LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Įmonių bankroto įstaTymo Nr. IX-216 11, 116 ir 117 straipsnių pakeitimo

ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-1502(2)

 

2018-10-24  Nr. 108-P-39

 

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: R.Sinkevičius, D.Kreivys, A.Baura, E.Gentvilas, Z.Jedinskij, A.Kupčinskas, G.Landsbergis, B.Markauskas, R.Miliūtė, V.Poderys, J.Razma, V.Sinkevičius. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D.Šaltmeris, R.Duburaitė, R.Danė, I.Jurkšuvienė, L.Jasiukėnienė, Ž.Klimka; padėjėja Z.Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos atstovės S.Ščerbina-Dalibagienė ir L.Kirilevičiūtė; Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovas S.Švedas.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-17

1

 

 

 

1.      Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 11 straipsnį tokio turinio 41

dalimi: „41. Administratorius juridinis asmuo administruoja įmonę paskyręs darbuotoją (arba vadovą, kai jis nėra darbuotojas), turintį teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, bankroto procedūroms vykdyti (toliau – darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą)“, taip pat siūloma pakeisti įstatymo 11 straipsnio 5 dalį ir joje nustatyti administratoriaus ir (ar) darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, funkcijas. Projekto nuostatos tobulintinos.

            Pastebėtina, kad pagal Civilinio kodekso 2.81 straipsnio nuostatas, juridiniai asmenys įgyja civilines teises, prisiima civilines pareigas ir jas įgyvendina per savo organus, o įstatymų ar steigimo dokumentų nustatytais atvejais – ir per savo dalyvius. Taigi juridinio asmens vadovo paskirti atstovauti juridinį asmenį nereikia, jis pagal įstatymus veikia juridinio asmens vardu. Be to, pagal galiojančio įstatymo 112 straipsnio 4 dalį, juridinio asmens, siekiančio teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, vadovo pareigas einantis asmuo privalo turėti teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, todėl siūloma 11 straipsnio nuostata dėl reikalavimo administratoriaus juridinio asmens vadovui turėti teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas yra perteklinė.

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pastebėtina ir tai, kad galiojančio įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kokie fiziniai ir juridiniai asmenys gali būti skiriami bankroto administratoriais. Manytume, kad iš kitų galiojančio įstatymo nuostatų (11 straipsnio 14 dalies, 112 straipsnio 4 dalies) yra pakankamai aišku, kad administratoriaus juridinio asmens vardu bankroto procedūras vykdo jo vadovas arba darbuotojas, turintis teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas. Jeigu manoma, kad nurodytų galiojančio įstatymo nuostatų nepakanka, galima būtų pasiūlyti papildyti keičiamo įstatymo 11 straipsnį 11 dalimi, nustatant kad bankroto administratoriaus juridinio asmens vardu įmonės bankroto procedūras atlieka jos vadovas arba darbuotojas, turintis teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas.

 

            Toliau įstatymo tekste visur, išskyrus nuostatas dėl atsakomybės konkrečiam asmeniui taikymo, turi būti vartojama apibendrinta „bankroto administratoriaus“ ar „administratoriaus“ sąvoka, nes, nepaisant to, kas veikia administratoriaus juridinio asmens vardu, administratoriumi yra pats juridinis asmuo, o ne jo vadovas ar darbuotojas. Atsižvelgiant į tai, reikėtų atsisakyti projekto 1 straipsnio 2 dalies. Nepritarus, nuostata neatitiktų juridinių asmenų veiklos reguliavimo pagrindų.

 

 

Atkreiptinas dėmesys, jog įstatymo projekto nuostatos yra derinamos su galiojančių įstatymų nuostatomis. Vieno įstatymo projekto nuostatos yra derinamos su kito įstatymo projekto nuostatomis, kai yra svarstomi susiję įstatymo projektai, įregistruoti Seime. Tuo tarpu Juridinių asmenų nemokumo įstatymo projektas, kuriuo remiamasi Ekonomikos komiteto išvadoje, nėra registruotas Seime.

 

Nepritarti.

Projektu reguliuojamas įmonių bankroto procesas ir siekiama įtvirtinti reikalavimą, kad bankroto administratorius juridinis asmuo paskirtų konkretų darbuotoją ar vadovą konkretaus bankroto proceso administravimui. Tuo siekiama sudaryti sąlygas atsakomybę už netinkamą bankroto proceso administravimą taikyti būtent tam asmeniui (bankroto administratoriaus juridinio asmens darbuotojui ar vadovui), kuris netinkamai vykdė konkretaus bankroto proceso administravimą.

Be to, įprastos juridinio asmens vadovo pareigos yra vadovavimas juridiniam asmeniui, juridinio asmens  veiklos organizavimas, o ne juridinio asmens veiklos vykdymas (veiklos vykdymui samdomi juridinio asmens darbuotojai).

Bankroto administratoriaus juridinio asmens atveju be įprastų vadovavimo juridiniam asmeniui pareigų vadovas taip pat gali būti skiriamas konkretaus bankroto proceso administravimui ir taip ne tik vadovauti juridiniam asmeniui, bet ir, kai yra paskirtas, vykdyti juridinio asmens veiklą – administruoti konkretų bankroto procesą.

 

Pasiūlymas atitinka esamą bei projektu nekeičiamą reguliavimą, todėl būtų perteklinis. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siūlomas reguliavimas, kai bankroto administratorius juridinis asmuo turės paskirti darbuotoją ar vadovą vykdyti konkrečią bankroto procedūrą, nepaneigia esamo reguliavimo, kai administratoriumi yra pats juridinis asmuo, o ne jo vadovas ar darbuotojas.

 

Projekto nuostatos nėra derinamos su Juridinių asmenų nemokumo įstatymo projektu Nr. 18-2391(4), tik atkreipiamas dėmesys, kad siūlomas reguliavimas dera su numatomu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-17

3

 

 

 

2. Projekto 3 straipsnio vienintelės struktūrinės dalies žymėti numeriu nereikia.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-17

3

 

 

 

3. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 117 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems asmenims už atitinkamus pažeidimus įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija gali skirti ,,viešą įspėjimą, kuris ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos skelbiamas šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodytos Vyriausybės įgaliotos institucijos interneto svetainėje“. Atkreiptinas dėmesys, kad sprendimas skirti nuobaudą gali būti skundžiamas Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Sprendimą apskundus, teismas gali panaikinti paskirtąją nuobaudą. Tuo tarpu pagal projekto nuostatas viešas įspėjimas jau būtų paskelbtas. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekte neturėtų būti nustatyta, kad Vyriausybės įgaliotos institucijos sprendimas skirti viešą įspėjimą gali būti skelbiamas jos interneto svetainėje, jeigu jis per įstatymo nustatytą terminą nebuvo apskųstas teismui. Tuo atveju, jeigu sprendimas buvo apskųstas teismui, jis Vyriausybės įgaliotos institucijos interneto svetainėje galėtų būti skelbiamas tik įsiteisėjus atitinkamam teismo sprendimui. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas.

Nepritarti.

Aptariamos nuostatos įstatymo projektu nėra keičiamos, paliekamos tokios, kokios dabar yra galiojančiame įstatyme. Kadangi keičiama dauguma 117 straipsnio dalių – tai visą straipsnį siūloma dėstyti nauja redakcija. Tačiau aptariamos nuostatos atkartojamos be pakeitimų.

 

Pagal galiojantį reguliavimą administratoriui paskirta nuobauda - viešas įspėjimas turi būti paskelbiama per 5 dienas nuo sprendimo priėmimo (ĮBĮ 117 straipsnio 1 dalies 2 punktas). Šiuo aspektu reguliavimas nėra keičiamas.

Pažymėtina ir tai, kad pagal esamą ir nekeičiamą reguliavimą nuobauda įsigalioja ją paskyrus, todėl būtų nepagrįstas ir nuobaudos esmės neatitinkantis  reguliavimas, kai nuobauda galioja, tačiau kurį laiką (iki jos apskundimo) nuobaudos padariniai – viešas įspėjimas nebūtų taikomi.

Analogiškas reguliavimas numatytas ir kitose srityse, pavyzdžiui auditoriui ar audito įmonei skirta nuobauda taip pat skelbiama iš karto (Finansinių ataskaitų audito įstatymo 58 straipsnio 1 dalis).

 

 

4. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Rimantas Sinkevičius

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris