LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ ĮSTATYMO NR. XII-717 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2019-07-05 Nr. XIIIP-3623
Vilnius
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų, teisėkūros principų reikalavimams, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnyje skaitmeniu nepažymėta pastraipa turi būti sunumeruota atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro įsakymu patvirtintų teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 35.4. punkte išdėstytą nuostatą, įtvirtinančią, kad „įstatymo straipsnių dalys pradedamos rašyti iš naujos eilutės ir numeruojamos arabiškais skaitmenimis iš eilės“.
2. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkte nustatyta, kad Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija, be kita ko, „atlieka kitas šiame įstatyme ir kituose nevyriausybinių organizacijų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytas funkcijas“. Ši nuostata suponuoja, kad dalis funkcijų gali būti nustatytos poįstatyminiuose teisės aktuose. Pažymime, kad asmens teisės ir pareigos, o taip pat ir funkcijos negali būti nustatomos ne įstatymo pagrindu, todėl formuluotė „kituose <...> teisės aktuose <...>“ tikslintina į „kituose <...> įstatymuose <...>“.
3. Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje reglamentuojant Nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininko ir jo pavaduotojo rinkimus, stokojama nuostatų, numatančių rinkimų tvarką ir formą (kaip vykdomi rinkimai, koks reikalingas kvorumas, kaip vyksta balsavimas, kokia balsų dauguma išrenkami šios tarybos pirmininkas ir pavaduotojas ir pan.). Analogiška pastaba teiktina ir dėl keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje numatytų savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininko ir pavaduotojo rinkimų tvarkos.
Be to, šio straipsnio 5 dalies nuostata „atlieka kitas Nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatuose nustatytas funkcijas“ tikslintina, nes funkcijos negali būti nustatomos ne įstatymo pagrindu, todėl „kitos“ Nevyriausybinių organizacijų tarybos funkcijos Nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatuose negali būti nustatytos.
4. Keičiamo įstatymo 5 straipsnyje, reglamentuojančiame Nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo klausimus, be kita ko, reikėtų nurodyti kas ją techniškai aptarnauja, nes pvz., keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje yra nurodyta, kad savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą techniškai aptarnauja savivaldybės administracija.
5. Tikslintina keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalis, prieš žodžius „Nevyriausybinių organizacijų atstovus“ įrašant žodį „Savivaldybės“.
6. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo III skyriaus nuostatos, reglamentuojančios nevyriausybinių organizacijų veiklos finansavimą, nėra pakankamai aiškios. Pastebėtina, kad projektu siūlomu teisiniu reguliavimu, nevyriausybinių organizacijų veikla galėtų būti finansuojama iš 3 šaltinių – valstybės ir savivaldybės biudžetų (keičiamo įstatymo 7 straipsnis) ir iš Nevyriausybinių organizacijų fondo (keičiamo įstatymo 9 straipsnis), kuris be kitų teisėtai įgytų lėšų taip pat finansuojamas iš Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skiriamų asignavimų (valstybės biudžeto). Atkreiptinas dėmesys, kad sutampa keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punkte ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytos finansuotinos veiklos kryptys, kurių finansavimo šaltiniai yra skirtingi. Todėl iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kaip konkrečiu atveju bus pasirenkama - ar konkretus poreikis finansuojamas Nevyriausybinių organizacijų fondo, ar valstybės biudžeto lėšomis. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.
7. Projekto 2 straipsnio 3 dalyje siekiama nustatyti, kad asociacijoms, iki šio įstatymo įsigaliojimo gavusioms finansavimą pagal atitinkamą programą, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta nevyriausybinės organizacijos sąvoka taikoma tik nuo 2024 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad teikiamu projektu Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymas yra dėstomas nauja redakcija ir jo įsigaliojimas yra numatytas 2020 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, iš projekto 2 straipsnio 3 dalies nuostatų nėra aišku, koks teisės aktas nustatys minėtų programose jau dalyvaujančių asociacijų, kaip nevyriausybinių organizacijų, sąvoką nuo 2020 iki 2024 metų. Svarstytina, ar nebūtų tikslinga nurodyti, kad šioms asociacijoms būtų taikomas iki 2020 m. sausio 1 d. galiojęs nevyriausybinių organizacijų sąvokos apibrėžimas.
Svarstytina ir tai, ar, suredagavus keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies numeraciją (atsiradus 2 daliai/punktui), nereikėtų tikslinti ir projekto 2 straipsnio 3 dalies nuostatų, nuorodą teikiant tik į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį.
Ta pati pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 4 dalies nuostatoms.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
A. Ožiūnienė, tel. (8 5) 239 6168, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el .p. milda.masteikienė@lrs.lt