LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ KOMITETO
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo
įstatymo projektO nR. XIVP-1086
2023-04-19 Nr. 110-P-12
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-19 Nr. XIVP-1086 |
(12, 16) |
|
|
1. Įstatymo projekte numatoma koncepcija, pagal kurią ūkininkams nebūtų taikomas reikalavimas įgyti licenciją norint gaminti alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų, ir jais prekiauti, yra abejotina. Pažymėtina, kad tokio pobūdžio veiklos licencijavimas padeda valstybei užtikrinti alkoholinių gėrimų kokybės kontrolę ir, atitinkamai, vartotojų gyvybės ir sveikatos apsaugą nuo nekokybiškų gaminių. Tuo tarpu teikiamame įstatymo projekte nuostatų, kurios garantuotų efektyvią šių teisinių gėrių apsaugą, iš esmės nėra. Dėl to manytina, kad teikiamas įstatymo projektas yra nesuderinamas su Alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalyje deklaruojamu įstatymo tikslu – mažinti alkoholio daromą žalą sveikatai. Be to, siūlomas teisinis reguliavimas nesuderinamas ir su keičiamo įstatymo 12 bei 16 straipsniais, pagal kuriuos visa su alkoholio produktų gamyba ir prekyba susijusi veikla (išskyrus tam tikras išimtis) privalo būti licencijuojama. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-19 Nr. XIVP-1086 |
|
|
|
2. Įstatymo projekte vartojama formuluotė „ne didesnės kaip 65 tūrio procentų etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus“ keistina į „alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų“. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-19 Nr. XIVP-1086 |
2 (12) |
(1) |
|
3. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje neatsispindi pakeitimai, kurie buvo padaryti priėmus Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 1, 12, 16, 181, 34 ir 341 straipsnių pakeitimo įstatymą (reg. Nr. XIII-3226). |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-19 Nr. XIVP-1086 |
1 (10), 3 (17) |
(1) |
(8) |
4. Remiantis įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsniu bei įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 8 punktu, ūkininkų gaminami alkoholiniai gėrimai, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų, būtų priskirti prie naminių alkoholinių gėrimų ir juos būtų galima parduoti kitiems asmenims. Pastebėtina, kad siūlomas pakeitimas turėtų būti derinamas su Administracinių nusižengimų kodekso 169 straipsniu. Jame nustatyta administracinė atsakomybė už naminių alkoholinių gėrimų, išskyrus pagal norminius dokumentus pagamintą alų, kuriam gaminti turimas nustatyta tvarka išduotas leidimas, pardavimą ar kitokį realizavimą, t. y. šioje administracinio nusižengimo sudėtyje numatyta atsakomybės išimtis turėtų būti pildoma ir ūkininkų gaminamais alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-19 Nr. XIVP-1086 |
(18) |
(4) |
(1) |
5. Keltina prielaida, jog ūkininkams priklausančiose kaimo turizmo sodybose būtų prekiaujama pilstomais alkoholiniais gėrimais. Jeigu taip, tuomet turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 1 punktas, jame nustatant draudimo parduoti pilstomus alkoholinius gėrimus išimtį nurodytų vietų atžvilgiu. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-19 Nr. XIVP-1086 |
5 (34) |
(1) |
|
6. Įstatymo projekto 5 straipsnyje numatomi keičiamo įstatymo 34 straipsnio 1 dalies pakeitimai neatitinka keičiamo įstatymo 34 straipsnio reguliavimo dalyko. Keičiamo įstatymo 34 straipsnis nustato ekonomines sankcijas juridiniams asmenims, o ūkininkai, remiantis Ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 2 dalimi, yra fiziniai asmenys. Ūkininkų atsakomybė už keičiamo įstatymo pažeidimus turėtų kilti pagal Administracinių nusižengimų kodeksą arba Baudžiamąjį kodeksą (keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalis) priklausomai nuo to, kuriame iš nurodytų kodeksų esančią teisės pažeidimo sudėtį atitinka ūkininko padaryta veika. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-19 Nr. XIVP-1086 |
|
|
|
7. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 19 ir 20 straipsniuose nustatytą Vyriausybės kompetenciją alkoholio vartojimo mažinimo srityje, taip pat į tai, jog pagal keičiamo įstatymo 30 straipsnį Vyriausybė yra priskiriama prie subjektų, formuojančių ir koordinuojančių valstybės alkoholio kontrolės politiką, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė. |
Pritarti |
LRV išvada gauta: 2023-04-14 (Nutarimas Nr. 256) |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-19 Nr. XIVP-1086 |
|
|
|
8.Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas ir projekto lyginamasis variantas koreguotini: 8.1. įstatymo projekte virš teisės akto pavadinimo, dešinėje lapo pusėje mažosiomis paryškintomis raidėmis rašytinas žodis „Projektas“, projekto lyginamajame variante – „Projekto lyginamasis variantas“; 8.2. įstatymo projekto pavadinime trumpinys „Nr.“ rašytinas didžiosiomis raidėmis; 8.3. įstatymo projekto 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „10 straipsnio pakeitimas“; 8.4. įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnyje po straipsnio numerio „10“ turėtų būti įrašytas žodis „straipsnis“ bei nurodytas šio straipsnio pavadinimas; 8.5. projekto lyginamasis variantas rengtinas suvestinės teisės akto redakcijos pagrindu, projekto lyginamajame variante straipsnio ar punkto ir (ar) jų sudedamųjų dalių tekste daromi pakeitimai paryškinami, o siūlomi išbraukti žodžiai perbraukiami plona linija, todėl projekto lyginamojo varianto 1 ir 2 straipsniuose dėstomi pakeitimai tobulintini; 8.6. įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 18 punkte prieš formuluotę „12 straipsnio 1 dalyje“ įrašytina formuluotė „šio Įstatymo“. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir įstatymo projekto 4 ir 5 straipsniais keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1 punktui ir 34 straipsnio 1 daliai; 8.7. įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalis tikslintina po žodžio „įstatymas“ įrašant formuluotę „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Pritarti |
|
9. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2021-11-30 |
1 |
|
|
Remiantis Įstatymo projekto 1 straipsnio formuluote ūkininkų ūkiuose gaminami alkoholiniai gėrimai būtų priskiriami naminiams alkoholiniams gėrimams, kaip jie apibrėžiami Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 18 dalyje. Pagal šiuo metu galiojantį teisinį reglamentavimą naminiais alkoholiniais gėrimais draudžiama disponuoti, juos galima gaminti tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti, taigi jie nėra teikiami į rinką. Atitinkamai šiems naminiams alkoholiniams gėrimams netaikytini Europos Sąjungos teisės aktuose nustatyti alkoholio gamybos ir prekybos reikalavimai bei kontrolės mechanizmai. Tuo tarpu ūkininkų ūkiuose gaminamais alkoholiniais gėrimais būtų prekiaujama, todėl turi būti užtikrinamas alkoholinių gėrimų gamybai, klasifikacijai, prekybai taikomų Europos Sąjungos teisės aktų, tokių kaip 2008 m. sausio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 110/2008 dėl spiritinių gėrimų apibrėžimo, apibūdinimo, pateikimo, ženklinimo ir geografinių nuorodų apsaugos bei panaikinančio Tarybos reglamentą (EEB) Nr. 1576/89, su visais pakeitimais, 2014 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 251/2014 dėl aromatizuotų vyno produktų apibrėžties, aprašymo, pateikimo, ženklinimo ir geografinių nuorodų apsaugos, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EEB) Nr. 1601/91, 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1169/2011 dėl informacijos apie maistą teikimo vartotojams, kuriuo iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1924/2006 ir (EB) Nr. 1925/2006 bei kuriuo panaikinami Komisijos direktyva 87/250/EEB, Tarybos direktyva 90/496/EEB, Komisijos direktyva 1999/10/EB, Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2000/13/EB, Komisijos direktyvos 2002/67/EB ir 2008/5/EB bei Komisijos reglamentas (EB) Nr. 608/2004, su visais pakeitimais laikymasis. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte numatyta, kad ūkininkų ūkiuose gaminamų alkoholinių gėrimų gamybos ir apskaitos, prekybos ir vartojimo taisykles, saugos ir kokybės rodiklius, technologijos reikalavimus, kontrolės tvarką nustatys Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Tačiau atkreiptinas dėmesys į tai, kad remiantis Įstatymo projekto 2 straipsnio formuluote alkoholinių gėrimų gamybai ūkininkų ūkiuose netaikomas licencijavimo reikalavimas, kuris yra nustatytas įmonėms, gaminančioms alkoholinius gėrimus. Įstatymo projektu nenumatant pareigos ūkininkams gauti licenciją, Įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje numatyti įgaliojimai Lietuvos Respublikos Vyriausybei nustatyti alkoholio gamybos licencijavimo taisykles ūkininkų atžvilgiu netaikytini. Be to, šiems ūkininkams nebūtų taikomas ir Įstatymo 16 straipsnyje nustatytos prekybos licencijavimo taisyklės. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siekiant užtikrinti aiškų reglamentavimą bei tai, kad ūkininkų ūkiuose gaminamiems alkoholiniams gėrimams būtų taikomi atitinkami reikalavimai ir užtikrinama šių reikalavimų laikymosi priežiūra, siūlytume Įstatymo projektu aptariamus ūkininkų ūkiuose gamintinus alkoholinius gėrimus atskirti nuo asmeninėms reikmėms gaminamų alkoholinių gėrimų bei nustatyti, kad tokių alkoholinių gėrimų gamyba ir prekyba gali verstis tik licencijas turintys atitinkamus reikalavimus atitinkantys ūkininkai, o licencijavimo tvarką pavesti nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacijos (LAGGIA) direktorius Mantas Zakarka 2023-04-17 (Nr. G-2023-3347) |
|
|
|
Išrašas iš LAGGIA 2023-04-17 rašto : „<...> Siūlymai Atsižvelgiant į šiame rašte pateiktus mūsų argumentus teikiame šiuos siūlymus dėl įstatymo projekto ir jo svarstymo Lietuvos Respublikos Seime: 1. Esame už tai, kad tokios produkcijos gamyba galėtų būti įteisinta Lietuvoje nustatant specialiąsias sąlygas, tačiau šiuo metu tiek Teisingumo ministerijos ES teisės grupės, tiek Seimo Teisės departamento, tiek Vyriausybės išvadoje pateiktos pastabos ir jų kiekis rodo, jog priėmus Įstatymo projektą nebūtų sukurtas tvarus ir veikiantis tokios veiklos reglamentavimas. Atsižvelgiant į tai siūlome atmesti įstatymo projektą ir gražinti iniciatoriams jį tobulinti siūlant ŽŪM ar kitai institucijai kurti tarpinstitucinę darbo grupę, kuri galėtų parengti kokybiškus teisės aktų projektus, kurie leistų įteisinti Įstatymo projektu siūlomą veiklą laikantis visų Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktų bei reikalavimų. 2. Inicijuoti ir priimti sprendimą atlikti Įstatymo projekto teisinio poveikio, o, kartu ir poveikio visuomenės sveikatai vertinimus, kurie yra numatyti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje ir Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 38 straipsnio 1 dalyje. Įstatymo projektu siekiama reglamentuoti tam tikros grupės asmenų veiklą, kuri iki šiol nebuvo niekaip reglamentuota, tad manome, kad toks vertinimas padėtų visapusiškai įvertinti tokio siūlomo reguliavimo galimą naudą ar grėsmes ir priimti geriausius sprendimus remiantis teisinio bei poveikio sveikatai vertinimo duomenimis. Kitu atveju susidarys paradoksali situacija, kuomet siekiant naujai reglamentuoti griežtai kontroliuojamo produkto veiklą nebus atliekami itin aktualūs vertinimai, numatyti kituose įstatymuose.<...>“ |
Nepritarti |
Pasiūlymui nepritarta, nes Komitetas pritaria Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastaboms ir pasiūlymams ir siūlo pagrindiniam komitetui projektą tobulinti. |
2. |
Lietuvos verslo konfederacija (toliau – LVK) 2023-04-18 Nr. 23-070AR |
|
|
|
Išrašas iš LVK rašto Nr. 23-070AR: „<...> Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus argumentus, siekiant sukurti tvarų ir veikiantį reguliavimą nustatant specialiąsias sąlygas alkoholio gamybai, siūlome: 1. Įstatymo projektą atmesti, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai ar kitai institucijai kurti tarpinstitucinę darbo grupę, kuri galėtų parengti teisės aktų projektus, leidžiančius įteisinti Įstatymo projektu siūlomą veiklą, laikantis Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimų; 2. Siūlant reglamentuoti iki tol nereglamentuotus santykius, susijusius su naminių alkoholinių gėrimų gamyba ir prekyba, inicijuoti ir priimti sprendimą atlikti įstatymo projekto teisinio poveikio, tuo pačiu ir poveikio visuomenės sveikatai vertinimus, kurie numatyti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje ir Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 38 straipsnio 1 dalyje. <...>“ |
Nepritarti |
Pasiūlymui nepritarta, nes Komitetas pritaria Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastaboms ir pasiūlymams ir siūlo pagrindiniam komitetui projektą tobulinti. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
„<...> nutaria: Pritarti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1086 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-1086) tikslui įteisinti naminės degtinės ir kitų tradicinių gėrimų, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 65 tūrio proc., gamybą bei vartojimą, suteikiant gamybos, laikymo ir vartojimo teisę ūkininkams, kurių ūkis yra įregistruotas Lietuvos Respublikos ūkininkų ūkių registre Ūkininkų ūkių registro nuostatų nustatyta tvarka, kurie teikia kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir kurie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka sertifikavę gaminamus alkoholinius gėrimus kaip tautinio paveldo produktus, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą Nr. XIVP-1086 tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus: |
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
1. Siūlyti papildyti Įstatymo projektą Nr. XIVP-1086 nuostatomis dėl ūkininkų, kuriems leidžiama gaminti alkoholinius gėrimus, veiklos (alkoholinių gėrimų gamybos ir mažmeninės prekybos) licencijavimo, nes licencijavimas padėtų valstybei kontroliuoti alkoholio produktų gamybos ir realizavimo apimtis, užtikrinti alkoholinių gėrimų kokybės kontrolę, taip pat nuostatomis, kad pagaminti alkoholiniai gėrimai parduodami tik ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje galutiniam vartotojui, kaip jis apibrėžtas Reglamento (EB) Nr. 178/2002 3 straipsnio 18 dalyje. Nustačius ūkininko veiklai licencijavimo reikalavimus, ūkininkų veiklos priežiūrą pagal Alkoholio kontrolės įstatyme numatytą kompetenciją atliktų Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Valstybinė mokesčių inspekcija, kitos valstybės institucijos, savivaldybių institucijos ir policija. Tokiu būdu būtų nustatytas aiškus ūkininkų gaminamų alkoholinių gėrimų gamybos ir kontrolės mechanizmas ir už gamybos ir prekybos priežiūrą ir kontrolę atsakingos institucijos. |
Pritarti |
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
2. Papildyti Įstatymo projektą Nr. XIVP-1086 nuostatomis, įpareigojančiomis ūkininkus tikrinti savo gaminamų naminių alkoholinių gėrimų saugą ir kokybę, sudarant sutartis su atestuotomis ar akredituotomis laboratorijomis, turinčiomis teisę atlikti alkoholio produktų kokybės laboratorinius tyrimus ir išduoti alkoholio produktų atitiktį patvirtinančius dokumentus. |
Pritarti |
|
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
3. Siūlyti patikslinti Alkoholio kontrolės įstatyme nustatytą mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais tvarką, įtraukiant nuostatas ūkininkų pagamintų naminių alkoholinių gėrimų atžvilgiu. |
Pritarti |
|
5. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
4. Kadangi Įstatymo projektu Nr. XIVP-1086 siūloma nustatyti ūkininkų pagamintų naminių alkoholinių gėrimų pardavimo draudimo išimtį, ši išimtis turi atsispindėti ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 169 straipsnio 1 dalies dispozicijoje, t. y. šioje administracinio nusižengimo sudėtyje numatyta atsakomybės išimtis turėtų būti pildoma ir ūkininkų gaminamais alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 proc., arba šio straipsnio 1 dalies dispozicija (atitinkamai ir to paties straipsnio pavadinimas) turėtų būti performuluota taip: „Neteisėtas naminių alkoholinių gėrimų pardavimas ar kitoks realizavimas“. Siekiant administracinės atsakomybės taikymo nuoseklumo ir nuostatų sisteminio suderinamumo pagal analogiją siūlytina patikslinti ir Administracinių nusižengimų kodekso 137 straipsnio 1 ir 3 dalių dispozicijas jose numatant arba minėtas atsakomybės taikymo išimtis, arba neteisėtumo požymį. Laikantis teisėkūros proporcingumo ir efektyvumo principų, siekiant užtikrinti tinkamą administracinės atsakomybės taikymą atitinkamai taip pat siūlytina praplėsti subjektų, galinčių pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl Administracinių nusižengimų kodekso 169 straipsnyje numatytų nusižengimų, ratą. |
Pritarti |
|
6. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
5. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 201 straipsnio 1 dalyje nustatyta baudžiamoji atsakomybė už aparatų naminei degtinei gaminti gaminimą, laikymą, gabenimą ar realizavimą, turėtų būti nustatyta išimtis, kai aparatą naminei degtinei laiko, gabena ar be tikslo realizuoti gamina ūkininkas, kuris Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo nustatyta tvarka turi išduotą licenciją gaminti stipriuosius namų gamybos alkoholinius gėrimus. |
Pritarti |
|
7. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
5 |
|
|
6. Siūlyti atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIVP-1086 5 straipsnio nuostatų, kuriomis keičiamas 34 straipsnis, kadangi ūkininkų kaip fizinių asmenų atsakomybė kyla pagal keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalį. Fizinių asmenų atsakomybę už Alkoholio kontrolės įstatyme numatytus pažeidimus siūlyti nustatyti Administracinių nusižengimų kodekse ir Baudžiamajame kodekse, priklausomai nuo to, kuriame iš nurodytų kodeksų esančią teisės pažeidimo sudėtį atitinka ūkininko padaryta veikla. |
Pritarti |
|
8. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
(17) |
|
|
7. Siūlyti tikslinti Alkoholio kontrolės įstatymo 17 straipsnį, reglamentuojantį alkoholio produktų pardavimo, įsigijimo, laikymo ir gabenimo reikalavimus, ūkininkų pagamintų naminių alkoholinių gėrimų atžvilgiu. |
Pritarti |
|
9. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
8. Atsižvelgiant į tai, kad ūkininkams, gaminantiems alkoholinius gėrimus, kaip ir kitiems alkoholinių gėrimų gamintojams, būtų taikomi Alkoholio kontrolės įstatyme nustatyti su alkoholiniais gėrimais susiję draudimai, siekiant teisinio reglamentavimo nuoseklumo, siūlyti keisti Alkoholio kontrolės įstatymo 28 straipsnio 1 ir 2 dalis, įtraukiant nuostatas ir dėl ūkininkų. |
Pritarti |
|
10. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
9. Siekiant ūkinės veiklos subjektų lygiateisiškumo ir vienodų konkurencinių sąlygų rinkoje, siūlyti patikslinti Alkoholio kontrolės įstatyme pateikiamą alkoholio reklamos sąvoką, į ją įtraukiant ir ūkininkų veiklą, taip pat numatyti išimtis ir ūkininkų informacijai, kuri, vadovaujantis minėto įstatymo 29 straipsnio 2 dalimi, nebūtų laikoma reklama. |
Pritarti |
|
11. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
10. Atsižvelgiant į tai, kad ūkininkų veikla bus licencijuojama ir veiklai nustatomi tam tikri apribojimai, Įstatymo projektą Nr. XIVP-1086 siūlyti notifikuoti Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ reikalavimus. |
Pritarti |
|
12. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2023-04-14 Nr.256 |
|
|
|
11. Atsižvelgiant į pateiktus pasiūlymus tobulinti teisinio reguliavimo apimtį, pakeisti Įstatymo projekto Nr. XIVP-1086 6 straipsnyje numatytą įstatymo įsigaliojimo datą į 2024 m. gegužės 1 d., o įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo datą – į 2024 m. balandžio 30 d. |
Pritarti |
|
13. |
Seimo narė Monika Ošmianskienė 2022-05-31 |
10 |
|
|
Argumentai: Pasiūlymu siekiama užtikrinti lygiateisiškumą visiems, didinant kaimo turizmo prieinamumą neįgaliesiems. Lietuva yra ratifikavusi Jungtinių tautų neįgaliųjų teisių konvenciją, kurioje numatoma, kad valstybės privalo užtikrinti prieinamumą visiems. Šis principas liečia ir turizmo paslaugas. Atkreiptinas dėmesys, kad į kaimo turizmo plėtrą buvo investuota nemažai Europos Sąjungos lėšų, tačiau šiai dienai rasti pilnai prieinamą kaimo turizmo sodybą neįgaliesiems yra sudėtinga. Lietuvoje taip pat jau daug metų yra patvirtintas statybos techninis reglamentas, numatantis prieinamumo kriterijus naujai statomiems ar remontuojamiems statiniams. Nepaisant to, didžioji dalis statinių iki šiol nėra prieinami visiems. Pabrėžtina tai, kad statinių prieinamumo spragos ypatingai iškilo Ukrainos karo kontekste, kuomet buvo pastebėta, kad nėra kur apgyvendinti žmonių su specialiaisiais poreikiais, kadangi trūksta pritaikytų patalpų. Todėl šią problemą būtina spręsti. Alkoholis nėra būtinoji prekė ir suteikdami tam tikriems kaimo turizmo ūkiams galimybę juo prekiauti lygiagrečiai galime siekti ir kitų gerų tikslų, kurie skatintų socialinės gerovės kūrimąsi. Todėl šiuo siūlymu siekiama, kad alkoholį gaminti ir parduoti būtų leista tiems kaimo turizmo ūkiams, kurie užtikrina kaimo turizmo paslaugų prieinamumą visiems piliečiams, įskaitant neįgaliuosius asmenis. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 10 straipsnį ir išdėstyti jį taip: „10. Lietuvos Respublikoje leidžiama gaminti natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 18 procentų (alaus – ne didesnė kaip 9,5 procento) ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti. Ūkininkams, kurių ūkis yra įregistruotas Lietuvos Respublikos ūkininkų ūkių registre, kurie teikia kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas, kurie užtikrina kaimo turizmo paslaugų prieinamumą neįgaliųjų specialiesiems poreikiams ir kurie Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka yra sertifikuoti kaip tradiciniai amatininkai, leidžiama gaminti ir parduoti kaimo turizmo sodyboje ne didesnės kaip 65 tūrio procentų etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus.“ |
Nepritarti |
Pasiūlymas perteklinis ir tai nėra rengiamo teisės akto reguliavimo objektas. Paslaugų prieinamumas neįgaliųjų specialiesiems poreikiams jau numatytas ir įtvirtintas Statybų įstatyme (6 str. 3 d., 34 str., 521 str.), Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme (11 str.). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas (vietoje šiuo metu galiojančio Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo), pagal kurį nuo 2024 m. sąvokos „neįgalieji“ ir „specialieji poreikiai“ keičiamos kitomis sąvokomis. Atsižvelgiant į tai ir į LRV Nutarimu Nr. 256 teikiamą siūlymą - pakeisti Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų įsigaliojimo datą į 2024 m. gegužės 1 d., pasiūlymas tikslintinas.
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (Nr. XIVP-1086) ir Komiteto išvadoms bei siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir pasiūlymus, kuriems Kaimo reikalų komitetas pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 1.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktoras Pranckietis.
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
Komiteto biuro patarėja, Simantė Kairienė