LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJOS 67, 119, 122, 124, 141 IR 143 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-06-21 Nr. XIVP-642

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 2 straipsniu keičiamo Konstitucijos 119 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti, kad Savivaldos teisė laiduojama įstatymo numatytiems valstybės teritorijos administracinių vienetų gyventojams. Ji įgyvendinama per atitinkamas savivaldybių tarybas. Savivaldybių tarybos pagal siūlomą reguliavimą būtų vienintelė savivaldos institucija. Savivaldybių tarybos narius (taip pat ir savivaldybių merus) pagal įstatymą ketveriems metams rinktų Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti nuolatiniai administracinio vieneto gyventojai, remdamiesi visuotine, lygia ir tiesiogine rinkimų teise, slaptu balsavimu (šio straipsnio 2 dalis). Palyginus šias nuostatas matyti, kad jose skiriasi savivaldos teisės subjektas ir šią  teisę įgyvendinančios politinės atstovaujamosios institucijos – savivaldybės tarybos sudarymo (rinkimų) subjektas. Pagal 119 straipsnio 1 dalies nuostatą savivaldos teisė būtų laiduojama „valstybės teritorijos administracinių vienetų gyventojams“ (t.y. atitinkamai bendruomenei),  o pagal šio straipsnio 2 dalies nuostatą, rinkti savivaldos teisę įgyvendinančias tarybas galėtų ne visi valstybės teritorijos administracinių vienetų „gyventojai“, o tik tie minėtos bendruomenės nariai, kurie yra Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti nuolatiniai administracinio vieneto gyventojai. Vertindami šias nuostatas atkreipiame dėmesį, kad:

-       Konstitucinis Teismas savo aktuose  Konstitucijos nuostatas yra suformulavęs plačią oficialiąją konstitucinę vietos savivaldos doktriną, kurioje konstatavo, kad vietos savivalda – tai įstatymo nustatytų valstybės teritorijos administracinių vienetų bendruomenių (t. y. teritorinių, arba vietos, bendruomenių), kurias sudaro šių vienetų nuolatiniai gyventojai (Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti nuolatiniai gyventojai), savitvarka ir savaveiksmiškumas pagal Konstitucijos ir įstatymų apibrėžtą kompetenciją (Konstitucinio Teismo 2002 m. gruodžio 24 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2007 m. vasario 9 d., 2009 m. birželio 8 d. nutarimai). Minėtos teritorinės bendruomenės yra savivaldos teisės subjektas ir Konstitucijoje jos vadinamos savivaldybėmis (arba vietos savivaldybėmis) (Konstitucinio Teismo 2002 m. gruodžio 24 d. nutarimas); 

-       savivaldos teisė įgyvendinama per demokratinį atstovavimą (2007 m. vasario 9 d., 2016 m. vasario 17 d. nutarimai); pagal Konstitucijos 119 straipsnio 1 dalį savivaldybių tarybų konstitucinė paskirtis yra: jos yra politinės atstovaujamosios administracinių vienetų teritorinių bendruomenių institucijos – savivaldos institucijos, per kurias įgyvendinama Konstitucijos laiduojama šių bendruomenių savivaldos teisė; savivaldos teisė yra neatsiejama nuo šią teisę įgyvendinančių savivaldybių tarybų formavimo (rinkimų) tvarkos (119 straipsnio 2 dalis).

Atsižvelgdami į tai manome, kad projekto 2 straipsnyje dėstomos 119 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos, ta apimtimi, kuria siūloma įtvirtinti nesutampančius savivaldos teisės subjektą „valstybės teritorijos administracinių vienetų gyventojai“ ir šią teisę įgyvendinančios savivaldybės tarybos formavimo (rinkimų) subjektus „Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti nuolatiniai administracinio vieneto gyventojai“, gali vienai kitai prieštarauti. Šiame kontekste pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas 2014 m. sausio 24 d. nutarime (taip pat 2014 m. liepos 11 d. nutarime)  yra pažymėjęs  „jog darant Konstitucijos pataisas turi būti paisoma imperatyvo, kad Konstitucija yra vientisas aktas (Konstitucijos 6 straipsnio 1 dalis); Konstitucijos pataisomis negalima vienos kitai priešpriešinti Konstitucijos nuostatų, jose įtvirtintų vertybių, inter alia negalima Konstitucijos skirsniuose ir straipsniuose nustatyto teisinio reguliavimo priešpriešinti konstituciniam teisiniam reguliavimui, nustatytam Konstitucijos sudedamosiose dalyse; Konstitucijos pataisa negali būti sukurtas toks naujas konstitucinis teisinis reguliavimas, kad viena Konstitucijos nuostata paneigtų kitą ar jai prieštarautų ir šių nuostatų būtų neįmanoma aiškinti kaip tarpusavyje derančių; iš Konstitucijos 6 straipsnio 1 dalies kyla imperatyvas, kad Konstitucijos pataisomis negali būti pažeista Konstitucijos nuostatų, jose įtvirtintų vertybių darna“.

2. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje dėstomoje Konstitucijos 119 straipsnio 2 dalyje siūloma įtvirtinti, kad Savivaldybių tarybų narius – Lietuvos Respublikos piliečius ir kitus nuolatinius administracinio vieneto gyventojus, savivaldybių merus – Lietuvos Respublikos piliečius pagal įstatymą ketveriems metams renka Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti nuolatiniai administracinio vieneto gyventojai, remdamiesi visuotine, lygia ir tiesiogine rinkimų teise, slaptu balsavimu. Šioje nuostatoje siūloma įtvirtinti skirtingus pasyviosios rinkimų teisės reikalavimus asmenims, kurie siekia būti išrinkti „savivaldybės tarybos nariais“  ir „savivaldybių merais“ (kurie, pagal siūlomą 119 straipsnio 3 dalį, taip pat būtų savivaldybių tarybų nariai). Savivaldybės tarybos nariais galėtų būti renkami „Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti nuolatiniai administracinio vieneto gyventojai“, o asmenims, kurie gali būti renkami savivaldybės meru, yra nustatytas papildomas Lietuvos Respublikos pilietybės reikalavimas (kuris nenustatytas asmenims, kurie gali būti renkami kitais savivaldybės tarybos nariais) ir nenustatomas nuolatinio gyventojo administraciniame vienete reikalavimas (kuris nustatomas asmenims, kurie gali būti renkami kitais savivaldybės tarybos nariais). Taigi, asmens, kuris galėtų būti renkamas savivaldybės meru pasyviosios rinkimų teisės turėjimas būtų siejamas su „Lietuvos Respublikos pilietybės“ turėjimu (konstitucinė išimtis), tačiau nebūtų siejamas su  teisiniu faktu – asmens nuolatiniu gyvenimu atitinkamame Lietuvos Respublikos teritorijos administraciniame vienete. Minėta, kad savivaldybės meras yra ir savivaldybės tarybos narys, ir jos pirmininkas (119 straipsnio 3 dalis). Įvertinant tai manome, kad paisant lygios rinkimų teisės reikalavimo, asmenims, kurie siekia būti renkami savivaldybės meru, taip pat turi būti nustatomas vienodas su kitais savivaldybės tarybos nariais iš savivaldos konstitucinės sampratos kylantis specifinis reikalavimas - asmens nuolatinis gyvenimas atitinkamame Lietuvos Respublikos teritorijos administraciniame vienete.

                 3. Projekto 2 straipsnio 3 dalyje dėstomoje Konstitucijos 119 straipsnio 3 dalies formuluotėje „Savivaldybės meras yra savivaldybės tarybos narys, jos pirmininkas ir savivaldybės vadovas“ nurodytos „savivaldybės vadovo“ pareigos sutapatinamos su savivaldybės bendruomenės vadovo pareigomis. Tokiam tapatinimui nėra pagrindo, nes, kaip minėta šios išvados 1 pastaboje įstatymo nustatytas valstybės teritorijos administracinių vienetų bendruomenes (t. y. teritorinių, arba vietos, bendruomenių) sudaro šių vienetų nuolatiniai gyventojai (Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti nuolatiniai gyventojai), jos yra savivaldos teisės subjektas ir Konstitucijoje jos vadinamos savivaldybėmis (arba vietos savivaldybėmis). Lietuvos Respublikos įstatymams, Vyriausybės bei savivaldybės tarybos sprendimams tiesiogiai įgyvendinti savivaldybės taryba sudaro jai atskaitingus vykdomuosius organus (119 straipsnio 5 dalis, kurios projekte keisti nesiūloma). Pagal Konstituciją visi savivaldybių taryboms atskaitingų vykdomųjų organų sprendimai savivaldybių kompetencijai priskirtais klausimais yra subordinuoti atitinkamų savivaldybių tarybų sprendimams (2002 m. gruodžio 24 d. nutarimas). Pagal Konstituciją savivaldybių taryboms atskaitingi vykdomieji organai negali būti sudaromi iš juos sudarančių savivaldybių tarybų narių (2002 m. gruodžio 24 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2010 m. kovo 31 d. nutarimai). Savivaldybės meras nėra ir negali būti savivaldybės tarybų sudarytų vykdomųjų institucijų ar kurių nors kitų  valdingus įgalinimus turinčių savivaldybės institucijų vadovas. Taigi savivaldybės meras yra jį išrinkusios bendruomenės atstovas savivaldybės taryboje ir šios tarybos pirmininkas.  

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

O. Buišienė, tel. (8 5) 239 6160, el. p. [email protected]

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]