PASIŪLYMAI

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS GYVENTOJŲ GENOCIDO IR REZISTENCIJOS TYRIMO CENTRO ĮSTATYMO Nr. VIII-238 PAKEITIMO

                                                        ĮSTATYMO Nr. XIVP-2343

 

2023-03-28

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

Įstatymo pakeitimo projekto pavadinimą

Argumentai:

 

Sąvoką „genocidas“ pavadinime būtina palikti, nes niekas nepaneigs, kad Sovietų Rusija, o vėliau SSRS siekė okupuoti, o vėliau – tam pavykus – vykdyti genocidą prieš Lietuvos gyventojus (žudymai ir kankinimai, priverstiniai trėmimai į Sibirą, egzekucijos ir nužudytųjų demonstracijos viešose vietose, brutalios priemonės kovose prieš Lietuvos partizanus ir vėliau). Be to, nacių vykdytas Lietuvos gyventojų (daugiausiai žydų) žudymas-holokaustas (1941-1944) yra genocidas.

2019 m. kovą Europos Žmogaus Teisių Teismas (EŽTT) Strasbūre (Prancūzija) paskelbė sprendimą byloje Drėlingas prieš Lietuvą. Teismas pripažino, kad Lietuvos teismai teisėtai nuteisė pareiškėją prisidėjus vykdant genocidą prieš Lietuvos partizanus – A. Ramanauską „Vanagą“ ir jo sutuoktinę B. Mažeikaitę „Vandą“. EŽTT pažymėjo, kad pareiškėjo S. Drėlingo byloje Lietuvos Aukščiausiasis Teismas detaliai pagrindė, kad Lietuvos partizanai „buvo reikšminga lietuvių tautos kaip nacionalinės, etninės grupės dalis”. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, be kita ko, pažymėjo, kad SSRS represijos buvo nukreiptos prieš aktyviausią ir reikšmingiausią lietuvių tautos dalį, apibrėžtą nacionaliniais ir etniniais požymiais.

Pagal Jungtinių Tautų Generalinėje Asamblėjoje 1948 12 09 priimtą Konvenciją dėl kelio užkirtimo genocido nusikaltimui ir baudimo už jį (kaip tarptautinė sutartis įsigaliojo 1951, iki 2004 ratifikavo 135 valstybės; Lietuva prisijungė 1992), genocidu laikomi veiksmai, kuriais siekiama sunaikinti visą (ar dalį) tautą, etninę, rasinę ar religinę grupę – jų narių žudymas, sunkus kūno ar psichikos žalojimas, gyvenimo sąlygų kūrimas siekiant sunaikinti šias grupes (ar jų dalį), priemonių, kuriomis siekiama mažinti jų vaikų gimstamumą, taikymas arba prievartinis jų vaikų priskyrimas kitai grupei.

Be to, dabartinio Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų centro reforma neturėtų siaurinti istorinių tyrimų spektro, apsiribojant 1939-1991 m. Lietuvos valstybės totalitarinių režimų okupacijos ir rezistencijos laikotarpiu.

 

Siūloma palikti dabar galiojantį Lietuvos Respublikos Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų centro pavadinimą. Lietuva per savo nepriklausomybės laikotarpį XX amžiuje buvo okupuota ne tik totalitarinių režimų. Būtent 1918-1923 metų Lietuvos nepriklausomybės kovos, vėliau įvykusi 1920-1939 metų Vilniaus krašto okupacija privalo išlikti Centro tyrimų objektu. Šios kovos yra Lietuvos valstybės istorijos, tautinio pasididžiavimo, rezistencijos ir tapatybės politikos dalis.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

 

Lietuvos Respublikos Totalitarinių okupacijų Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymas

 

2.

1

 

 

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šis įstatymas reglamentuoja Lietuvos Respublikos Totalitarinių okupacijų Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro veiklą, nustato jo uždavinius, funkcijas, teisinę padėtį, struktūrą ir darbo organizavimą.

 

3.

2 straipsnio pavadinimą

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 2 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Lietuvos Respublikos Totalitarinių okupacijų Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras“

 

4.

2

1

 

Argumentai

 

Lietuvos respublikos kovoje už savo Laisvę ir Nepriklausomybę, 1918-1923 metais būta daug sunkių momentų, kovos, rezistencijos. Atsikuriančiai Lietuvos valstybei teko kovoti su Sovietų Rusijos vadovaujamais bolševikais, Bermonto Avalovo kolčiakininkais – bermontininkais, Želigovskio “maištininkų” daliniais, įvairiais perversmininkais ir plėšikaujančiais susibūrimais. Didelę reikšmę Lietuvos gynyboje suvaidino ir partizanai, šauliai, pogrindžio organizacijos okupuotose teritorijose, todėl centro darbas neabejotinai turi apimti ir šį laikotarpį. Lietuvos rezistentai aiškiai suvokė savo kovos tęstinumą. Taip pat paminėtinos ir kruvinos kovos demarkacinėje zonoje, palikusios daug randų ir šiuolaikinėje Lietuvos visuomenėje.

1918-1923 metai – Lietuvos rezistencijos laikotarpis ir šiandienos įvykių Ukrainoje analogas, kurio metu siekta ištrūkti iš okupacinių pančių, ginklu kovoti dėl nepriklausomos Lietuvos. Šis karinės rezistencijos ir pasididžiavimo savo valstybės herojais laikotarpis negali būti užmirštas. Šio laikotarpio tyrimai ir jų rezultatai vienareikšmiškai yra būtini ne tik siekiant atskleisti nepriklausomybės kovų detales, bet ir stiprinant tautinę tapatybę, pasididžiavimą Tautos darbais.

1920-1939 m. Lietuvos valstybė prarado Vilniaus kraštą, kuris buvo okupuotas Lenkijos. Šis Vilniaus krašto ir Vilniaus – ilgaamžės istorinės Lietuvos sostinės – okupacinis laikotarpis privalo būti Lietuvos Respublikos okupacijų, gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų objektu.

Lenkijos okupacijos metu buvo vykdoma priverstinė polonizacija. uždaromos kultūrinės ir švietimo įstaigos, naudojamos kitos brutalios-okupacinės priemonės. Iš pradžių lietuviai už vaikų leidimą į lietuviškas mokyklas, draudžiamą spaudą, tariamą perversmų organizavimą, o vėliau – už antirinkiminę agitaciją ir atsisakymą balsuoti buvo gaudomi, baudžiami baudomis ir įkalinimu, prievarta vedami į rinkimus. Vėliau (1921 m. sausį) – priverstinai  tremiami į nepriklausomos Lietuvos teritoriją. Represinės priemonės atitiko militarinio režimo pobūdį, kuris dar sugriežtėjo 1921 m. sausį įvedus nepaprastąją padėtį. Okupaciją įvykdęs L. Želigovskis valdė dekretais, kol galiausiai 1921 m. lapkritį paskelbė 1922 m. sausį įvyksiant „demokratinius rinkimus“. Jų demokratiškumą geriausiai apibūdina specialus dekretas, numatęs metus kalėjimo už agitaciją nedalyvauti rinkimuose.

Viešais pareiškimais, publicistika, visuotiniu „Vilniaus Seimo“ rinkimų boikotu ir kitais būdais Vilniaus krašto lietuviai skelbė savo nepritarimą įvykdytos okupacijos padarinių įteisinimui. Tos pačios pozicijos laikėsi ir visos kitos krašto tautinės mažumos, beveik vieningai nedalyvavusios rinkimuose į „Vilniaus Seimą“.

Visgi 1922 m. išrinktas „Vilniaus Seimas“ jau po dviejų mėnesių pasiprašė, kad „Vidurio Lietuva“ būtų prijungta prie Lenkijos. Lenkija, pati būdama šios inkorporacijos autore, sutiko, ir Vilnius su visa Pietryčių Lietuva tapo Lenkijos provincija.

Taigi būtina toliau tirti ir domėtis 1920 – 1939 m. Vilniaus krašto okupaciniu laikotarpiu, kuris privalo būti Lietuvos Respublikos okupacijų, gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų objektu.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Lietuvos Respublikos Totalitarinių okupacijų Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras (toliau – Centras) yra valstybės įstaiga, tirianti visas genocido bei kitų nusikaltimų žmoniškumui ir karo nusikaltimų apraiškas, 1918-1923 m. Lietuvos nepriklausomybės kovas, 1920–1939 m. Vilniaus krašte okupacinio režimo vykdytą politiką bei pasipriešinimo jai procesus, Lietuvos gyventojų persekiojimą okupacijų metais, taip pat ginkluoto ir neginkluoto pasipriešinimo okupacijoms procesus, 1990–1991 m. SSRS ir vėliau Rusijos Federacijos vykdytą agresiją ir jos padarinius, inicijuojanti genocido organizatorių ir vykdytojų veiksmų teisinį įvertinimą. Centras koordinuoja kitų institucijų atliekamus šiame įstatyme apibrėžtos srities tyrimo darbus.“

5.

2

3

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Centras yra juridinis asmuo, turintis atsiskaitomąją sąskaitą Lietuvos banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei pavadinimu „Lietuvos Respublikos Totalitarinių okupacijų Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras“.

6.

3

 

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. Centro veiklos teisiniai pagrindai

Centras veikia vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucija, šiuo ir kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir Lietuvos Respublikos Totalitarinių okupacijų Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatais.“

 

7.

4

 

 

 

Argumentai:

 

Lietuvos Respublikos kovoje už savo Laisvę ir Nepriklausomybę, 1918-1923 metais būta daug sunkių momentų, kovos, rezistencijos. Atsikuriančiai Lietuvos valstybei teko kovoti su Sovietų Rusijos vadovaujamais bolševikais, Bermonto Avalovo kolčiakininkais – bermontininkais, Želigovskio “maištininkų” daliniais, įvairiais perversmininkais ir plėšikaujančiais susibūrimais. Didelę reikšmę Lietuvos gynyboje suvaidino ir partizanai, šauliai, pogrindžio organizacijos okupuotose teritorijose, todėl centro darbas neabejotinai turi apimti ir šį laikotarpį. Lietuvos rezistentai aiškiai suvokė savo kovos tęstinumą. Taip pat paminėtinos ir kruvinos kovos demarkacinėje zonoje, palikusios daug randų ir šiuolaikinėje Lietuvos visuomenėje.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

Centro uždaviniai – istorinės tiesos ir teisingumo atkūrimas, okupacinių režimų
1939–1990 m. vykdyto Lietuvos gyventojų fizinio bei dvasinio genocido ir pasipriešinimo šiems režimams tyrimas, laisvės kovotojų ir genocido aukų atminimo įamžinimas, okupacijos padarinių teisinio įvertinimo inicijavimas. Centras taip pat tiria 1918-1923 m. vykusias Lietuvos nepriklausomybės kovas, 1920-1939 m. Vilniaus krašte okupacinio režimo vykdytą politiką bei pasipriešinimo jai procesus, Lietuvos gyventojų persekiojimą sovietų ir nacių okupacijų metais, ginkluoto ir neginkluoto pasipriešinimo okupacijoms procesus, 1990–1991 m. SSRS ir vėliau Rusijos Federacijos vykdytą agresiją ir jos padarinius.

 

8.

6

3

 

Argumentai

 

Siūloma neatsisakyti ankstesnio teisinio reglamentavimo ir nepritarti Centro valdymo decentralizacijos siekiui. Reikalingas valstybinis-sisteminis požiūris į Lietuvos istoriją ir istorijos politiką, todėl Seimas negali šalintis atsakomybės, kas eis Centro generalinio direktoriaus pareigas ir bus atsakingas už Centro planus ir veiklos kryptis. Tarybos organizacinis pobūdis, veiklos ribos ir sudarymo tvarka lemia, kad Taryba de facto tampa Centrui vadovaujančia struktūra, perimančia Seimo atsakomybes.

 

Be to, kadangi Seimas yra atsakingas už Centro generalinio direktoriaus skyrimą ir atleidimą, logiška, kad LR Vykdomosios valdžios institucijos vadovas, t. y. Ministras Pirmininkas teikia generalinio direktoriaus kandidatūrą.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6 straipsnis. Centro struktūra

3. Centrui vadovauja generalinis – valstybės pareigūnas.  Pretendentus į Centro generalinio direktoriaus vietą atviros atrankos būdu atrenka Taryba, kuri savo išvadoje dėl pretendento į laisvą Centro generalinio direktoriaus vietą Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkui motyvuotai nurodo vieną ar kelis asmenis, tinkamiausius būti Centro generaliniu direktoriumi. Centro generalinį direktorių 5 metų kadencijai į pareigas skiria ir iš jų atleidžia Seimas Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko teikimu. Tas pats asmuo negali eiti Centro generalinio direktoriaus pareigų daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.“

9.

6

12

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 6 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

„12. Centro kompetencija, struktūra ir funkcijos nustatomos Lietuvos Respublikos Totalitarinių okupacijų Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatuose. Šiuos nuostatus Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos teikimu tvirtina Seimas.“

10.

7

1

 

 

Pasiūlymas

 

Pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„7 straipsnis. Taryba, jos sudarymas

1. Taryba yra kolegialus organas, vykdantis Centro patariamąją ir priežiūros funkcijasą. Taryba veikia Centro naudai, laikosi įstatymų, Centro nuostatų ir kitų teisės aktų. Taryba sudaroma iš 11 asmenų – visuomenės ir mokslo veikėjų, skiriamų 5 metų kadencijai. Tarybos narys pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Tarybą sudaro: vienas Respublikos Prezidento paskirtas asmuo; du Seimo paskirti asmenys (vienas skiriamas iš Seimo mažumos pasiūlytų pretendentų, atranką vykdo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisija, dalyvaujant Žmogaus teisių komitetui ir Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui); vienas Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskirtas asmuo, vienas Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos paskirtas asmuo; vienas Lietuvos gynybinius pajėgumus padedančių stiprinti nevyriausybinių organizacijų koordinacinės tarybos paskirtas asmuo, vienas Lietuvos muziejų asociacijos paskirtas asmuo; po vieną paskirtą asmenį iš Vilniaus Universiteto, Vytauto Didžiojo Universiteto, Klaipėdos Universiteto ir Lietuvos istorijos instituto. Tarybos nariai skiriami juos skiriančių institucijų nustatyta tvarka. Tarybos nariai išsirenka ir paprasta visų Tarybos narių balsų dauguma skiria Tarybos pirmininką ir pirmininko pavaduotoją. Tarybos pirmininkas ir pirmininko pavaduotojas pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.“

11.

8

 

 

 

Pasiūlymas

 

Pakeisti Įstatymo projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. Tarybos kompetencija, atskaitomybė

1. Taryba:

1)   svarsto ir teikia siūlymus Centro ilgalaikiams strateginiams planams ir mokslinių tyrimų kryptims;

2)   teikia rekomendacijas Centrui ir Seimui dėl Centro veiklos ir valdymo;

3)   tvirtina Centro generalinio direktoriaus teikiamas Centro metines ataskaitas. Nepritarus Centro metinei ataskaitai, teikia Centro vadovų prašymu rekomendacijas dėl istorinės atminties tyrimų ir Seimui ar Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijai siūlymus dėl Centro veiklos gerinimo;

4)   teikia siūlymus dėl Centro padalinių vadovų konkursų reikalavimų;

5)   teikia pasiūlymus dėl Centro biudžeto, esant poreikiui, turi teisę gauti Centro finansines ataskaitas;

6)   skelbia ir organizuoja atranką į laisvą Centro generalinio direktoriaus vietą;

7)   tvirtina atrankos į laisvą Centro generalinio direktoriaus vietą skelbimo ir organizavimo tvarką;

2. Taryba kiekvienais metais iki birželio 1 dienos paskelbia ir pateikia Seimui metinę Centro veiklos ataskaitą.


 

Teikia

Seimo nariai                                       

 


 

Audronius Ažubalis

Valdas Rakutis

Laurynas Kasčiūnas

Kazys Starkevičius

Paulius Saudargas

Andrius Kupčinskas

Justinas Urbanavičius

Angelė Jakavonytė

Jonas Gudauskas