LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-950 19, 25 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO  ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2078(3)

 

2023-04-28  Nr. 113-P-11

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Valentinas Bukauskas, Domas Griškevičius, Andrius Kupčinskas, pavaduojantis Jurgitą Šiugždinienę, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Seimo komitetų biurų atstovai: Kultūros komiteto biuro patarėjai Milda Gureckienė, Aušra Pocienė, Deimantė Pukytė, Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro patarėja Ieva Kuodienė, Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė.

Seimo nariai: Vytautas Juozapaitis, Gintautas Paluckas, Rasa Petrauskienė, Jurgis Razma, Kęstutis Vilkauskas.

Seimo narių padėjėjai/patarėjai: Jurgitos Šiugždinienės padėjėjai Antanas Jankūnas ir Vytautas Vaitiekūnas, Vytauto Juozapaičio patarėjas Kęstutis Kaminskas.

Kviestieji asmenys: Etninės kultūros globos tarybos Strateginių veiklos krypčių administravimo skyriaus patarėjas Valdas Voveris; Finansų ministerijos atstovai: viceministras Gediminas Norkūnas, Biudžeto departamento direktorė Daiva Kamarauskienė, Personalo valdymo skyriaus patarėja Arūnė Šerepkaitė; Krašto apsaugos ministerijos atstovai: Karo tarnybos ir personalo departamento Personalo valdymo skyriaus vedėja Liana Naujalytė ir patarėja Erika Batisienė, Teisėkūros skyriaus vedėjas Tomas Vainius; Lietuvos administracinių ginčų komisijos atstovai: Administravimo ir teisinės pagalbos skyriaus vedėja Edita Galiauskaitė ir patarėja Rūta Mockevičienė; Lietuvos generalinė prokurorė Nida Grunskienė; Lietuvos kultūros tarybos vyresnioji patarėja Gerda Leonavičienė; Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovai: pirmininko pavaduotoja Lina Urbonovičienė ir generalinė sekretorė Daiva Kvedaraitė; Lietuvos radijo ir televizijos komisijos atstovai: pirmininkas Rimantas Bagdzevičius ir Teisės skyriaus vedėjas Vadim Gasperskij; Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos atstovai: Respublikos Prezidento patarėjai Paulius Baltokas ir Simonas Mikšys; Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai: direktorė Roma Žakaitienė ir patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė; Lietuvos teisėsaugos pareigūnų federacijos pirmininkė Loreta Soščekienė; Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinės sąjungos atstovai: pirmininkė Irena Petraitienė ir pirmininko pavaduotojas Vidmantas Punelis; Lietuvos verslo konfederacijos generalinė direktorė Ineta Rizgelė; Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos atstovai: Dokumentų ir archyvų valdymo ir naudojimo skyriaus vedėja Daiva Lukšaitė, Veiklos administravimo ir finansų skyriaus vedėja Rasa Miškelevičiūtė; Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atstovai: lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė, Teisės grupės vadovė Audronė Daukšaitė-Timpė; Mokestinių ginčų komisijos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patarėjas Gintautas Vilkelis; Nacionalinės teismų administracijos atstovai: direktorė Natalija Kaminskienė, direktoriaus pavaduotojas Antanas Jatkevičius, Administravimo skyriaus vedėja Jovita Ramanauskienė, Strateginio planavimo skyriaus vyresnioji patarėja Vita Aleksandra Gudelevičiūtė; Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkas Saulius Džiautas; Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai: prezidentas Gintaras Radavičius ir valdybos pirmininkė Daiva Čeporiūtė; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: viceministras Vytautas Šilinskas ir Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, vyresnioji patarėja Agnė Nakčerienė, patarėja Indrė Vaicekauskaitė; Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai: direktoriaus pavaduotojas Egidijus Radzevičius, Teisės skyriaus vyriausioji specialistė Goda Kuznecovaitė; Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Studijų, mokslo ir technologijų departamento direktorė Laima Taparauskienė; Teisėjų tarybos pirmininkė Sigita Rudėnaitė, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotoja Egidija Tamošiūnienė; Teisingumo ministerijos atstovai: kancleris Augustas Ručinskas ir Teisinio atstovavimo grupės vyresnioji patarėja Lina Urbaitė; Regionų plėtros tarybų atstovai: Šiaulių regiono plėtros tarybos administracijos direktorius Valerijus Simulik ir Utenos regiono plėtros tarybos administracijos direktorius Nerijus Čepauskas; Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos atstovai: Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė ir Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus vyriausioji patarėja Eivilė Žemaitytė; Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Audrius Misevičius; Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos Teisės departamento Tiesioginių mokesčių skyriaus vedėjas Rolandas Ragėnas; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: viceministrė Sigita Ščajevienė, ministro patarėjas Edvardas Žukauskas, Strateginių sprendimų paramos grupės vyriausiasis patarėjas Sigitas Mitalauskas, Valstybės tarnybos politikos grupės vyriausioji patarėja, atliekanti grupės vadovės funkcijas Jūra Ivonaitytė, vyresnysis patarėjas Adrianas Mečkovskis, patarėja Giedrė Sušinskaitė; Viešųjų pirkimų tarnybos atstovai: direktorius Darius Vedrickas ir Teisės skyriaus vedėja Sonata Vaitukaitytė; Vyriausybės atstovų įstaigos atstovai: vadovė Daiva Kerekeš, Vyriausybės atstovas Kauno ir Marijampolės apskrityse Andrius Cechanavičius, Vyriausybės atstovas Panevėžio ir Utenos apskrityse Egidijus Lapinskas; Vyriausybės kanceliarijos atstovai: Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis ir Viešojo valdymo grupės vadovė Jurgita Žilinskienė; Žurnalistų etikos inspektorė Gražina Ramanauskaitė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-15

4

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymą Vyriausiosios tarnybinės etikos komisija atlieka tyrimus dėl deklaruojančių asmenų (išskyrus Seimo narius) veikos atitikties Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatoms, siūlytume tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 19 straipsnio 1 dalies 20 punktą ir jame vietoj žodžio ,,įvertinti“ įrašyti žodžius ,,atlikti tyrimą“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-15

7 N

 

 

2. Keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje nustatytas baigtinis Seimo kontrolierių įstaigos vadovo funkcijų sąrašas, įskaitant tai, kad jis nustato konkrečius darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, atlyginimų koeficientus. Atsižvelgiant į tai, kad pagal kartu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3) 20 straipsnio 1 dalį įstaigos vadovas nustatys konkrečius ir valstybės tarnautojų pareiginių algų koeficientus bei siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, kartu turėtų būti atitinkamai keičiama keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalis.

Be to, nurodytame straipsnyje turėtų būti peržiūrimos išvardytos Seimo kontrolieriaus įstaigos vadovo funkcijos (pavyzdžiui, šio dalies 3 punktas, kadangi 2017 m. liepos 1 d. įsigaliojus Darbo kodeksui, darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, netaikoma drausminė atsakomybė, padarius darbo pareigų pažeidimą jiems neskiriamos „drausminės nuobaudos“) bei įrašomos naujos funkcijos, kurios priskiriamos įstaigos vadovui minėtu Valstybės tarnybos įstatymo projektu (pavyzdžiui, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičiaus ir pareigybių sąrašo nustatymo, įstaigos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis darbo apmokėjimo sistemos nustatymo ir kt.).

 

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-15

8

 

 

3. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje brauktini žodžiai ,,ir apmokėjimo sąlygas“, kadangi Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymas nustato tik valstybės pareigūnų darbo užmokesčio dydžius (žr. kartu teikiamo Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. VIII-1904 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2099(3), 1 straipsnį).

 

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Siekiant teisėkūros ekonomiškumo siūlytina atsisakyti kaip perteklinės normos nuorodos į Pareigūnų darbo užmokesčio įstatymą, nes tame įstatyme aiškiai parašyta, kad jis taikomas Seimo kontrolieriams.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-15

8

 

 

4. Atsižvelgiant į tai, kad pagal kartu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3), nuostatas naujai yra reglamentuojamos atostogos (pavyzdžiui, atsisakoma kasmetinių atostogų už tarnybos stažą) bei įvertinus tai, kad daugeliui iš valstybės ir savivaldybių biudžeto apmokamų asmenų kategorijų kasmetinės atostogos skaičiuojamos darbo dienomis, siūlytina atitinkamai tikslinti keičiamo įstatymo 29 straipsnio 3 dalį.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Siekiant teisėkūros ekonomiškumo ir atsižvelgiant į tai, kad nėra pagrindo Seimo kontrolierių atostogas reglamentuoti specifiškai, vadinasi jiems gali būti taikomos Valstybės tarnybos įstatymo nuostatos, siūlytina atsisakyti kaip perteklinio Valstybės tarnybos įstatymo nuostatų atkartojimo ar nuorodos į šį įstatymą.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo narys Tomas Vytautas Raskevičius, 2022-12-05

2

1, 3

 

 

Argumentai:

Seimo kontrolierių įstatymo (toliau – Įstatymas) 25 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „Seimo kontrolierių įstaigai vadovauja Seimo kontrolierių įstaigos vadovas. Jį pavaduoja kitas Seimo kontrolierius“. Seimo kontrolierių įstaigos (toliau – Įstaigos) vadovo teisės yra įtvirtintos Įstatymo 28 straipsnyje ir jos yra daugiau administracinio pobūdžio, nesusijusios su Seimo kontrolieriaus, kaip Seimo skiriamo pareigūno, ginančio žmogaus teises ir laisves, tiriančio pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo ar biurokratizmo bei siekiančio gerinti viešąjį administravimą, funkcijomis. Tačiau Įstatyme nereglamentuojama tokia teisinė situacija, kai vienas iš Seimo kontrolierių vadovas  atostogauja arba dėl kitų priežasčių (ligos, komandiruotės, nėštumo, gimdymo, vaiko priežiūros ir pan.) laikinai negali eiti savo pareigų ir todėl turėtų būti pavaduojamas.

Pažymėtina ir tai, kad galiojančiame Įstatyme nėra sureguliuota ir tokia situacija, kai laikinai savo pareigų negali eiti abu Seimo kontrolieriai. Taip pat nėra nustatyta, kas, pasibaigus Seimo kontrolieriaus, einančio Įstaigos vadovo pareigas, įgaliojimams, turi eiti Įstaigos vadovo pareigas iki Seimas paskirs naują įstaigos vadovą. Tai sudaro prielaidas teisiniam neaiškumui ir neapibrėžtumui, todėl būtų tikslinga papildyti Lietuvos Respublikos seimo kontrolierių įstatymo Nr. VIII-950 19, 25 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2078(3) nuostatomis, reglamentuojančiomis Seimo kontrolierių pavadavimą ir laikiną vadovavimą Įstaigai.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą XIVP-2078(3) nauju 1 straipsniu, keičiančiu Seimo kontrolierių įstatymo 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 9 straipsnio papildymas

1. Papildyti 9 straipsnį nauja 5 dalimi:

5. Nutrūkus Seimo kontrolieriaus įgaliojimams, Seimo valdyba sprendimu paveda kitam Seimo kontrolieriui laikinai eiti to Seimo kontrolieriaus pareigas tol, kol bus paskirtas naujas Seimo kontrolierius. Nutrūkus Seimo kontrolieriaus, kuris eina Seimo kontrolierių įstaigos vadovo pareigas, įgaliojimams, Seimo valdybos sprendimu kitam Seimo kontrolieriui pavedamos ir Seimo kontrolierių įstaigos vadovo pareigos tol, kol paskiriamas naujas Seimo kontrolierių įstaigos vadovas.

