PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4033

 

2020-04-06

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

1.

 

 

 

Argumentai:

Siūloma laipsniškai didinti mokestį už aplinkos teršimą nepavojingųjų atliekų sąvartyne šalinamomis atliekomis.

Mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis tikslas – mažinti jų kiekį, skatinti vengti naudoti pavojingąsias medžiagas ir įgyvendinti atliekų prevencijos ir tvarkymo prioritetų eiliškumą.

Kol Lietuvoje bus sukurta reikiama infrastruktūra nepavojingųjų atliekų tvarkymo hierarchijos principams įgyvendinti, nuo 2020 m. ir vėlesniais metais buvo nustatytas 5 Eur/t. mokestis už aplinkos teršimą nepavojingųjų atliekų šalinimą sąvartynuose.

Peržiūrėti ir pakoreguoti mokesčio tarifus siūloma, atsižvelgus į tai, kad:

1. būtų užtikrintas atliekų tvarkymo hierarchijos principų įgyvendinimas ir įgyvendinti ambicingi žiedinės ekonomikos tikslai.

Atliekų prevencijos ir tvarkymo srityje taikomas toks prioritetų eiliškumas: prevencija; paruošimas naudoti pakartotinai prieš tai atskyrus produktus ar jų sudedamąsias dalis, netinkamus pakartotiniam naudojimui; perdirbimas prieš tai atskyrus atliekas, netinkamas perdirbti; kitoks naudojimas, pavyzdžiui, naudojimas energijai gauti prieš tai atskyrus atliekas, netinkamas perdirbti ar kitaip panaudoti; šalinimas prieš tai atskyrus perdirbti ar kitaip panaudoti tinkamas atliekas.

Atsižvelgus į tai, atliekų šalinimas sąvartyne – žemiausią prioritetą turintis atliekų tvarkymo būdas, kuris, taikant atitinkamą mokestį už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis, turi tapti brangiausia alternatyva, o prioritetas tvarkant atliekas turėtų būti teikiamas atliekų perdirbimui. Kad sąvartynas taptų brangiausia atliekų tvarkymo alternatyva, turi būti didinamas mokestis už sąvartyne šalinamas atliekas, kuris Lietuvoje yra vienas mažiausių Europos Sąjungoje. T. y. mokesčiu už aplinkos teršimą nepavojingųjų atliekų sąvartyne šalinamomis atliekomis taip pat turi būti skatinama, kad šalinamos būtų tik tos atliekos, kurios netinkamos nei pakartotinai panaudoti, nei perdirbti, nei naudoti energijai gauti. Taip būtų skiriamas dėmesys aukštesniems atliekų prevencijos ir tvarkymo prioritetams.

Pagal galiojančius atliekų tvarkymą reglamentuojančius teisės aktus sąvartynuose draudžiama šalinti neapdorotas ir po apdorojimo tinkamas perdirbti ar kitaip panaudoti atliekas, išskyrus inertines atliekas, kurių apdoroti techniškai neįmanoma, ir visas kitas atliekas, kurių apdorojimas nemažina jų kiekio arba pavojaus žmonių sveikatai ir aplinkai. Po rūšiavimo likusias netinkamas pakartotinai panaudoti ir perdirbti energetinę vertę turinčias komunalines atliekas galima naudoti energijai gauti atliekoms deginti skirtuose įrenginiuose Klaipėdoje ir Kaune, 2020 m. analogiški įrenginiai turėtų pradėti veikti ir Vilniuje. Taigi Lietuvoje iš esmės bus sukurta infrastruktūra visiems nepavojingųjų atliekų tvarkymo hierarchijos principams įgyvendinti.

2. mokesčio už aplinkos teršimą nepavojingųjų atliekų sąvartyne šalinamomis atliekomis nuoseklus didinimas buvo ir yra numatytas strateginiuose atliekų tvarkymo dokumentuose – t. y. Vyriausybės patvirtintame Valstybiniame atliekų tvarkymo 2014–2020 metų plane[1].

Be to, rekomendaciją Lietuvai didinti sąvartyno mokesčius, kad juose nebebūtų šalinamos perdirbti ir naudoti tinkamos atliekos, 2017–2020 metais teikė ir Europos Komisija, atlikdama Europos Sąjungos aplinkos nuostatų įgyvendinimo Lietuvoje peržiūrą.

3. nuoseklus mokesčio už aplinkos teršimą nepavojingųjų atliekų sąvartyne šalinamomis atliekomis didinimas užtikrintų, kad drastiškai neaugtų vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydis tiek gyventojams, tiek įmonėms, kas itin aktualu kovojant su COVID-19 (koronavirusinės infekcijos) plitimo sukeltomis pasekmėmis.

Atsižvelgiant į tai, siūloma, kad mokestis už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis nepavojingomis atliekomis didėtų palaipsniui.

 

Pasiūlymas:

Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 7 priedėlį išdėstyti taip:

 

„Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 7 priedas

 

SĄVARTYNE ŠALINAMŲ ATLIEKŲ SĄRAŠAS IR MOKESČIO TARIFAI

Atliekų rūšis

Tarifas, Eur/t

2021 m.

2022 m.

2023 m.

2024 m.

1. Nepavojingųjų atliekų sąvartyne šalinamos atliekos, išskyrus atskirose sekcijose šalinamas asbesto atliekas

10,00

30,00

40,00

50,00

2. Nepavojingų atliekų sąvartyno atskirose sekcijose šalinamos asbesto atliekos

10,00

10,00

10,00

10,00

3. Inertinių atliekų sąvartyne šalinamos atliekos

30,41

30,41

30,41

30,41

4. Pavojingųjų atliekų sąvartyne šalinamos atliekos

50,00

50,00

50,00

50,00

 

 

Teikia

Seimo narai                                                                                         Kęstutis Mažeika

                                                                                                            Virginija Vingrienė

Kęstutis Bacvinka

Petras Nevulis                                                             

 



[1] Valstybinio atliekų tvarkymo 2014–2020 metų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 12 d. nutarimu Nr. 519 „Dėl Valstybinio atliekų tvarkymo 2014–2020 metų plano patvirtinimo“ (toliau – Valstybinis atliekų tvarkymo planas), 283, 284 punktai.