LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS
PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS ĮSTATYMO NR. IX-1675 8, 10, 14, 16, 17,
22, 23, 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-11-14 Nr. XIVP-2204(5)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Tikslintinas projekto 1 straipsniu keičiamo Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 5 punktas, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokią taisyklę siūloma nuostata ,,jeigu jiems yra mokamos iki jų skyrimo termino pabaigos“ siekiama nustatyti. Pažymėtina, kad projekte turėtų būti numatyta 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymo Nr. XII-2507 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1723 2 straipsnio 1 dalyje nustatytų iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos paskirtų slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinių kompensacijų mokėjimas iki jų skyrimo termino pabaigos. Be to, šiame punkte siūloma įrašyti nuostata „savivaldybės administracija apie priimtą sprendimą neskirti individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos ar nemokėti paskirtos individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos privalo pranešti slaugančiam asmeniui ar aprūpintojui“ nėra šio įstatymo reguliavimo dalykas, nes individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos skyrimo ir mokėjimo tvarka yra sureglamentuota specialiame Tikslinių kompensacijų įstatyme (žiūrėti šio įstatymo, įsigaliosiančio 2024 m. sausio 1 d., 8 straipsnio 7 dalį, kurioje numatyta ir pareiga pranešti asmeniui apie priimtą sprendimą neskirti kompensacijos).
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūlomas pakeitimas, kuriuo būtų nustatytas maksimalus gaunamo darbo užmokesčio dydis (ne daugiau kaip 2 minimalių mėnesinių algų dydžiu) papildomai socialinei pašalpai paskirti, svarstytinas. Pažymėtina, kad įgyvendinant Valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito 2019 m. liepos 29 d. ataskaitoje Nr. VA-5 „Ar socialinė parama užtikrina skurdžiai gyvenančių asmenų minimalius vartojimo poreikius ir skatina įsitraukti į darbo rinką“ nurodytas rekomendacijas (šiuo konkrečiu atveju, įgyvendinant rekomendacijos „Siekiant užtikrinti, kad galintys dirbti asmenys galėtų lengviau integruotis į darbo rinką, ir remti negalinčių dirbti socialinį aktyvumą“ priemonę „Siekiant sudaryti palankesnes sąlygas gauti papildomą socialinę pašalpą įsidarbinus, tobulinti Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą, peržiūrint ir supaprastinant papildomai skiriamos socialinės pašalpos įsidarbinus gavimo kriterijus“) buvo atsisakyta gaunamo darbo užmokesčio dydžio ribojimo („lubų“) (iki 2 minimaliųjų mėnesinių algų). Minėtas pakeitimas buvo įtvirtintas Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675 3, 6, 7, 9, 10, 11, 15, 17, 21 ir 23 straipsnių pakeitimo įstatyme Nr. XIII-2883.
3. Neaišku, kas yra keičiama projekto 2 straipsniu 2 ir 3 dalimis, nes įstatymo projekte pateikiami šių dalių galiojančios redakcijos tekstai, projekto lyginamajame variante neatspindint jokių atliekamų pakeitimų.
4. Atsižvelgiant į projekto 8 straipsnio 2 dalimi siūlomą pakeitimą (siūloma pripažinti netekusiu galios keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 punktą, kuriame nustatyta piniginę socialinę paramą gaunančių nepasiturinčių gyventojų pareiga dalyvauti visuomenei naudingoje veikloje), kartu turėtų būti atitinkamai keičiamos kitos keičiamo įstatymo nuostatos, kuriose nustatyti socialinės pašalpos papildomo skyrimo ir socialinės pašalpos mažinimo pagrindai, susiję su asmens dalyvavimu visuomenei naudingoje veikloje (pvz., keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 5 punktas, 10 straipsnio 3 dalies 3 punktas, 10 straipsnio 4 dalis ir kt.).
5. Atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus, reikėtų derinti projektą ir projekto lyginamąjį variantą, pastarajame tiksliai atspindint visus daromus pakeitimus.
6. Atsižvelgiant į tai, kad socialinės paramos politiką formuoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, į tai, kad šiam įstatymui įgyvendinti galimai reikės papildomų lėšų bei į tai, kad pagal Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
J. Raškauskaitė, tel. +370 5 209 6842, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. +370 5 209 6850, el. p. [email protected]