LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3775(2)
2024-07-10 Nr. 107-P-30
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus;
komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Evelina Bulotaitė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;
kviestieji asmenys: Aplinkos ministras S. Gentvilas, viceministrė R. Radavičienė, atliekų politikos grupės patarėja J. Podymova, Ministro Pirmininko patarėjas Dalius Krinickas, Respublikos Prezidento patarėja Agnė Jakstienė, Kauno raj. Ramučių seniūnaitė Greta Varnaitė – Venskienė, Kauno rajono mero patarėjas Algirdas Reipas, Vilniaus RAATC direktorius Tomas Vaitkevičius, Lietuvos savivaldybių asociacijos viceprezidentas B. Markauskas, VšĮ “Gargždų švara” direktorius Rimantas Martinkus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
1 |
1 |
|
Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Atliekų tvarkymo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 381 dalyje pateikto termino apibrėžtyje vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo“ įrašytinas žodis „šio“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 391 dalies, projekto 1 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 585 dalies antrojo sakinio nuostatoms. Be to šio termino apibrėžties antrajame sakinyje nėra aiškus formuluotės „Prie buityje susidarančių atliekų“ turinys, nes neaišku, ar turimos omenyje komunalinėms atliekoms nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos, ar kokios kitos atliekos. Siekiant aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos. |
Pritarti iš dalies |
Pagal Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, (toliau – Rekomendacijos) 35 punktą įstatymo sąvokų straipsnyje terminų apibrėžtyse trumpiniai nevartojami ir neįvedami. Todėl pasiūlyme nurodytose nuostatose paliekami žodžiai „Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo“, tačiau atsisakoma nuorodų į konkretų straipsnį. Projekto 1 straipsnio 1 dalyje išdėstytą įstatymo 2 straipsnio 381 dalį patikslinti taip: „381.
Komunalinėms atliekoms nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos –
fizinių asmenų kasdienėje buities veikloje (išskyrus jų vykdomą ūkinę
komercinę veiklą, verslą ir profesinę veiklą) susidarančios ir savivaldybių
organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose tvarkomos atliekos,
neįskaitant buityje susidarančių atliekų, kurios pagal Lietuvos Respublikos
atliekų tvarkymo Projekto 1 straipsnio 2 dalyje išdėstytą įstatymo 2 straipsnio 391 dalį patikslinti taip: „391.
Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimas – Lietuvos
Respublikos vietos savivaldos Projekto 1 straipsnio 3 dalyje išdėstytą įstatymo 2 straipsnio 40 dalį patikslinti taip: „40.
Komunalinių atliekų tvarkymo paslauga – viešoji paslauga, apimanti
komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių
atliekų surinkimą, vežimą, naudojimą, šalinimą, šių veiklų organizavimą,
stebėseną, šalinimo vietų vėlesnę priežiūrą ir gaminių,
pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams taikomas gamintojo ir
importuotojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymą
tokia apimtimi, kiek jį organizuoja savivaldybės ar komunalinių atliekų
tvarkymo sistemos administratoriai, o ne gamintojai ir (ar) importuotojai ir
(ar) jų organizacijos pagal Lietuvos
Respublikos atliekų tvarkymo Projekto 1 straipsnio 7 dalyje išdėstytą įstatymo 2 straipsnio 585 dalį patikslinti taip: „585.
Reguliuojamoji veikla – regioninių atliekų tvarkymo centrų vykdomas komunalinių atliekų ir komunalinėms
atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų
tvarkymas (įskaitant šių atliekų tvarkymą savivaldybės pavedimu regioninių
atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių gabaritų atliekų surinkimo
aikštelėse ir (ar) kompostavimo aikštelėse), ir gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams
taikomas gamintojo ir importuotojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymas savivaldybės pavedimu regioninių
atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių gabaritų atliekų surinkimo
aikštelėse ir (ar) kompostavimo
aikštelėse tokia apimtimi, kiek jo neįpareigoti organizuoti gamintojai ir
(ar) importuotojai ir (ar) jų organizacijos pagal
Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo |
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
1 |
3 |
|
Kadangi terminų apibrėžtyse trumpiniai nevartojami, tai projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 40 dalyje pateikto termino apibrėžtyje vietoj trumpinio „gamintojo atsakomybės principas“ įrašytina formuluotė „gamintojo ir importuotojo atsakomybės principas“. Be to, šio termino apibrėžtyje vietoj žodžių „Atliekų tvarkymo“ įrašytinas žodis „šio“. Analogiško turinio pastabos taikytinos ir projekto 1 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 585 dalies nuostatoms; antroji pastaba taikytina projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 5 ir 9 dalių nuostatoms. |
Pritarti iš dalies. |
Pagal Rekomendacijų 35 punktą įstatymo sąvokų straipsnyje terminų apibrėžtyse trumpiniai nevartojami ir neįvedami. Todėl atitinkamose keičiamo įstatymo 2 straipsnio terminuose paliekami ir papildomai įrašomi žodžiai „Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo“. Projekto 1 straipsnio 3 dalyje išdėstyto įstatymo 2 straipsnio 40 dalį patikslinti taip: „40.
Komunalinių atliekų tvarkymo paslauga – viešoji paslauga, apimanti
komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje
susidarančių atliekų surinkimą, vežimą, naudojimą, šalinimą, šių veiklų
organizavimą, stebėseną, šalinimo vietų vėlesnę priežiūrą ir gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams taikomas
gamintojo ir importuotojo atsakomybės principas,
atliekų tvarkymą tokia apimtimi, kiek jį organizuoja savivaldybės ar
komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai, o ne gamintojai ir
(ar) importuotojai ir (ar) jų organizacijos pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo Projekto 1 straipsnio 7 dalyje išdėstyto įstatymo 2 straipsnio 585 dalį patikslinti taip: „585.
Reguliuojamoji veikla – regioninių atliekų tvarkymo centrų vykdomas komunalinių atliekų ir komunalinėms
atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų
tvarkymas (įskaitant šių atliekų tvarkymą savivaldybės pavedimu regioninių
atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių gabaritų atliekų surinkimo
aikštelėse ir (ar) kompostavimo aikštelėse), ir gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams
taikomas gamintojo ir importuotojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymas savivaldybės pavedimu
regioninių atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių gabaritų atliekų
surinkimo aikštelėse ir (ar) kompostavimo aikštelėse tokia apimtimi, kiek jo neįpareigoti
organizuoti gamintojai ir (ar) importuotojai ir (ar) jų organizacijos pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo Projekto 6 straipsnyje išdėstyto įstatymo 302 straipsnio 5 dalį patikslinti taip: „ Atsižvelgiant į pasiūlymą Nr. 9 išskaidžius projekto 6 straipsnyje išdėstytos įstatymo 302 straipsnio 10 dalies (buvusios 9 dalies) 1 sakinį perkeliant dalį jo nuostatų į keičiamo įstatymo 302 straipsnio naują 9 dalį, minėtą keičiamo įstatymo 302 straipsnio nauja 9 dalį išdėstyti taip: „9. <...> kiek
jų neįpareigoti finansuoti gamintojai ir (ar) importuotojai ir (ar) jų
organizacijos pagal |
3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
1 |
7 |
|
Sistemiškai vertinant projekto 1 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 585 dalies turinį pastebėtina, kad šios dalies antrajame sakinyje yra formuluojama atskira bendro pobūdžio taisyklė, todėl vadovaujantis teisinio aiškumo principu, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 585 dalies antrasis sakinys, nustatantis kokios veiklos yra nepriskiriamos reguliuojamajai veiklai, dėstytinas atskira struktūrine dalimi. |
Nepritarti |
Projekto 1 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 585 dalies 2 sakinys laikytinas vientisa ir neatsiejama sąvokos „reguliuojamoji veikla“ dalimi, todėl šis sakinys nedėstytinas atskira struktūrine dalimi. Keičiamo įstatymo 2 straipsnyje yra ir kitų sąvokų, kurių apibrėžties antrame sakinyje įvardinta, kas nepriskiriama sąvokos apibrėžčiai (pvz., keičiamo įstatymo 2 straipsnio 39 dalyje nurodytos komunalinių atliekų sąvokos apibrėžtis). |
4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
6 |
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 6 dalyje minima Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos patvirtinta komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo regioninių kainų nustatymo metodika, ir siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, projektu turėtų būti atitinkamai tikslinamas keičiamo įstatymo 251 straipsnio 1 dalies 1 punktas, pagal kurį minėta taryba tvirtina Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių kainų nustatymo metodiką. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad į projektą įtraukti tik būtini atitinkamų nuostatų pakeitimai, be kurių neįmanoma ištaisyti keičiamo įstatymo teisinių spragų, taip pat į projekto nuostatų svarbą ir kuo skubesnio įsigaliojimo poreikį, keičiamo įstatymo 251 straipsnio 1 dalies 1 punkto patikslinimą atlikti Seimui pateiktame Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekte, kuriam Vyriausybė pritarė 2024 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. 528. |
5 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
4 |
|
|
Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad už patvirtintų savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų priemonių įgyvendinimą, savivaldybės teritorijoje esančių komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų, šiukšlių ir atliekų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, sutvarkymo organizavimą atsakinga savivaldybės vykdomoji institucija arba Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatyta tvarka jos įgaliotas asmuo“. Šios projekto nuostatos diskutuotinos šiais aspektais. Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad Vietos savivaldos įstatymas nereglamentuoja tvarkos, pagal kurią savivaldybės vykdomoji institucija (meras) galėtų įgalioti kitą asmenį vykdyti šiai institucijai įstatymais nustatytas funkcijas. Svarstytina, ar šiose projekto nuostatose nuorodos į Vietos savivaldos įstatyme nustatytą tvarką nereikėtų atsisakyti kaip netikslios ir perteklinės. Antra, iš projekto nuostatų seka, kad savivaldybės vykdomoji institucija galėtų įgalioti bet kurį asmenį (t. y. ne tik savivaldybės administravimo subjektą) vykdyti jai nustatytas funkcijas. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šiose projekto nuostatose konkrečiai nurodyti asmenį (pvz., savivaldybės administracijos direktorių), kurį savivaldybės vykdomoji institucija (meras) galėtų įgalioti vykdyti jai pavestas funkcijas atliekų srityje. Trečia, šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, kad keičiame įstatyme yra ir daugiau nuostatų (projektu nekeičiamų), kuriose nustatyta, kad tam tikras funkcijas atliekų srityje atlieka savivaldybės vykdomoji institucija: pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 30 straipsnio 7 dalis, 312 straipsnio 1 dalies 2 punktas, 313 straipsnio 1 ir 2 dalis. Svarstytina, ar šiose keičiamo įstatymo nuostatose nustatytas funkcijas savivaldybės vykdomoji institucija (meras) yra pajėgi vykdyti viena pati ir, ar nereikia projektu atitinkamai tikslinti ir šių keičiamo įstatymo nuostatų. |
Nepritarti |
Pagal Vietos savivaldos įstatymo 27 straipsnio 21 dalį meras įgaliojimams vykdyti gali pasitelkti savivaldybės administraciją. Pagal Vietos savivaldos įstatymo 33 straipsnio 3 dalies 8 punktą savivaldybės administracija padeda merui vykdyti jam suteiktus įgaliojimus. Pagal Vietos savivaldos įstatymo 34 straipsnio 6 dalies 10 punktą savivaldybės administracijos direktorius kaip įstaigos vadovas, pats vykdo mero suteiktus įgaliojimus ir atlieka kitus tiesioginius mero pavedimus arba įstatymų nustatytais atvejais paveda tai atlikti kitiems savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, meras gali pasitelkti vykdyti jam suteiktus įgaliojimus ne bet kokį asmenį, o tik savivaldybės administracijos direktorių, padalinį arba konkretų darbuotoją. Todėl projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 7 dalies nuostatų netikslinti pagal pasiūlymą. Atsižvelgiant į tai, kad į projektą įtraukti tik būtini atitinkamų nuostatų pakeitimai, be kurių neįmanoma ištaisyti keičiamo įstatymo teisinių spragų, taip pat į projekto nuostatų svarbą ir kuo skubesnio įsigaliojimo poreikį, keičiamo įstatymo 30 straipsnio 7 dalies, 312 straipsnio 1 dalies 2 punkto, 313 straipsnio 1 ir 2 dalių patikslinimus atlikti Seimui pateiktame Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekte, kuriam Vyriausybė pritarė 2024 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. 528.
