LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKLIAVŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1725 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIIP-2481

 

2019-04-24  Nr. 113-P-11

Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Povilas Urbšys.

            Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

            Kviestieji asmenys: Seimo narys Kęstutis Mažeika, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja Vida Ablingienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2018-09-14)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

 

1.    Projekto 1 straipsniu Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad sumokėta valstybės ar vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama, jeigu paslaugos suteikiamos pažeidžiant susitarimą. Siūloma nuostata diskutuotina keliais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnis yra II skyriuje „Valstybės rinkliava“, t. y. šiame skyriuje yra nustatomi valstybės rinkliavos dydžiai, objektai, atleidimas nuo valstybės rinkliavos, valstybės rinkliavos lengvatos ir kiti su valstybės rinkliava susiję klausimai. Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 10 straipsnyje negali būti nustatomi atleidimo nuo vietinės rinkliavos pagrindai bei tvarka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2018-09-14)

1

 

 

Antra, pabrėžtina, kad valstybės rinkliava yra privaloma įmoka už valstybės ir vietos savivaldos institucijų, įstaigų, tarnybų ar organizacijų, išskyrus teismus, teikiamas paslaugas, išskyrus specialiuose įstatymuose nustatytas paslaugas, už kurias šiuose įstatymuose nustatyta tvarka numatytas kitoks atlyginimas. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad valstybės rinkliava imama už įstatymuose, Europos Sąjungos reglamentuose ar sprendimuose nustatytas institucijų teikiamas asmenims paslaugas. Vietinė rinkliava - savivaldybės tarybos sprendimu nustatyta privaloma įmoka, galiojanti tos savivaldybės teritorijoje. Atsižvelgiant į tai, kad valstybės ar vietinė rinkliava nėra mokama už atliktas paslaugas tam tikro susitarimo pagrindu, siūlomos projekto nuostatos tikslintinos.

Pritarti iš dalies

Nors valstybės ir vietinės rinkliavos Rinkliavų įstatyme yra apibrėžtos skirtingai, visgi abiejų rūšių rinkliavos (ir valstybės, ir vietinės rinkliavos) savo esme yra privalomos įmokos už asmenims tiesiogiai ar netiesiogiai teikiamas paslaugas (pvz. vietinės rinkliavos už tam tikrų leidimų išdavimą (įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 1-5 ir 9 punktai), arba tam tikrų paslaugų (ir konkrečiai - komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą) (įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 8 punktas). Todėl Komitetas ir teikia siūlymus tikslinti (keisti) projekto nuostatas.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2018-09-14)

1

 

 

Trečia, nors projektu siūloma nustatyti prievolę grąžinti rinkliavą už netinkamai suteiktas paslaugas, tačiau nėra aišku, kokiu būdu, kokiais kriterijais remiantis ir kas nustatytų, jog buvo suteiktos netinkamos kokybės paslaugos. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2018-09-14)

1

 

 

Ketvirta, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalis numato, jog institucijai atsiradusią žalą už per mažai arba išvis nepaimtą rinkliavą atlygina atsakingi valstybės tarnautojai. Pastebėtina, kad nei iš projekto, nei iš projekto aiškinamojo rašto nėra aišku, kuris subjektas būtų atsakingas už atsiradusią žalą dėl grąžintos valstybės ar vietinės rinkliavos. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2018-09-14)

1

2

 

 

Penkta, neatsižvelgus į aukščiau pateiktas pastabas, atkreipiame dėmesį, jog projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatomos identiškos nuostatos – vietos rinkliavos grąžinimo tvarką nustato savivaldybės. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atsisakyti vienos iš nuostatų kaip perteklinės.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2018-09-14)

3

 

 

2. Projekto nuostatos įsigaliotų 2019 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įtvirtintam principui, pagal kurį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Atsižvelgiant į tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2018-09-14)

 

 

 

3.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projektą papildyti nuostatomis, kurios reglamentuotų iki įstatymo įsigaliojimo susiklosčiusius santykius dėl rinkliavų grąžinimo už netinkamai suteiktas paslaugas.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2018-09-14)

 

 

 

4.    Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Spręsti pagrindiniame komitete

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2018-09-14)

3

 

 

5. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

5.1. įstatymo projekto pavadinime vietoj formuluotės „10 STRAIPSNIO“ rašytina formuluotė „10 IR 12 STRAIPSNIŲ“, o žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujos eilutės centre;

5.2. projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“;

5.3. kadangi projekto 3 straipsnis turi tik 2 dalis, atitinkamai pernumeruotina šio straipsnio antroji dalis.

Pritarti

 

10.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

(2018-09-17)

 

 

 

Europos teisės departamentas išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriato 2018 m. rugsėjo 7 d. raštu Nr. S-2018-6416 pateiktą Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP‑2481 (toliau – įstatymo projektas). Pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl pateikto projekto nuostatų atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti

 

11.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

(2018-09-17)

 

 

 

Įstatymo projekto 2 straipsniu siūloma keisti galiojančio Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 12 straipsnio 1 dalies 4 punktą, todėl atitinkamai turėtų būti keičiamas ir įstatymo projekto pavadinimas į „Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII‑1725 10 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas“.

Pritarti

 

12.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

(2018-09-17)

1

 

 

Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma papildyti galiojančio Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 10 straipsnio 1 dalį 3 punktu, numatančiu dar vieną atvejį, kada sumokėta valstybės ar vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama. Siūloma nustatyti, kad sumokėta valstybės ar vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama, jeigu paslaugos suteikiamos pažeidžiant susitarimą. Tačiau iš šios formuluotės nėra aišku, kokio susitarimo pažeidimas gali būti ir kokiais kriterijais bus nustatomas netinkamas paslaugos suteikimas.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projektą Nr. XIIIP-2841 tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos išvadose pateiktas pastabas ir Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymus.  

            6.2. Pasiūlymai:

 Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2019-04-24

1

 

 

 

Argumentai:

Tikslinga pritarti Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktai 5-jai pastabai ir išbraukti projekto 1 straipsnį.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti projekto  1 straipsnį.

1 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„10 straipsnis. Valstybės ir vietinės rinkliavos grąžinimas

1. Sumokėta valstybės ar vietinės rinkliava arba jos dalis grąžinama šiais atvejais:

1) kai sumokėta daugiau negu Vyriausybės nustatytas rinkliavos dydis;

2) jeigu paslaugos nesuteikiamos;

3) jeigu paslaugos suteikiamos pažeidžiant susitarimą;

2. Valstybės rinkliava grąžinama, jeigu prašymas dėl jos grąžinimo vietos mokesčio administratoriui pateiktas per Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme (toliau – Mokesčių administravimo įstatymas) nustatytą terminą.

3. Valstybės rinkliavos grąžinimo tvarką nustato Vyriausybė.

4. Vietos rinkliavos grąžinimo tvarką nustato savivaldybės.

Pritarti

 

2.

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2019-04-24

2

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos išvadose pateiktas pastabas, kad prievolė grąžinti sumokėtą vietinę rinkliavą už netinkamai vietinės rinkliavos mokėtojui suteiktas paslaugas gali atsirasti tik tuomet, jeigu vietinės rinkliavos nustatymą ir mokėjimą reglamentuojančiuose teisės aktuose bus aiškiai nustatyta, kas, kokiu būdu ir kokiais kriterijais remiantis yra įgaliotas vertinti (nustatyti), kad vietinės rinkliavos mokėtojui numatyta paslauga buvo suteikta netinkamai, tikslinga savivaldybės tarybos tvirtinamus vietinės rinkliavos nuostatus papildyti nauju elementu ir aiškiai apibrėžti vietinės rinkliavos ar jos dalies grąžinimo atvejus.

 

Pasiūlymas:

Projekto 2 straipsnį laikyti 1 straipsniu, jį pakeisti ir išdėstyti taip:

2 1 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 12 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) nustato vietinės rinkliavos grąžinimo tvarką.“

Pakeisti 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „12 straipsnis. Vietinių rinkliavų nustatymas

Savivaldybės taryba savo sprendimu tvirtina vietinės rinkliavos nuostatus, kuriuose nustato:

1) vietinės rinkliavos dydį;

2) vietinės rinkliavos mokėtojui numatytos teikti paslaugos kokybės reikalavimus ir / ar teikimo sąlygas (apimtį, asortimentą, terminus, periodiškumą ir kt.), taip pat kriterijus ir subjektą, kuris įgaliotas vertinti (nustatyti), ar yra / nėra pažeisti šios paslaugos teikimo kokybės reikalavimai ir / ar teikimo sąlygos. Šis punktas netaikomas vietinėms rinkliavoms, nurodytoms šio įstatymo 11 straipsnio 6 ir 11 punktuose;

2 3) vietinės rinkliavos mokėjimo tvarką;

3 4) vietinės rinkliavos lengvatas;

4 5) vietinės rinkliavos grąžinimo atvejus tvarką;

5 6) delspinigių dydį, jų apskaičiavimo, mokėjimo tvarką ir atleidimo nuo delspinigių atvejus.“

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2019-04-24

2

(N)

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 2 straipsniu, kuriuo Įstatymas būtų papildytas nauju 132 straipsniu, nustatančiu vietinės rinkliavos grąžinimo atvejus:

2 straipsnis. Įstatymo papildymas 132 straipsniu

Papildyti Įstatymą nauju 132 straipsniu:

132 straipsnis. Vietinės rinkliavos grąžinimas

Sumokėta vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama šiais atvejais:

1) kai vietinės rinkliavos mokėtojas sumokėjo daugiau negu nustatyta vietinės rinkliavos nuostatuose;

2) jeigu vietinės rinkliavos mokėtojui paslauga nesuteikta;

3) jeigu vietinės rinkliavos mokėtojui paslauga suteikta, bet pažeidžiant vietinės rinkliavos nuostatuose nustatytus šios paslaugos kokybės reikalavimus ir / ar teikimo sąlygas.“  

Pritarti

 

 

4.

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2019-04-24

3

 

 

Argumentai:

Užsitęsus šio projekto svarstymui Seime, tikslinga nustatyti kitas įstatymo įsigaliojimo ir pasirengimo įgyvendinti  datas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 3 straipsnį ir išdėstyti taip:

3  straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, įsigalioja 2019 m. sausio 1 d. 2020 m. sausio 1 d.

4 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir sSavivaldybių tarybos iki 2018 m.  gruodžio 31 d. 2019 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

            7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: G. Kindurys.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                  Guoda Burokienė                                                                   

 

 

 

 

 

 

Seimo valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Algirdas Astrauskas