LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 2, 4, 25, 28, 30, 302, 305, 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3775(3)
2024-07-12 Nr. 107-P-31
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus;
komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Jolita Jakučionytė, Evelina Bulotaitė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;
kviestieji asmenys: viceministrė R. Radavičienė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Teisingumo ministerija 2024-07-10 |
|
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3775(2) (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus. 1. Atkreiptinas dėmesys, jog Direktyvos 2008/98/EB[1] 4 straipsnio 2 dalyje minima, kad pagal 1 ir 13 straipsnius, valstybės narės atsižvelgia į bendrus aplinkos apsaugos principus – atsargumą ir tvarumą, techninį galimumą ir ekonominį gyvybingumą, išteklių apsaugą, taip pat bendrą poveikį aplinkai, žmonių sveikatai, ekonomikai ir socialinei aplinkai. Direktyvos 2008/98/EB 13 straipsnyje įtvirtinta, jog valstybės narės imasi būtinų priemonių užtikrinti, kad atliekų tvarkymas būtų atliekamas nesukeliant pavojaus žmonių sveikatai ir nepakenkiant aplinkai nesukeliant pavojaus vandeniui, orui, dirvožemiui, augalams ar gyvūnams bei nekeliant nepatogumų dėl triukšmo ar kvapų. Projektu keičiamame Atliekų įstatymo 31 straipsnyje siūloma atsisakyti reikalavimo, kad savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėmis reglamentuojamų paslaugų teikimas turėtų atitikti techninių-ekonominių ir higienos reikalavimus. Atsižvelgiant į tai, kad su Projektu nėra pateikta Direktyvos 2008/98/EB ir Projekto atitikties lentelė, kurioje būtų atskleista kaip perkeliamos minėtos Direktyvos 2008/98/EB nuostatos, kyla abejonių, ar ši Projekto atitiktų Direktyvos 2008/98/EB reikalavimus. Primename, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo Statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktu kartu su derinamu įstatymo ar kito Seimo priimamo teisės akto projektu turi būti teikiama atitikties lentelė, kurioje nurodoma įgyvendinamo Europos Sąjungos teisės akto ir įstatymo projekto atitiktis pagal straipsnius, kai įstatymo projektu įgyvendinamos Europos Sąjungos teisės normos. Taigi prašome parengti Direktyvos 2008/98/EB ir Projekto atitikties lentelę. |
Nepritarti |
Argumentai: Direktyvos 2008/98/EB 1, 4 ir 13 straipsnių nuostatų perkėlimas į nacionalinę teisę yra įvykdytas perkeliant šias nuostatas į Atliekų tvarkymo įstatymo 1, 3 ir 41 straipsnius, t. y., ne 31 straipsnį. Tai numatyta Direktyvos 2008/98/EB atitikties lentelėse: - Direktyvos 2008/98/EB 1 straipsnis perkeltas į Atliekų tvarkymo įstatymo 1 straipsnį. - Direktyvos 2008/98/EB 4 straipsnio 2 dalies nuostatos perkeltos į Atliekų tvarkymo įstatymo 3 straipsnio 2 dalį, kurioje konkrečiai nurodoma, kad atliekų prevencijos ir tvarkymo eiliškumas taikomas, atsižvelgiant į bendruosius aplinkos apsaugos principus. - Direktyvos 2008/98/EB 13 straipsnio nuostatos perkeltos į Atliekų tvarkymo įstatymo 41 straipsnį, kuris reglamentuoja visuomenės sveikatos ir aplinkos apsaugą. Pažymėtina, kad Atliekų tvarkymo įstatymo 3 ir 41 straipsnių nuostatos galioja visiems atliekų tvarkymo proceso dalyviams, įskaitant ir savivaldybių komunalinių tvarkymo sistemose veikiantiems subjektams, todėl Atliekų tvarkymo įstatymo 31 straipsnyje tokių nuostatų numatymas perteklinis. Be to, siūlomoje pakeisti Atliekų tvarkymo įstatymo 31 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos turi atitikti be kita ko teisės aktuose, reguliuojančiuose visuomenės sveikatos saugos sritis, nustatytus reikalavimus. Ši nuostata nukreipia tiek į Atliekų tvarkymo įstatymo 41 straipsnį, kuris reglamentuoja visuomenės sveikatos ir aplinkos apsaugą, tiek ir sveikatos apsaugos ministro tvirtinamas higienos normas, todėl 31 straipsnio 1 dalies pakeitimu neatsisakoma paslaugos atitikties higienos reikalavimams, o tik atsisakoma perteklinių nuostatų. Techniniai komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos reikalavimai nustatyti pagal Atliekų tvarkymo įstatymo 30 straipsnio 8 dalį aplinkos ministro tvirtinamuose minimaliuose komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimuose (toliau – minimalūs reikalavimai) ir pagal Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 punktą tvirtinamuose būtinuosiuose reikalavimuose, taikomuose pakuočių atliekų, susidarančių komunalinių atliekų sraute, rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos teikimui (toliau – Būtinieji reikalavimai). Ekonominius reikalavimus atitinka Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 1 dalyje nustatyti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kainodaros principai: solidarumo, proporcingumo, nediskriminavimo, sąnaudų susigrąžinimo, skaidrumo principai. Nustatant paslaugos kainodarą savivaldybės be kita ko vadovaujasi savivaldybių vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo teisės aktais, o ne savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėmis. Apibendrinant, pažymėtina, kad visi pasiūlyme minėti Direktyvos 2008/98/EB reikalavimai jau yra perkelti ir integruoti į nacionalinę teisę per Atliekų tvarkymo įstatymo 1, 3 ir 41 straipsnius, todėl nėra būtinybės rengti atitikties lentelės.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Seimo nariai Simonas Gentvilas, Aistė Gedvilienė, Kasparas Adomaitis 2024-07-11 |
2 (4) |
1 (1) |
|
|
Argumentai: 4 straipsnio 1 dalyje siūloma alternatyva komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymui, t. y., vietoje visus atliekų tvarkymo būdus (surinkimas, vežimas, paruošimas naudoti, perdirbimas, naudojimas energijai gauti ir kt.) apimančios atliekų tvarkymo sistemos, kuri yra detalizuojama savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėse, siūlomas tik vienas atliekų tvarkymo būdas, t. y., naudojimas energijai gauti, prieštarauja teisėkūros aiškumo ir sistemiškumo principams, kurie nusako, kad teisinis reglamentavimas turi būti logiškas, nuoseklus, aiškus ir nedviprasmiškas, teisės normos turi derėti tarpusavyje. Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Atliekų turėtojas šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka turi atliekas perduoti atliekų tvarkytojams arba gali tvarkyti atliekas pats. Atliekos tvarkomos pagal aplinkos ministro tvirtinamas atliekų tvarkymo taisykles. Komunalinės atliekos ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos (toliau – kitos buityje susidarančios atliekos) tvarkomos savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka |
Pritarti. |
Pritarti pasiūlymui. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Atliekų turėtojas šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka turi atliekas perduoti atliekų tvarkytojams arba gali tvarkyti atliekas pats. Atliekos tvarkomos pagal aplinkos ministro
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 1.
|
2 |
Seimo nariai Simonas Gentvilas, Aistė Gedvilienė, Kasparas Adomaitis 2024-07-11 |
2 (4) |
2 (6) |
|
|
Argumentai: Įstatymo projekte siūlomas 4 straipsnio 6 dalies pakeitimas, numatantis, kad kaip kuras energijai gaminti gali būti naudojamos po atliekų rūšiavimo jų susidarymo vietoje likusios pakartotinai naudoti ir perdirbti netinkamos energinę vertę turinčios atliekos sukelia riziką nepasiekti paruošimo pakartotinai naudoti ir perdirbimo tikslų, prieštarauja pagal ES ir nacionalinę teisę vykdomai atliekų tvarkymo politikai. Todėl siūloma 4 straipsnio 6 dalies nuostatą patikslinti, numatant, kad savivaldybės tokią teisę turėtų tik tais atvejais, jeigu įvykdytų joms nustatytas komunalinių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir paruošimo pakartotinai naudoti ir perdirbimo kiekybines užduotis bei kokybinius rūšiuojamojo surinkimo infrastruktūros sukūrimo ir eksploatavimo reikalavimus. Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Kaip kuras energijai gaminti gali būti naudojamos |
Pritarti. |
Pritarti pasiūlymui. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „6. Kaip kuras energijai gaminti gali būti naudojamos tik išrūšiavus likusios pakartotinai naudoti ir perdirbti netinkamos energinę vertę turinčios atliekos. Savivaldybės, pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką einamaisiais kalendoriniais metais įrodžiusios, kad praėjusiais kalendoriniais metais įgyvendino šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose savivaldybėms nustatytus kokybinius reikalavimus, susijusius su rūšiuojamojo komunalinių atliekų surinkimo infrastruktūros įrengimu, plėtra, naudojimu ir komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimu, taip pat įvykdė Vyriausybės tvirtinamame valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane komunalinių atliekų tvarkymo regionui ir regiono savivaldybėms nustatytas komunalinių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir paruošimo pakartotinai naudoti bei perdirbimo užduotis, einamaisiais kalendoriniais metais gali naudoti kaip kurą energijai gaminti po atliekų rūšiavimo jų susidarymo vietoje likusias pakartotinai naudoti ir perdirbti netinkamas energinę vertę turinčias atliekas.“
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 1.
|
3 |
Seimo nariai Simonas Gentvilas, Aistė Gedvilienė, Kasparas Adomaitis 2024-07-11 |
9 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad reikalingas siūlomos Įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalies nuostatos įgyvendinamųjų teisės aktų parengimas ir informacinių sistemų pritaikymas, siūloma nuostatos įsigaliojimą nukelti. Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 9 straipsnį 10 dalimi: „10. Šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2026 m. sausio 1 d.“ Pakeisti Įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2, 3 |
Pritarti. |
Pritarti pasiūlymui. Papildyti Įstatymo projekto 9 straipsnį 10 dalimi: „10. Šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2026 m. sausio 1 d.“ Pakeisti Įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2, 3
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 1.
|
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Biuro patarėjas A. Želvys, el. p. [email protected]
[1] 2008 m. lapkričio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2008/98/EB dėl atliekų ir panaikinanti kai kurias direktyvas