|
6 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
5 |
|
|
Atsižvelgiant į projekto 5 straipsniu siūlomus keičiamo įstatymo 30 straipsnio 3 dalies 4 punkto pakeitimus, ir siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, projekto 5 straipsnyje turėtų būti atitinkamai tikslinama ir keičiamo įstatymo 30 straipsnio 10 dalis. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 301 straipsnio pavadinimui. Be to, projektu turėtų būti tikslinamas ir keičiamo įstatymo 301 straipsnio 4 dalies 3 punktas, nes pagal projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 40 dalį komunalinių atliekų tvarkymo paslauga apima ne tik komunalinių atliekų, bet ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymą, todėl, manytina, kad komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartyse turėtų būti nurodyta ne tik komunalinių atliekų, bet ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymo kainos nustatymo tvarka. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad į projektą įtraukti tik būtini atitinkamų nuostatų pakeitimai, be kurių neįmanoma ištaisyti keičiamo įstatymo teisinių spragų, taip pat į projekto nuostatų svarbą ir kuo skubesnio įsigaliojimo poreikį, keičiamo įstatymo 30 straipsnio 10 dalies, 301 straipsnio pavadinimo, 301 straipsnio 4 dalies 3 punkto patikslinimus atlikti Seimui pateiktame Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekte, kuriam Vyriausybė pritarė 2024 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. 528.
|
7 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
6 |
|
|
Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba tvirtina investicijų grąžos normos nustatymo metodiką. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 251 straipsnio 1 dalies 5 punktą ši taryba tvirtina investicijų vertinimo ir derinimo tvarkos aprašą. Iš šių projekto ir keičiamo įstatymo nuostatų nėra pakankamai aišku, ar turimas omenyje tas pats tarybos tvirtinamas teisės aktas, ar du atskiri jos tvirtinami teisės aktai. Pastaruoju atveju, projektu reikėtų atitinkamai papildyti keičiamo įstatymo 251 straipsnio 1 dalį, nustatant, kad minėta taryba tvirtina investicijų grąžos normos nustatymo metodiką. |
Pritarti iš dalies. |
Pagal keičiamo įstatymo 251 straipsnio 1 dalies 1 punktą Valstybinė energetikos reguliavimo taryba tvirtina Komunalinių atliekų tvarkymo regioninių kainų nustatymo metodiką, kurioje pateikta investicijų grąžos apskaičiavimo formulė. Viena iš formulės dedamųjų yra protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma. Patikslinti projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 5 dalį ir išdėstyti taip: „ |
8 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
6 |
|
|
Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad Savivaldybių tarybos <...> vadovaudamosi Tarybos (Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos) nustatytomis regioninėmis kainomis (taikydamos Tarybos nustatytą regioninės kainos dydį) <...> patvirtina rinkliavos ar įmokos dydžius. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūlomu teisiniu reguliavimu Savivaldybių tarybų „vadovavimasis“ Tarybos nustatytu regioninės kainos dydžiu iš tiesų reiškia šio dydžio „taikymą“ bei vadovaujantis teisinio aiškumo principu, siūlytina atsisakyti perteklinės nuostatos dėl vadovavimosi Tarybos nustatytomis regioninėmis kainomis. |
Pritarti. |
Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 10 dalies (buvusios 9 dalies) nuostatos patikslintos ir dėstomos taip: „10 |
9 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
6 |
|
|
Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 9 dalies pirmojo sakinio konstrukcija yra didelės apimties ir sudėtinga, dėl to šią projekto nuostatą sudėtinga suprasti. Svarstytina, ar šio sakinio nereikėtų išskaidyti, pavyzdžiui, šiame sakinyje nurodytas sąnaudas, kurios pridedamos prie reguliuojamos kainos, išvardinant atskiroje keičiamo įstatymo 302 straipsnio struktūrinėje dalyje bei įvedant trumpinį „toliau – savivaldybių skaičiuojamos rinkliavos ar įmokos dalies būtinosios sąnaudos“. Šis trumpinys galėtų būti vartojamas projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 9 dalies pirmajame sakinyje. Be to, iš minėtos projekto nuostatos bei projekto 1 straipsnio 6 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 584 dalies, projekto 1 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 585 dalies antrojo sakinio nuostatų nėra pakankamai aišku, ar šioje nuostatoje visos išvardintos sąnaudos laikytinos sąnaudomis, kurios patiriamos vykdant veiklą, nepriskiriamą reguliuojamai veiklai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, svarstytina, ar projekte nereikėtų aiškiai nurodyti sąnaudas, kurios patiriamos vykdant veiklą, nepriskiriamą reguliuojamai veiklai arba aiškiai įvardinti veiklą, kuri nepriskiriama reguliuojamai veiklai. |
Pritarti iš dalies. |
Projekto 6 straipsnyje išdėstyto įstatymo 302 straipsnio 10 dalies (buvusios 9 dalies) 1 sakinį išskaidyti. Šiame sakinyje nurodytas sąnaudas, kurios savivaldybių pridedamos prie regioninės kainos, išvardinti atskiroje keičiamo įstatymo 302 straipsnio struktūrinėje dalyje (naujoje 9 dalyje). Taip pat įvesti trumpinį „toliau – savivaldybių skaičiuojamos rinkliavos ar įmokos dalies būtinosios sąnaudos“. Projekto 6 straipsnyje išdėstytą įstatymo 302 straipsnį papildyti nauja 9 dalimi: „9. Savivaldybių skaičiuojamos rinkliavos ar įmokos dalies būtinosioms sąnaudoms priskiriamos savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo, komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudos, komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų surinkimo ir vežimo iš atliekų turėtojų paslaugų sąnaudos, komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų surinkimo infrastruktūros (išskyrus didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių ir (ar) kompostavimo aikštelių, kurias savivaldybių pavedimu valdo regioninis atliekų tvarkymo centras, šio Įstatymo 30 straipsnio 10 dalies 3 punkte nurodytų priemonių) įrengimo, priežiūros, atnaujinimo ir plėtros sąnaudos, savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose surinktų komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų apdorojimo sąnaudos, patiriamos vykdant veiklą, nepriskiriamą reguliuojamajai veiklai, atliekų prevencijai skirtų priemonių, numatytų Vyriausybės tvirtinamame valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane, regioniniuose atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose, savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose, įgyvendinimo sąnaudos, patiriamos vykdant veiklą, nepriskiriamą reguliuojamajai veiklai, gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams taikomas gamintojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymo ne regioninių atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse ir (ar) kompostavimo aikštelėse sąnaudos tokia apimtimi, kiek jų neįpareigoti finansuoti gamintojai ir (ar) importuotojai ir (ar) jų organizacijos pagal šio Įstatymo aštuntąjį1 – aštuntąjį6 ir aštuntąjį11 skirsnius ir (ar) Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymą, (toliau – savivaldybių skaičiuojamos rinkliavos ar įmokos dalies būtinosios sąnaudos).“ Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 10 dalis (buvusios 9 dalies) patikslinta ir dėstoma taip“: „10.
Savivaldybių tarybos, vadovaudamosi šio straipsnio 1 dalyje nustatytais principais ir 2 dalyje nustatytais reikalavimais, taikydamos Tarybos nustatytas regionines kainas Projekto 1 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 585 dalies antrame sakinyje aiškiai nurodyta, kad „reguliuojamajai veiklai nepriskiriama veikla, kurios sąnaudas Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo nustatyta tvarka prideda savivaldybių tarybos, nustatydamos rinkliavos ar įmokos dydžius“. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 10 dalyje (buvusioje 9 dalyje) aiškiai nurodyta, kokių veiklų sąnaudas savivaldybės prideda prie regioninės kainos būtinųjų sąnaudų, nustatydamos rinkliavos ar įmokos dydžius. Veiklos, kaip, pvz., komunalinių atliekų tvarkymo sistemos ir lėšų administravimas, komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų surinkimas ir vežimas, surinkimo infrastruktūros įrengimas, priežiūra, atnaujinimas ir plėtra, yra pilna apimtimi nereguliuojamos valstybės. Tuo tarpu surinktų komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų apdorojimas ir atliekų prevencijai skirtų priemonių įgyvendinimas gali būti reguliuojama veikla, jeigu ją vykdo regioniniai atliekų tvarkymo centrai, arba nereguliuojama veikla, jeigu ją vykdo ne regioniniai atliekų tvarkymo centrai. Todėl projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio iš 10 dalies (buvusios 9 dalies) 1 sakinio į 302 straipsnio naują 9 dalį perkeltose nuostatose prie atitinkamų sąnaudų pateiktas patikslinimas „sąnaudos, patiriamos vykdant veiklą, nepriskiriamą reguliuojamajai veiklai“. |
10 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
6 |
|
|
Siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 9 dalies antrajame, ketvirtajame (vartojama du kartus), septintajame sakiniuose brauktina formuluotė „už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą“; ketvirtajame sakinyje prieš žodžius „atliekų tvarkymo paslaugas“ įrašytinas žodis „komunalinių“, formuluotėje „komunalinių atliekų tvarkymo administravimo“ po žodžio „tvarkymo“ įrašytinas žodis „sistemos“. |
Pritarti. |
Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 10 dalies (buvusios 9 dalies) antrą sakinį išdėstyti taip: „Savivaldybių tarybos, patvirtindamos naujus arba patvirtindamos
esamus rinkliavos ar Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 10 dalies (buvusios 9 dalies) ketvirtą sakinį išdėstyti taip: „Jeigu apskaičiuotas rinkliavos ar Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 10 dalies (buvusios 9 dalies) septintą sakinį išdėstyti taip: „Jeigu
savivaldybės taryba per šioje dalyje nurodytą terminą nepatvirtina naujų arba
esamų rinkliavos ar Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 10 dalies (buvusios 9 dalies) aštuntą sakinį išdėstyti taip: „Patvirtinus
naujus rinkliavos ar |
11 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
6 |
|
|
Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad sprendimą dėl patvirtintų naujų rinkliavos ar įmokos dydžių taikymo pradžios ir trukmės priima savivaldybės taryba. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siūlomu teisiniu reguliavimu yra atsisakoma šiuo metu galiojančios keičiamo įstatymo nuostatos, kad patvirtinti nauji rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžiai taikomi nuo artimiausio mokestinio laikotarpio pradžios. Taigi sistemiškai vertinant projekto nuostatą pastebėtina, kad projektu siūlomu teisiniu reguliavimu nelieka teisinio apibrėžtumo dėl naujo (atnaujinto) rinkliavos ar įmokos dydžio taikymo pradžios bei trukmės, nes siūlomu teisiniu reguliavimu nėra nustatomas net ir minimalus terminas, kurį atliekų turėtojas galėtų pagrįstai tikėtis, kad rinkliavos ar įmokos dydis už atliekų tvarkymą nesikeis. Abejotina, ar toks siūlomas teisinis reguliavimas dera su stabilumo ir asmenų teisėtų lūkesčių principais. |
Nepritarti. |
Pagal Atliekų tvarkymo įstatymą komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kainodara nustatoma, vadovaujantis solidarumo, proporcingumo, nediskriminavimo, sąnaudų susigrąžinimo, skaidrumo principais ir atliekų tvarkymo srityje taikomu principu „teršėjas moka“. Sąnaudų susigrąžinimo principas reikalauja, kad už suteiktą paslaugą gautos pajamos padengtų būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, reikalingas tai paslaugai teikti. Įgyvendinant šį principą, reikia nustatyti tokį rinkliavos ar įmokos dydį, kuris užtikrintų, kad komunalinių atliekų turėtojai padengtų būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, kurios patiriamos siekiant užtikrinti, kad komunalinių atliekų tvarkymo sistema atitiktų teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Nustatant kainodarą savivaldybės taryba turi turėti galimybę greičiau ir efektyviau reaguoti į vietos sąlygas, įskaitant ekonominius ir socialinius veiksnius, kurie turi įtakos rinkliavų dydžiams. Pavyzdžiui, jei tam tikru metu padidėja atliekų tvarkymo išlaidos dėl nenumatytų aplinkybių, taryba turi turėti galimybę operatyviai koreguoti rinkliavų dydžius, kad jie atspindėtų šiuos pokyčius. Savivaldybės taryba turi turėti galimybę reguliuoti rinkliavų dydžius taip, kad jie tiksliai atitiktų realias atliekų tvarkymo sąnaudas, įskaitant investicijas į infrastruktūrą, darbo jėgos ir eksploatacines išlaidas. Tai užtikrina, kad atliekų tvarkymo sistema būtų finansiškai tvari ir galėtų ilgainiui išlaikyti aukštą paslaugų kokybę. Operatyviai reguliuojant rinkliavų dydžius pagal aktualias sąnaudas, savivaldybės taryba gali užtikrinti, kad pajamos iš rinkliavų būtų pakankamos padengti visus būtinus atliekų tvarkymo kaštus. Tai leidžia išvengti situacijų, kai rinkliavų pajamos yra per mažos ir nepakanka lėšų kokybiškai paslaugai teikti. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta ir į tai, kad praktikoje skirtingose savivaldybėse dėl skirtingų priežasčių rinkliavos ar įmokos dydžių tvirtinimo ar perskaičiavimo datos nesutampa, savivaldybių taryboms paliekama diskrecijos teisė nustatyti, kada įsigaliotų ir kiek galiotų nauji rinkliavos ar įmokos dydžiai. Dažniausiai praktikoje savivaldybių tarybos tvirtina rinkliavos ar įmokos dydžius vieneriems kalendoriniams metams ir vieną kartą per metus išsiunčia atliekų turėtojams mokėjimo pranešimus. Su mokėjimų pranešimų siuntimų susijusios sąnaudos sudaro nemažas sumas (pvz., Vilniaus m. savivaldybėje šios sąnaudos yra apie 400 tūkst. Eur per metus), todėl savivaldybės nepraktikuoja dažno rinkliavos ar įmokos dydžio keitimo. |
12 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
6 |
|
|
Atsižvelgiant į projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 3 dalies nuostatas, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 10 dalies antrajame sakinyje prieš žodžius „teisės aktais“ įrašytini žodžiai „dydžio nustatymo“. |
Pritarti. |
Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 12 dalies (buvusios 10 dalies) antrą sakinį išdėstyti taip: „Savivaldybė, vadovaudamasi savivaldybės parengtais ir patvirtintais rinkliavos ar įmokos dydžio nustatymo teisės aktais, turi atlikti vertinimą, ar patvirtinus naujus rinkliavos ar įmokos dydžius, šie dydžiai neviršys vieno procento vidutinių mėnesio namų ūkio pajamų.“ |
13 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
6 |
|
|
Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnyje keičiama šio straipsnio struktūrinių dalių numeracija. Atsižvelgiant į tai reikėtų tikslinti projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 13 dalyje pateiktą nuorodą „šio straipsnio 16 dalį“, taip pat projektu reikėtų tikslinti keičiamo įstatymo 303 straipsnio 9 punkte pateiktą nuorodą „šio Įstatymo 302 straipsnio 7 dalyje“. |
Pritarti iš dalies. |
Papildžius projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnį naujomis 9 ir 11 dalimis, keičiamo įstatymo 302 straipsnio 15 dalyje (buvusioje 13 dalyje) pateikta nuoroda „šio straipsnio 16 dalį“ pakeisti į nuorodą „šio straipsnio 17 dalį“. Atsižvelgiant į tai, kad į projektą įtraukti tik būtini atitinkamų nuostatų pakeitimai, be kurių neįmanoma ištaisyti keičiamo įstatymo teisinių spragų, taip pat į projekto nuostatų svarbą ir kuo skubesnio įsigaliojimo poreikį, keičiamo įstatymo 303 straipsnio 9 punkto patikslinimą atlikti Seimui pateiktame Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekte, kuriam Vyriausybė pritarė 2024 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. 528.
|
14 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
6 |
|
|
Atsižvelgiant į projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatas, projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 305 straipsnio 5 dalyje po žodžių „tik komunalinių atliekų“ įrašytini žodžiai „ir kitų buityje susidarančių atliekų“. |
Pritarti. |
Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 305 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „5. Rinkliavos ar įmokos lėšos gali būti naudojamos tik komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo būtinosioms sąnaudoms, susijusioms su naudojimu, šalinimu, šių veiklų organizavimu, stebėsena, šalinimo vietų vėlesne priežiūra, finansuoti ir komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudoms padengti.“ |
15 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
8 |
|
|
Siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalyje prieš žodžius „ir kitų buityje“ įrašytinas žodis „atliekų“. |
Pritarti. |
Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Savivaldybių tarybos turi patvirtinti taisykles, reglamentuojančias savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimą, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimą ir užtikrinančias, kad šios paslaugos atitiktų teisės aktuose, reguliuojančiuose aplinkosaugos ir visuomenės sveikatos saugos sritis, nustatytus reikalavimus, taip pat savivaldybių ir regioninių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų įgyvendinimą nustatančias komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo sąlygas.“ |
16 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
9 |
|
|
Projekto 9 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2, 8 ir 9 dalis“.
|
Pritarti iš dalies.
|
Išdėsčius projekto 9 straipsnį nauja redakcija, projekto 9 straipsnio 1 dalyje pateikti nuorodas į kitas dalis ir patikslinti projekto įsigaliojimo terminą: „1. Šis
įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2, 3 ir 4 dalis, įsigalioja 2024 m. |
17 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
9 |
|
|
Projekto 9 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „šio įstatymo 1 ir 6 straipsnių nuostatas“ reikėtų įrašyti formuluotę „šio įstatymo 1 ir 6 straipsniuose išdėstyto Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 ir 302 straipsnių nuostatas“, jeigu turimi omenyje visi Atliekų tvarkymo įstatymo 2 ir 302 straipsnio pakeitimai. Jei turimi omenyje ne visi Atliekų tvarkymo įstatymo 2 ir 302 straipsnio pakeitimai, o tik konkrečios šių straipsnių struktūrinės dalys, tai nurodomos tik šios dalys. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 3 dalies pirmajame sakinyje vartojamai formuluotei „šio įstatymo 1 ir 6 straipsniais tvirtinamus Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimus“ bei antrajame sakinyje vartojamai formuluotei „šio įstatymo 1 ir 6 straipsniais tvirtinamų Atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimų“. Ši pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 5 daliai. Šios pastabos taikytinos ir projekto 9 straipsnio 8 ir 9 dalyse vartojamoms formuluotėms „šio įstatymo 6 straipsniu keičiamo Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 3 ir 9 dalių“ bei „šio įstatymo 2 straipsnio, 6 straipsniu keičiamo Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 3 ir 9 dalių“. |
Pritarti iš dalies. |
Patikslinti projekto 9 straipsnio 2 dalies formuluotes ir Tarybos tvirtinamų metodikų pakeitimo terminą: „2. Valstybinė
energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba), atsižvelgdama į šio
įstatymo 1 ir 6 Išdėsčius projekto 9 straipsnį nauja redakcija, pagal pasiūlymo pastabų turinį suformuluoti atitinkamas projekto 9 straipsnio 3–9 dalių nuostatas. |
18 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
9 |
|
|
Svarstytina, ar siekiant aiškumo, projekto 9 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „iki Metodikos pakeitimo patvirtinimo dienos“ nereikėtų įrašyti konkrečios datos (pavyzdžiui, iki 2024 m. liepos 31 d.), nes kitu atveju, taikant įstatymą, gali būti skirtingai aiškinama kuris konkrečiai Metodikos pakeitimo patvirtinimas turimas omenyje. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 5 daliai. |
Pritarti iš dalies. |
Išdėsčius projekto 9 straipsnį nauja redakcija, pastabos tapo nebeaktualios. |
19 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
9 |
|
|
Projekto 9 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad regioniniam atliekų tvarkymo centrui nepateikus Tarybai atnaujinto regioninės kainos apskaičiavimo projekto, Taryba, „vadovaudamasis paskutinio šio regioninio atliekų tvarkymo centro pateikto regioninių kainų apskaičiavimo projekto ir su juo pateiktų duomenų ir (ar) dokumentų, nurodytų Metodikoje, dalimis“ nustato pirmąją atitinkamo komunalinių atliekų tvarkymo regiono regioninę kainą. Šios projekto nuostatos nėra aiškios toje apimtyje, kuriose nustatyta, kad Taryba vadovaujasi „paskutiniu“ regioninio atliekų tvarkymo centro pateiktu regioninių kainų apskaičiavimo projektu, tuo atveju, jei regioninis atliekų tvarkymo centras nebūtų Tarybai pateikęs jokio regioninių kainų apskaičiavimo projekto. Reikėtų įvertinti minėtą faktinę aplinkybę, ir, esant poreikiui (jeigu tokia situacija būtų), tikslinti projekto nuostatas. |
Nepritarti.
|
Pasiūlymas neaktualus, kadangi Tarybai pateikti visi regioninių atliekų tvarkymo centrų parengti regioninės kainos apskaičiavimo projektai. |
20 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
9 |
|
|
Projekto 9 straipsnio 7 dalyje vietoj formuluotės „Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 9 dalyje“ reikėtų įrašyti formuluotę „šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 9 dalyje“. |
Pritarti iš dalies. |
Išdėsčius projekto 9 straipsnį nauja redakcija, patikslinti projekto 9 straipsnio 7 dalies nuostatos formuluotę ir papildyti nuostata dėl rinkliavos ar įmokos dydžių įsigaliojimo: „ |
21 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
|
|
|
Atsižvelgiant į Atliekų tvarkymo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį, pagal kurią Aplinkos ministerija reglamentuoja ir administruoja visų atliekų tvarkymą, kontroliuoja nustatytų reikalavimų ir užduočių įgyvendinimą, manytina, jog dėl projektu siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą. |
Nepritarti. |
Projektu keičiamo įstatymo nuostatos atskirtos nuo Seimui su kitų įstatymų paketu pateikto Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekto, kuriam Vyriausybė pritarė 2024 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. 528, nuostatų. Todėl Vyriausybės išvada nereikalinga.
|
22 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad projektu siekiama pakeisti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodarą, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 8 ir 15 punktais (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su prekių ar paslaugų, teikiamų pagal viešąsias sutartis, teikimu; aplinkos apsauga) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas. |
Pritarti. |
Seimo valdybos 2024 m. birželio 28 d. sprendimu Nr. SV-S-1462 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos paprašyta pateikti Seimui antikorupcinio vertinimo išvadas. |
23 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-25 |
|
|
|
Projekto pavadinime reikėtų nurodyti keičiamo įstatymo straipsnius, kuriuos projektu siūloma keisti, nes įstatymo pavadinime straipsniai gali būti nenurodyti, jei įstatyme keičiama daug straipsnių (šiuo atveju keičiama mažiau negu pusė įstatymo straipsnių). |
Pritarti. |
Projekto pavadinimą išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 2, 4, 25, 28, 30, 302. 305, 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba 2024-07-10 |
|
|
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. birželio 28 d. sprendimo „Dėl įstatymų projektų išvadų“ Nr. SV-S-1462 2 dalį, atliko Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3775(2) (toliau – Atliekų tvarkymo projektas) ir Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-I725 11 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3776(2) (toliau – Rinkliavų projektas) antikorupcinį vertinimą. Įvertinus Atliekų tvarkymo ir Rinkliavų projektų nuostatas antikorupciniu požiūriu, joms pastabų ir pasiūlymų pagal kompetenciją neteikiame. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo nariai: Kazys Starkevičius, Andrius Kupčinskas, Marius Matijošaitis, Justinas Urbanavičius. 2024-07-05 |
2 |
|
|
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekte Nr.XIVP-3775(2)) (toliau – Įstatymo projektas) numatyta, kad komunalinės atliekos turi būti tvarkomos savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka. Pažymėtina, jog daugumoje Lietuvos savivaldybių po pirminio rūšiavimo surinktos komunalinės atliekos turi būti vežamos ir apdorojamos mechaninio biologinio atliekų apdorojimo (toliau – MBA) gamykloje. Ilgametė rūšiavimo patirtis bei statistika rodo, kad MBA apdorojus mišrias komunalines atliekas, išrūšiuojama 1-3 proc. nuo bendro atliekų kiekio. MBA įrenginiai pradėjo veikti nuo 2015 m. ir yra nusidėvėję, taigi bet kokios papildomos investicijos į juos yra visiškai ekonomiškai nenaudingos. Iki MBA atsiradimo nebuvo išvystyta pirminio rūšiavimo infrastruktūra. Tik prasidėjus jų veiklai buvo įdiegta užstato sistema, išplėsta pirminio rūšiavimo infrastuktūra, ko pasekoje, sumažėjo perdirbimui tinkamų atliekų kiekis komunalinių atliekų sraute. Be to, 2024 m. pradėjus atskirti maisto/virtuvės atliekas komunalinių atliekų kiekis dar sumažės. Taip pat, nuo 2027 m. techninio komposto šalinimas sąvartyne nebus laikomas kaip perdirbtas atliekų kiekis, todėl šios atliekos sutvarkymo kaštai ženkliai išaugs. Tai savo ruožtu rodo, kad toks atliekų tvarkymas MBA yra betikslis. 97-99 proc. į MBA patekusių mišrių komunalinių atliekų lieka neišrūšiuota – jos yra netinkamos perdirbimui, todėl jas vežti apdoroti į MBA netikslinga nei ekonominiu, nei aplinkosauginiu, nei gyventojų sveikatos apsaugos aspektais. 97-99 proc. į MBA patekusių atliekų po apdorojimo galiausiai vis tiek pašalinama sąvartyne arba sudeginama. Taip pat pažymėtina, jog mišrių komunalinių atliekų apdorojimas MBA yra labai brangus, kainuojantis 100-200 Eur už toną atliekų. Taigi, akivaizdu, jog mišrių komunalinių atliekų tvarkymo sistemose reikia ieškoti alternatyvų. Savivaldybės jau dabar turi pakankamai gerai išvystytas pirminio atliekų rūšiavimo sistemas. Jau šiame pradiniame etape iš mišraus komunalinių atliekų srauto išskiriama ir atskirai surenkama perdirbimui tinkamas plastikas, kartonas, popierius, stiklas, metalas, tekstilė, žaliosios atliekos. Pakankamai gerai išvystytas komunalinių atliekų tvarkymas savivaldybėse galėtų leisti atliekų tvarkytojams patiems nuspręsti, ar po pirminio rūšiavimo likusias komunalines atliekas, kurios yra netinkamos perdirbti, vežti į MBA ar panaudoti energijai gauti, t. y. deginti deginimo įrenginyje. Mišrių komunalinių atliekų panaudojimas energijai gauti yra gerokai pigesnė ir ekonomiškesnė atliekų tvarkymo alternatyva, kainuojanti bent 2-4 kartus pigiau nei atliekų apdorojimas MBA. Atitinkamai, nusprendus po pirminio rūšiavimo perdirbimui netinkamas atliekas panaudoti energijai gauti, o ne vežti į MBA, atliekų sutvarkymo mokestis gyventojams galėtų sumažėti net iki 42 proc. Taip pat pažymėtina ir tai, jog mišrias komunalines atliekas panaudojant energijai gauti papildomas žalingas poveikis aplinkai neatsirastų, kadangi atliekas deginantys subjektai yra besąlygiškai įsipareigoję užtikrinti, kad deginimo įrenginyje būtų deginamos tik perdirbimui netinkamos atliekos, kurių deginimą leidžia teisės aktai bei kiti dokumentai. Taip pat reikėtų atsižvelgti ir į kitų valstybių pavyzdžius – tokios šalys kaip Danija, Švedija, Suomija ir Islandija mechaninio atliekų apdorojimo įrenginių išvis neturi, nes tai tiesiog neefektyvu. Pritarus pasiūlymui atliekų tvarkymo rinkliava gali mažėti apie 20 procentų. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus argumentus, siūlome pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnį, jame nustatant atliekų tvarkytojui galimybę pasirinkti komunalines atliekas panaudoti energijai gauti.