LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 151, 152, 153, 36 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektO NR. XIVP-2987
2023-12-06 Nr. 111-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai: P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienę pavaduojantis Seimo narys V. Kernagis, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė.
Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.
Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Pečkauskas, R. Janonienė, Lietuvos šeimos gydytojų profesinės sąjungos atstovė A. Astafjeva. Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Kauno klinikų Šeimos medicinos klinikų atstovė V. Neverauskė, Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų Šeimos medicinos centro atstovė. L. Vencevičienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-07-05 |
2 |
7 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 152 straipsnio 7 dalyje pateikiamos nuorodos į Biudžetinių įstaigų įstatymo 4 straipsnio 3 dalį ir Viešųjų įstaigų įstatymo 10 straipsnio 1 dalį. Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra įregistruoti Biudžetinių įstaigų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-2834) ir Viešųjų įstaigų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-2835). Šiais projektais minėti įstatymai yra dėstomi nauja redakcija, o jų svarstymas numatytas Seimo rudens sesijoje. Atsižvelgiant į tai, siūlytume atkreipti dėmesį į šių projektų eigą ir atitinkamai tikslinti nuorodas keičiamame įstatyme. |
Pritarti |
Projektas patikslintas, atsižvelgus į 2023 m. lapkričio 16 d. priimtų Biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 pakeitimo įstatymo XIV-2241 ir Viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 pakeitimo įstatymo XIV-2242 nuostatas.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-07-05 |
2 |
|
|
2. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R- 298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija), įstatymo projekto 2 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina. |
Pritarti |
|
2. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2023-10-31 |
|
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacija išanalizavo Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 151, 152, 153, 36 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIVP-2987. Teikiame pastabas ir pasiūlymus projektui. 1. Siūlome papildyti projekto 1 straipsnio 151 straipsnio pakeitimą ir išdėstyti jį taip: „2. LNSS viešųjų įstaigų, teikiančių Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšomis apmokamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, vadovų mėnesinio darbo užmokesčio pastoviosios dalies dydis nustatomas kiekvienais metais nuo gegužės 1 d. iki kitų kalendorinių metų balandžio 30 d., praėjusių kalendorinių metų jų vadovaujamos įstaigos vieno etato gydytojų (išskyrus gydytojus rezidentus) ir slaugytojų vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio svertinį vidurkį dauginant iš koeficiento, kuris yra apskaičiuotas atsižvelgus į šiuos kriterijus: LNSS viešųjų įstaigų praėjusiais kalendoriniais metais iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto gautų pajamų dydį ir praėjusiais kalendoriniais metais visų LNSS viešosios įstaigos darbuotojų faktiškai užimtų etatų skaičių.“. Pažymime, kad asmens sveikatos priežiūros įstaigos esančios rezidentūros baze, vadovas neturi tiesioginės įtakos rezidentų darbo užmokesčiui. Rezidentų darbo užmokestis apskaičiuojamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo 3 straipsnio 4 dalimi, todėl manome, kad asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovų darbo užmokestis neturėtų būti siejamas su gydytojų rezidentų, kurių atžvilgiu įstaigos vadovas neturi pilnų darbdavio teisių, darbo užmokesčiu. 2. Savivaldybės įžvelgia riziką, kad merui paskyrus vieną iš LNSS įstaigų, t.y. viešąją įstaigą, pavaldžią savivaldybei, privačios asmens sveikatos priežiūros įstaigos liks nuošalyje, jiems nebus įpareigojimo dirbti naktimis, savaitgaliais ir šventinėmis dienomis. Nuogąstaujama, kad dauguma šeimos gydytojų gali atsisakyti dirbti viešojoje įstaigoje dėl naktinių/savaitgalinių/šventinių budėjimų. Kauno miesto savivaldybė atkreipia dėmesį, kad Kaune yra 9 priėmimo skyriai, iš kurių 5 specializuoti. Savivaldybė nėra minėtų ligoninių steigėja, todėl meras negali jų paskirti būti paskirtąja LNSS įstaiga. Steigti Kaune atskirą priėmimo skyrių ambulatorinėje įstaigoje su dirbančiu šeimos gydytoju ir slaugytoja bei ribotu laboratorinių tyrimų spektru yra neracionalu ir nuostolinga, nes pacientai vis tiek vyks į ligoninių priėmimo skyrius, kur ištyrimo galimybės yra žymiai platesnės. |
Atsižvelgti |
1. Siūloma įstatymo projekto nuostatas, susijusias su DU užmokesčio pastoviosios dalies nustatymu ASPĮ vadovaujantiesiems darbuotojams, išbraukti, o Sveikatos apsaugos ministerijai siūlyti iš esmės peržiūrėti vadovaujančiųjų darbuotojų DU nustatymo principus ir teikti atskirą įstatymo projektą šiai problemai spręsti. 2. Teikti paslaugas kitu laiku (naktį, švenčių dienomis, savaitgaliai) turės tik paskirtoji įstaiga, o ne visos savivaldybių įstaigos. Savivaldybė skirs paskirtąją įstaigą pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytus reikalavimus. Projekte numatyta, kad „atvejus, kada kitu laiku skubi ambulatorinė paslauga gali būti teikiama besiribojančioje savivaldybėje veikiančioje paskirtojoje LNSS įstaigoje, <...> nustato sveikatos apsaugos ministras“. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta: „Pastebėtina tai, kad savivaldybės skiriasi pagal gyventojų skaičių, kas sąlygoja skirtingą savivaldybėse esančių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo struktūrą. Manytina, kad mažose savivaldybėse (pavyzdžiui, iki 10 000 gyventojų), pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugas ūmių būklių atveju (atitinkančių skubiosios medicinos pagalbos mastą) galėtų teikti ir besiribojančių savivaldybių asmens sveikatos priežiūros įstaigos (mažoje savivaldybėje paskirtosios LNSS įstaigos meras neturėtų skirti). |
2. |
Lietuvos ligoninių asociacija, 2023-11-06 |
5 |
|
|
Lietuvos ligoninių asociacija išnagrinėjusi LR Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo (toliau – įstatymas) pakeitimo projektą, siūlo papildyti įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 11 punktą įtraukiant ir privačias, nepriklausančias Lietuvos nacionalinei sveikatos sistemai, įstaigas, o taip pat ir priklausančias ir nepriklausančias LNSS įstaigas integruojant į skubių ambulatorinių paslaugų teikimo organizavimą, ir išdėstyti šį straipsnį taip: 5 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 45 straipsnio 1 dalies 11 punktą ir jį išdėstyti taip: ,,11) jeigu ji priklauso ar nepriklauso LNSS ir teikia pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugas, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka užtikrinti ne mažiau kaip 12 valandų 5 darbo dienas per savaitę pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų (išskyrus pirminės ambulatorinės psichikos sveikatos ir odontologijos priežiūros paslaugas) teikimą. Kitu laiku - dalintis (deleguoti) sveikatos priežiūros specialistais su kitu darbdaviu (paskirtąja LNSS įstaiga), kokių ir kiek pastarajam reikia, siekiant užtikrinti pacientams skubių ambulatorinių paslaugų teikimą. |
Nepritarti |
Privačios ASPĮ turi teisę prisijungti prie savivaldybėje funkcinio bendradarbiavimo būdu veikiančio sveikatos centro. Tokiu atveju su šia ASPĮ bus sudaryta sutartis dėl paslaugų apmokėjimo iš PSDF ir jai šiuo pagrindus tapus LNSS įstaiga, jai bus taikomas reikalavimas ne mažiau kaip po 12 valandų 5 darbo dienas per savaitę teikti pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugas. Ne LNSS įstaigoms taikyti šį paslaugų prieinamumo reikalavimą nėra pagrindo. Pacientas turi teisę pasirinkti asmens sveikatos priežiūros įstaigą, priklausančią LNSS ir gauti joje pirmines ambulatorines asmens sveikatos priežiūros įstaigas įstatyme nustatytu laiku.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: papildomi komitetai nepaskirti.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 151, 152, 153, 36 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2987(2) ir Komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Navickienė, O. Leiputė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Kristina Civilkienė