LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
Papildomo komiteto IŠVADA
DĖL lietuvos respublikos seimo nutarimo „dėl lietuvos respublikos 2020 metų valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio patvirtinimo“ projekto nr. xiVP-917
2021-11-03 Nr. 108-P-48
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Arvydas Nekrošius, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės turto valdymo departamento direktorė Aušra Vičkačkienė, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės Finansinio audito 1-ojo departamento vadovė Danguolė Krištopavičienė, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės Finansinio audito 1-ojo departamento vyriausioji valstybė auditorė Daiva Latvėnienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė 2021-10-01 |
|
|
|
Valstybinio audito išvada Nr. FAE-12 ir ataskaita „2020 metų valstybės konsoliduotųjų finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių teisingumo vertinimas“
„Neigiama nuomonė dėl valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio Mes atlikome 2020 metų valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio auditą. Mūsų nuomone, dėl mūsų išvados skyriuje „Pagrindas pareikšti neigiamą nuomonę dėl valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio“ aptartų dalykų reikšmingumo 2020 metų valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys visais reikšmingais atžvilgiais neparodo tikros ir teisingos įtrauktų į valstybės grupę viešojo sektoriaus subjektų 2020 m. gruodžio 31 d. finansinės būklės, 2020 metų veiklos rezultatų, grynojo turto pokyčių ir pinigų srautų pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus. Pagrindas pareikšti neigiamą nuomonę dėl valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio Nustatėme finansinės būklės ataskaitos ilgalaikio ir trumpalaikio turto, įsipareigojimų, finansavimo sumų, grynojo turto straipsnių, veiklos rezultatų ataskaitos pagrindinės veiklos pajamų, sąnaudų ir grynojo perviršio ar deficito straipsnių, grynojo turto pokyčių ir pinigų srautų ataskaitų duomenų reikšmingų iškraipymų (detali informacija ataskaitos 1.1 poskyryje ir 1 lentelėje), kuriuos lėmė iškraipymai žemesniojo konsolidavimo lygio viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkiniuose (82-iem iš 97 audituotų įstaigų teikti pastebėjimai) ir iškraipymai atliekant konsolidavimo procedūras: 1) 98 proc. (8 598,8 mln. Eur) duomenų apie mokesčių pajamas ir su jomis susijusių gautinų ir mokėtinų sumų teisingumo negalime patvirtinti, nes 2020 m. aplinkybės, susijusios su Valstybinės mokesčių inspekcijos mokesčių fondo apskaitai tvarkyti naudojamų informacinių sistemų trūkumais, dėl kurių vis dar neteisingai registruojamos gautinos ir mokėtinos sumos ir neteisingai sudaromos finansinės ataskaitos, liko nepakitusios. 2) Negalėjome patvirtinti įsipareigojimų būsimoms Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo ir giluminio atliekyno įrengimo išlaidoms (ilgalaikių atidėjinių) likučio – 2 690,6 mln. Eur teisingumo, nes atidėjinys nepagrįstai sumažintas 612,1 mln. Eur iš ES gautina lėšų suma, o, perskaičiuojant 2018–2020 m. šių įsipareigojimų dabartinę vertę ir su jais susijusių ilgalaikių gautinų sumų amortizuotą savikainą, neteisingai pritaikyta palūkanų norma. Europos Komisijai priėmus sprendimą skirti lėšų Ignalinos atominės elektrinės uždarymui, neužregistruota 612,1 mln. Eur ilgalaikė iš ES gautina suma. 3) Negalėjome patvirtinti Susisiekimo ministerijos 2020 m. finansinių
ataskaitų rinkinio (2020-12-31 turtas, finansavimo sumos, įsipareigojimai,
grynojo turto ir mažumos dalis sudarė 5 267,5 mln. Eur) duomenų teisingumo,
nes nustatėme, kad 2020 m. dalis turto ir įsipareigojimų neinventorizuota
arba inventorizuota formaliai: duomenys žiniaraščiuose ir apskaitos
registruose skyrėsi; nesudaryti išankstinių apmokėjimų, per vienerius metus
gautinų sumų ir trumpalaikių įsipareigojimų inventorizavimo aprašai-sutikrinimo
žiniaraščiai, nenurodyta skolų atsiradimo ir tarpusavio suderinimo data,
sumos su ne viešojo sektoriaus subjektais nesuderintos; nebuvo pateikti
apskaitos registrai, reikalingi pinigų srautų ataskaitos teisingumui
įvertinti. Pati ministerija nustatė reikšmingų klaidų ir rinkinio nepasirašė
iki 4) Teismų apskaitoje neregistruojamos su teismų žyminio mokesčio ir paskirtų baudų pajamomis susijusios ūkinės operacijos ir ši informacija neatskleidžiama finansinėse ataskaitose (Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, valstybės biudžetas 2020 m. gavo 18 mln. Eur žyminio mokesčio ir baudų įplaukų). 5) 9 proc. (apie 51,1 mln. Eur skaičiuojant pagal vidutinę paskutinių septynerių metų kilnojamųjų kultūros vertybių vertę) kilnojamųjų kultūros vertybių Kultūros ministerijai pavaldžių ir jos valdymo sričiai priskirtų įstaigų apskaitoje užregistruota ne tikrąja, o simboline vieno euro verte. 6) Negalėjome patvirtinti duomenų apie miško žemę (apie 206 mln. Eur, arba 1 proc. konsoliduotųjų ataskaitų rinkinyje nurodytos žemės vertės) teisingumo, nes Aplinkos ministerijos apskaitoje neužregistruoti ir neišregistruoti iš Nacionalinės žemės tarnybos perimti ir jai perduoti valstybinės miškų ūkio paskirties žemės sklypai, neteisingai nustatyta ir sudarant finansines ataskaitas nepatikslinta žemės tikroji vertė, netinkamai atlikta žemės inventorizacija. 7) Negalėjome patvirtinti dalies tikrosios vertės rezervo likučio teisingumo, nes biologinio turto apskaita Nacionalinėje žemės tarnyboje tvarkoma ne pagal atskirus turto vienetus, todėl nėra galimybės identifikuoti turto (medynų) vertės pokyčių priežasčių: dėl įsigijimo ar perdavimo, ar dėl tikrosios vertės pokyčio. 8) Įsipareigojimai finansuoti daugiabučių namų modernizavimą ir
atnaujinimą neužregistruoti, nes jų neregistravo VšĮ Būsto energijos taupymo
agentūra, nuo 2014 m. teikianti šiam tikslui valstybės paramą 9) Finansavimo sumos iš ES padidintos 20,4 mln. Eur, o iš kitų šaltinių – 276,8 mln. Eur dėl ataskaitų konsolidavimo metu neteisingai padarytų įrašų. 10) Į valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį neįtraukti dviejų jos grupei priklausančių subjektų duomenys. Auditą atlikome pagal Valstybinio audito reikalavimus, galiojusius iki 2021 m. birželio 30 d., tarptautinius audito standartus ir tarptautinius aukščiausiųjų audito institucijų standartus. Mūsų atsakomybė pagal šiuos standartus išsamiai apibūdinta šios išvados skyriuje „Auditoriaus atsakomybė už auditą“. Esame nepriklausomi nuo audituojamo subjekto pagal Valstybės kontrolės darbuotojų etikos kodeksą ir laikėmės kitų šiame kodekse nustatytų etikos reikalavimų. Mes manome, kad mūsų surinkti audito įrodymai yra pakankami ir tinkami mūsų neigiamai nuomonei dėl valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio pagrįsti. Besąlyginė nuomonė dėl valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio Mes atlikome 2020 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų auditą. Mūsų nuomone, 2020 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys visais reikšmingais atžvilgiais parengtas ir pateiktas pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius šio rinkinio sudarymą. Pagrindas pareikšti besąlyginę nuomonę dėl valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio Auditą atlikome pagal Valstybinio audito reikalavimus, galiojusius iki 2021 m. birželio 30 d., tarptautinius audito standartus ir tarptautinius aukščiausiųjų audito institucijų standartus. Mūsų atsakomybė pagal šiuos standartus išsamiai apibūdinta šios išvados skyriuje „Auditoriaus atsakomybė už auditą“. Esame nepriklausomi nuo audituojamo subjekto pagal Valstybės kontrolės darbuotojų etikos kodeksą ir laikėmės kitų šiame kodekse nustatytų etikos reikalavimų. Mes manome, kad mūsų surinkti audito įrodymai yra pakankami ir tinkami mūsų besąlyginei nuomonei dėl valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio pagrįsti. Pabrėžtini dalykai dėl valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio Atkreipiame dėmesį į pastebėjimą, kuris neturi įtakos nuomonei, tačiau yra svarbus. Valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio aiškinamajame rašte nurodyta, jog asignavimų planas 2020 m. buvo padidintas 3 616,2 mln. Eur. Biudžeto sandaros įstatymas leidžia tam tikrų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme nustatytiems tikslams valstybės vardu pasiskolintas lėšas naudoti viršijant Seimo patvirtintas bendras asignavimų sumas, tačiau Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad „įstatymas gali būti keičiamas tik įstatymu“; „Konstitucijoje įstatymų leidybos delegavimas nenumatytas“; „pagal Konstituciją Vyriausybei <...> nesuteikiama galių pačiai pakeisti biudžetą“ (žr. ataskaitos 2.2 poskyrį). Vadovybės atsakomybė už valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinius Lietuvos Respublikos finansų ministras yra atsakingas už valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio parengimą ir teisingą pateikimą pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus bei valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio parengimą ir teisingą pateikimą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius šio rinkinio sudarymą. Už žemesniojo lygio ataskaitų rinkinių sudarymą atsakingi asignavimų valdytojai ir ministrų valdymo sričių įstaigų, vykdančių atitinkamo asignavimų valdytojo programas, vadovai. Auditoriaus atsakomybė už auditą Mūsų tikslas yra gauti pakankamą užtikrinimą dėl to, ar valstybės 2020 metų finansinės ir biudžeto vykdymo ataskaitos kaip visuma nėra reikšmingai iškraipytos dėl apgaulės ar klaidos, ir išleisti auditoriaus išvadą, kurioje pateikiama mūsų nuomonė. Pakankamas užtikrinimas – tai aukšto lygio užtikrinimas, o ne garantija, kad reikšmingą iškraipymą, jeigu jis yra, visada galima nustatyti auditu, kuris atliekamas pagal Valstybinio audito reikalavimus, galiojusius iki 2021 m. birželio 30 d., tarptautinius audito standartus ir tarptautinius aukščiausiųjų audito institucijų standartus. Iškraipymai, kurių gali atsirasti dėl apgaulės ar klaidos, laikomi reikšmingais, jeigu galima pagrįstai numatyti, kad atskirai ar kartu jie gali turėti didelės įtakos vartotojų ekonominiams sprendimams, priimamiems remiantis finansinėmis ir biudžeto vykdymo ataskaitomis. Išsamesnis auditoriaus atsakomybės apibūdinimas pateiktas Valstybės kontrolės interneto tinklalapyje adresu Auditoriaus atsakomybė atliekant finansinį (teisėtumo) auditą | Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė (valstybeskontrole.lt). Šis apibūdinimas yra sudedamoji auditoriaus išvados dalis. Valstybinio audito išvadą teikiame kartu su valstybinio audito ataskaita ir pridedame audituotus valstybės konsoliduotųjų finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius.“ |
Atsižvelgti |
Žr. Ekonomikos komiteto sprendimą. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui pritarti iniciatorių pateiktam Seimo nutarimo projektui Nr. XIVP-917.
Kartu atkreipti pagrindinio komiteto dėmesį į tai, kad:
(i) viešojo sektoriaus subjektams laiku ir tinkamai nevedant apskaitos, Valstybės kontrolė negali tinkamai įvertinti tikros ir teisingos, įtrauktų į valstybės grupę, viešojo sektoriaus subjektų atitinkamų metų finansinės būklės, veiklos rezultatų, grynojo turto pokyčių ir pinigų srautų pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus, dėl ko yra reikalinga inicijuoti sisteminę viešojo sektoriaus apskaitos peržiūrą;
(ii) nėra toleruotina situacija, jog Valstybės kontrolė 2020 metais dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos mokesčių fondo apskaitai tvarkyti naudojamų informacinių sistemų trūkumų, dėl kurių vis dar neteisingai registruojamos gautinos ir mokėtinos sumos ir neteisingai sudaromos finansinės ataskaitos, negalėjo patvirtinti absoliučios daugumos duomenų apie mokesčių pajamas ir su jomis susijusių gautinių ir mokėtinų sumų teisingumo. Todėl siūlytina nedelsiant atlikti būtinus Valstybinės mokesčių inspekcijos mokesčių fondo apskaitai tvarkyti naudojamų informacinių sistemų pakeitimus;
(ii) Seimui kasmet tvirtinti teikiamas valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinys turėtų būti teikiamas Seimui tvirtinti ne vėliau kaip kitų metų, už kuriuos yra teikiamas valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio patvirtinimo projektas, gegužės mėnesį, ne atitinkamų metų gale, kaip šiuo metu yra, bei turėtų aiškiai parodyti esamų išlaidų santykį su šalies BVP pagal sritis. Šių duomenų reikia ir su dabar Seimui teikiamu svarstyti 2022 metų valstybės biudžetu.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Gintautas Paluckas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė