PASIŪLYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 IR 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr. XIIIP-420

 

 

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1

 

1

 

 

Argumentai:

Siekiant užtikrinti efektyvų valstybinių miškų ūkio valdymą, racionalų valstybinių miškų išteklių naudojimą ir maksimalią grąžą valstybei už jos turto – valstybinių miškų naudojimą, išvengti rizikingų vienos įmonės steigimo pasekmių, susijusių su veiklos monopolizavimu, bei nesukeliant chaoso įgyvendinti socialiai atsakingą valstybinio miškų ūkio reformą, tikslinga  pagal nustatytus kriterijus sustambinti VĮ miškų urėdijas, jų veiklą konsoliduojant per Generalinę miškų urėdiją. Todėl įstatymo projekto atitinkamuose straipsniuose būtina atstatyti generalinės miškų urėdijos ir miškų urėdijos(ų) sąvokas.

 

Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Gamtotvarkos priemonės – specialios tvarkymo ir apsaugos priemonės, skirtos užtikrinti palankią saugomų rūšių, bendrijų, buveinių ir ekosistemų apsaugos būklę ir jų ilgalaikį išlikimą.

4. Generalinė miškų urėdija prie Aplinkos ministerijos – valstybinių miškų, priskirtų miškų urėdijoms, ūkinio valdymo institucija, organizuojanti ir koordinuojanti šių miškų atkūrimą, priežiūrą, apsaugą ir miško išteklių naudojimą.“

 

1

 

 

 

 

 

 

3

 

Pasiūlymas: „Pakeisti 2 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„17. Miško valdytojas – miško savininkas; valstybės įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ miškų urėdija, valstybinio rezervato direkcija, nacionalinio parko direkcija, savivaldybė, ar kitas juridinis asmuo, valdantis patikėjimo teise įstatymų nustatyta tvarka jam Vyriausybės nutarimais perduotą valstybinėms funkcijoms įgyvendinti valstybinę miško žemę; kitas fizinis ar juridinis asmuo, užsienio valstybėje įsteigta organizacija, neturinti juridinio asmens statuso, tačiau turinti civilinį teisnumą pagal tos valstybės įstatymus, įgijusi privačios miško žemės valdymo teisę.“

1

4

 

Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnio 20 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„20. Valstybės įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ Miškų urėdija – valstybės įmonė, patikėjimo teise valdanti, naudojanti valstybinius miškus ir jais disponuojanti įstatymų nustatyta tvarka, taip pat vykdanti juose kompleksinę miškų ūkio veiklą ir kitą įmonės įstatuose numatytą veiklą.“

2

1

 

 Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„6. Valstybinę miško žemę patikėjimo teise valdo valstybės įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ miškų urėdijos, valstybinių rezervatų direkcijos, nacionalinių parkų direkcijos, savivaldybės ir kiti juridiniai asmenys. Valstybinės miško žemės sklypai patikėjimo teise perduodami šiems subjektams Vyriausybės nutarimais valstybinėms funkcijoms įgyvendinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo nustatyta tvarka.“

 

 

2

2

 

Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„7. Laisvos valstybinės žemės fonde esantys ir nepanaudoti nuosavybės teisėms atkurti valstybinių miškų sklypai, kurie yra įsiterpę į valstybinės reikšmės miškus arba su jais ribojasi, arba yra 5 hektarų ir didesni ir turi privažiavimo kelius, Vyriausybės nutarimais perduodami patikėjimo teise valdyti valstybės įmonei „Lietuvos valstybiniai miškai“ miškų urėdijoms. Kiti nuosavybės teisėms atkurti nepanaudoti valstybinių miškų sklypai parduodami aukcionuose, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip.“

 

3

1

 

Pasiūlymas: išbraukti projekto 3 straipsnio 1 dalį:

 

1. Papildyti 5 straipsnio 2 dalį 8 punktu ir jį išdėstyti taip:

„8) įgyvendina valstybės įmonės „Lietuvos valstybiniai miškai“ savininko teises ir pareigas;“

 

 

3

2

 

Pasiūlymas: išbraukti projekto 3 straipsnio 2 dalį:

 

2. Papildyti 5 straipsnio 2 dalį 9 punktu ir jį išdėstyti taip:

„9) nustato valstybės įmonei „Lietuvos valstybiniai miškai“ privalomąsias miško įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo darbų ir gamtotvarkos priemonių įgyvendinimo normas;“

 

 

3

3

 

Pasiūlymas: išbraukti projekto 3 straipsnio 3 dalį:

 

3. Papildyti 5 straipsnio 2 dalį 10 punktu ir jį išdėstyti taip:

„10) įgyvendina miškų urėdijų savininko teises ir pareigas.“

 

 

3

4

 

Argumentai: Valstybinių miškų valdymas turi būti organizuotas maksimaliai  efektyviai ir skaidriai. Valdymo principai taip pat turi atitikti EBPO rekomendacijas dėl valstybės valdomų įmonių. Atsižvelgiant į tai, Miškų įstatyme tikslinga praplėsti Generalinės miškų urėdijos funkcijas, pavedant šiai institucijai naujas funkcijas, susijusias su miškų urėdijų veiklos konsolidavimu, centralizuotu žaliavinės medienos pardavimu, viešaisiais pirkimais ir kt.

 

Pasiūlymas: Pakeisti 5 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„4. Miškų urėdijoms priskirtų valstybinių miškų atkūrimą, priežiūrą, apsaugą ir miško išteklių naudojimą organizuoja ir koordinuoja, miškų urėdijų veiklą konsoliduoja Generalinė miškų urėdija prie Aplinkos ministerijos. Atlikdama šias funkcijas, Generalinė miškų urėdija prie Aplinkos ministerijos:

1) atlieka miškų urėdijų savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos funkcijas, koordinuoja ir konsoliduoja jų veiklą;

1) 2) nustato miškų urėdijoms privalomąsias miško atkūrimo, apsaugos ir tvarkymo darbų normas bei konsoliduoto pelno rodiklius;

2) 3) organizuoja bendrą valstybinę priešgaisrinės ir sanitarinės miško apsaugos sistemą;

3) 4) organizuoja ir koordinuoja miškų atkūrimo, apsaugos, tvarkymo ir miško išteklių naudojimo pažangių technologijų įgyvendinimą;

5) Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja žaliavinės medienos, pagamintos miškų urėdijoms priskirtuose valstybiniuose miškuose, didmeninio pardavimo aukcionus ir centralizuotus miškų urėdijų viešuosius pirkimus;

6) nustato miškų urėdijų veiklos vertinimo ir miškų urėdijų vadovų atestavimo tvarką.“

 

 

3

5

 

Pasiūlymas: Pakeisti 5 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„5. Valstybės įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ Miškų urėdijos atlieka šias valstybines funkcijas:

1) patikėjimo teise valdo, naudoja valstybinius miškus ir jais disponuoja įstatymų nustatyta tvarka, taip pat vykdo juose kompleksinę miškų ūkio veiklą;

2) miškuose, nesvarbu, kokia yra jų nuosavybės forma, įgyvendina bendras valstybines miško priešgaisrinės ir sanitarinės apsaugos sistemas;

3) Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja ir (ar) įgyvendina bendrą miško kelių priežiūrą ir taisymą (remontą) visų nuosavybės formų miškuose;

4) diegia pažangias miškų įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo ir miško išteklių naudojimo technologijas;

4) valstybinėje žemėje įveisia naujus miškus kompensuojant miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis;

5) miškuose įgyvendina gamtotvarkos priemones, skirtas užtikrinti palankią saugomų rūšių, bendrijų, buveinių ir ekosistemų apsaugos būklę ir jų ilgalaikį išlikimą.

 

 

3

6

 

Argumentai: Prie Generalinės miškų urėdijos tikslinga įsteigti nepriklausomą valdybą, kuri nustatytų Lietuvos valstybinių miškų ūkio (VĮ miškų urėdijų) bendruosius strateginius veiklos tikslus ir ūkinės - finansinės veiklos uždavinius, vertintų valstybinio miškų ūkio (miškų urėdijų) veiklos rezultatus. Šios valdybos sudėtį ir veiklos reglamentą turėtų tvirtinti aplinkos ministras. 

 

Pasiūlymas: Papildyti 5 straipsnį nauja 7 dalimi:

 

„7. Lietuvos valstybinių miškų ūkio (VĮ miškų urėdijų) bendriems strateginiams veiklos tikslams ir ūkinės - finansinės veiklos uždaviniams nustatyti  ir veiklai vertinti prie Generalinės miškų urėdijos sudaroma nepriklausoma valdyba, kurios sudėtį ir veiklos reglamentą tvirtina aplinkos ministras.

 

 

4

1

 

Pasiūlymas: Pakeisti 6 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„10. Valstybiniai miškų pareigūnai ir valstybės įmonės „Lietuvos valstybiniai miškai“ miškų urėdijos darbuotojai neturi teisės dirbti pagal darbo sutartis, būti steigėjais ar juridinio asmens dalyviais (akcininkais, nariais, dalininkais) privačiose medienos ruošos, medienos perdirbimo, prekybos mediena ir medžioklės aptarnavimo įmonėse, vykdyti nepriklausomo medienos matuotojo veiklą ir kitais įstatymais draudžiamą veiklą.“

 

4

2

 

Pasiūlymas: Pakeisti 6 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Valstybinių miškų pareigūnų – valstybinių miškų miškų urėdijos miško apsaugos darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, gyvybė ir sveikata papildomai privalomai draudžiamos nuo nelaimingų atsitikimų, susijusių su nustatytų pareigų vykdymu, tais atvejais, kai netaikomos Lietuvos Respublikos nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo nuostatos. Draudimo išmokų dydžiai nustatomi kolektyvinėse arba darbo sutartyse ir negali būti mažesni už nurodytus Lietuvos Respublikos nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatyme.“

 

5

1

 

Argumentai: Miškų urėdijų veikla turi būti organizuota efektyviai ir skaidriai, šios įmonės turi išlaikyti ekonominį potencialą ilgalaikėje perspektyvoje. Todėl tikslinga Miškų įstatyme nustatyti kriterijus, kurie įgalintų sustambinti miškų urėdijas iki racionalus dydžio, išlaikant jų kaip valstybės įmonių savarankiškumą. Tokie mokslininkų ir miškininkų praktikų pasiūlyti kriterijai yra minimalus valstybinių miškų plotas (30 tūkst. ha) ir minimali kirtimo norma (nemažiau kaip 100 tūkst. ktm. žaliavinės medienos). Taip pat svarbu, kad toliau būtų tobulinamas pakankamai efektyviai veikiantis medienos, pagamintos valstybiniuose miškuose, pardavimas aukcionuose per apvaliosios medienos elektroninę pardavimo sistemą siekiant, kad ji labiau atitiktų medienos perdirbimo įmonių poreikius ir dėl to palaipsniui pereinant prie centralizuotų didmeninės prekybos aukcionų. Tai leistų medienos perdirbimo įmonėms sklandžiau ir su mažesnėmis sąnaudomis įsigyti medienos, tuo pačiu miškų urėdijoms užtikrinant maksimalias pajamas už parduotą medieną.

 

Pasiūlymas: Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„1. Valstybės įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ veikia pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymą, vykdo kompleksinę miškų ūkio veiklą valstybiniuose miškuose, Vyriausybės nustatyta tvarka parduoda pagamintą miško produkciją, nenukirstą mišką ir teikia paslaugas.“  Valstybės įmonės miškų urėdijos veikia pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymą, valstybiniuose miškuose vykdo kompleksinę miškų ūkio veiklą, Vyriausybės nustatyta tvarka centralizuotuose per Apvaliosios medienos elektroninę pardavimo sistemą didmeninės prekybos aukcionuose ir mažmeninėje prekyboje parduoda pagamintą žaliavinę medieną, taip pat teikia paslaugas ir parduoda nenukirstą mišką. Viena miškų urėdija kompleksinę miškų ūkio veiklą  vykdo 30-60 tūkstančių hektarų valstybinių miškų plote bei per metus iškerta ir pateikia į rinką ne mažiau kaip 100 tūkstančių kubinių metrų žaliavinės medienos. Generalinės miškų urėdijos veikla finansuojama iš miškų urėdijų atskaitymų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką (per Specialiąją bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo programą). Miškų urėdijos Civilinio kodekso ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka jungtinės veiklos sutarties pagrindu gali kooperuoti lėšas ilgalaikiam turtui, skirtam kompleksinei miškų ūkio veiklai vykdyti įsigyti. Jungtinės veiklos sutarties įgyvendinimo kontrolę nustatyta tvarka vykdo Aplinkos ministerija.“

 

 

7

1

 

Pasiūlymas: Pakeisti 13 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„1. Valstybinės miškų inventorizacijos ir miškų apskaitos tikslas – nustatyti miško išteklius, jų kokybę, teikti informaciją apie miškų gamtinę ir ūkinę būklę. Valstybinė miškų inventorizacija atliekama visuose miškuose. Miškų urėdijose, valstybiniuose rezervatuose ir valstybiniuose parkuose inventorizuojama ir įtraukiama į apskaitą ne tik miško, bet ir valstybinė ne miško žemė (žemės ūkio naudmenos, vandenys ir kt.).“

 

8

1

 

Pasiūlymas: Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„1. Miškuose, nepaisant jų nuosavybės formos, privalo būti sukurta ir palaikoma bendra valstybinė miško priešgaisrinės apsaugos sistema, apimanti stebėjimo, profilaktines ir priešgaisrines saugos priemones. Šią sistemą rengia ir jos įgyvendinimą organizuoja valstybės įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ Generalinė miškų urėdija ir miškų urėdijos kartu su savivaldybėmis. Miško valdytojai, savininkai, naudotojai ir lankytojai privalo laikytis teisės aktais patvirtintų miškų priešgaisrinės apsaugos reikalavimų.“

 

 

 

Teikia

Seimo narys  Algirdas Butkevičius