AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 13 IR 32 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 15 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 13 ir 32 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 15 ir 29 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektų (toliau – Įstatymų projektai) rengimą paskatino tai, kad Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2023 m. gegužės 2 d. įsakymu Nr. 1P-240-(1.3 E.) „Dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2012 m. kovo 16 d. įsakymo Nr. 1P-(1.3.)-112 „Dėl Valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos aprašo patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios“ (toliau – Įsakymas) panaikinus Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2012 m. kovo 16 d. įsakymu Nr. 1P-(1.3.)-112 „Dėl Valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintą Valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos aprašą (toliau – Aprašas), nuo 2024 m. sausio 1 d. nebeliko teisinio pagrindo suteikti laikinai naudoti nesuformuotą valstybinę žemę žemės ūkio veiklai vykdyti miestuose.
Kaimo gyvenamosiose vietovėse iki Įsakymo įsigaliojimo dienos, t. y. iki 2023 m. gegužės 3 d. suteiktus laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti valstybinės žemės plotus asmenys galės naudoti visus 2024 metus. Tačiau Įsakyme nenumatyta pereinamųjų nuostatų dėl laikinai naudojamų valstybinės žemės plotų miestuose. Taip pat nenumatyta jokia teisinė procedūra, kuri suteiktų galimybę asmenims miestuose išsinuomoti jų laikinai naudotus valstybinės žemės plotus ne aukciono būdu.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, vadovaudamasi 2024 m. sausio 10 d. nutarimu Nr. 32 „Dėl valstybinės žemės sklypų (jų dalių) ir žemės sklypais nesuformuotos valstybinės žemės plotų perdavimo valdyti savivaldybėms patikėjimo teise“, perdavė savivaldybėms valdyti patikėjimo teise žemės sklypais nesuformuotus valstybinės žemės plotus miestuose ir miesteliuose. Perduotus valstybinės žemės plotus sudaro ne tik atskirais žemės sklypais nesuformuotos gatvės, aikštės, skverai, parkai, bet ir miestų bendruosiuose planuose numatytos teritorijos gyvenamųjų namų statybai, komercinei, pramoninei, visuomeninei paskirčiai. Tokie plotai detaliai nesuformuoti, nėra įrengtos komunikacijos, privažiavimai, gatvės pėsčiųjų ir dviračių takai, priešgaisriniai hidrantai ir priešgaisriniai vandens telkiniai, todėl nenaudojami pagal bendruosiuose planuose numatytą paskirtį. Šias teritorijas nuo pat žemės reformos pradžios naudojo gyventojai asmeniniams poreikiams (daržams įsirengti), arba jos buvo suteiktos laikinam naudojimui žemės ūkio veiklai vykdyti Aprašo nustatyta tvarka.
Panaikinus galimybę miestuose nuo 2024 m. sausio 1 d. suteikti laikinai naudotis laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais žemės ūkio veiklai vykdyti, laisva valstybinė žemė nebus įveiklinta, savivaldybės ir valstybė nebegaus žemės nuomos mokesčio pajamų, savivaldybėms prireiks didesnių žmogiškųjų ir finansinių išteklių šiems plotams prižiūrėti. Be to, ūkininkai, laikinai naudoję valstybinės žemės plotus žemės ūkio veiklai vykdyti iki 2023 m. gruodžio 31 d., susidurs su pasėlių deklaravimo problemomis, nes negalės užtikrinti ilgamečių įsipareigojimų pagal Lietuvos kaimo plėtros programos priemonę „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“, Žemės ūkio ir kaimo plėtros strateginio plano intervencines priemones „Ekstensyvus daugiamečių pievų tvarkymas ganant gyvulius“ ir kt. Taip pat miestuose nebus užtikrinta, jog žemės ūkio veiklą vykdančių subjektų laikinai naudoti valstybinės žemės plotai bus pradėti jų naudoti valstybinės žemės ūkio paskirties žemės nuomos pagrindu, kadangi pagal Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 9 straipsnio 5 dalies nuostatas valstybinė žemė, išskyrus šio straipsnio 6–9 ir 28 dalyse nustatytus atvejus, išnuomojama aukciono būdu asmeniui, kuris pasiūlo didžiausią nuomos mokestį.
Įstatymų projektų tikslas yra pakeisti esamą situaciją ir sudaryti sąlygas, kad laisvos valstybinės žemės fondo žemė, patikėjimo teise valdoma savivaldybių, kuri nėra naudojama savivaldybių reikmėms, būtų įveiklinta, o asmenys, kurie ją laikinai naudojo iki 2023 m. gruodžio 31 d., išlaikytų dirbamus plotus žemės ūkio veiklai vykdyti iki 2026 m. gruodžio 31 d., tuo pačiu užtikrintų savo įsipareigojimus deklaruojant pasėlius.
Įstatymų projektų uždaviniai:
1) Lietuvos Respublikos žemės įstatyme įtvirtinti nuostatas, suteikiančias galimybę savivaldybėms išduoti sutikimus asmenims laikinai naudotis laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais, patikėjimo teise valdomais savivaldybių, kuriuose nesuformuoti žemės sklypai, žemės ūkio veiklai vykdyti iki sprendimo perleisti juos nuosavybėn, perduoti neatlygintinai naudotis ar išnuomoti priėmimo dienos;
2) Lietuvos Respublikos žemės įstatyme patikslinti savivaldybių kompetenciją žemės santykių srityje, numatant, kad meras savivaldybės teritorijoje išduoda sutikimus laikinai naudotis laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais, kuriuose nesuformuoti žemės sklypai, žemės ūkio veiklai vykdyti;
3) Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme patikslinti išimtinę savivaldybės tarybos kompetenciją dėl valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos taisyklių nustatymo bei mero įgaliojimus dėl sutikimų laikinai naudotis laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais, kuriuose nesuformuoti žemės sklypai, žemės ūkio veiklai vykdyti išdavimo, taip siekiant užtikrinti suderinamumą su Lietuvos Respublikos žemės įstatymu.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymų projektus parengė Lietuvos Respublikos Seimo nariai Kęstutis Navickas, Jonas Gudauskas, Kazys Starkevičius ir Justinas Urbonavičius.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai
Dėl Lietuvos Respublikos žemės įstatymo
Pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą (Įsakymo 2.1 papunktis) iki 2023 m. gegužės 3 d. suteiktus laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti valstybinės žemės plotus, esančius miestams ir miesteliams priskirtose teritorijose, asmenys galėjo naudoti iki 2023 m. gruodžio 31 d., o kitose teritorijose – iki 2024 m. gruodžio 31 d. pagal Leidime laikinai naudotis valstybine žeme žemės ūkio veiklai vykdyti (toliau – leidimas) nurodytas sąlygas.
Patikslintas Įsakymo 2.2 papunktis reglamentuoja, kad asmenys, kuriems suteikti laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti valstybinės žemės plotai iki Įsakymo 2.1 papunktyje nustatytų terminų yra suprojektuoti žemės reformos žemėtvarkos projektuose ar jiems prilyginamuose žemės sklypų planuose nuomotis iš valstybės ir / ar šie asmenys pretendentų susirinkimo metu juos yra pasirinkę, tai patvirtindami parašu Žemės reformos žemėtvarkos projekto svarstymo su pretendentais gauti žemės žiniaraštyje, tačiau kurie valstybinės žemės nuomos sutarčių nėra sudarę, suteiktais valstybinės žemės plotais pagal leidime nurodytas sąlygas gali naudotis iki valstybinės žemės nuomos sutarčių sudarymo, bet ne ilgiau kaip 9 mėnesius nuo žemės reformos žemėtvarkos projekto ar jam prilyginamo žemės sklypo plano patvirtinimo dienos.
Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 9 straipsnio 5 dalies nuostatos reglamentuoja, kad valstybinė žemė, išskyrus šio straipsnio 6–9 ir 28 dalyse nustatytus atvejus, išnuomojama aukciono būdu asmeniui, kuris pasiūlo didžiausią nuomos mokestį.
Dėl Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo
Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnyje nėra nustatyta išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija – valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos taisyklių nustatymas, o šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalis nenumato galimybės merui išduoti sutikimus laikinai naudotis laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais, kuriuose nesuformuoti žemės sklypai, žemės ūkio veiklai vykdyti.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Dėl Lietuvos Respublikos žemės įstatymo
Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 13 ir 32 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos žemės įstatymą nuostatomis, numatančiomis, kad laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotai, patikėjimo teise valdomi savivaldybių, pagal savivaldybės tarybos nustatytus kriterijus būtų suteikiami asmenims laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti iki sprendimo perleisti juos nuosavybėn, perduoti neatlygintinai naudotis ar išnuomoti priėmimo dienos, tačiau ne ilgiau kaip iki 2026 m. gruodžio 31 d. Laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotai būtų perduodami laikinai naudotis savivaldybės mero arba jo įgalioto savivaldybės administracijos direktoriaus Žemės informacinėje sistemoje išduodamu sutikimu savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.
Taip pat Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 13 ir 32 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu siūloma patikslinti ir savivaldybių kompetenciją žemės santykių srityje, numatant, kad meras savivaldybės teritorijoje išduotų sutikimus laikinai naudotis laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais, kuriuose nesuformuoti žemės sklypai, žemės ūkio veiklai vykdyti.
Įtvirtinus siūlomą teisinį reguliavimą bei patikslinus Lietuvos Respublikos žemės įstatymą pagal pateiktus siūlymus, būtų sudarytos sąlygos įveiklinti laisvos valstybinės žemės fondo žemę, patikėjimo teise valdomą savivaldybių, kuri nėra naudojama savivaldybių reikmėms; iki 2026 m. gruodžio 31 d. išlaikyti dirbamus žemės plotus žemės ūkio veiklai vykdyti, tuo užtikrinant asmenų galimybę sklandžiai deklaruoti žemės ūkio naudmenas ir pasėlius ir išlaikyti jų įsipareigojimus deklaruojant; savivaldybės ir valstybė gaus žemės nuomos mokesčio pajamų.
Dėl Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo
Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 15 ir 29 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad savivaldybės tarybos išimtinė kompetencija yra valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos taisyklių nustatymas, taip pat papildyti mero įgaliojimų sąrašą, nustatant, kad meras išduoda sutikimus laikinai naudotis laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais, kuriuose nesuformuoti žemės sklypai, žemės ūkio veiklai vykdyti.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymų projektų priėmimas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymų projektų priėmimas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Ar įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Teisės aktų keisti nereikės.
10. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektuose nėra įtvirtinta naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų.
11. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymų projektai neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir ES dokumentams.
12. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus Įstatymų projektus, savivaldybių tarybos turės nusistatyti tvarką dėl valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymų projektams įgyvendinti biudžeto lėšų nereikės. Siūlomų pakeitimų įgyvendinimui numatoma skirti ne daugiau biudžeto lėšų, nei šiuo metu naudojama.
14. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno ,,Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
„Savivaldybė“, „valstybinės žemės plotai“, „žemės naudojimas“, „sutikimai“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo nariai