2020-09-23

 

PASIŪLYMAS

 

 DĖL IETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 2, 3, 6, 9 STRAIPSNIŲ IR 2 PRIEDO PAKEITIMO įstatymo projekto

Nr. XIIIP-1250(2)

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

6

3

4

 

Argumentai:

Siekiant užtikrinti nepertraukiamą veiklą bei efektyviai administruoti e-tolling sistemą, būtina užtikrinti tinkamą šios sistemos eksploatavimo, palaikymo, plėtros ir administravimo veiklos išlaidų (toliau – administravimo išlaidos) finansavimą.

Atkreipiame dėmesį, kad po paskutinio KPPĮ pakeitimo projekto svarstymo Lietuvos Respublikos Biudžeto komitete, pasikeitė siūlyta šio įstatymo 6 straipsnio 4 dalies redakcija ir pati logika. Dėl šios priežasties, pasikeitė administravimo išlaidų apskaičiavimo būdas ir reikšmingai mažėja e-tolling sistemos administravimui skirtos lėšos.

Lietuvos automobilių kelių direkcija atlikus preliminarų vertinimą, nustatė, kad KPPPĮ pakeitimo projekto 6 straipsnio 4 dalyje administravimo išlaidoms numatyta suma „12 proc. nuo Lietuvos Respublikos Vyriausybės skirtos sumos arba suteiktos valstybės garantijos paskolai limito“ yra nepakankama e-tolling sistemos administravimo išlaidoms padengti. Pažymėtina, kad esama KPPPĮ pakeitimo projekto 6 straipsnio 4 dalies nuostatos formuluotė ne skatina ieškoti ekonomiškai naudingiausio sprendimo, bet orientuoja į didžiausias investicijas, siekiant panaudoti projekto įgyvendinimo finansavimui maksimalią lėšų sumą, nes tik tokiu atveju būtų sudarytos galimybės užtikrinti reikiamą finansavimą būtinoms kasmetinėms e-tolling sistemos administravimo išlaidoms padengti.

Atkreipiame dėmesį, kad dalis numatomų administravimo išlaidų (skambučių centro paslaugos, duomenų saugyklų paslaugos ir kt.) patiriama dėl ekonominio naudingumo pagrindu rinkoje perkamų paslaugų ir yra priskiriamos tik veiklos išlaidoms (OPEX), bet nepriskiriamos projekto investicijoms (CAPEX).

Pažymėtina, kad dabartinė, po svarstymo komitete pateikta formuluotė, skatintų investuoti į paslaugas kaip į prekes ir taip didinti investicijoms priskiriamas išlaidas, t. y. skatintų projektą įgyvendinančią instituciją rinktis ne ekonomiškai naudingiausią projekto įgyvendinimo alternatyvą, bet rinktis didžiausių investicijų, priskiriamų CAPEX (pavyzdžiui vietoje debesijos paslaugų investuoti į serverius ir jų patalpas).

Pažymėtina, kad didėjant e-tolling sistemos vartotojų skaičiui, didėja ne tik pajamos, bet ir patiriamos administravimo išlaidos, todėl lėšų poreikis administravimui proporcingai kinta priklausomai nuo e-tolling sistemos plėtros.

Įvertinus užsienio šalių patirtį, nustatytą, kad kitose ES šalyse e-tolling sistemos administravimo išlaidos sudaro apie 10-15 proc. nuo gautų metinių kelių rinkliavos pajamų, o ne nuo pradinių investicijų. Tuo būdu, vadovaujantis ekonominio naudingumo principu, užtikrinamas tinkamas ir nepertraukiamas e-tolling sistemos veikimas ir efektyvus valdymas, bei sudaromos prielaidos administruojančioms institucijoms siekti kuo efektyviau panaudoti investicijas ir surinkti iš mokamų kelių naudotojų visas mokėtinas kelių rinkliavos lėšas, o ne skatina didinti investicijas, kad vėliau užsitikrinti didesnį finansavimą, neatsižvelgiant į šios sistemos veikimo ir pajamų iš rinkliavos surinkimo efektyvumą. tuo būdu būtų pasiektas.

Pasiūlymas:

Patikslinti KPPPĮ pakeitimo projekto 6 straipsnio 3 ir 4 dalis ir išdėstyti jas nauja redakcija:

3. Kelių rinkliavos sistemos sukūrimo ir įdiegimo finansavimui užtikrinti valstybės įmonei Lietuvos automobilių kelių direkcijai Lietuvos Respublikos Vyriausybė skiria ne daugiau kaip 90 milijonų eurų iš Ateities ekonomikos DNR plano arba suteikia valstybės garantiją dėl ne didesnės negu 90 milijonų eurų paskolos.

4. Kelių rinkliavos sistemos metinės administravimo išlaidos neturi viršyti 12 10 procentų Lietuvos Respublikos Vyriausybės skirtos sumos arba suteiktos valstybės garantijos .nuo gautų metinių kelių rinkliavos pajamų“.

 

 

Teikia:

Seimo nariai

Vida Ačienė

Valius Ąžuolas