LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Žmogaus teisių komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 27 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3678
2020-06-10
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Valerijus Simulik, komiteto nariai: Sergejus Jovaiša, Andrius Navickas, Mindaugas Puidokas Kęstutis Smirnovas, Zenonas Streikus, Leonard Talmont; komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, patarėjos: Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė; komiteto biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-07-16 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, pastabų neturime |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1, |
Radiacinės saugos centras 2019-11-21 |
|
|
|
RIZIKOS, ARGUMENTAI IR PRIEŽASTYS KODĖL RADIACINĖS SAUGOS CENTRAS TURI IŠLIKTI SAVARANKIŠKA INSTITUCIJA RIZIKOS: a) nacionaliniam saugumui (pasirengimui galimoms avarijoms Baltarusijos AE terorizmo prevencijos, panaudojant ,,nešvarią bombą” organizavimas). Radiologinių ir branduolinių avarijų metu pagrindinė užduotis – užtikrinti gyventojų sveikatos apsaugą nuo žalingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio); b) prijungus (toliau – RSC) prie Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) atsiranda tarpinė sprendimų bei priėmimo valdymo grandis, o tai neabejotinai turės įtakos sprendimų radiacinės saugos klausimais priėmimo operatyvumui (ypač branduolinių ar radiologinių avarijų, ar nelegalių šaltinių aptikimo atvejais); c) radiacinės saugos problemų sprendimo klausimai gali būti antraeiliai, nes labiau bus koncentruojamasi į NVSC būdingų funkcijų vykdymą (higieninės problemos mokyklose (dirba be higienos pasų), darželiuose, triukšmas, kvapai, užkrečiamų ligų kontrolė ir pan.). d) keisis bendradarbiavimo tarp skirtingų valstybės ir savivaldybių įstaigų, atstovavimo atskirose Vyriausybės, ministerijų sudarytose darbo grupėse ar komisijose (skirtingas statusas, kai atstovauja įstaigos vadovas ar kai įstaigos atstovas); f) finansiniai ir žmogiškieji resursai priklausys nuo to, kiek liks nuo kitų NVSC vykdomų funkcijų o tai gali atsiliepti valstybės interesams, valstybės įsipareigojimų prieš tarptautines organizacijas įgyvendinimui; g) išeina kvalifikuočiausi specialistai. Turint galvoje, kad Lietuvoje jie yra neruošiami, tai yra didelė netektis. Pasklidus informacijai dėl RSC naikinimo, išėjo 8 parengti radiacinės saugos specialistai. ARGUMENTAI IR PRIEŽASTYS 1. Lietuva, nuo 1993 m. būdama Tarptautinės atominės energijos agentūros (toliau – TATENA) šalimo nare, ir gaudama iš šios tarptautinės organizacijos techninę paramą, privalo vykdyti pagrindinius šios organizacijos reikalavimus. Vykdant TATENA pagal hierarchiją aukščiausio lygmens dokumento Pagrindiniai saugos principai (angl. Fundamental Safety Principles (Safety Fundamentals No. SF-1)) ir pagal hierarchiją antro lygmens dokumento Vyriausybinė, teisinė ir reguliuojamoji saugos infrastruktūra (angl. Governmental, Legal and Regulatory Framework for Safety, General Safety Requirements Part 1, No. GSR Part 1) reikalavimus, valstybės narės privalo įsteigti reguliuojančiąją instituciją radiacinės saugos klausimais. Šie dokumentai suderinti su suderinti su 8 tarptautinėmis organizacijomis, įskaitant Europos Komisiją ir Pasaulio Sveikatos Organizaciją. 2. RSC, įkurtas 1997 m., dalyvauja formuojant ir įgyvendina sveikatos apsaugos ministro suformuotą valstybės politiką radiacinės saugos srityje ir yra reguliuojančioji institucija radiacinės saugos klausimais, vykdanti žmonių ir aplinkos apšvitos bei veiklos, išskyrus branduolinės energetikos srities veiklą su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais, reguliuojamąją kontrolę (Lietuvos Respublikos radiacinės saugos įstatymas). Pagrindinis radiacinės saugos tikslas – apsaugoti žmonių sveikatą ir aplinką nuo žalingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio. 3. Bet kokios branduolinės ar radiologinės avarijos atveju (avarijos) RSC yra vienintelė institucija, kuri teikia rekomendacijas dėl apsaugomųjų veiksmų taikymo (žmonių evakavimo, jodo profilaktikos, laikinojo perkėlimo, vietinio maisto, geriamojo vandens vartojimo apribojimo), siekiant apsaugoti žmones nuo jonizuojančiosios spinduliuotės žalingo poveikio. Pasirengimą atlikti šią svarbią funkciją, RSC pademonstravo vertinant nepalankiausią galimos avarijos Baltarusijos AE scenarijų ir dalyvaudamas 2019 m. spalio mėn. vykusiose valstybinio lygio funkcinėse pratybose. Būtent RSC įvertino tokios avarijos pasekmes Lietuvai ir pateikė išvadas dėl apsaugomųjų veiksmų taikymo apimties. Įvykus avarijoms, RSC kartu su Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu būtų vedančios institucijos tokių avarijų likvidavime, todėl svarbu įvertinti, kad bet kokie vedančiųjų institucijų reorganizavo, likvidavimo ar kiti veiksmai, destabilizuoja esamą Lietuvos pasirengimą reaguoti į avarijas ir patį reagavimą, susilpnina ir įneša painiavos tiek valstybės, tiek ir savivaldybių lygmenyje. 4. Lietuva bus pirmoji šalis ES ir pasaulyje, kurioje reguliuojančiąja institucija radiacinės saugos klausimais taps institucija, kuri iki šiol vykdė ir vykdo visiškai kitokias funkcijas. Nė vienoje šalyje radiacinės saugos funkcijos neapjungiamos su institucijomis, kurios vykdo triukšmo, vibracijos, kvapų, užkrečiamų ligų kontrolę ir pan. Tai neatitinka 1 punkte nurodytų TATENA ir EK nustatytų reikalavimų. Tarptautinius standartus atitinkančio ir tarptautinės radiacinės saugos visuomenės pripažinto ir vertinamo RSC likvidavimas būtų itin didelis žingsnis atgal, t.y., Lietuvos radiacinės saugos infrastruktūra grąžinama į sovietinius laikus (sanitarijos epidemiologijos stočių laikus). Kai visos TATENA šalys narės steigia radiacinės saugos reguliuojančiąsias institucijas, skiria reikiamus finansinius ir žmogiškuosius resursus, numato visas teisines prielaidas, kad tokia institucija galėtų laiku ir reikiamai priimti visas reikalingas priemones (sprendimus) užtikrinant gyventojų bei aplinkos radiacinę saugą, tai Lietuvoje siūloma padaryti priešingai. RSC pagal turimus įgaliojimus ir vykdomas funkcijas visiškai atitinka reguliuojančiosios institucijos status, turi reikiamus įgaliojimus ir tinkamai vykdo funkcijas. Tai patvirtino tiek TATENA, tiek EK , tiek PSO ekspertai (viso – 7 misijos). 5. Šiandien RSC, turėdamas šalies poreikius atitinkančius materialinius, žmogiškuosius išteklius (radiologinė įranga, apmokyti specialistai) ir gerai išvystytą tarpžinybinį bendradarbiavimą, yra pajėgus operatyviai ir efektyviai įvertinti radiacinės saugos būklę esant skirtingo sudėtingumo aplinkos sąlygoms bei teikti savalaikes ir kompetentingas rekomendacijas dėl šios būklės gerinimo ir apsaugomųjų veiksmų gyventojams taikymo. Tai pripažįsta tarptautinės organizacijos, rodydamos Lietuvą pavyzdžiu, kaip tokioje nedidelėje šalyje galima sukurti reikiamą radiacinės saugos infrastruktūrą. RSC kasmet stažuojasi virš 10 TATENA siųstų kitų šalių (lankėsi visų sovietinio lagerio šalių, Kroatijos, Irano, Kuveito, Egipto, Nepalo ir kt.) radiacinės saugos specialistų. 6. Radiacinės saugos specialistai Lietuvoje nerengiami. Juos padeda parengti TATENA, organizuodama 6 mėn. mokymo kursus, seminarus, stažuotes. Tad teiginys, kad visuomenės sveikatos specialistai galės tinkamai prižiūrėti radiacinės saugos būklę pas ūkio subjektus, yra nerealus. Technologijos su šaltiniais yra tiek pažengusios, kad norint įvertinti radiacinę saugą, reikia daug specifinių žinių, todėl RSC pagrinde dirba medicinos fizikai, fizikai, aplinkos inžinerijos specialistai, chemikai ir kt. RSC iš 58 etatų, tik 5 užima visuomenės sveikatos specialistai. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad priežiūrinės funkcijos sudaro tik apie 25-30 proc. RSC veiklos ir atskirų specialistų, kurie vykdytų tik priežiūrines funkcijas, nėra.
|
Pritarti |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:- .
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: -.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: grąžinti projektą Nr.XIIIP-3678 iniciatoriams tobulinti.
7. Balsavimo rezultatai: už – 4 , prieš – 3 , susilaikė –nėra.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: K.Smirnovas, A.Navickas.
Komiteto pirmininkas Valerijus Simulik
Žmogaus teisių komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė