LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAPILDOMO  KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO KODEKSO

34 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2905

 

2024-06-19 Nr. 108-P-39

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius; komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V. Fiodorovas, A.Kupčinskas, D.Labanavičius, L.Mogenienė, I. Pakarklytė, J.Pinskus, L. Savickas, M.Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjos V. Budrevičienė ir I. Segalavičienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-02-25

1

 

 

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Vidaus vandenų transporto kodekso (toliau – keičiamas įstatymas) 34 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad keleivis turi teisę reguliariaisiais reisais nemokamai vežtis vaikus iki 3 metų (imtinai), jeigu jie neužima atskiros sėdimosios vietos. Pažymėtina, kad siūlomas reguliavimas nedera su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis. Pagal keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalies 2 punktą, keleiviu laikomas asmuo, kuris naudojasi vidaus vandenų transporto priemone, išskyrus jaunesnius kaip vienų metų vaikus; toks keleivis pagal keičiamo įstatymo 34 straipsnio 2  dalies 1 punktą privalo sumokėti už vežimą, o vežėjas privalo suteikti keleivio bilietą turinčiam keleiviui vietą (33 straipsnio 2 dalis).  Todėl atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio reguliavimo suderinamumo, kartu turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalies 2 punktas. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamame įstatyme skaičiai nurodomi žodžiais, todėl siūlytume keičiamo įstatymo 34 straipsnio 1 dalies 3 punkte vietoj žodžių ir skaičiaus „iki 3 metų“ įrašyti žodžius ,,iki trejų metų“.

Pritarti.

Pritartina, kad keičiamo įstatymo 34 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatos, kuriomis  siūloma nustatyti, kad keleivis turi teisę reguliariaisiais reisais nemokamai vežtis vaikus iki 3 metų (imtinai), jeigu jie neužima atskiros sėdimosios vietos, nedera su to paties įstatymo 34 straipsnio 2  dalies 1 punkto nuostatomis (keleivis privalo sumokėti už vežimą) bei 33 straipsnio 2 dalimi (vežėjas privalo suteikti keleivio bilietą turinčiam keleiviui vietą).

Siūlytina tikslinti ne įstatymo 30 str. 2 d. 2 punktą, nustatantį, kad keleiviu nelaikomi asmenys iki 1 metų, bet įstatymo 33 ir 34 straipsnius, apibrėžiančius keleivių teises ir pareigas, ir šiuose straipsniuose nustatyti, kad atitinkamai vežėjo pareiga suteikti vietą bei keleivio pareiga sumokėti už bilietą netaikoma vaikams iki 3 metų amžiaus, kurie neužima atskiros vietos. Nepritartina siūlymui keisti įstatymo  30 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir išplėsti amžiaus, iki kurio asmuo nelaikomas keleiviu nuo vienerių iki trejų metų (imtinai) ribas, nes toks keitimas turėtų neigiamų pasekmių laivybos saugai: laivai, vežantys daugiau kaip dvylika keleivių, laikomi keleiviniais laivais, jiems taikomi kitokie techniniai, saugos ir t.t. reikalavimai.  Paminėtina, kad 1 metų amžiaus iki kurio asmuo nelaikomas vandens transporto priemonės keleiviu kriterijus yra naudojamas tarptautinėje laivybos praktikoje, jis įtvirtintas ir Tarptautinėje konvencijoje dėl žmogaus gyvybės jūroje apsaugos (SOLAS), ES direktyvoje 2009/45/EB dėl keleivinių laivų saugos, taikomas ir daugelyje kitų valstybių vidaus vandenų laivybos srityje. Šis kriterijus siejamas visų pirma su laivybos sauga (pvz., dėl gelbėjimosi priemonių skaičiaus laive, dėl maksimalaus leistino laivu vežti keleivių skaičiaus ir kt.)

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-02-25

1

 

 

2.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi turėtų būti dėstomas tik  naujas 34 straipsnio 1 dalies 3 punktas, o buvusieji 34 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktai pernumeruojami atskira straipsnio dalimi (nereikia dėstyti viso 34 straipsnio 1 dalies teksto).

Pritarti.

 

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-02-25

 

 

 

3.    Atsižvelgiant į tai, kad kartu su šiuo projektu yra teikiamas Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektas (Nr. XIVP-2902), kuris dėstomas nauja redakcija ir kurį siūloma vadinti Viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymu, siūlytume kartu pakeisti ir Vidaus vandenų transporto kodekso 30 straipsnio 10 dalį (joje teikiama nuoroda į Transporto lengvatų įstatymą). Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintinas įstatymo projekto pavadinimas.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerija, 2023-07-04

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2905 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Susipažinta.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

LR Vyriausybė, 2024-05-29

 

 

 

Išrašas iš Vyriausybės 2024 m. gegužės 29 d. nutarimo Nr. 399:

„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. kovo 28 d. sprendimo Nr. SV-S-436 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 punktą, 2023 m. liepos 5 d. sprendimo Nr. SV-S-1014 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.1–1.4 papunkčius, 2023 m. gruodžio 13 d. sprendimo Nr. SV-S-1211 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

3.         Iš esmės pritarti Įstatymo projektui ir su juo susijusiems Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2903, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2904 ir Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2905 (toliau kartu – Įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą pagal šias pastabas ir pasiūlymus(...).“

Susipažinta.

Vyriausybė siūlo iš esmės pritarti įstatymo projektui.

Šiam, svarstomam, įstatymo projektui XIVP-2905 pasiūlymų nėra pateikta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatoriaus pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui patikslinti įstatymo įsigaliojimo datą bei patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadose išdėstytas pastabas ir pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

 

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

8. Komiteto paskirti pranešėjai: K. Starkevičius, L. Mogenienė.

 

Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius.   

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris