Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, tekstas, piešimas, simbolis

Automatiškai sugeneruotas aprašymas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO  KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-4191

 

2024-10-16 Nr.108-P-59

 

Vilnius

 

1.         Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas M. Skritulskas, pavaduotojas G. Paluckas; nariai: R. Petrauskienė, I. Pakarklytė, D. Labanavičius, A. Bagdonas,  L. Savickas,  A. Kupčinskas, V. Fiodorovas. L. Vyskupaitytė – Mogenienė.

Biuro: vedėja R. Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Danė, I. Jurkšuvienė, L. Jasiukėnienė; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Policijos departamento Veiklos analizės ir kontrolės valdybos viršininkė Oksana Plesko, Policijos departamento Viešosios tvarkos biuro vyriausiasis tyrėjas Rytis Vosylius, Susisiekimo ministerijos: Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Andrius Karnilavičius, Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Gintaras Aliksandravičius, Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausioji specialistė Jurgita Keblienė; Lietuvos kariuomenės Judėjimo Kontrolės Centro Judėjimo kontrolės vieneto vado pavaduotojas vyr. ltn. Artūr Šibeko.

 2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03

1

1

 

1.         Svarstytina, ar, siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Kelių įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 20 straipsnio 21 dalies 2 punkte po žodžio „ilgis“ nereikėtų įrašyti žodžių „su kroviniu ar be jo“, nes, galbūt, yra atvejų, kai krovinio ilgis neatitinka transporto priemonės ilgio.

Pritarus šiai pastabai, atitinkamai reikėtų tikslinti ir projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 20 straipsnio 211 dalies nuostatas.

Pritarti.

Tokios formuluotės taikomos ir kituose šios dalies nuostatose.

Kelių įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta tokia sąvoka: „Didžiagabaritė transporto priemonė – transporto priemonė, įskaitant jų junginį, kurios matmenys (ilgis, plotis, aukštis) su kroviniu ar be jo yra didesni už didžiausiuosius leidžiamus naudojantis keliais transporto priemonės ar jų junginio matmenis.“ Todėl žodžiai „su kroviniu ar be jo“ šioje dalyje galėtų būti ir visai nenaudojami.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03

1

 

 

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 21 dalyje siūloma atsisakyti prievolės lydėti didžiagabarites ir (ar) sunkiasvores transporto priemones policijos automobiliais, o šio straipsnio 211 dalyje nustatyti, kad kai didžiagabaritės transporto priemonės plotis su kroviniu ar be jo yra didesnis kaip 4,50 m ir (ar) ilgis didesnis kaip 30,00 m., didžiagabaritės transporto priemonės savininkas ar valdytojas ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki važiavimo nustatytu maršrutu Lietuvos Respublikos teritorijoje pradžios, apie važiavimo maršrutą ir laiką privalo informuoti policiją. Siūloma nuostata diskutuotina keliais aspektais.

              Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančio keičiamo įstatymo 20 straipsnio 21 dalies 3 punktą policijos automobilis privalo lydėti „didžiagabarites ir (ar) sunkiasvores transporto priemones, jeigu jų plotis su kroviniu ar be jo yra didesnis kaip 4,50 m. ir (ar) ilgis didesnis kaip 30,00 m.“. Taigi pagal šias įstatymo nuostatas policijos automobilis neprivalo lydėti sunkiasvorės transporto priemonės, kurios pločio ir ilgio matmenys mažesni nei įstatyme nustatyti didžiagabaritės transporto priemonės pločio ir ilgio matmenys. Pažymėtina ir tai, kad pagal galiojantį teisinį reguliavimą sunkiasvorės transporto priemonės, jei jos pločio ir ilgio matmenys mažesni nei įstatyme nustatyti didžiagabaritės transporto priemonės pločio ir ilgio matmenys, neprivalo lydėti ir automobiliai su įjungtais oranžiniais žybčiojančiais švyturėliais (keičiamo įstatymo 20 straipsnio 21 dalis). Visgi, nekvestionuojant galiojančio teisinio reguliavimo, manytina, kad sunkiasvorė transporto priemonė (t. y. transporto priemonė, įskaitant jų junginį, kurios ašies (ašių) apkrova ir (ar) masė su kroviniu ar be jo yra didesnė už didžiausiąją leidžiamą naudojantis keliais transporto priemonės ar jų junginio ašies (ašių) apkrovą ir (ar) masę), kurios pločio ir ilgio matmenys yra mažesni nei didžiagabaritės transporto priemonės įstatyme nustatyti pločio ir (ar) ilgio matmenys, taip pat gali kelti grėsmę eismo saugumui. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar nebūtų tikslinga projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 21 dalies nuostatų papildyti, nustatant, kad sunkiasvores transporto priemones, kai jų pločio ir ilgio matmenys neviršija didžiagabaritės transporto priemonės įstatyme nustatytų pločio ir (ar) ilgio matmenų lydėtų automobilis (-iai) su įjungtais oranžiniais žybčiojančiais švyturėliais.

              Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Šiuo įpareigojimu bus užtikrintas policijos informavimas apie vežamus labai didelių gabaritų krovinius, kad policija galėtų įvertinti poreikį skirti atitinkamas pajėgas eismo saugumui užtikrinti (pvz. pravažiuoti sankryžas, siauras gatves ir pan.)“. Pastebėtina, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kokias teisines pasekmes sukurtų minėtasis policijos informavimas arba jos neinformavimas. Atsižvelgus į tai, projektas pildytinas.

 

Pritarti iš dalies.

Nepritarti pirmai pastabai.

Abejotina, ar transporto priemonė dėl didesnio svorio gali kelti grėsmę eismo saugumui. Tokios transporto priemonės gali gadinti kelią, tiltus, viadukus, tačiau dėl įprastų gabaritų jos laikosi Kelių eismo taisyklėse nustatytos išsidėstymo kelyje tvarkos, manevravimo, važiavimo per sankryžas ir kitų taisyklių. Be to, vertindamas svorį, leidimą išduodantis subjektas parenka tinkamą važiavimo maršrutą.

Be to, papildomas reikalavimas didintų ūkio subjektams naštą, tačiau duomenų, kad tai padėtų vienaip ar kitaip spręsti eismo saugumo

klausimus nėra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti antrai pastabai.

211 dalį papildyti nauju sakiniu ir šią dalį išdėstyti taip:

21¹. Kai didžiagabaritės transporto priemonės plotis su kroviniu ar be jo yra didesnis kaip 4,50 m ir (ar) ilgis didesnis kaip 30,00 m., didžiagabaritės transporto priemonės savininkas ar valdytojas ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki važiavimo nustatytu maršrutu Lietuvos Respublikos teritorijoje pradžios, apie važiavimo maršrutą ir laiką Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka informuoja policiją. Nustatyta tvarka neinformavus policijos, laikoma, kad didžiagabaritė transporto priemonė važiuoja negavus kelio savininko sutikimo naudotis keliu važiuojant didžiagabarite transporto priemone“.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03

2

 

 

3.    Projekto 2 straipsnio pavadinime po žodžio „įsigaliojimas“ įrašytini žodžiai „ir įgyvendinimas“.

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-03

 

 

 

4.    Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme ir Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, manytina, kad dėl teikiamo projekto ir su juo susijusio įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-4191 turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Nepritarti.

Svarstymo komitete metu, įstatymo projekto nuostatos suderintos su kompetentingomis valstybės institucijomis: Susisiekimo ministerija ir Vidaus reikalų ministerija. Todėl Vyriausybės išvados prašyti yra netikslinga.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerija, 2024-10-16

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-4191 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Susipažinta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas, 2024-10-16

1

1, 2N

 

Pasiūlymai teikiami atsižvelgiant į Lietuvos kariuomenės Judėjimo Kontrolės Centro kreipimasį.

Argumentai:

Pasiūlymas  parengtas siekiant užtikrinti mobilumo planų įgyvendinimą Lietuvos kariuomenėje.

Pasiūlymo tikslas – užtikrinti mobilumo planų įgyvendinimą Lietuvos kariuomenėje ir supaprastinti krašto apsaugos sistemos ir užsienio valstybių ginkluotųjų pajėgų didžiagabaričių transporto priemonių judėjimą per Lietuvos Respublikos teritoriją.

Siūloma taikyti išimtis Lietuvos kariuomenės didžiagabaritėms ir sunkiasvorėms transporto priemonėms ir sudaryti galimybę iš kelio savininko gauti nuolatinius sutikimus naudotis Lietuvos Respublikos keliais.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 1 straipsnį naujomis 1 ir 2 dalimis ir jas išdėstyti taip:

1. Pakeisti 20 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Sutikimo naudotis keliais nereikia, kai jeigu:

1) traktoriumi ar savaeige žemės ūkio mašina, kurių matmenys (ilgis, plotis, aukštis) su kroviniu ar be jo yra didesni už didžiausiuosius leidžiamus naudojantis keliais transporto priemonės ar jų junginio matmenis ir kurių kraštiniai taškai paženklinti, važiuojama į lauką, iš vieno lauko į kitą lauką ar grįžtama iš jo.;

2) krašto apsaugos sistemos ir užsienio valstybių ginkluotųjų pajėgų transporto priemonės matmenys (ilgis, plotis, aukštis) su kroviniu ar be jo yra didesni už didžiausiuosius leidžiamus naudojantis keliais transporto priemonės ar jų junginio matmenis: plotį ne daugiau kaip 45 cm ir (ar) ilgį ne daugiau kaip 350 cm.

2. Pakeisti 20 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

12. Sutikimas naudotis keliais metams suteikiamas, jeigu:

1) jeigu transporto priemonės matmenys su kroviniu ar be jo yra didesni už didžiausiuosius leidžiamus naudojantis keliais transporto priemonės ar jų junginio matmenis: aukštį ne daugiau kaip 50 cm ir (ar) plotį ne daugiau kaip 100 cm, ir (ar) ilgį ne daugiau kaip 500 cm;

2) jeigu šešių ar daugiau ašių transporto priemonės, kurią sudaro motorinė transporto priemonė ir priekaba (puspriekabė), kurios ne mažiau kaip penkių ašių ratai yra suporinti, ašies (ašių) apkrova yra ne didesnė už didžiausiąją leidžiamą naudojantis keliais transporto priemonės ar jų junginio ašies (ašių) apkrovą, o masė yra didesnė už didžiausiąją leidžiamą naudojantis keliais transporto priemonės ar jų junginio masę, tačiau yra ne didesnė kaip 48 t.;

3) krašto apsaugos sistemos ir užsienio valstybių ginkluotųjų pajėgų didžiagabaritėms ir (ar) sunkiasvorėms transporto priemonėms.“

Buvusias įstatymo projekto 1 ir 2 dalis atitinkamai pernumeruoti į 3 ir 4 dalis.

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Kupčinskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                    Mindaugas Skritulskas

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris