir 2 dalių, 2 straipsnio 1 dalies nuostatoms įgyvendinti.

4. Sveikatos apsaugos ministras ir jo įgaliota institucija iki 2025 m. rugsėjo 30 d. priima teisės aktus, reikalingus šio įstatymo 1 straipsnio 3 ir 4 dalių, 2 straipsnio 2 dalies nuostatoms įgyvendinti.“

 

Nepritarti

Viena iš pagrindinių priežasčių, dėl kurių asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – ASPĮ) nesijungia prie IPR IS ir neteikia duomenų į ją – IPR IS nėra pritaikyta skirtingų asmens sveikatos priežiūros įstaigų vidinių e.registracijos sistemų prijungimui į vieną bendrą sistemą, o dideli tokio prisijungimo kaštai tenka pačioms ASPĮ. Atsižvelgiant į tai, šiuo metu nustatyti įpareigojimą ASPĮ prisijungti prie IPR IS, o šios pareigos nevykdant netgi taikyti griežtas sankcijas – įstaigos licencijos asmens sveikatos priežiūros veiklai sustabdymą – būtų nesąžininga ASPĮ atžvilgiu.

 

Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 2, susilaikė – 2 (lėmė Komiteto pirmininko balsas).

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto patarėja Vesta Valainytė