LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO
NR. XII-1215 10, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-06-03 Nr. XIVP-3608(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad „jeigu asmens ar šeimos praėjusių 6 mėnesių pajamos, kurios, vadovaujantis Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsniu, įskaitomos į asmens ar šeimos gaunamas pajamas, viršija šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatytus pajamų ir turto dydžius, būsto nuomos mokesčio dalies kompensacija nemokama“. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatyti grynųjų metinių pajamų dydžiai, todėl svarstytina, ar projektu siekiama nustatyti, kad praėjusių 6 mėnesių pajamos turi neviršyti nustatyto grynųjų metinių pajamų dydžio. Tuo atveju, jeigu siekiama palyginti skirtingos trukmės laikotarpių pajamas proporcingai jų trukmei, projektas atitinkamai tikslintinas.
2. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkto 2 sakinyje vartojant formuluotę „pagal asmens ar šeimos pateiktus duomenis apie praėjusių 6 mėnesių asmens ar šeimos pajamas“ neturėtų būti nustatyta, jog kalbama apie pajamas, kurios įskaitomos į asmens ar šeimos gaunamas pajamas pagal Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsnį.
3. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies nuostata iki dvitaškio suformuluota taip: „Teisę į fiziniams ar juridiniams asmenims priklausančio būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją turi asmenys ir šeimos, kurie atitinka visus šioje dalyje nurodytus reikalavimus“, o toliau atskirais punktais nustatomi reikalavimai. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 4 punkte siūloma nustatyti šį reikalavimą: „kai dėl būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos kreipiasi pilnametis, ne vyresnis kaip 24 metų, nedirbantis (taip pat savarankiškai nedirbantis, kaip tai suprantama pagal Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymą) asmuo (toliau – nedirbantis asmuo), kuris mokosi bendrojo ugdymo mokykloje, profesinio mokymo įstaigoje ar aukštojoje mokykloje, mokslo ar studijų tikslais yra pakeitęs nuolatinę gyvenamąją vietą į gyvenamąją vietą kitoje savivaldybėje. Tokiu atveju šios dalies 3 punkto reikalavimas dėl būsto nuomos mokesčio dydžio netaikomas“. Pažymėtina, jog tai nėra savarankiškas reikalavimas, o tik keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatyto reikalavimo taikymo sąlyga, todėl jis dėstytinas keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte. Nepritarus šiam siūlymui keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 4 punkto dėstymas tikslintinas jį suderinant su keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies nuostata iki dvitaškio ir jį suformuluojant kaip atskirą reikalavimą.
4. Projekto 4 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki 2024 m. birželio 30 d. asmenų ir šeimų pateikti prašymai suteikti paramą būstui įsigyti ar išsinuomoti, įskaitant atvejus, kai asmenys ir šeimos nuomojasi tą patį būstą ir kreipiasi dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo pratęsimo, baigiami nagrinėti vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis“. Atkreiptinas dėmesys, jog teikiamu projektu keičiami ne tik reikalavimai teisę į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją turintiems asmenims, bet ir būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydžio nustatymo tvarka. Svarstytina, ar dėl šių pokyčių negali būti asmenų, kuriems skiriamos kompensacijos dydis pagal naujai siūlomą teisinį reguliavimą būtų mažesnis negu apskaičiuotas pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą. Tuo atveju, jeigu tokių situacijų galėtų būti, svarstytina, ar projektas neturėtų būti patikslintas nustatant, kad iki 2024 m. birželio 30 d. pateikti prašymai baigiami nagrinėti vadovaujantis naujo teisinio reguliavimo nuostatomis, tačiau kompensacijos dydis negali būti mažesnis negu jis būtų apskaičiuotas pagal iki 2024 m. birželio 30 d. galiojusį teisinį reguliavimą.
Atitinkamai ši pastaba taikytina projekto 4 straipsnio 4 daliai.
5. Projekto 4 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad „asmenims ir šeimoms, kuriems būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacija paskirta iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacija nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos be atskiro asmens ar šeimos prašymo perskaičiuojama vadovaujantis šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 18 straipsnio nuostatomis“. Teikiamas siūlymas tobulintinas. Atkreiptinas dėmesys, jog perskaičiuojama ne kompensacija, o kompensacijos dydis. Be to, aptariamos nuostatos konstrukcija turėtų būti išdėstyta aiškiau – nustatant per kiek laiko kompensacijos dydis yra perskaičiuojamas bei kad nuo tam tikros dienos taikomas kompensacijos dydis, perskaičiuotas vadovaujantis šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 18 straipsnio nuostatomis.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]