LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS ĮSTATYMO NR. IX-985 7 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIIP-843(2)

 

2018-09-19  Nr. 113P-34

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.

Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Jurgita Marcinkutė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Jurgis Razma, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-06-28

1

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šią pastabą:

Projektu siūlomoje keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 5 punkto redakcijoje išvardinami visų rūšių Lietuvos Respublikoje vykstantys rinkimai, taip pat referendumas, tačiau įvardinamos tik šiuos rinkimus bei referendumą organizuojančios ir vykdančios rinkimų komisijos. Referendumo įstatymo 19 straipsnis nustato, kad referendumą Lietuvos Respublikoje organizuoja ir vykdo, be Vyriausiosios rinkimų komisijos, miestų, rajonų ir apylinkių referendumo komisijos. Atsižvelgiant į įstatymuose vartojamą terminiją, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 5 punkte siūlytina įvardinti „darbo rinkimų ar referendumo komisijose <...>“ patirtį.

Taip pat atkreipiame dėmesį, kad Seime įregistruotas Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo Nr. IX-985 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-870, kurio nuostatos identiškos projekto 1 straipsnio 1 dalies nuostatoms.

Pritarti

Pasiūlymas:

pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1.  Pakeisti 7 straipsnio 3 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

„5) partijų, gavusių Seimo narių mandatų daugiamandatėje rinkimų apygardoje, pasiūlytų asmenų, turinčių aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir darbo rinkimų ir referendumų komisijose, organizuojančiose ir vykdančiose Seimo, Respublikos Prezidento, savivaldybių tarybų rinkimus, rinkimus į Europos Parlamentą, referendumą, patirties.“

2.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

2018-06-27

 

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo Nr. IX-985 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP‑843 pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl šio projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti

 

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

Jurgis Razma

2018-06-28

 

1

1

 

 

Pasiūlymas:

Siūlau 7 straipsnio 3 dalies 5 punktą išdėstyti taip:

„5) partijų, gavusių Seimo narių mandatų daugiamandatėje rinkimų apygardoje, pasiūlytų asmenų, turinčių aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir darbo rinkimų komisijose, organizuojančiose ir vykdančiose Seimo, Respublikos Prezidento, savivaldybių tarybų rinkimus, rinkimus į Europos Parlamentą, referendumą, ar dalyvavimo minėtuose rinkimuose būnant kandidatu patirties.“

Nepritarti

Vyriausioji rinkimų komisija yra pagrindinė institucija, organizuojanti ir vykdanti Lietuvos Respublikos Konstitucijoje numatytus Seimo, Respublikos Prezidento, savivaldybių tarybų rinkimus ir rinkimus į Europos Parlamentą, taip pat organizuojant ir vykdant referendumus. Siekiant, kad VRK šią itin svarbią valstybei funkciją atliktų tinkamai, būtina rinkimų organizavimo patirties. Įstatymas numato, kad tiek VRK, tiek žemesnio lygio rinkimų komisijose dirba (gali dirbti) ir partijų deleguoti asmenys, todėl ši patirtis būtų reikšminga sėkmingai VRK veiklai. Taip pat pastebėtina, kad dėl darbo rinkimų komisijose specifikos, dalyvavimas rinkimuose būnant kandidatu, nesuteikia pakankamai patirties, reikalingos organizuojant ir vykdant svarbiausius šalies mastu rinkimus.

Balsavimo rezultatai: už –1, prieš –0, susilaikė –6.

2.

Seimo narys

Jurgis Razma

2018-06-28

1

2

 

 

     Pasiūlymas:

7 straipsnio 10 dalį išdėstyti taip:

„10. Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko ir narių pareigos nesuderinamos su pareigomis kitose rinkimų ar referendumo komisijose, taip pat su kandidato į Seimo narius, kandidato į Respublikos Prezidentus ir jo patikėtinio, kandidatų į savivaldybės tarybos narius ir jų atstovų, rinkimų ar referendumo stebėtojų statusu, taip pat su Lietuvos Respublikos piliečių iniciatyvinės grupės referendumui surengti nario, savivaldybės tarybos nario statusu.“

Nepritarti

Konstitucinis Teismas, 2011 m. lapkričio 17 d. nutarime, aiškindamas savivaldybės tarybos nario pareigų nesuderinamumo su tam tikromis pareigomis principą, yra konstatavęs, kad pagal Konstituciją savivaldybės tarybos nariai negali būti nelygūs savo teisiniu statusu. Šis konstitucinis reikalavimas būtų pažeidžiamas, jeigu savivaldybės tarybos narys būtų asmuo, kuris pagal Konstituciją ir įstatymus turėtų įgaliojimus priimti tokius sprendimus, kurie lemtų savivaldybių tarybų sprendimų priėmimą ir įgyvendinimą.

Pagal Konstitucijoje ir įstatymuose apibrėžtą kompetenciją Vyriausioji rinkimų komisija priima ir įgyvendina sprendimus, susijusius su savivaldybių tam tikros veiklos priežiūra ir kontrole:

organizuoja ir vykdo rinkimus (tame tarpe ir savivaldybių tarybų); garantuoja vienodą rinkimų įstatymų taikymą visoje šalies teritorijoje; įstatymų nustatyta tvarka ir formomis kontroliuoja politinių partijų, politinių kampanijų finansavimą; laikotarpiu tarp savivaldybių tarybų rinkimų atlieka savivaldybių tarybų mandatų komisijos funkcijas (priima ir skelbia sprendimus dėl tarybos nario įgaliojimų pripažinimo nutrūkusiais, pripažįsta naujų tarybos narių, išrinktų daugiamandatėje rinkimų apygardoje, įgaliojimus, priima ir skelbia sprendimus dėl išrinkto tarybos nario mandato netekimo) ir kt. Visi paminėti  Vyriausiosios rinkimų komisijos uždaviniai ir funkcijos yra susiję su savivaldybių veiklos priežiūra ir kontrole, o sprendimai yra imperatyvūs visiems savivaldybių tarybų nariams. Atsižvelgiant į tai darytina išvada, kad savivaldybės tarybos narys, tapęs VRK nariu, turėtų įgaliojimus priimti tokius sprendimus, kurie lemtų savivaldybių tarybų sprendimų priėmimą ir įgyvendinimą, o tai prieštarautų Konstitucijos 119 straipsnio 1, 4 dalims ir konstituciniam teisinės valstybės principui.

Balsavimo rezultatai: už –1, prieš –0, susilaikė –6.

3.

Seimo narys

Jurgis Razma

2018-09-18

2

 

 

N

Argumentai:           

Siūlau nustatyti, kad naujieji reikalavimai būtų taikomi naujai skiriamiems VRK nariams. Priešingu atveju susidarytų įspūdis, kad naujais reikalavimais tiesiog siekiama susidoroti su aktyviais komisijos nariais.

Siūlau: Projektą papildyti 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

“2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Įstatymo nuostatos dėl naujų reikalavimų Vyriausiosios rinkimų komisijos nariams taikomos tik po šio įstatymo įsigaliojimo skiriamiems komisijos nariams.“

Nepritarti

Žr. argumentus prie 2 pasiūlymo.

Balsavimo rezultatai: už –1, prieš –0, susilaikė –6.

 

4. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 1.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Guoda Burokienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Rasa Mačiulytė