LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

2017-05-03  Nr. XIIP-3447(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Teikiamas projektas kelia abejonių dėl jo atitikimo lygiateisiškumo ir proporcingumo principams:

1.1.    Teisė vairuoti yra tik viena iš specialiųjų asmens teisių. Asmuo be teisės vairuoti transporto priemones gali įgyti teisę skraidyti orlaivio įgulos nariu; teisę atlikti orlaivių techninę priežiūrą; teisę dirbti skrydžių vadovu; teisę medžioti; teisę vairuoti vidaus vandenų transporto priemones; teisę valdyti geležinkelių riedmenis; teisę naudoti arba įvežti aparatūrą, įrenginius, radijo siuntimo, radijo ryšio slopinimo arba radijo stebėsenos įrenginius; teisę naudoti elektroninių ryšių išteklius; teisę užsiimti radijo mėgėjų ir kitų radijo stočių naudotojų veikla; teisę eiti tam tikras pareigas jūrų laive ir kt.

Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, kad pagal teikiamą projektą baudų nesumokėjimas apriboja tik teisę vairuoti, bet neriboja kitų asmens specialiųjų teisių, neatsižvelgiant į tokių asmenų laiku nesumokėtas baudas.

1.2.   Vairuotojo pažymėjimo neišdavimo ir nekeitimo prievartos priemonė galimai yra neproporcinga, nes yra absoliutinio pobūdžio. Po keičiamo įstatymo įsigaliojimo ši priemonė turės būti taikoma visiems baudų už padarytus Kelių eismo taisyklių pažeidimus nesumokėjusiems asmenims, nepriklausomai nuo formalių kriterijų, pavyzdžiui: nei nuo nesumokėtų baudų kiekio; įsiskolinimo valstybei dydžio; padaryto(ų) kelių eismo taisyklių pažeidimo(ų) pobūdžio; baudų nesumokėjimo kaltės formos ir pan. Tokiu būdu suvienodinami asmenys, kurie Kelių eismo taisyklių pažeidimus daro ir baudų už juos nemoka piktybiškai, su asmenimis, atsitiktinai padariusiais vienkartinį pažeidimą ir dėl neatsargumo praleidusiais baudos mokėjimo terminą.

2.    Atkreiptinas dėmesys, kad pagal savo pobūdį (turinį) teikiamame projekte numatoma sankcija (asmeniui suteiktos specialiosios teisės ribojimas) yra administracinio pobūdžio. Ji yra nukreipta į fizinį asmenį, nemokantį baudų. Atsižvelgiant į tai, atitinkamas pažeidimas ir sankcija už jį turėtų būti numatyta ne specialiame įstatyme, o Administracinių nusižengimų kodekse (toliau – ANK), kuris išimtinai numato administracinę atsakomybę fiziniams asmenims už administracinių nusižengimų padarymą.

ANK 2 straipsnyje numatyta, kad šio kodekso „<...> paskirtis yra teisės priemonėmis ginti žmogaus teises ir laisves, visuomenės ir valstybės interesus nuo administracinių nusižengimų, užtikrinti teisingumo principo įgyvendinimą, skatinti taikų valstybės ir žmogaus, visuomenės narių sugyvenimą. Šiame kodekse: 1) apibrėžiama, kokios įstatymų uždraustos veikos yra administraciniai nusižengimai; 2) nustatomos administracinės nuobaudos ir administracinio poveikio priemonės už šiame kodekse numatytus nusižengimus; 3) nustatomi administracinės atsakomybės pagrindai ir sąlygos; 4) nustatoma administracinių nusižengimų teisena. <...>“

 Pabrėžtina, kad fizinio asmens administracinės atsakomybės už administracinio nusižengimo padarymą numatymas kituose įstatymuose gali diskriminuoti atitinkamus atsakomybėn traukiamus asmenis įvairiais teisės į gynybą principo varžymo aspektais (pavyzdžiui, skirsis atsakomybės pagrindai ir sąlygos, teisenos taisyklės, prievartos priemonės taikymo sąlygos, ribojimai ir pan.).

3.    Nors teikiamu projektu įstatymo 22 straipsnį papildančios 31 dalies sankcija (vairuotojo pažymėjimo neišdavimas ir nekeitimas) pagal savo formą iš dalies atitinka administracinio poveikio priemonę, numatytą ANK 28 straipsnyje („Asmeniui suteiktos specialiosios teisės atėmimas“), tačiau prieštarauja šios priemonės paskirčiai ir esminėms jos taikymo taisyklėms.

Pabrėžtina, kad administracinio poveikio priemonė – asmeniui suteiktos specialiosios teisės atėmimas, vadovaujantis ANK 28 straipsniu:

-       gali būti skiriama tik tais atvejais, jeigu tokia priemonė yra numatyta konkrečiame ANK specialiosios dalies straipsnyje;

-       gali būti skiriama tik tais atvejais, kai administracinį nusižengimą asmuo padaro naudodamasis šia teise (past. – teikiamame projekte numatoma sankcija nėra susijusi su specialiosios teisės naudojimu – teisė vairuoti ribojama dėl baudos(ų) nesumokėjimo pažeidimo) [1].

-       specialiosios teisės atėmimas kaip administracinio poveikio priemonė yra terminuota ir negali būti absoliuti jos taikymo laiko aspektu. Specialiosios teisės atėmimo terminas skaičiuojamas metais ir mėnesiais. Surašant administracinį nurodymą, siūlomas specialiosios teisės atėmimo terminas gali būti skaičiuojamas dienomis.

-       remiantis ANK 28 straipsnio 4 dalimi – „Teisės vairuoti transporto priemones atėmimas negali būti skiriamas asmeniui, kuris šiomis priemonėmis naudojasi dėl neįgalumo <...>“ ir kt.

 

 

Departamento direktorius                                                                                Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Kabišaitis, tel. (8 5) 239 6161, el. p. [email protected]   

P. Veršekys, tel. (8 5) 239 6353, el. p. [email protected]



[1] Kaip analogišką pavyzdį žiūrėti ir Teisės departamento išvadą projektui Nr. XIIIP-539. Prieiga per internetą:

https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/a08343d01e7a11e79f4996496b137f39?jfwid=13y0a4x5bq