LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

švietimo ir mokslo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 IR 36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 45-1 STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XIII-3268 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. xivp-3958(2)

 

 

 

2024-07-17 Nr. 106-P-36

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, komiteto pirmininko pavaduotoja Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, komiteto nariai Dalia Asanavičiūtė, Eugenijus Jovaiša, Laima Nagienė, Aušrinė Norkienė, Beata Pietkiewicz, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Jurgita Šiugždinienė, Vilija Targamadzė, komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, biuro patarėja Justina Paukštė.

Kviestieji asmenys: Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Ugdymo departamento direktorė Jolanta Navickaitė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-07-12

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Atsižvelgiant į tai, kad Švietimo įstatymo projektu (toliau – projektas) siūloma numatyti platesnį ratą asmenų, galinčių teikti švietimo pagalbą, sistemiškai turėtų būti tikslinamos ir kitos šio įstatymo nuostatos. Įstatymo 2 straipsnio 29 dalies nuostata, kurioje numatyta, kad Švietimo pagalba – mokiniams, jų tėvams (globėjams, rūpintojams), mokytojams ir švietimo teikėjams specialistų teikiama pagalba, kurios tikslas – didinti švietimo veiksmingumą, turėtų būti papildyta po „specialistų“ įrašant „ir švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytus reikalavimus atitinkančių asmenų“. Taip pat tikslintina Įstatymo 2 straipsnio 27 dalis, kurioje numatyta, kad Švietimas – ugdymas ir išsilavinimo teikimas, savišvieta; taip pat mokinių, jų tėvų (globėjų, rūpintojų), švietimo įstaigų, mokytojų ir kitų švietimo teikėjų, švietimo pagalbos specialistų veiklų visuma, po „specialistų“ papildant „ir švietimo pagalbą teikiančių asmenų“.

Atsižvelgti

Siūloma koreguoti projektą pagal Seimo narės I. Kačinskaitės-Urbonienės pateiktus pasiūlymus

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-07-12

 

 

 

 

2.         Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo 68 straipsnyje, be kita ko, numatytas pagalbos mokiniui specialistų darbo apmokėjimas. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma, jog švietimo procese dirbtų ir švietimo pagalbą teikiantys asmenys, įstatyme turėtų būti nuostatos dėl jų darbo apmokėjimo.

Nepritarti

Įstatymo projekte minimi „švietimo pagalbą teikiantys asmenys“ apimtų ne tik pagalbos mokiniui specialistus, bet ir specialiąją pagalbą teikiančius asmenis (mokinio padėjėjus).

Pažymėtina, kad pagal Biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymą mokytojo padėjėjo (nuo 2024 m. rugsėjo 1 d.  – mokinio padėjėjo) pareigybė priskiriama C lygio pareigybėms – pareigybėms, kurioms būtinas ne žemesnis kaip vidurinis išsilavinimas ir (ar) įgyta profesinė kvalifikacija, o pareiginės algos koeficientai nustatomi pagal šio įstatymo 1 priede kvalifikuotiems darbuotojams (C lygio pareigybėms) nustatytas sąlygas (paminėtina, kad specialistai priskiriami A ir B lygio pareigybėms). Mokytojo padėjėjo (nuo 2024 m. rugsėjo 1 d.  – mokinio padėjėjo) pareigybė nėra pedagoginė ir nėra įtraukta į Pareigybių, kurias einant atliekamas darbas yra laikomas pedagoginiu, sąrašą.

Švietimo įstatymo 68 straipsnis nustato pagrindinius mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų (išskyrus trenerius) ir pagalbos mokiniui specialistų darbo apmokėjimo kriterijus (pvz., kad darbo užmokestis priklauso nuo pedagoginio darbo stažo, kvalifikacinės kategorijos ir veiklos sudėtingumo). Šis straipsnis reglamentuoja tik pedagoginių pareigybių darbo apmokėjimui keliamus specialiuosius reikalavimus. Mokino padėjėjo pareigybei nėra taikomi specialieji reikalavimai dėl darbo apmokėjimo, todėl pildyti Švietimo įstatymo 68 straipsnio nereikėtų.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

1.

Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė,

2024-07-16

1

 

 

 

Argumentai:

Dabartinė projekto formuluotė gali reikšti, kad švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytus reikalavimus turi atitikti visi švietimo pagalbą teikiantys asmenys, kurie nėra susiję su ugdymo procesu. Reikia atskirti, kad tik ugdymo procese dalyvaujantys švietimo pagalbą teikiantys asmenys turi atitikti švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytus reikalavimus.

Pasiūlymas:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 14 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymą įgyvendina visos privalomąjį ir visuotinį švietimą teikiančios mokyklos, kiti švietimo teikėjai. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyta švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka ugdymo procesą, kuriame dalyvauja mokiniai, turintys nedidelių ir vidutinių specialiųjų ugdymosi poreikių, gali vykdyti vienas mokytojas, arba mokytojas, ugdymo procese dalyvaujant švietimo pagalbą teikiančiam asmeniui, arba daugiau kaip vienas mokytojas, o ugdymo procesą, kuriame dalyvauja mokiniai, turintys didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, vykdo mokytojas, ugdymo procese dalyvaujant švietimo pagalbą teikiančiam asmeniui, arba daugiau kaip vienas mokytojas. Švietimo pagalbą teikiantys asmenys, dalyvaujantys ugdymo procese, privalo atitikti švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytus reikalavimus.“

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė,

2024-07-16

2

 

 

 

N

Argumentai:

Kadangi projektu siūloma nustatyti reikalavimus švietimo pagalbą teikiantiems asmenims dalyvaujantiems ugdymo procese, būtina numatyti pereinamąjį laikotarpį, kad šiuo metu jau dirbantys turėtų laiko prisitaikyti prie naujai keliamų reikalavimų.

Pasiūlymas:

2 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Papildyti 9 straipsnį nauja 4 dalimi:

„4. Švietimo pagalbą teikiantys asmenys, dalyvaujantys ugdymo procese (išskyrus mokyklų psichologus, socialinius pedagogus, specialiuosius pedagogus, logopedus, tiflopedagogus, surdopedagogus ir kitus specialistus, teikiančius specialiąją pedagoginę pagalbą) priimti į darbą  iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytus reikalavimus privalo atitikti iki 2027 m. rugsėjo 1 d.“

Pritarti

Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – 0, susilaikė – 1.

3.

Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė,

2024-07-16

 

 

 

I

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad pildomas projekto 9 straipsnis, reikia pakeisti ir įstatymo projekto pavadinimą.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 IR 36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 45-1 STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XIII-3268 2 ir 9 STRAIPSNIO STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTAS

Pritarti

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Artūras Žukauskas

 

 

 

 

 

 

 

ŠMK biuro vedėja Lina Vingrytė