LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS ĮSTATYMO NR. IX-1675 8, 14, 16, 17, 22, 23, 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-08-17 Nr. XIVP-2204(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Tikslintinas projekto 1 straipsniu keičiamo Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 5 punktas, atsižvelgiant į tai, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymo Nr. XII-2507 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1723, kuriuo vietoj šiuo metu nustatytų slaugos ir priežiūros išlaidų kompensacijų bus nustatomos individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal minėto įstatymo 2 straipsnio 1 dalies nuostatas, slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos, kurios buvo paskirtos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, nustatyta tvarka bus mokamos iki jų skyrimo termino pabaigos, jeigu teisė į jas yra išlikusi.

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 1 punkte vietoj žodžių „notaro sudaryta“ reikėtų rašyti žodžius „notaro patvirtinta“, nes sutarties sudarymo veiksmą atlieka sutarties šalys bei atsisakyti perteklinių žodžių „vaiko išlaikymo“. Be to, atsižvelgiant į šio punkto pakeitimus, svarstytina, ar nereikėtų kartu atitinkamai pakeisti keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies, 23 straipsnio 3 dalies 4 punkto, numatant ir juose notaro patvirtintas sutartis.

3.    Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūlomas pakeitimas „ir ne daugiau kaip vidutinė mėnesinė alga arba vidutinį valandinį atlygį / arba nustatyti 2 minimalias mėnesines algas“ yra nevisiškai suprantamas. Neaišku, kokią alternatyvą čia siūloma nustatyti. Jeigu šiuo pakeitimu yra siūloma nustatyti į piniginę socialinę paramą pretenduojančio asmens maksimalią darbo užmokesčio ribą, atkreiptinas dėmesys, kad įgyvendinant Valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito 2019 m. liepos 29 d. ataskaitoje Nr. VA-5 „Ar socialinė parama užtikrina skurdžiai gyvenančių asmenų minimalius vartojimo poreikius ir skatina įsitraukti į darbo rinką“ nurodytas rekomendacijas (šiuo konkrečiu atveju, įgyvendinant rekomendacijos „Siekiant užtikrinti, kad galintys dirbti asmenys galėtų lengviau integruotis į darbo rinką, ir remti negalinčių dirbti socialinį aktyvumą“ priemonę „Siekiant sudaryti palankesnes sąlygas gauti papildomą socialinę pašalpą įsidarbinus, tobulinti Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą, peržiūrint ir supaprastinant papildomai skiriamos socialinės pašalpos įsidarbinus gavimo kriterijus“) buvo atsisakyta gaunamo darbo užmokesčio dydžio ribojimo („lubų“) (iki 2 minimaliųjų mėnesinių algų). Minėtas pakeitimas buvo įtvirtintas Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675 3, 6, 7, 9, 10, 11, 15, 17, 21 ir 23 straipsnių pakeitimo įstatyme Nr. XIII-2883.

4.    Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 punkte po žodžio „notaro“ įrašyti žodį „patvirtintą“.

5.    Projekto 8 straipsnio 2 dalimi siūloma pripažinti netekusiu galios keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 punktą, kuriame šiuo metu nustatyta, kad piniginę socialinę paramą gaunantys nepasiturintys gyventojai privalo Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka dalyvauti savivaldybės administracijos organizuojamoje visuomenei naudingoje veikloje. Pažymėtina, kad siūloma nuostata sistemiškai nedera su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis, pavyzdžiui, su keičiamo įstatymo 10 straipsniu, kuriame nustatyti socialinės pašalpos papildomo skyrimo ir socialinės pašalpos mažinimo pagrindai ir kurie siejami su asmens dalyvavimu visuomenei naudingoje veikloje (pvz., jeigu darbingo amžiaus asmuo dalyvauja savivaldybės administracijos organizuojamoje visuomenei naudingoje veikloje, jam socialinės pašalpos dydis nemažinamas; socialinė pašalpa gali būti skiriama nepinigine forma tol, kol asmuo nepradės dalyvauti savivaldybės administracijos organizuojamoje visuomenei naudingoje veikloje ir kt.)

6.              Atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus:

1)             projekto pavadinimas turėtų būti patikslintas, jame įrašant skaičių „10“, nes šiuo projektu yra keičiamas ir įstatymo 10 straipsnis;

2)             projekto 2 straipsnio pakeitimo esmėje vietoj žodžio „papunktį“ turėtų būti įrašytas žodis „punktą“;

3)             projekto 7 straipsnio pakeitimo esmėje vietoj žodžio „papunktį“ turėtų būti įrašytas žodis „punktą“;

4)             projekto 8 straipsnyje reikėtų atsisakyti 3 dalies, kuria pernumeruojamas buvęs 25 straipsnio 7 punktas, nes pripažinus netekusia galios teisės akto struktūrinę dalį, turinčią eilės numerį, po jos einančių struktūrinių dalių pernumeruoti nereikia;

5)             projekto 9 straipsnio 2 dalyje po žodžių „Šis įstatymas“ įrašytina išlyga „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“, o šio straipsnio pavadinime vietoj žodžio „taikymas“ turėtų būti įrašytas žodis „įgyvendinimas“.

7.              Atsižvelgiant į tai, kad socialinės paramos politiką formuoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, bei į tai, kad šiam įstatymui įgyvendinti galimai reikės papildomų lėšų, dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                  Daina Petrauskaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]