LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO
4.84 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
XIVP-228(3)
2021-05-25 Nr. 102-P-23
Vilnius
1. Komiteto
posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys
Šedbaras, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas
Adomaitis, Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis
Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas
Stončaitis.
Komiteto biuro
vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita
Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita
Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė,
padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Aplinkos ministerijos Statybos ir teritorijų planavimo
politikos grupės Būsto klausimais vyriausioji specialistė Jūratė Kaklauskienė,
Lietuvos būsto rūmų prezidentas Miroslavas Monkevičius
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir
kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-19
|
2
|
3
|
|
|
Įvertinę teikiamo įstatymo projekto atitiktį
Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės
technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:
1. Projekto
2 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Iki šio įstatymo įsigaliojimo
pradėtos prekių, paslaugų ir darbų pirkimo procedūros baigiamos pagal iki šio
įstatymo įsigaliojimo galiojusį teisinį reguliavimą”. Iš vertinamosios
projekto nuostatos turinio nėra pakankamai aišku, kurių subjektų iki įstatymo
įsigaliojimo pradėtos prekių, paslaugų ir darbų pirkimo procedūros būtų
baigiamos pagal iki įstatymo įsigaliojimo galiojusį teisinį reguliavimą. Taip
pat nėra aišku, su kokių objektų administravimu šie pirkimai turėtų būti
susiję. Siekiant teisinio aiškumo, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 3
dalies nuostatų nereikėtų patikslinti, nustatant, kad iki šio įstatymo
įsigaliojimo bendrojo naudojimo objektų administratorių pradėtos
su administruojamu namu susijusių prekių, paslaugų ir darbų
pirkimo procedūros baigiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusį
teisinį reguliavimą.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
„3. Bendrojo naudojimo objektų
administratorių Iiki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos su
administruojamu namu susijusių prekių, paslaugų ir darbų pirkimo
procedūros baigiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusį teisinį
reguliavimą.“
|
2.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-19
|
2
|
3
|
|
|
Kartu atkreipiame dėmesį, kad iš projekto
nuostatų nėra, ar, įstatymui įsigaliojus,
naujos kodekso nuostatos būtų taikomos iki įstatymo įsigaliojimo daugiabučių
namų bendrojo naudojimo objektų administratorių jau sudarytoms prekių,
paslaugų ir darbų, susijusių su administruojamu namu, sutartims, tokių
sutarčių pakeitimams, kurie būtų atliekami įstatymui jau įsigaliojus.
Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar įstatymo projektą nereikėtų papildyti
nuostatomis, reguliuojančiomis įstatymo taikymą tokių sutarčių atžvilgiu,
užtikrinant, jog asmenų teisėtų lūkesčių principas nebus pažeidžiamas.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Projekto 1 straipsnio 3 dalimi siūlomoje keisti
Civilinio kodekso 4.84 straipsnio 8 dalyje įtvirtinami nauji procedūriniai
reikalavimai, taikytini ikisutartiniuose santykiuose.
Tuo tarpu dėl iki šio įstatymo įsigaliojimo
bendrojo naudojimo objektų administratorių pradėtų su administruojamu namu
susijusių prekių, paslaugų ir darbų pirkimo procedūrų baigimo pasisakyta
Projekto 2 straipsnio 3 dalyje.
Pažymėtina ir tai, kad
Civilinio kodekso 1.7 str. 2 d. įtvirtinta, kad civiliniai
įstatymai ir kiti civilinius santykius reglamentuojantys teisės aktai
negalioja atgaline tvarka.
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas civilinėje byloje Nr. 3K-3-192/2008
išaiškino, kad pagal teisėje galiojantį bendrąjį principą teisiniams
santykiams taikomi tie įstatymai, kurie galioja tų santykių atsiradimo,
pasikeitimo ar pasibaigimo momentu. <...> civiliniai įstatymai negali
būti taikomi teisiniams santykiams, atsiradusiems iki šių įstatymų
įsigaliojimo, t. y. įstatymas negalioja atgal (lex retro non agit)
<...>.
|
3.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-19
|
2
|
1
|
|
|
2. Atkreipiame
dėmesį, kad projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti, kad įstatymas
įsigalioja 2022 m. lapkričio 1 d., o iki 2022 spalio 31 d. turi būti priimti
įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai. Šiame kontekste atkreipiame dėmesį,
jog įstatymo nuostatomis bendro naudojimo objektų administratoriams
nustatomos naujos prievolės, kurios, be kita ko, turės būti taikomos ir pagal
priimtų poįstatyminių teisės aktų turinį, taigi įstatymo projektas nenumato
galimybės bendro naudojimo objektų administratoriams susipažinti su naujo
pobūdžio teisiniu reguliavimu ir deramai pasirengti jį taikyti. Todėl svarstytina,
ar neturėtų būti numatyta vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data, ją vėlinant
poįstatyminių teisės aktų priėmimo datos atžvilgiu, kad būtų sudaryta
galimybė pasirengti deramai taikyti įstatymo nuostatas.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
„1.Šis įstatymas, išskyrus šio
straipsnio 2 dalį įsigalioja 2022 m. lapkričio 1 d. 2023 m. sausio
1 d.“
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
4. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra,
susilaikė – nėra.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys
Šedbaras
Komiteto biuro
patarėja Martyna Civilkienė