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Atliekų turėtojas šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka turi atliekas perduoti atliekų tvarkytojams arba gali tvarkyti atliekas pats. Atliekos tvarkomos pagal aplinkos ministro tvirtinamas atliekų tvarkymo taisykles. Komunalinės atliekos ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos (toliau – kitos buityje susidarančios atliekos) tvarkomos savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka arba naudojamos energijai gauti. Atliekų turėtojas pagal sudarytą rašytinę sutartį dėl atliekų naudojimo ir (ar) šalinimo atliekas perduoda atliekų tvarkytojams, turintiems teisę tvarkyti atliekas, išskyrus komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų perdavimą vadovaujantis šio Įstatymo 301 straipsniu. Atliekų turėtojas, kuris perdavė atliekas atliekų tvarkytojui (tvarkytojams), privalo turėti galutinį atliekų sutvarkymą patvirtinantį dokumentą, išskyrus komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų perdavimą vadovaujantis šio Įstatymo 301 straipsniu.“ 2. Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Kaip kuras energijai
gaminti gali būti naudojamos |
Pritarti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo projektui Nr. XIVP-3775(3) ir Komiteto išvadoms ir pasiūlymams.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Aplinkos apsaugos komitetas 2024-07-09 |
|
|
|
|
Argumentai: Kyla rizikos dėl to, kad regioniniai atliekų tvarkymo centrai nespės projekto 9 straipsnyje nurodytais terminais atnaujinti regioninės kainos apskaičiavimo projektų arba parengti regioninės kainos perskaičiavimo projektų, o savivaldybės į naujus projekte nustatyta tvarka apskaičiuotus rinkliavos ar įmokos dydžius negalės įtraukti visų būtinųjų komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo sąnaudų. Todėl nebus užtikrintas atliekų tvarkymo srityje taikomas principas „teršėjas moka“. Projekte siūlytina sureguliuoti tvarką, pagal kurią savivaldybėms apskaičiuojant rinkliavos ar įmokos dydžius būtų taikomos pagal šiuo metu galiojančio Atliekų tvarkymo įstatymo nustatytą tvarką nustatytos regioninės kainos ir prie projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 9 dalyje nurodytų savivaldybių skaičiuojamos rinkliavos ar įmokos dalies būtinųjų sąnaudų būtų pridėtos į regionines kainas neįtrauktos regioninės kainos būtinosios sąnaudos (reguliuojamosios veiklos sąnaudos).
Pasiūlymas: 1. Papildyti keičiamo įstatymo 302 straipsnį 11 dalimi: „11. Šio straipsnio 10 dalyje nustatyta tvarka tvirtinant rinkliavos ar įmokos dydžius atitinkamo komunalinių atliekų tvarkymo regiono savivaldybių skaičiuojamą rinkliavos ar įmokos dalį gali būti įtrauktos regioninės kainos būtinosios sąnaudos (su kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymu susijusios sąnaudos, reikalingos reguliuojamajai veiklai vykdyti, ilgalaikiam kitoms buityje susidarančioms atliekoms tvarkyti skirtų regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių eksploatavimui, jų atnaujinimui, plėtrai užtikrinti, priimtinos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo užtikrinimui ir aplinkos taršos mažinimui, regioninio atliekų tvarkymo centro įgyvendinamų atliekų prevencijai skirtų priemonių, numatytų Vyriausybės tvirtinamame valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane, regioniniuose atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose, savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose, įgyvendinimo sąnaudos, gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams taikomas gamintojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymo savivaldybės pavedimu regioninių atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse ir (ar) kompostavimo aikštelėse sąnaudos tokia apimtimi, kiek jų neįpareigoti finansuoti gamintojai ir (ar) importuotojai ir (ar) jų organizacijos pagal šio Įstatymo aštuntąjį1 – aštuntąjį6 ir aštuntąjį11 skirsnius ir (ar) Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymą, sąnaudos), kurios nebuvo įtrauktos pirmą kartą nustatant regioninę kainą.“
2. Patikslinti projekto Nr. XIVP-3775(2) 9 straipsnį išdėstyti taip: „9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis
įstatymas, išskyrus šio
straipsnio 2, 3 ir 4 dalis, įsigalioja 2024
m. 2. Valstybinė
energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba), atsižvelgdama į šio
įstatymo 1 ir 6 straipsniuose išdėstytų Lietuvos
Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 ir 302 straipsnių nuostatas, iki 2024 m. 3. 4. 5. Šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 11 dalyje nustatyta vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymą ar kitos įmokos už komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymą dydžių (toliau – rinkliavos ar įmokos dydžiai) apskaičiavimo tvarka galioja iki 2024 m. gruodžio 31 d. 6. Šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 10 ir 11 dalyse nustatyta tvarka patvirtinti rinkliavos ar įmokos dydžiai galioja ne ilgiau kaip iki 2025 m. gruodžio 31 d.
7.
8. 9. |
Pritarti. |
Papildyti keičiamo įstatymo 302 straipsnį 11 dalimi. Projekto 9 straipsnį išdėstyti taip, kaip nurodyta pasiūlyme.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Gedvilienė
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Lietuvos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo projektas Nr. XIVP-3775(3), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Biuro patarėjas A. Želvys, el. p. [email protected]