 

2. Pakeisti 9 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir išdėstyti jį taip:

4) nedirba dėl laikinojo nedarbingumo ilgiau kaip 120 kalendorinių dienų iš eilės arba ilgiau kaip 140 dienų per paskutinius 12 mėnesių, jei įstatymų nenustatyta, kad dėl tam tikros ligos pareigos paliekamos ilgesnį laiką, arba kai Seimo kontrolierius pagal medicinos ar negalios ir darbingumo lygį nustatančios tarnybos išvadą negali eiti pareigų;“.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Komitetas siūlo išsamiau sureguliuoti tiek Seimo kontrolieriaus, tiek įstaigos vadovo pavadavimo ir laikino pareigų ėjimo klausimus (projekto 2 str. 3 d. ir 3 str.).

Pritarta dėl projekto 2 straipsnio 1 dalies patikslinimo.

2.        

Seimo narys Tomas Vytautas Raskevičius, 2022-12-05

6

 

 

 

Argumentai: Žr. aukščiau.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto XIVP-2078(3) straipsnį, keičiantį Seimo kontrolierių įstatymo 25 straipsnį, ir jį išdėstyti taip:

             „2 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 25 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„ 25 straipsnis. Seimo kontrolierių įstaigos struktūra

1. Seimo kontrolierių įstaigą sudaro Seimo kontrolieriai, valstybės tarnautojai ir kiti darbuotojai.

2. Seimo kontrolierių įstaigai vadovauja Seimo kontrolierių įstaigos vadovas. Kai  Seimo kontrolierių įstaigos vadovas atostogauja arba yra išvykęs į komandiruotę už Lietuvos Respublikos ribų ilgiau kaip vienai dienai arba yra laikinai nedarbingas ir dėl to laikinai negali eiti savo pareigų, Jjį pavaduoja kitas Seimo kontrolierius.

3. Seimo kontrolierių įstaigos didžiausią leistiną valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių skaičių tvirtina Seimo valdyba.

4. Seimo kontrolieriai turi patarėjų. Seimo kontrolieriaus patarėjas yra valstybės tarnautojas. Seimo kontrolieriaus patarėju gali būti Lietuvos Respublikos pilietis, turintis teisės bakalauro ir teisės magistro arba vienpakopį teisinį universitetinį išsilavinimą.

3. Kai Seimo kontrolierius atostogauja arba yra išvykęs į komandiruotę už Lietuvos Respublikos ribų ilgiau kaip vienai dienai arba yra laikinai nedarbingas ir dėl to laikinai negali eiti savo pareigų, jį pavaduoja kitas Seimo kontrolierius. Tuo atveju, kai laikinai negali eiti savo pareigų abu Seimo kontrolieriai,  Seimo valdybos sprendimu juos pavaduoja lygių galimybių kontrolierius arba vaiko teisių apsaugos kontrolierius, kuriam pavedamos ir Seimo kontrolierių įstaigos vadovo pareigos.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Siūlomos nuostatos nedera straipsnyje, reglamentuojančiame įstaigos struktūrą, todėl komitetas išsamiau siūlomus klausimus sureglamentavo projekto 3 straipsnyje.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Žmogaus teisių komitetas, 2022-12-07

 

 

 

*

Pasiūlymas:

iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos seimo kontrolierių įstatymo Nr. VIII-950 19, 25 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui  Nr. XIVP-2078(3) ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į Seimo nario T.V.Raskevičiaus pasiūlymus ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Ne pilna apimtimi pritarta Seimo nario pasiūlymams.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2078(4) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28

1

 

 

N

Argumentai:

Įstatyme nenustatyti terminai, kada turėtų būti pateikiama kontrolieriaus kandidatūra, todėl galimos situacijos, kai kontrolieriaus kadencijai pasibaigus dar nėra paskirtas naujas kontrolierius. Siūlytina nustatyti, kad kontrolieriaus kandidatūra teikiama likus ne daugiau kaip 3 mėn. iki kadencijos pabaigos, o jei kontrolieriaus įgaliojimai nutrūksta kitais pagrindais – per mėnesį nuo pareigybės atsilaisvinimo.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 1 straipsniu:

1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

Papildyti 7 straipsnį 4 dalimi:

4. Seimo Pirmininkas Seimo kontrolieriaus kandidatūrą Seimui pateikia ne vėliau kaip prieš 3 mėnesius iki Seimo kontrolieriaus kadencijos pabaigos. Seimo kontrolieriaus įgaliojimams nutrūkus šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 2–6 punktuose nurodytais pagrindais, Seimo Pirmininkas Seimo kontrolieriaus kandidatūrą pateikia Seimui ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo Seimo kontrolieriaus įgaliojimų pabaigos dienos.

Pritarti

 

2.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28

2

 

 

N

Argumentai:

Siūloma patikslinti nuostatas, suderinant su aktualia teisės aktuose naudojama terminologija, taip pat sureguliuoti situacijas dėl įstaigos vadovo pareigų ėjimo pasibaigus kontrolieriaus įgaliojimams.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 2 straipsniu:

2 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 9 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) nedirba dėl laikinojo nedarbingumo ilgiau kaip 120 kalendorinių dienų iš eilės arba ilgiau kaip 140 dienų per paskutinius 12 mėnesių, jei įstatymų nenustatyta, kad dėl tam tikros ligos pareigos paliekamos ilgesnį laiką, arba kai Seimo kontrolierius pagal medicinos ar invalidumą nustatančios komisijos medicininę išvadą ar negalią ir dalyvumo lygį nustatančios institucijos išvadą negali eiti pareigų;“.

2. Pakeisti 9 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Šio straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nustatytais atvejais punkte nustatytu atveju Seimo kontrolierius eina pareigas tol, kol į jo vietą paskiriamas naujas Seimo kontrolierius.“

3. Papildyti 9 straipsnį 5 dalimi:

5. Šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytu atveju nutrūkus Seimo kontrolieriaus, kuris eina Seimo kontrolierių įstaigos vadovo pareigas, įgaliojimams, šis Seimo kontrolierius Seimo kontrolierių įstaigos vadovo pareigas eina tol, kol Seimo kontrolieriaus pareigas pradeda eiti naujai paskirtas Seimo kontrolierius.

Pritarti

 

3.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28

3

 

 

N

Argumentai:

Įstatyme nėra aptartos situacijos dėl Seimo kontrolieriaus pavadavimo ir laikino pareigų ėjimo, todėl siūlytina šiuos dalykus sureguliuoti.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 3 straipsniu:

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 91 straipsniu

Papildyti įstatymą 91 straipsniu:

91 straipsnis. Seimo kontrolieriaus pavadavimas ir laikinas pareigų ėjimas

1. Kai Seimo kontrolierius atostogauja arba yra išvykęs į komandiruotę už Lietuvos Respublikos ribų ilgiau kaip vienai dienai arba yra laikinai nedarbingas ir dėl to laikinai negali eiti savo pareigų, jį pavaduoja kitas Seimo kontrolierius. Tuo atveju, kai laikinai negali eiti savo pareigų abu Seimo kontrolieriai, Seimo valdybos sprendimu juos pavaduoja Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolierius arba Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolierius, kuriam pavedamos ir Seimo kontrolierių įstaigos vadovo pareigos.

2. Kai Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nustatyta tvarka Seimo kontrolierius nusišalina nuo tarnybinių pareigų atlikimo, Seimo valdybos sprendimu Seimo kontrolieriaus pareigas, nuo kurių atlikimo Seimo kontrolierius yra nusišalinęs, nusišalinimo laikotarpiu pavedama atlikti kitam Seimo kontrolieriui, o kai jis negali, – vaiko teisių apsaugos kontrolieriui arba lygių galimybių kontrolieriui. Ši dalis taikoma ir tais atvejais, kai Seimo kontrolierius nusišalina nuo Seimo kontrolierių įstaigos vadovo pareigų.

3. Seimo kontrolieriaus įgaliojimams nutrūkus šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 2–6 punktuose nustatytais atvejais, Seimo valdyba sprendimu paveda kitam Seimo kontrolieriui laikinai eiti to Seimo kontrolieriaus pareigas tol, kol bus paskirtas naujas Seimo kontrolierius.

4. Šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 2–6 punktuose nustatytais atvejais nutrūkus Seimo kontrolieriaus, kuris eina Seimo kontrolierių įstaigos vadovo pareigas, įgaliojimams arba šio įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje nustatytu atveju paskyrus naują Seimo kontrolierių, Seimo valdybos sprendimu kitam Seimo kontrolieriui pavedamos ir Seimo kontrolierių įstaigos vadovo pareigos tol, kol paskiriamas naujas Seimo kontrolierių įstaigos vadovas.

Pritarti

 

4.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28

4

1

 

N

Argumentai:

Įstatymo nuostatos suderinamos su aktualia Darbo kodekso terminologija.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 4 straipsnį nauja 1 dalimi:

1. Pakeisti 19 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) siūlyti kolegialiai institucijai, įstaigos vadovui ar aukštesniajai pagal pavaldumą institucijai ir įstaigai skirti nusižengusiems pareigūnams tarnybines (drausmines) nuobaudas ar priimti sprendimus dėl darbo pareigų pažeidimo;“.

Pritarti

 

5.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28

5

 

 

N

Argumentai:

Įstatymo nuostatos suderinamos su aktualia Darbo kodekso terminologija.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 5 straipsniu:

5 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 22 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Laikas, per kurį buvo tirtas skundas, neįskaitomas į įstatymų nustatytą senaties terminą tarnybinei (drausminei) nuobaudai skirti ar sprendimui dėl darbo pareigų pažeidimo priimti.“

Pritarti

 

6.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28

6

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo nuostatos suderinamos su aktualia teisės aktų terminologija. 3 ir 4 dalies pripažinimas netekusiomis galios buvo pradiniame projekte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusiomis galios 25 straipsnio 3 ir 4 dalis.

6 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 25 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„25 straipsnis. Seimo kontrolierių įstaigos struktūra

1. Seimo kontrolierių įstaigą sudaro Seimo kontrolieriai, valstybės tarnautojai ir kiti darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis.

2. Seimo kontrolierių įstaigai vadovauja Seimo kontrolierių įstaigos vadovas. Jį pavaduoja kitas Seimo kontrolierius.

3. Seimo kontrolierių įstaigos didžiausią leistiną valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių skaičių tvirtina Seimo valdyba.

4. Seimo kontrolieriai turi patarėjų, yra valstybės tarnautojas. Seimo kontrolieriaus patarėju gali būti Lietuvos Respublikos pilietis, turintis teisės bakalauro ir teisės magistro arba vienpakopį teisinį universitetinį išsilavinimą.

Pritarti

 

7.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28

7

 

 

N

Argumentai:

Įstatymo nuostatos turi būti suderintos su Valstybės tarnybos įstatymo projekto pakeitimais ir aktualia teisės aktų terminologija.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą 7 straipsniu:

7 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 28 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Seimo kontrolierių įstaigos vadovas, be tiesioginių kontrolieriaus pareigų, atlieka ir šias funkcijas:

1) atstovauja Seimo kontrolierių įstaigai kaip juridiniam asmeniui ir organizuoja jos darbą;

2) tvirtina Seimo kontrolierių įstaigos struktūrą, nustato Seimo kontrolierių įstaigos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir sąrašą, struktūrinių padalinių ir įstaigos darbuotojų funkcijas ir tvirtina Seimo kontrolierių įstaigos reglamentą;

3) įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia iš pareigų Seimo kontrolierių įstaigos valstybės tarnautojus ir kitus darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis;

4) nustato konkrečius Seimo kontrolierių įstaigos darbo apmokėjimo sistemą ir konkrečius valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, atlyginimų pareiginių algų koeficientus;

5) suteikia Seimo kontrolieriui, Seimo kontrolierių įstaigos valstybės tarnautojams ir kitiems darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, atostogas, siunčia juos į komandiruotes, stažuotes;

6) priima sprendimus dėl Seimo kontrolierių įstaigos valstybės tarnautojų ir kitų darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, kvalifikacijos kėlimo;

7) skatina Seimo kontrolierių įstaigos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, skiria Seimo kontrolierių įstaigos valstybės tarnautojams tarnybines nuobaudas arba priima sprendimus dėl darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo pareigų pažeidimo ir kitiems darbuotojams tarnybines (drausmines) nuobaudas;

8) organizuoja Seimo kontrolierių metinės veiklos ataskaitos parengimą ir pateikimą Seimui;

9) atlieka kituose įstatymuose ir teisės aktuose nustatytas funkcijas.“

Pritarti

 

8.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28

8

 

 

 

Argumentai:

Siekiant teisėkūros ekonomiškumo, siūlytina nedubliuoti kitų įstatymų normų, nenustatant jokio specifinio reguliavimo. Nuostatos taip pat tikslinamos pagal Teisės departamento pastabą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 29 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Seimo kontrolierių darbo užmokesčio dydį ir apmokėjimo sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymas.”

2. Pakeisti 29 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Pasibaigus įgaliojimų laikui, išskyrus atvejus, kai dėl Seimo kontrolieriaus įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis ar kai daugiau kaip pusė visų Seimo narių pareiškia nepasitikėjimą juo, Seimo kontrolierius turi teisę Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka atkurti karjeros valstybės tarnautojo ar įstaigos vadovo statusą.“

8 straipsnis. V skirsnio pakeitimas

„V SKIRSNIS

SEIMO KONTROLIERIŲ VEIKLOS IR KITOS SOCIALINĖS GARANTIJOS

 

29 straipsnis. Seimo kontrolierių darbo apmokėjimas ir socialinės garantijos

1. Seimo kontrolierių darbo užmokesčio dydį ir apmokėjimo sąlygas nustato Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymas.

2. Seimo kontrolieriai draudžiami valstybiniu socialiniu draudimu Valstybinio socialinio draudimo įstatymo nustatyta tvarka.

3. Seimo kontrolieriui kasmet suteikiamos 28 kalendorinių dienų atostogos. Seimo kontrolieriui, turinčiam didesnį kaip 5 metų tarnybos Lietuvos valstybei stažą, už kiekvienų paskesnių 3 metų tarnybos stažą suteikiamos papildomos 3 kalendorinės dienos kasmetinių atostogų, tačiau bendra kasmetinių atostogų trukmė negali būti ilgesnė kaip 42 kalendorinės dienos.

41. Pasibaigus Seimo kontrolieriaus įgaliojimų laikui, jam išmokama 2 mėnesių atlyginimo dydžio išeitinė išmoka. Seimo kontrolieriui, atleidžiamam iš pareigų, kai jis negali eiti pareigų dėl sveikatos būklės, išmokama 3 mėnesių atlyginimo dydžio išeitinė išmoka. Seimo kontrolieriui mirus, jo šeimai išmokama 3 mėnesių atlyginimo dydžio išmoka. Šios išmokos mokamos iš Seimo kontrolierių įstaigai skirtų valstybės biudžeto lėšų. Atleidus Seimo kontrolierių paties prašymu ar kai dėl jo įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis, ar kai daugiau kaip pusė visų Seimo narių pareiškia nepasitikėjimą juo, išeitinė išmoka nemokama.

52. Pasibaigus įgaliojimų laikui, išskyrus atvejus, kai dėl Seimo kontrolieriaus įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis ar kai daugiau kaip pusė visų Seimo narių pareiškia nepasitikėjimą juo, Seimo kontrolierius turi teisę Lietuvos Respublikos Vvalstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka grįžti į ankstesnį darbą ankstesnes pareigas arba, jeigu tokios galimybės nėra, į kitas lygiavertes ar žemesnes pareigas.“

Pritarti

 

9.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2023-04-28

9

 

 

 

Argumentai:

Projekto įsigaliojimo datą būtina suderinti su Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2066(4) nustatyta įsigaliojimo data.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

9 4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. liepos 2024 m. sausio 1 d.

2. Nepanaudotos Seimo kontrolieriaus kasmetinės atostogos, kurios Seimo kontrolieriui priklausė iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, suteikiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusią Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 29 straipsnio 3 dalį.

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Petrošius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

VVSK biuro vedėja L. Milonaitė