LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEKILNOJAMOJO TURTO KADASTRO ĮSTATYMO NR. VIII-1764 7, 8, 11, 12 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-04-02 Nr. XIVP-3589

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnį 5 dalimi nustatant, kad „viešojo administravimo subjekto sprendimas suformuoti nekilnojamąjį daiktą ar pakeisti nustatytus kadastro duomenis, jei toks sprendimas reikalingas, priimamas tik tuo atveju, kai viešojo administravimo subjektui pateikiama Kadastro tvarkytojo suderinta nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byla. Nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byla laikoma suderinta, kai Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka priimamas Kadastro tvarkytojo sprendimas suderinti nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylą“.

Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.

Pirma, vertinamojoje projekto nuostatoje siūloma reglamentuoti viešojo administravimo subjekto sprendimo ne tik suformuoti nekilnojamąjį daiktą, bet ir pakeisti nustatytus kadastro duomenis, priėmimo tvarką. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 7 straipsnio pavadinimas yra „Nekilnojamųjų daiktų formavimas“. Taigi šio straipsnio paskirtis yra nekilnojamųjų daiktų formavimas, bet ne kadastro duomenų keitimas. Pažymėtina, kad ir pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalies nuostatas viešojo administravimo subjektai priima sprendimus suformuoti nekilnojamąjį daiktą. Kitokių sprendimų priėmimas šiame straipsnyje nėra reglamentuojamas. Taigi projektu siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas nedera su straipsnio pavadinimu bei šio straipsnio 4 dalimi. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje, papildant keičiamo įstatymo pavadinimą ir keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalį arba vertinamojoje projekto nuostatoje atsisakant nuostatų dėl viešojo administravimo subjektų sprendimų pakeisti nustatytus nekilnojamojo daikto kadastro duomenis reglamentavimo.

Antra, atkreiptinas dėmesys, kad Nekilnojamojo turto kadastre įrašytų duomenų pakeitimas yra reglamentuojamas keičiamo įstatymo 9 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar viešojo administravimo subjektų sprendimų priėmimas keičiant nustatytus nekilnojamojo daikto kadastro duomenis neturėtų būti reglamentuojamas pastarajame straipsnyje, atitinkamai papildant jo nuostatas.

2.    Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 2 – 5 straipsniais keičiamo įstatymo 8, 11, 12 ir 17 straipsniuose siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą atitinkamų santykių, kurie pagal galiojančio keičiamo įstatymo nuostatas reglamentuoti Vyriausybės tvirtinamuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose, reglamentavimas būtų deleguojamas Vyriausybės įgaliotai institucijai. Taigi, iki įstatymo įsigaliojimo, turėtų būti paskirta Vyriausybės įgaliota institucija, kuri turėtų priimti atitinkamus įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus. Be to, atitinkamai turėtų būti keičiami ir Vyriausybės patvirtinti Nekilnojamojo turto kadastro nuostatai. Pažymėtina, kad projektu teikiamos nuostatos įsigaliotų kitą dieną po įstatymo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Siekiant tinkamo nuostatų įgyvendinimo ir teisinio aiškumo, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo vėlesnio įsigaliojimo ir įgyvendinimo – nustatant tokią įstatymo įsigaliojimo datą, kad būtų pakankamas terminas pasirengti įstatymo įgyvendinimui (priimti atitinkamus įgyvendinamuosius teisės aktus). Atsižvelgiant į tai, projekto 6 straipsnį reikėtų papildyti atskira struktūrine dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo įgyvendinimas, pasiūlant Vyriausybei ir Vyriausybės įgaliotai institucijai priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus. Ši struktūrinė dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas.

3.    Kyla abejonių, ar tam, kad būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai, pakanka vien tik dviejų įstatymų, t. y. Nekilnojamojo turto kadastro, kurį siūloma pakeisti teikiamu projektu, bei Žemės įstatymo, kurį siūloma pakeisti kartu teikiamu Žemės įstatymo Nr. I-446 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3589, pakeitimo. Atkreiptinas dėmesys, kad atitinkamų santykių reglamentavimas Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose yra numatytas ir Nekilnojamojo turto registro įstatyme bei kituose įstatymuose. Atsižvelgiant į tai, manytina, atitinkamai turėtų būti peržiūrėtas ir kituose įstatymuose nustatytas teisinis reguliavimas.

4.    Atsižvelgiant į tai, kad teikiamu projektu keičiamame įstatyme siūloma įtvirtinti, jog žemės sklypų kadastro duomenų nustatymo tvarką ir reikalavimus nustatytų ne Vyriausybė jos tvirtinamuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose, bet Vyriausybės įgaliota institucija (aplinkos ministras), bei į keičiamame įstatyme ir Nekilnojamojo turto kadastro įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

5.    Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme reikėtų atsisakyti žodžių „ir ją išdėstyti taip“.

6.    Kadangi projekto 4 straipsnis turi tik dvi struktūrines dalis, tai projekto 6 straipsnyje reikėtų nustatyti, kad ne „šio įstatymo 4 straipsnio 1 ir 2 dalys“, o šio straipsnio 4 straipsnis įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                     Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. +370 5 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt