LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
NACIONALINIO saugumo ir gynybos komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 505 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 1882, 5051, 5052, 5171, 5172, 5173 IR 5601 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4357
2020-05-27
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Dainius Gaižauskas, Komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Arvydas Anušauskas, Vytautas Bakas, Arūnas Gumuliauskas, Jonas Jarutis, Gediminas Kirkilas, Gabrielius Landsbergis, Laurynas Kasčiūnas, Michal Mackevič, Dovilė Šakalienė, Audrys Šimas, Gediminas Vasiliauskas. Komiteto biuras: vedėjas Vitalijus Dmitrijevas, patarėjai: Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Mantas Lapinskas, Evaldas Sinkevičius, padėjėja Vilma Pesliakienė. Kviestiniai: Krašto apsaugos ministras Raimundas Karoblis, Kariuomenės vadas Valdemaras Rupšys, Signataras Saulius Pečeliūnas, Lietuvos ginklų savininkų asociacijos valdybos pirmininkas Arūnas Marcinkevičius, KAM patarėja Greta Monika Tučkutė, KAM Gynybos politikos grupės vadovė Monika Koroliovienė, KAM Teisės departamento Teisėkūros skyriaus vedėjas Tomas Vainius, Kariuomenės Teisės departamento direktorius Darius Senikas, Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento direktorius Virginijus Vitalijus Vilkelis ir Mobilizacijos skyriaus vedėjas Arūnas Pudžemis, Šaulių sąjungos vadas Gintaras Koryzna, Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnė Inga Šilinytė, Ministro Pirmininko patarėjas Arnoldas Pikžirnis, Prezidento patarėjas Tomas Godliauskas, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnysis patarėjas Pranas Žukauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-01-30 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Pagal projekte numatomą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 5051 straipsnį atsakomybė asmenims ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims kiltų už Lietuvos Respublikos karo padėties įstatyme įgaliotų asmenų nurodymų užtikrinant privalomųjų užduočių atlikimą nevykdymą ar netinkamą vykdymą mobilizacijos ar karo padėties metu, o pagal ANK 5171 straipsnį – už paskirtų privalomųjų užduočių nevykdymą ar netinkamą vykdymą mobilizacijos ar karo padėties metu. Svarstytina, ar šie du administraciniai nusižengimai savo pobūdžiu nėra iš esmės tapatūs ir, atitinkamai, ar taikant šiuos ANK straipsnius praktikoje nekiltų rizika pažeisti dvigubo baudimo negalimumo (non bis in idem) principą. |
Nepritarti |
Karo padėties įstatymo projekto 14 straipsnio 6 dalyje yra numatoma galimybė skirti privalomąsias užduotis. Už šių užduočių nevykdymą yra numatoma atsakomybė ANK 5171 3 ir 4 dalyse. Karo padėties įstatymo projekto 14 straipsnio 7 dalyje yra numatoma galimybė skirti atstovus, kurių nurodymai, susiję su privalomųjų užduočių vykdymo užtikrinimu, ūkio subjektų vadovams ir darbuotojams yra privalomi. Už šių atstovų nurodymų nevykdymą yra numatoma atsakomybė ANK 5051 straipsnyje. Atstovų nurodymų nevykdymas nėra tapatus privalomųjų užduočių nevykdymui, be to, atstovas neturi teisės skirti privalomųjų užduočių – jas skiria Vyriausybė ar savivaldybės administracijos direktorius. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-01-30 |
4,6 |
|
|
2. Svarstytina, ar, siekiant nepagrįstai nesusiaurinti administracinės atsakomybės taikymo galimybių, ANK 5052 ir 5172 straipsniuose nereikėtų numatyti administracinės atsakomybės ir už atitinkamų įpareigojimų netinkamą vykdymą (past. – pabraukta mūsų) mobilizacijos ar karo padėties metu (analogiškai, kaip ir numatoma ANK 5051, 5171 ir 5173 straipsniuose). |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-01-30 |
7 |
|
|
3. Pažymėtina, kad galiojančios redakcijos ANK 517 straipsnio 2 dalyje bei projektu numatomuose naujuose ANK 5171 ir 5172 straipsniuose įtvirtintas veikos pakartotinumo požymis, kvalifikuojantis administracinę atsakomybę. Diskutuotina, ar, analogiškai šiems pavyzdžiams, nereikėtų pagal pavojingumą išskirti į dvi atskiras dalis ir naujojo ANK 5173 straipsnyje numatomo administracinio nusižengimo. Taip pat diskutuotinas ir ANK 5173 straipsnyje numatomos baudos proporcingumo klausimas, kadangi jos vidurkis beveik devynis kartus viršija galiojančios redakcijos ANK 517 straipsnio 1 dalyje numatyto administracinio nusižengimo baudos vidurkį. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti įstatymo projektui atsižvelgiant į komiteto siūlymą.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas 2020-05-27 |
3 |
|
|
Argumentai: Siekiant suderinti projektu keičiamo Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatas su pakeitimais, atliktais Lietuvos Respublikos karo padėties įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIIIP-4356 ir Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIIIP-4355, siūlytina vartojamą „privalomųjų darbų“ ir „privalomųjų užduočių“ sąvokas pakeisti „būtinųjų darbų“ ir „būtinųjų užduočių“ sąvokomis.
Pasiūlymas: 1. Pakeisti projekto 3 straipsniu papildomą Administracinių nusižengimų kodekso 5051 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „5051 straipsnis.
Nurodymų užtikrinant ūkinės komercinės veiklos tęstinumą ar 1. Lietuvos Respublikos karo
padėties įstatyme įgaliotų asmenų nurodymų užtikrinant ūkinės komercinės
veiklos tęstinumą ar užtraukia baudą asmenims nuo dviejų šimtų iki vieno tūkstančio dviejų šimtų eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo vieno tūkstančio iki keturių tūkstančių eurų. 2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą asmenims nuo šešių šimtų iki dviejų tūkstančių šešių šimtų eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo dviejų tūkstančių iki šešių tūkstančių eurų.“ |
Pritarti |
|
2. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas 2020-05-27 |
5 |
|
|
Argumentai: Siekiant suderinti projektu keičiamo Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatas su pakeitimais, atliktais Lietuvos Respublikos karo padėties įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIIIP-4356 ir Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIIIP-4355, siūlytina vartojamą „privalomųjų darbų“ ir „privalomųjų užduočių“ sąvokas pakeisti „būtinųjų darbų“ ir „būtinųjų užduočių“ sąvokomis.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5 straipsniu papildomą Administracinių nusižengimų kodekso 5171 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „5171 straipsnis. 1. Paskirtų užtraukia baudą asmenims nuo dviejų šimtų iki vieno tūkstančio dviejų šimtų eurų. 2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą asmenims nuo šešių šimtų iki dviejų tūkstančių šešių šimtų eurų. 3. Paskirtų užtraukia baudą asmenims nuo dviejų šimtų iki vieno tūkstančio dviejų šimtų eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo vieno tūkstančio iki keturių tūkstančių eurų. 4. Šio straipsnio 3 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą asmenims nuo šešių šimtų iki dviejų tūkstančių šešių šimtų eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo dviejų tūkstančių iki šešių tūkstančių eurų.“ |
Pritarti |
|
3. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas 2020-05-27 |
|
|
|
Argumentai: Siekiant suderinti projektu keičiamo Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatas su pakeitimais, atliktais Lietuvos Respublikos karo padėties įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIIIP-4356 ir Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIIIP-4355, siūlytina vartojamą „privalomųjų darbų“ ir „privalomųjų užduočių“ sąvokas pakeisti „būtinųjų darbų“ ir „būtinųjų užduočių“ sąvokomis.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 7 straipsniu papildomą Administracinių nusižengimų kodekso 5173 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „5173 straipsnis. Valstybės tarnautojo ar darbuotojo neatvykimas į darbą, nebuvimas darbe, atsisakymas dirbti ar netinkamas funkcijų vykdymas mobilizacijos ar karo padėties metu Valstybės tarnautojo ar
darbuotojo, atliekančio funkcijas, kurios reikalingos Lietuvos Respublikos
karo padėties įstatyme nustatytais pagrindais valstybinio ar savivaldybių
administravimo subjektams pavestoms funkcijoms, būtinoms valstybės
suverenumui, teritorijos vientisumui, konstitucinei santvarkai apsaugoti,
viešajai tvarkai ar visuomenės saugumui užtikrinti, vykdyti, taip pat ūkio
subjektams Lietuvos Respublikos karo padėties įstatyme nustatytiems
įpareigojimams užtikrinti ūkinės komercinės veiklos tęstinumą ar atlikti užtraukia baudą valstybės tarnautojui ar darbuotojui nuo šešių šimtų iki dviejų tūkstančių šešių šimtų eurų.“ |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Arvydas Anušauskas, Jonas Jarutis.
Komiteto pirmininkas Dainius Gaižauskas
Komiteto biuro patarėjas Mantas Lapinskas