Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
2
N
|
|
|
Įvertinę
projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės
technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Siekiant
teisėkūros ekonomiškumo ir atsižvelgiant į Valstybės tarnybos įstatymo
pakeitimo įstatymo projektu (reg. Nr. XIVP-2066(5) nauja redakcija dėstomo
Valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytus skirtingus
valstybės tarnautojams ir įstaigos vadovams taikomus nepriekaištingos
reputacijos reikalavimus (įstaigos vadovams taikomi griežtesni
nepriekaištingos reputacijos reikalavimai), siūlytume patikslinti keičiamo
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo (toliau – keičiamas
įstatymas) 6 straipsnį, aiškiai nurodant, kokie Valstybės tarnybos įstatyme
nustatyti nepriekaištingos reputacijos reikalavimai yra taikomi Vyriausiosios
tarnybinės etikos komisijos (toliau – VTEK) nariui. Kartu atkreiptinas
dėmesys į tai, kad VTEK pirmininkas (įstaigos vadovas) yra skiriamas iš VTEK
narių. Šio straipsnio pakeitimo įsigaliojimo data turi būti derinama su
minėto įstatymo įsigaliojimo data.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo projektą 2 straipsniu:
„2
straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 6
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. Reikalavimai
VTEK nariui
VTEK nariu
gali būti skiriamas nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos
pilietis, turintis aukštąjį universitetinį bakalauro ir magistro arba
vienpakopį universitetinį išsilavinimą ir ne mažesnę kaip 3 metų
darbo viešajame sektoriuje patirtį. VTEK nariui taikomi Lietuvos Respublikos
valstybės tarnybos įstatymeo 5 straipsnio 3 dalyje nustatyti
nepriekaištingos reputacijos reikalavimai.“
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
1
N
|
|
|
2. Atsižvelgiant
į projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalies
pakeitimus, svarstytina, ar nereikėtų kartu pakeisti keičiamo įstatymo 5
straipsnio 1 dalies ir jame vartoti platesnę Politinių organizacijų įstatymo
2 straipsnio 7 dalyje apibrėžtą „politinės organizacijos“ sąvoką (po ja
patenka tiek politinė partija, tiek politinis komitetas).
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo projektą 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„1
straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5
straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,1. VTEK,
atlikdama savo funkcijas ir priimdama sprendimus, yra nepriklausoma ir veikia
pagal įstatymuose nustatytus įgaliojimus. Valstybės politikams, pareigūnams,
politinėms partijoms organizacijoms, valstybės tarnautojams,
asociacijoms, kitiems juridiniams ar fiziniams asmenims draudžiama kištis į
VTEK veiklą.“
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
4
|
|
|
3. Siekiant
teisėkūros ekonomiškumo ir atsižvelgiant į Valstybės pareigūnų darbo
užmokesčio įstatymo (projektas Nr. XIVP-2099(4) nuostatas, pagal kurias
valstybės pareigūnams (VTEK narys yra Seimo skiriamas valstybės pareigūnas)
vienkartinių priemokų skyrimas nenumatomas, tikslintina keičiamo įstatymo 13
straipsnio 3 dalis. Šio straipsnio 3 dalies pakeitimo įsigaliojimo data turi
būti derinama su minėto įstatymo įsigaliojimo data.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Pakeisti
įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„24
straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
1. Pripažinti netekusiu
galios 13 straipsnio 1 dalies 3, 8 ir 9 punktusą
netekusiais galios.
2.
Pripažinti netekusiais galios 13 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punktus.
23. Pakeisti 13 straipsnio 1 dalies 10
punktą ir jį išdėstyti taip:
„10) tvirtina
Komisijos sekretoriato padalinių nuostatus;“.
34. Pakeisti 13 straipsnio 1 dalies 11
punktą ir jį išdėstyti taip:
„11) įformina
su Komisijos narių įgaliojimų pabaiga susijusius dokumentus;“.
5. Pakeisti
13 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Sprendimus
dėl VTEK pirmininko atostogų, tarnybinių komandiruočių, nusišalinimo, vienkartinių
priemokų skyrimo ir kitais klausimais priima Komisija posėdyje.“
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
5
|
|
|
4. Siekiant
vienodų socialinių garantijų visiems valstybės pareigūnams nustatymo,
siūlytume tikslinti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 15
straipsnio 2 dalyje numatytus išeitinės išmokos ir kompensacijos mokėjimo
pagrindus bei išeitinės išmokos mokėjimo tvarką, ją derinant su kituose
įstatymuose nustatyta išeitinių išmokų išmokėjimo tvarka. Pavyzdžiui,
Valstybės kontrolės įstatymo 20 straipsnio 11 dalyje numatyta, kad valstybės
kontrolieriui išeitinė išmoka pradedama mokėti praėjus mėnesiui nuo valstybės
kontrolieriaus kadencijos pabaigos arba jo atsistatydinimo dienos ir mokama
kas mėnesį lygiomis dalimis. Šios išmokos mokėjimas nutraukiamas, jeigu asmuo
pradeda eiti valstybės politiko, valstybės pareigūno arba valstybės
tarnautojo pareigas arba priimamas į darbą valstybės ar savivaldybės
įstaigoje, išlaikomoje iš valstybės ar savivaldybės biudžeto, Valstybinio socialinio
draudimo fondo biudžeto ar iš kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų, valstybės
ar savivaldybės įmonėje, viešojoje įstaigoje, kurių savininkė yra valstybė
arba savivaldybė, ar Lietuvos banke. Be to, Valstybės kontrolės įstatyme nėra
numatyta, kad mirus valstybės kontrolieriui, jo šeimos nariams būtų mokama
kompensacija.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Rengdama
Valstybės tarnybos pertvarkos antrojo etapo įstatymo projektus, Vyriausybė
peržiūrės ir sistemiškai įvertins visų valstybės pareigūnų socialines
garantijas. Įstatymo projektai turėtų būti pateikti Seimui Seimo rudens
(VIII) sesijoje.
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
5
|
|
|
5. Jeigu būtų
neatsižvelgta į 4 pastabą, tikslintinos keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2
dalies nuostatos, susijusios su pateiktu šeimos narių sąrašu, kuriems būtų lygiomis
dalimis išmokama 2 mėnesių mirusio VTEK nario vidutinio darbo
užmokesčio kompensacija. Pažymėtina, kad visų nurodytų šeimos narių paieška,
siekiant jiems lygiomis dalimis išmokėti nurodytą kompensaciją, VTEK sukeltų
administracinę naštą, todėl manytina, kad kompensacija galėtų būti išmokama
tik VTEK narį laidojusiems šeimos nariams. Be to, projekte vartojamos sąvokos
derintinos su Švietimo įstatyme, Mokslo ir studijų įstatyme bei nuo 2024 m.
sausio 1 d. įsigaliosiančiame Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų
įstatyme nustatyta ir vartojama terminija (Lietuvos Respublikos įstatymai nenumato
tokios švietimo įstaigų ar studijų ir mokslo institucijų rūšies kaip aukštesniosios
mokyklos; ne „dieniniai skyriai“, o „nuolatinės studijų formos programos“
ir tokios programos numatytos tik aukštosiose mokyklose; mokomasi pagal
bendrojo ugdymo programas; sąvoka „neįgalusis“ pakeista į sąvoką „asmuo su
negalia“ ir kt.).
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Rengdama
Valstybės tarnybos pertvarkos antrojo etapo įstatymo projektus, Vyriausybė
peržiūrės ir sistemiškai įvertins visų valstybės pareigūnų socialines garantijas.
Įstatymo projektai turėtų būti pateikti Seimui Seimo rudens (VIII) sesijoje.
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
5
|
|
|
6. Tikslintina
projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 3 dalis, jame
aiškiai nurodant, kuriais keičiamo įstatymo 14 straipsnio 1 dalyje nurodytais
pagrindais nutrūkus VTEK pirmininko ar nario įgaliojimams, jis turėtų teisę
atkurti valstybės tarnautojo statusą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad
dėstomos nuostatos formuluotė suponuoja, kad VTEK narys turėtų teisę atkurti
valstybės tarnautojo statusą, jeigu jo įgaliojimai nutrūktų netekus Lietuvos
Respublikos pilietybės arba teismui jį pripažinus neveiksniu ar ribotai
veiksniu ar kitais šioje dalyje nurodytais pagrindais, nors pagal Valstybės
tarnybos įstatymo 9 straipsnį, valstybės tarnautojas turi turėti Lietuvos
Respublikos pilietybę ir negali būti priimtas į valstybės tarnautojo
pareigas, jeigu jis pripažintas neveiksniu su valstybės tarnautojo
atliekamomis funkcijomis susijusioje srityje.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Pakeisti
įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 3
dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. VTEK
narys turi teisę Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta
tvarka atkurti valstybės tarnautojo statusą Pasibaigus įgaliojimų
laikui, išskyrus atvejus, kai VTEK nariuio įgaliojimai
nutrūksta šio įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 5–8 punktuose
nustatytais pagrindais įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis ar
Seimui visų Seimo narių balsų dauguma pareiškus nepasitikėjimą, VTEK
narys turi teisę Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta
tvarka grįžti į ankstesnį darbą ankstesnes pareigas arba, jeigu tokios
galimybės nėra, į kitas lygiavertes ar žemesnes pareigas.“
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
5
|
|
|
7.
Atsižvelgiant į Valstybės tarnybos įstatymo (projektas Nr. XIVP-2066(5)
33 straipsnio nuostatas, kuriose reglamentuojamas valstybės tarnautojo
statuso atkūrimas, ir siekiant įstatymų suderinamumo, siūlytume projekto 3 straipsniu
keičiamo įstatymo 15 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių ,,grįžti į ankstesnį
darbą, ankstesnes pareigas arba, jeigu tokios galimybės nėra, į kitas
lygiavertes ar žemesnes pareigas“ įrašyti žodžius ,,atkurti valstybės
tarnautojo statusą“.
|
Pritarti
|
Žr. Komiteto
pasiūlymą prie 6 Teisės departamento pastabos.
|
8.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
6
|
|
|
8. Siūlytume
patikslinti projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 6 dalį,
kadangi siūloma nuostata nėra nei įtvirtinamas teisinis pagrindas nurodytoms
institucijoms duomenis gauti, nei pareiga VTEK juos teikti. Pažymėtina, kad
tiek žurnalistų, tiek teismų, tiek teisėsaugos institucijų, tiek Seimo
komitetų veiklą reglamentuojančiuose teisė aktuose jau yra įtvirtinti teisiniai
pagrindai tokius duomenis gauti. Be to, šių institucijų veiklą
reglamentuojančiuose teisės aktuose yra įtvirtintas ne tik duomenų tvarkymo
teisinis pagrindas, bet ir tikslai, ribojimai ir pan.. Atsižvelgiant į tai,
siūlytume šią dalį, pavyzdžiui, dėstyti taip: ,,VTEK posėdžiai
protokoluojami. VTEK posėdžio eigai fiksuoti daromas garso įrašas; jis
įforminamas ir saugomas Reglamento nustatyta tvarka. VTEK posėdžių protokolai
ar jų išrašai ir garso įrašai Reglamento nustatyta tvarka gali būti teikiami
susipažinti asmenims, dėl kurių veikos atitikties teisės aktų nuostatoms VTEK
priėmė sprendimą, ir kitiems asmenims, turintiems teisę tokius duomenis
gauti, jų oficialiu prašymu“.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
VTEK tvarko ne
tik bendruosius, bet ir specialiųjų kategorijų asmens duomenis. Siekiant
išvengti papildomo prašymų susipažinti su VTEK posėdžių protokolais
pagrįstumo vertinimo, tikslinga įstatyme įvardinti konkrečius subjektus,
kuriems VTEK posėdžių protokolai gali būti pateikti susipažinti.
Komisijos darbo
reglamente nustatyta, kad VTEK posėdžiai gali būti rengiami Komisijos
administracinėse patalpose, nuotoliniu arba mišriuoju būdu. Komisijos
tiriamasis asmuo, pareiškėjas turi teisę dalyvauti VTEK posėdyje. Iki
posėdžio turi būti patikrinama dalyvaujančių asmenų tapatybė (paprašoma
parodyti asmens tapatybės kortelę). Tuo tarpu VTEK įstatymas nenustato
galimybės daryti VTEK posėdžių vaizdo įrašus, o tai neatitinka Bendrojo
duomenų apsaugos reglamento įpareigojimų ir reikalavimų asmens duomenų
apsaugos aspektu.
|
9.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
7
|
2
|
|
9.
Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 17 straipsnis nustato VTEK
įgaliojimus, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 9
punkto antrojo sakinio nuostatos nėra šio straipsnio reguliavimo dalykas.
|
Pritarti
|
Išbraukti
projekto 7 straipsnio (buvęs projekto 5 straipsnis) 2 dalį.
|
10.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
7,
11
|
2
|
|
10.
Atsižvelgiant į tai, kad VTEK kompetenciją ir teises lobistinės veiklos priežiūros
srityje išsamiai reglamentuoja specialus Lobistinės veiklos įstatymas ir
siekiant teisinio reguliavimo sistemiškumo, projekto 6 straipsniu bei 9 straipsnio
2 dalimi siūlomos nuostatos turėtų būti dėstomos Lobistinės veiklos įstatyme.
Be to, atsižvelgiant į tai, kad Lobistinės veiklos įstatymo 11 straipsnio 3
dalies 1 ir 3 punkte jau yra numatyta, kad VTEK turi teisę tikrinti lobistų
vykdomą lobistinę veiklą bei tikrinti skaidrių teisėkūros procesų
deklaracijas, siūlome keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 14 punktą
pripažinti netekusiu galios bei papildyti šią dalį 16 punktu,
numatančiu, kad VTEK gali turėti ir kituose įstatymuose nustatytų teisių.
Jeigu būtų apsispręsta palikti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies
14 punktą, vietoj sąvokos „lobistinės veiklos deklaracija“ reikėtų įrašyti
Lobistinės veiklos įstatyme vartojamą sąvoką „skaidrių teisėkūros procesų
deklaracija“.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Įstatymo
projektu siūlomas teisinis reguliavimas yra analogiškas jame nustatytam
privačių interesų deklaracijų tikrinimo ir Komisijos raginimų
deklaruoti privačius interesus teikimo (18 straipsnio 1 dalies
13 punktas, 25 straipsnio 5 dalies 3 punktas) reguliavimui.
Keičiamame
įstatyme yra nustatytos pranešimų apie galimus Lobistinės veiklos įstatymo ir
Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimus nagrinėjimo
procedūros.
Keičiamo įstatymo
18 straipsnio 1 dalies 14 punkte įtvirtintas terminas ,,lobistinės
veiklos deklaracijos“ apima tiek lobistų teikiamas skaidrių teisėkūros
procesų deklaracijas, tiek asmenų, kurių atžvilgiu vykdyta lobistinė veikla,
deklaracijas, kurias teikia Lobistinės veiklos įstatymo 5 straipsnio 3
dalyje nurodyti asmenys.
|
11.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
9
|
|
|
11. Projekto 7
straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje siūlomi nustatyti
bendri VTEK konsultacijų teikimo terminai (20 darbo dienų) tarpusavyje nedera
su keičiamo įstatymo 24 straipsnio 2 dalimi, kurioje nustatyta, kad VTEK
konsultaciją dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo taikymo
suteikia per 10 darbo dienų. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo
įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nėra numatyta, kad šiame įstatyme gali būti
nustatyti kiti VTEK konsultacijų teikimo terminai.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Projekto 9
straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatytas bendras,
maksimalus prašymų nagrinėjimo terminas. Keičiamo įstatymo 24 straipsnio
2 dalimi nustatytas 10 darbo dienų terminas yra taikytinas tais
atvejais, kai su VTEK konsultuojasi institucijos ar įstaigos, atlikdamos
tarnybinio nusižengimo ar darbo pareigų galimo pažeidimo tyrimą.
|
12.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
9,
11
|
|
|
12. Projekto 7
straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje, 8 straipsniu
keičiamo įstatymo 241 straipsnio 12 dalyje vietoj žodžio
,,Komisija“ reikėtų įrašyti visame tekste vartojamą santrumpą „VTEK“.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Įstatymo
projektu keičiamo įstatymo 1 straipsnyje nustatyta, kad šiame įstatyme
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos pavadinimas gali būti trumpinamas
,,VTEK“ arba ,,Komisija“.
|
13.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
4
|
1
|
|
13.
Atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr.
1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R‑388 redakcija)
patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytas teisės
technikos taisykles:
13.1. projekto
2 straipsnio 1 dalyje minimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 3
punktas ir šios dalies 8 ir 9 punktai turi būti pripažįstami netekusiais
galios atskiromis straipsnio dalimis (žr. Rekomendacijų 144.1 ir 164
punktus). Be to, tikslintina pakeitimų esmė – žodžiai „netekusiu galios“
rašomi po žodžio ,,Pripažinti“;
|
Pritarti
|
Žr. Komiteto
pasiūlymą prie 3 Teisės departamento pastabos.
|
14.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
8
|
|
|
13.2. projekto
6 straipsnio pakeitimo esmėje brauktinas žodis „naujais“;
|
Pritarti
|
|
15.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-05-18
|
9
|
|
|
13.3. projekto
7 straipsniu visas keičiamo įstatymo 20 straipsnis turėtų būti dėstomas
nauja redakcija, nes keičiama daugiau kaip pusė jo dalių.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Pakeisti
įstatymo projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„9
straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 20 straipsnioį 2 dalį ir jąį
išdėstyti taip:
„20
straipsnis. Pranešimų ir prašymų pateikimas
1. Pranešimai
ir prašymai VTEK gali būti pateikti teikiami raštu arba
elektroninių ryšių priemonėmis. Atsakymai į pranešimus ir prašymus bei su jų
nagrinėjimu susijusi informacija laikantis šio įstatymo nustatytų terminų pateikiama
asmenims pranešime ar prašyme nurodytu elektroniniuo paštuo
adresu, o arba asmens pageidavimu siunčiami paštu jo
nurodytu adresu laikantis šio įstatymo nustatytų terminų.
2. Asmenų
kreipimaisi, kuriais ne pranešama apie galimus pažeidimus, o prašoma priimti
sprendimą dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 15–17 straipsniuose
nustatytų apribojimų taikymo išimčių, pateikti VTEK nuomonę, rašytinę
išankstinę rekomendaciją, suteikti konsultaciją, kitą informaciją ar
pageidaujamus dokumentus, laikomi prašymais.“
2. Papildyti
20 straipsnį 3 ir 4 dalimis:
„3. Prašymai pateikti VTEK nuomonę, suteikti konsultaciją, kitą
informaciją ar pageidaujamus dokumentus turi būti išnagrinėti ir juos
pateikusiems asmenims turi būti atsakyta ne vėliau kaip per 20 darbo
dienų nuo tokio prašymo gavimo VTEK dienos.
4. Prašymai
priimti sprendimą dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 15–17 straipsniuose
nustatytų apribojimų taikymo išimčių, pateikti VTEK rašytinę išankstinę
rekomendaciją turi būti išnagrinėti ir sprendimai dėl jų priimti per du
mėnesius nuo tokio prašymo (arba patikslinto prašymo) gavimo
Komisijoje dienos.“
|
16.
|
Teisingumo ministerija,
2023-05-24
|
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos vyriausiosios tarnybinės
etikos komisijos įstatymo Nr. X-1666 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 24(1) ir 25
straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2740 atitiktį Europos
Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų neturime.
|
Pritarti
|
|