LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 4.84 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

XIVP-228(3)

 

 2021-05-25 Nr. 102-P-23

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Aplinkos ministerijos Statybos ir teritorijų planavimo politikos grupės Būsto klausimais vyriausioji specialistė Jūratė Kaklauskienė, Lietuvos būsto rūmų prezidentas Miroslavas Monkevičius

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-19

2

3

 

 

Įvertinę teikiamo įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.         Projekto 2 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos prekių, paslaugų ir darbų pirkimo procedūros baigiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusį teisinį reguliavimą”. Iš vertinamosios projekto nuostatos turinio nėra pakankamai aišku, kurių subjektų iki įstatymo įsigaliojimo pradėtos prekių, paslaugų ir darbų pirkimo procedūros būtų baigiamos pagal iki įstatymo įsigaliojimo galiojusį teisinį reguliavimą. Taip pat nėra aišku, su kokių objektų administravimu šie pirkimai turėtų būti susiję. Siekiant teisinio aiškumo, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 3 dalies nuostatų nereikėtų patikslinti, nustatant, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo bendrojo naudojimo objektų administratorių pradėtos su administruojamu namu susijusių prekių, paslaugų ir darbų pirkimo procedūros baigiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusį teisinį reguliavimą.

Pritarti

Pasiūlymas:

„3. Bendrojo naudojimo objektų administratorių Iiki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos su administruojamu namu susijusių prekių, paslaugų ir darbų pirkimo procedūros baigiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusį teisinį reguliavimą.“

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-19

2

3

 

 

Kartu atkreipiame dėmesį, kad iš projekto nuostatų nėra, ar, įstatymui įsigaliojus, naujos kodekso nuostatos būtų taikomos iki įstatymo įsigaliojimo daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų administratorių jau sudarytoms prekių, paslaugų ir darbų, susijusių su administruojamu namu, sutartims, tokių sutarčių pakeitimams, kurie būtų atliekami įstatymui jau įsigaliojus. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar įstatymo projektą nereikėtų papildyti nuostatomis, reguliuojančiomis įstatymo taikymą tokių sutarčių atžvilgiu, užtikrinant, jog asmenų teisėtų lūkesčių principas nebus pažeidžiamas.

 

Nepritarti

Argumentai:

Projekto 1 straipsnio 3 dalimi siūlomoje keisti Civilinio kodekso 4.84 straipsnio 8 dalyje įtvirtinami nauji procedūriniai reikalavimai, taikytini ikisutartiniuose santykiuose.

Tuo tarpu dėl iki šio įstatymo įsigaliojimo bendrojo naudojimo objektų administratorių pradėtų su administruojamu namu susijusių prekių, paslaugų ir darbų pirkimo procedūrų baigimo pasisakyta Projekto 2 straipsnio 3 dalyje.

Pažymėtina ir tai, kad Civilinio kodekso 1.7 str. 2 d. įtvirtinta, kad civiliniai įstatymai ir kiti civilinius santykius reglamentuojantys teisės aktai negalioja atgaline tvarka.

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas civilinėje byloje Nr. 3K-3-192/2008 išaiškino, kad pagal teisėje galiojantį bendrąjį principą teisiniams santykiams taikomi tie įstatymai, kurie galioja tų santykių atsiradimo, pasikeitimo ar pasibaigimo momentu. <...> civiliniai įstatymai negali būti taikomi teisiniams santykiams, atsiradusiems iki šių įstatymų įsigaliojimo, t. y. įstatymas negalioja atgal (lex retro non agit) <...>.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-19

2

1

 

 

2.         Atkreipiame dėmesį, kad projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2022 m. lapkričio 1 d., o iki 2022 spalio 31 d. turi būti priimti įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai. Šiame kontekste atkreipiame dėmesį, jog įstatymo nuostatomis bendro naudojimo objektų administratoriams nustatomos naujos prievolės, kurios, be kita ko, turės būti taikomos ir pagal priimtų poįstatyminių teisės aktų turinį, taigi įstatymo projektas nenumato galimybės bendro naudojimo objektų administratoriams susipažinti su naujo pobūdžio teisiniu reguliavimu ir deramai pasirengti jį taikyti. Todėl svarstytina, ar neturėtų būti numatyta vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data, ją vėlinant poįstatyminių teisės aktų priėmimo datos atžvilgiu, kad būtų sudaryta galimybė pasirengti deramai taikyti įstatymo nuostatas.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

„1.Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį įsigalioja 2022 m. lapkričio 1 d. 2023 m. sausio 1 d.“

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

 

4. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Stasys Šedbaras

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė