LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1120 7, 18, 20, 29, 31, 33, 34 IR 35 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-12-18 Nr. XIVP-3150(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 52 dalies 1 punkto b papunktyje nėra aiškus jame vartojamos sąvokos „planavimo proceso iniciatorius“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje yra nurodyti asmenys, kurie turi planavimo iniciatyvos teisę ir įvestas trumpinys „planavimo iniciatorius“. Siekiant aiškumo ir įstatymo nuostatų suderinamumo, aptariama projekto nuostata turėtų būti tikslinama: vietoj sąvokos „planavimo proceso iniciatorius“ įrašytina sąvoka „planavimo iniciatorius“, atsisakytina trumpinio „(toliau – iniciatorius)“, o vietoj žodžio „iniciatorius“ įrašytini žodžiai „planavimo iniciatorius“.
Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalį planavimo iniciatoriumi gali būti ir fizinis asmuo, todėl projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 52 dalies 1 punkto b papunktį reikėtų papildyti nuostatomis, nustatančiomis, kokia informacija yra skelbiama, kai planavimo iniciatorius yra fizinis asmuo.
2. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 52 dalies 1 punkto c papunktyje nėra aiškus jame vartojamos sąvokos „projekto vadovas“ turinys. Jei turimas omenyje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 35 dalyje apibrėžtas teritorijų planavimo vadovas, tai aptariama projekto nuostata atitinkamai tikslintina. Kitu atveju, projekto nuostatose reikėtų atskleisti sąvokos „projekto vadovas“ turinį.
3. Siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 52 dalies 1 punkto d papunktyje vietoj žodžio „rengėjus“ įrašytina keičiamo įstatymo 2 straipsnio 31 dalyje apibrėžta sąvoka „teritorijų planavimo dokumentų rengėjus“. Atitinkamai tikslintini ir 5 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 52 dalies 1 punkto d papunkčio a ir b papunkčiai.
4. Projekto 5 straipsnyje išdėstytos keičiamo įstatymo 31 straipsnio 52 dalies 1 punkto e papunktyje pavartota formuluotė „juridinius asmenis, kurie Juridinių asmenų registre yra vieši“ yra teisiškai netiksli, neaiški, ją reikėtų patikslinti (pagal Civilinio kodekso 2.71 straipsnio 1 dalį, Juridinių asmenų registro duomenys, registre kaupiami dokumentai ir bet kokia kita registrui pateikta informacija yra vieša); tikėtina, kad šioje nuostatoje turima omenyje informacija apie „viešuosius juridinius asmenis“ (Civilinio kodekso 2.34 straipsnio 2 dalis).
5. Projekto 5 straipsnyje išdėstytos keičiamo įstatymo 31 straipsnio 52 dalies 2 punkto a papunkčio antrą ir trečią sakinius siūlytume subendrinti; jeigu tai nebūtų daroma, trečiame sakinyje prieš žodį „objektas“ įrašytinas žodis „adreso“.
6. Projekto 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 31 straipsnio 52 dalies 2 punkto b papunktyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje, Topografijos, inžinerinės infrastruktūros, teritorijų planavimo ir statybos elektroninių vartų informacinėje sistemoje, savivaldybių interneto svetainėse viešai, iki juose skelbiami teritorijų planavimo dokumentai, gali būti skelbiami šie duomenys „apie kaimyninius žemės sklypus”. Pažymėtina, kad sąvoka „kaimyninis žemės sklypas” taikant įstatymą gali būti nevienodai aiškinama. Visų, pirma, nėra aišku, kurio objekto „kaimyniniai žemės sklypai” turimi omenyje. Antra neaišku, ar turimi omenyje su tuo objektu (žemės sklypu, teritorija) besiribojantys žemės sklypai, ar ir kiti, t. y. labiau nutolę nuo atitinkamo objekto, žemės sklypai. Projekto nuostatas reikėtų patikslinti, įvardinant tiek objektą, duomenys apie kurio „kaimyninius žemės sklypus” būtų viešai skelbiami, tiek atskleisti sąvokos „kaimyninis žemės sklypas“ turinį.
7. Projekto 9 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis, įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d.“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 9 straipsnio 3 dalyje yra išvardinti įstatymo straipsniai, kurie įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d. Todėl projekto 9 straipsnio 1 dalyje turėtų būti nustatyta išimtis ne dėl projekto 9 straipsnio 3 dalies įsigaliojimo, bet dėl projekto 9 straipsnio 3 dalyje nurodytų straipsnių įsigaliojimo. Atsižvelgus į tai, projekto 9 straipsnio 1 dalyje vietoj skaičiaus ir žodžio „3 dalyje” įrašytini skaičius ir žodžiai „3 dalyje nurodytus straipsnius”.
8. Projektas taisytinas vadovaujantis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintomis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis.
8.1. Projekto 5 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 31 straipsnį 51 ir 52 dalimis, tačiau, atsižvelgiant į tai, kad šį straipsnį tesudaro 4 dalys, jis turėtų būti pildomas 5 ir 6 dalimis.
8.2. Projekto 5 straipsnyje išdėstytos keičiamo įstatymo 31 straipsnio 52 dalies 1 punkto d papunkčio papunkčiai turėtų būti numeruojami romėniškais skaitmenimis „i“ ir „ii“, o ne žymimi raidėmis „a“ ir „b“ (Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 37.4 papunktis).
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. [email protected]
V. Staugaitytė, tel. +370 5 209 6898, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. +370 5 209 6165, el. p. [email protected]