LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

                                                                                                   

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL  LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUSMIŲ VYKDYMO KODEKSO PAKEITIMO PROJEKTO NR. xiiip-3868(2)

 

 

2020-05-20  Nr. 102-P-19

Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, komiteto pirmininkės pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rimas Andrikis,  Irena Haase, Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski,  Julius Sabatauskas, Lauras Stacevičius,  Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas

           Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurga Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė.

             Teisingumo ministerijos atstovai: vyresnysis patarėjas Marius Rakštelis, patarėjas Tauras Rutkūnas. 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Irena Haase

2020-05-22

27

 

 

 Argumentai:

Pataisos namų administracija gali turėti informaciją apie galimą riziką susiklostyti ypatingai situacijai, t.y. turi duomenų, kad organizuojamos nuteistųjų riaušės, įkaitų grobimas ir pan., kaip nurodyta BVK 114 str. 2 d. Siekiant užkardyti galimybes kilti ypatingai situacijai, pataisos namų administracija gali pasitelkti Kalėjimo departamento ir jam pavaldžių įstaigų, Viešojo saugumo tarnybos ir policijos pareigūnus, tačiau tik turėdama pakankamai pagrįstų duomenų. Nesant įtvirtinto reikalavimo turėti duomenis dėl tokio poreikio pagrįstumo ir pakankamumo, pavyzdžiui, esant skundui, pataisos namų administracijai bus sunku ir sudėtinga, skundą tiriančiai institucijai, pateisinti būtinumą imtis nurodytų priemonių užkertant kelią kilti ypatingai situacijai. Turimų duomenų pagrįstumas ir pakankamumas turi užtikrinti pataisos namų administracijos veiksmų teisėtumą ir teisingumą.

Siūloma į keičiamo Bausmių vykdymo kodekso 114 straipsnio 2 dalį įtraukti nuostatą, kuria suteikiama teisė pasitelkti Kalėjimų departamento ir jam pavaldžių įstaigų, Viešojo saugumo tarnybos ir policijos pareigūnus ir tais atvejais, kai pataisos įstaigos administracija turi pakankamai pagrįstų duomenų apie tai,  kad pataisos įstaigoje gali kilti ypatingos situacijos, kuriuos yra nurodytos keičiamame Bausmių vykdymo kodekso 114 straipsnio 2 dalyje, t.y. nuteistųjų riaušės, grupinis pasipriešinimas pataisos įstaigos administracijai ar neteisėti grupiniai veiksmai, šiurkščiai pažeidžiantys pataisos įstaigos vidaus tvarką, įkaitų grobimo atvejai.

Pasiūlymas:

Pakeisti Bausmių vykdymo kodekso 114 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Jeigu yra pakankamai pagrįstų duomenų, kad pataisos įstaigoje gali kilti ypatinga situacija, ar pataisos įstaigoje susidaro ypatinga situacija (nuteistųjų riaušių, grupinio pasipriešinimo pataisos įstaigos administracijai ar neteisėtų grupinių veiksmų, šiurkščiai pažeidžiančių pataisos įstaigos vidaus tvarką, įkaitų grobimo atvejais), tvarkai įstaigoje atkurti ir visuomenės saugumui užtikrinti gali būti pasitelkti Kalėjimų departamento ir jam pavaldžių įstaigų pareigūnai, taip pat Viešojo saugumo tarnybos ir policijos pareigūnai teisingumo ir vidaus reikalų ministrų nustatyta tvarka.“

 

Nepritarti

 

(Komitetas balsų dauguma analogiškam žodiniam pasiūlymui yra nepritaręs 2020-05-20 d. posėdyje).

Teisingumo ministro ir vidaus reikalų ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymu  Nr. 101/1V-119 patvirtintos Viešojo saugumo tarnybos ir policijos pasitelkimo laisvės atėmimo vietų apsaugai ir tvarkai jose palaikyti susidarius ypatingai situacijai taisyklės. Šiose taisyklėse nurodyti konkretūs atvejai, kada, vidaus reikalų ministro įsakymu, likviduoti ypatingą situaciją į laisvės atėmimo įstaigas yra siunčiamos Viešojo saugumo tarnybos pajėgos, taip pat kada pasitelkiami policijos pareigūnai ar specializuoti policijos padaliniai (pavyzdžiui, Lietuvos policijos antiteroristinių operacijų rinktinė „Aras“). Atitinkamai, priėmus BVK pakeitimus, minėtos taisyklės bus papildytos, aiškiai reglamentuojant kokių potencialiai galinčių kilti grėsmių užkardymui (atsižvelgiant į gautų atitinkamų duomenų apimtį, duomenų patikimumą) šie pareigūnai galėtų būti pasitelkiami.  

BVK 114 str. 2 d. numatyta galimybė, bet ne pareiga, visuomenės saugumo užtikrinimui ir ypač pavojingų teisės pažeidimų prevencijai pasitelkti     Kalėjimų departamento ir jam pavaldžių įstaigų, taip pat Viešojo saugumo tarnybos ir policijos pareigūnus. Atsižvelgiant į tai, net ir turint atitinkamų duomenų apie galimas grėsmes visuomenės saugumui, šia galimybe nebūtinai būtų pasinaudota, jei yra kitų prevencinių būdų užtikrinti pataisos pareigūnų, kitų nuteistųjų saugumą ir išlaikyti rimtį laisvės atėmimo įstaigose.

Pataisos įstaigose pasitelkiant Kalėjimų departamento ir jam pavaldžių kitų įstaigų, Viešojo saugumo tarnybos ar policijos pareigūnai, jų veiksmai visais atvejais yra fiksuojami (turima ir naudojama pakankamai vaizdo registratorių), pareigūnai dirba su aiškiai matomais identifikaciniais numeriais, todėl užtikrinama, kad minėti pareigūnai veiktų tik griežtai laikydamiesi teisės aktų reikalavimų ir būtų užkardyti bet kokie galimi žmogaus teisių pažeidimai.

 

 

4. Balsavimo rezultatai: už–4 , prieš –nėra , susilaikė –7.

 

    

     

            Komiteto pirmininkė                                                                                    (Parašas)                                                                   Agnė Širinskienė

 

 

 

                 Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė