Projekto Nr. XIIIP-1897(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
BANKŲ ĮSTATYMO NR. IX-2085 2, 9, 15, 34, 35, 59, 62, 64, 65, 67, 69, 701, 72, 73, 74, 751 STRAIPSNIŲ, PRIEDO PAKEITIMO IR 651, 66, 68, 681 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMAS
2018 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Papildyti 2 straipsnį 91 dalimi:
„91. Mažmeninių ir draudimo principu pagrįstų investicinių produktų paketas – kaip tai apibrėžta Reglamente (ES) Nr. 1286/2014.“
2 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip;
„11. Priežiūros institucija privalo išnagrinėti pateiktus dokumentus ir priimti sprendimą dėl licencijos išdavimo ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo prašymo gavimo dienos. Jeigu pateikti dokumentai turi formos ar turinio trūkumų arba pateikti ne visi dokumentai ar duomenys reikalingi sprendimui priimti, priežiūros institucija turi teisę pareikalauti pašalinti trūkumus ir (ar) pateikti trūkstamus dokumentus ar duomenis. Be to, priežiūros institucija turi teisę pareikalauti papildomų dokumentų ir (arba) duomenų, reikalingų sprendimui priimti. Jei priežiūros institucija motyvuotai pareikalauja papildomų dokumentų ar duomenų arba juos savarankiškai pateikia licencijos prašantis asmuo, sprendimas turi būti priimamas per 6 mėnesius nuo papildomų dokumentų ir duomenų gavimo. Bet kuriuo atveju sprendimas dėl licencijos išdavimo ar atsisakymo išduoti licenciją turi būti priimtas per 12 mėnesių nuo prašymo gavimo dienos.“
3 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 15 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3.
Finansų įmonė, dėl kurios šio straipsnio nustatyta tvarka buvo pateiktas
pranešimas, privalo priežiūros institucijai teikti šios teisės aktų nustatytą
informaciją, reikalingą prižiūrėti, kaip vykdomos šiame straipsnyje nustatytos
sąlygos. Po to, kai yra pateiktas pranešimas, negali sumažėti tokios finansų
įmonės kapitalas ir joje turi būti užtikrinama vykdomai veiklai tinkama valdymo
ir organizacinė struktūra, apskaitos sistema, vidaus kontrolės sistema. Be to, tokią
finansų įmonę priežiūros institucija turi teisę šio Įstatymo nustatyta
tvarka inspektuoti atlikti tokios finansų įmonės patikrinimą ir taikyti
šio Įstatymo 72 straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose nustatytas poveikio
priemones. Jei kontroliuojama finansų įmonė nebeatitinka nors vienos
sąlygos, nustatytos šio straipsnio 1 dalyje, priežiūros institucija praneša
apie tai užsienio valstybės priežiūros institucijai.“
4 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 34 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Banko vadovai yra:
1) banko stebėtojų tarybos nariai;
2) banko valdybos nariai;
3) administracijos vadovai;
4) vidaus audito tarnybos vadovas;.
5) banko filialų, atstovybių vadovai, taip pat
kiti banko darbuotojai bei kiti asmenys, kuriems pagal banko įstatus, valdybos
nutarimus, administracijos darbo reglamentą ar administracijos vadovų sprendimu
yra suteikti įgaliojimai savarankiškai priimti sprendimus dėl finansinių paslaugų
teikimo ir banko vardu sudaryti priežiūros institucijos teisės aktų nustatytus
kriterijus atitinkančius sandorius, turinčius rizikos požymių.“
2. Pakeisti 34 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Banko vadovai turi būti nepriekaištingos
reputacijos (šio straipsnio 12 ir 13 dalys) ir turėti kvalifikaciją ir patirtį,
leidžiančią tinkamai eiti pareigas. Banko vadovų kvalifikacija ir patirtis
vertinamos atsižvelgiant į asmens išsilavinimo lygį ir pobūdį, kvalifikacijos
kėlimą, profesinės veiklos ar darbo patirties pobūdį ir trukmę bei į kitus
veiksnius, kurie gali turėti įtakos asmens kvalifikacijai ir patirčiai. Banko
vadovų reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimus nustato
priežiūros institucijos teisės aktai. reikalavimai vertinami priežiūros
institucijos priimtų teisės aktų nustatyta tvarka. Banko vadovais negali
būti asmenys, nesutinkantys, kad priežiūros institucija įstatymų ir kitų teisės
aktų nustatytais atvejais ir tvarka tvarkytų šiame Įstatyme numatytoms
licencijoms, leidimams ir sutikimams išduoti reikalingus jų duomenis, tarp jų
asmens duomenis bei informaciją apie asmens teistumą, sveikatą.“
3. Pakeisti 34 straipsnio 7 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) priežiūros institucijos nuomone, banko vadovai neatitinka šio straipsnio 2 ar 3 dalyje nustatytų reikalavimų arba yra kitų objektyvių aplinkybių, kurios leidžia pagrįstai abejoti asmens gebėjimu užtikrinti patikimą ir apdairų banko valdymą arba tinkamą kitų šiame įstatyme nustatytų funkcijų atlikimą;“.
4. Papildyti 34 straipsnį nauja 12 dalimi:
„12. Asmens reputacija vertinama atsižvelgiant į:
1) vykdytus ar vykdomus ikiteisminius tyrimus, pareikštus įtarimus, kaltinimus nusikalstamos veikos padarymu arba asmens nuteisimą, nepaisant to, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas;
2) taikytas administracines nuobaudas arba kitas poveikio priemones (sankcijas), nepaisant to, kada jos taikytos;
3) priežiūros ar kitų institucijų vykdytus ar vykdomus patikrinimus dėl teisės aktų pažeidimo;
4) taikytą atsakomybę už darbo pareigų pažeidimą, tarnybines nuobaudas, nušalinimą ar atleidimą iš skiriamų arba renkamų pareigų, nepaisant to, kada tai taikyta;
5) atsisakymą išduoti leidimą (licenciją) arba kitaip nesuteiktą teisę atlikti tam tikrus veiksmus arba verstis tam tikra profesine ar kitokia veikla, taip pat išduoto leidimo (licencijos) ar kitaip suteiktos teisės atlikti tam tikrus veiksmus arba verstis tam tikra profesine ar kitokia veikla sustabdymą ar panaikinimą;
6) tai, ar buvo atvejų, kai asmuo nevykdė pareigos gauti teisės aktuose nustatytas licencijas, leidimus, sutikimus, pritarimus, neprieštaravimus arba laiku nevykdė pareigos teikti informaciją priežiūros institucijoms, pateikė joms ne visą būtiną informaciją arba pateikta informacija buvo neteisinga;
7) tai, kaip asmuo vykdė ir vykdo pinigines ar kitas prievoles, įskaitant duomenis apie jo atžvilgiu vykdomus arba vykdytus restruktūrizavimo, bankroto procesus, pareikštus ieškinius civilinėse bylose;
8) šios dalies 1–7 punktuose nurodytus duomenis apie juridinį asmenį, kurio vadovu asmuo buvo ar yra arba kurio kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) įstatinio kapitalo dalį jis tiesiogiai ar netiesiogiai valdo arba valdė.“
5. Buvusią 34 straipsnio 12 dalį laikyti atitinkamai 13 dalimi, ją pakeisti ir išdėstyti taip:.
„12.
13. Asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu
jis:
1) jis yra pripažintas kaltu padaręs buvo
nuteistas už Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse numatytą sunkų,
labai sunkų nusikaltimą arba už tyčinį nusikaltimą nuosavybei,
turtinėms teisėms ir turtiniams interesams, ekonomikai ir verslo tvarkai,
finansų sistemai, visuomenės saugumui, valstybės tarnybai ir viešiesiems
interesams ar už juos atitinkančias nusikalstamas veikas pagal užsienio
kitų valstybių baudžiamuosius įstatymus, nepaisant to, ar teistumas išnyko
yra išnykęs arba panaikintas;
2) buvo nubaustas administracinėmis, drausminėmis
nuobaudomis ar jam buvo taikytos kitos įstatymų nustatytos sankcijos (poveikio
priemonės), kai šios nuobaudos ar poveikio priemonės buvo skirtos už įstatymų
ar kitų teisės aktų, reglamentuojančių finansinių paslaugų teikimą ir finansų
įstaigų veiklą, nuostatų pažeidimą ir už tai jis buvo baustas daugiau kaip
vieną kartą per metus; jis yra pripažintas kaltu padaręs kitą, negu
nurodyta šios dalies 1 punkte, Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse arba
kitų valstybių įstatymuose numatytą nusikalstamą veiką ir nuo bausmės atlikimo,
bausmės vykdymo atidėjimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos nepraėjo
treji metai;
3) jis buvo nušalintas ar atleistas iš pareigų ar darbo arba praradęs teisę verstis tam tikra veikla už neatitiktį įstatymuose keliamiems nepriekaištingos reputacijos reikalavimams arba dėl finansų rinką reglamentuojančių teisės aktų pažeidimo ir nuo nušalinimo ar atleidimo iš pareigų ar darbo arba teisės verstis tam tikra veikla praradimo dienos nepraėjo treji metai;
34) jis piktnaudžiauja
psichotropinėmis, narkotinėmis, toksinėmis medžiagomis kitomis
psichiką veikiančiomis medžiagomis ar alkoholiu;
5) priežiūros institucija pripažįsta, kad kitos šio straipsnio 12 dalyje nurodytos aplinkybės yra reikšmingos ir leidžia pagrįstai abejoti asmens gebėjimu užtikrinti patikimą ir apdairų banko valdymą arba tinkamą kitų šiame įstatyme nustatytų funkcijų atlikimą.“
6. Pripažinti netekusia galios 34 straipsnio 13 dalį.
13. Priežiūros institucija turi teisę
pripažinti, kad asmuo nėra nepriekaištingos reputacijos, atsižvelgdama į:
1) tai, ar jis buvo nuteistas už nusikaltimą
ar baudžiamąjį nusižengimą, išskyrus šio straipsnio 12 dalies 1 punkte nurodytus
nusikaltimus ar juos atitinkančias nusikalstamas veikas pagal užsienio
valstybių įstatymus;
2) tai, ar jis įsigijo banko kvalifikuotąją
įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį, ją padidino, perleido arba
sumažino prieš tai nepranešęs priežiūros institucijai, kai tai buvo reikalinga;
3) tai, ar juridiniam asmeniui, kurio
kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį jis turi ar
turėjo arba kurio vadovu jis yra ar buvo, buvo pritaikytos įstatymų nustatytos
sankcijos (poveikio priemonės) arba ar toks juridinis asmuo buvo likviduotas
dėl bankroto arba teismo sprendimu ar nuosprendžiu kitais įstatymų nustatytais
pagrindais, susijusiais su netinkama veikla ar teisės aktų pažeidimais;
4) tai, ar jam turint finansų įstaigos kvalifikuotąją
įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį įstatymų nustatyta tvarka
jau buvo sustabdyta teisė naudotis balsavimo teise finansų įstaigos dalyvių
susirinkime;
5) kitas reikšmingas aplinkybes, dėl kurių
asmens reputacija negali būti laikoma nepriekaištinga.
5 straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 35 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Bankas turi užtikrinti, kad būtų įdiegtos
priemonės, kurios leistų banko darbuotojams specialiu, nepriklausomu ir
autonomišku kanalu banko viduje pranešti apie padarytą ar galimą šio Įstatymo,
jo įgyvendinamųjų teisės aktų, ar Reglamento (ES) Nr. 575/2013 ar
Reglamento (ES) Nr. 1286/2014 nuostatų pažeidimą. Šioms priemonėms
dėl pranešimų apie padarytus ar galimus pažeidimus įdiegti bankas gali
pasitelkti trečiuosius asmenis. Šioms priemonėms taikomi šio Įstatymo 651
Lietuvos banko įstatymo 437 straipsnio 2–4 punktuose
nustatyti reikalavimai.“
6 straipsnis. 59 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 59 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Jeigu
priežiūros institucijos išduotą licenciją turintis bankas priklauso finansinei
grupei, kuriai taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra, priežiūros
institucija turi glaudžiai bendradarbiauti ir keistis priežiūros funkcijai
atlikti reikalinga informacija su kitų Europos Sąjungos valstybių narių
priežiūros institucijomis, atliekančiomis įmonių, kurioms taikoma jungtinė
(konsoliduota) priežiūra, veiklos priežiūrą. Jeigu priežiūros institucija yra
atsakinga už finansinės grupės, kuriai priklauso ir kitose Europos Sąjungos
valstybėse narėse licencijuoti užsienio bankai, jungtinę (konsoliduotą)
priežiūrą, ji sudaro priežiūros institucijų kolegiją, kurios paskirtis –
užtikrinti bendradarbiavimą ir pasikeitimą informacija tarp Lietuvos
Respublikos ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros institucijų ir
Europos bankininkystės institucijos, o prireikus ir kitų užsienio valstybių
priežiūros institucijų. Be to, Lietuvos Respublikoje susidarius kritinei
situacijai, įskaitant Reglamento (ES) Nr. 1093/2010
18 straipsnyje numatytą atvejį arba neigiamus pokyčius finansų rinkose, kuri
kelia galimą grėsmę rinkos likvidumui ir finansinės sistemos stabilumui bet
kurioje kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, kurioje yra licencijuoti
finansinei grupei priklausantys subjektai arba kurioje yra įsteigti pagal šio
Įstatymo 701 straipsnį svarbiais paskelbti filialai, priežiūros
institucija, jeigu ji atlieka finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą)
priežiūrą, iš karto, kai tik praktiškai tai įmanoma padaryti, atsižvelgdama į šio
Įstatymo 65 Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (toliau
– Lietuvos banko įstatymas) 43 straipsnio nuostatas įspėja Europos
bankininkystės instituciją, Europos sisteminės rizikos valdybą, Europos
centrinių bankų sistemos centrinius bankus ir Lietuvos Respublikos finansų
ministeriją bei kitos Europos Sąjungos valstybės narės centrinės valdžios
institucijas, dalyvaujančias rengiant teisės aktus, susijusius su kredito
įstaigų, finansų įstaigų, investicines ir draudimo paslaugas teikiančių bendrovių
priežiūra, ir praneša visą informaciją, kuri yra esminė jų funkcijoms atlikti.
Bendradarbiavimą su kitų Europos Sąjungos valstybių narių priežiūros
institucijomis, priežiūros institucijų kolegijų sudarymą ir veiklą bei kitas
papildomas užduotis reglamentuoja priežiūros institucijos teisės aktai.“
7 straipsnis. 62 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 62 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Bankas iki einamųjų finansinių metų
pirmojo pusmečio pabaigos privalo su banko visuotinio akcininkų susirinkimo
išrinkta audito įmone sudaryti sutartį dėl metinių finansinių ataskaitų audito ir
pateikti ją priežiūros institucijai.
8 straipsnis. 64 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 64 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Priežiūra atliekama vadovaujantis Lietuvos banko
įstatymu, šiuo Įstatymu, Finansų įstaigų įstatymu, Lietuvos banko
įstatymu, šiuo Įstatymu, Europos Sąjungos teisės aktais
ir priežiūros institucijos teisės aktais, reglamentuojančiais bankų veiklą ir
jos priežiūrą. ir kitais finansų rinką reglamentuojančiais teisės aktais,
kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai.“
9 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Priežiūros tikslui gautos informacijos apsauga
1. Informacija, gauta priežiūros tikslui,
negali būti skelbiama viešai, kam nors perduodama ar kitokiu būdu padaroma
prieinama, išskyrus šiame Įstatyme nustatytus atvejus.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyto
reikalavimo privalo laikytis priežiūros institucija, jos esami ar buvę
darbuotojai, priežiūros institucijos vardu veikiantys auditoriai ar kiti
asmenys, taip pat bet kurie kiti asmenys, kuriems įstatymų nustatyta tvarka
buvo perduota priežiūros tikslui gauta informacija.
3. Šio straipsnio 1 dalis netaikoma
informacijai, kuri jau yra viešai paskelbta ar prieinama ar iš kurios
tiesiogiai ar netiesiogiai negalima nustatyti duomenų apie konkrečius asmenis.
4. Priežiūros institucija turi teisę
priežiūros tikslui gautą informaciją, įskaitant ir informaciją, gautą iš
užsienio valstybių priežiūros institucijų, naudoti priežiūros funkcijoms
atlikti, tarp jų ir poveikio priemonėms taikyti, taip pat jei įstatymų
nustatyta tvarka yra apskųstas priežiūros institucijos sprendimas ar teisme
nagrinėjamas priežiūros institucijos ieškinys dėl banko akcijų priverstinio
pardavimo.
5. Priežiūros institucija turi teisę viešai
paskelbti priežiūros institucijos teisės aktų arba Reglamento (ES) Nr.
1093/2010 32 straipsnyje nustatyta tvarka atlikto testavimo nepalankiausiomis
sąlygomis rezultatus ir perduoti juos Europos bankininkystės institucijai.
6. Priežiūros tikslui gauta informacija gali
būti perduota:
1) Baudžiamojo proceso
kodekse nustatytais pagrindais, jeigu ji reikalinga
ikiteisminiam tyrimui atlikti ar baudžiamajai bylai teisme nagrinėti, taip pat
Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme nustatytais
atvejais ir tvarka;
2) teismui, kai ji reikalinga nagrinėjant
banko bankroto bylą ar bylą dėl banko priverstinio likvidavimo;
3) Lietuvos Respublikos Seimo laikinosioms
tyrimo komisijoms, veikiančioms pagal Seimo laikinųjų tyrimo
komisijų įstatymą, jei informacija būtina jų
funkcijoms atlikti;
4) užsienio valstybių kredito įstaigų ir kitų
finansinių paslaugų teikimo veiklos, draudimo veiklos ir finansų rinkų
priežiūros institucijoms, jei ji reikalinga priežiūros funkcijai atlikti;
5) valstybės įmonei Indėlių ir investicijų
draudimas ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių įstaigoms,
administruojančioms indėlių garantijų sistemas ar investuotojų garantijų sistemas,
jei ji reikalinga jų funkcijoms atlikti;
6) banko ar finansinės grupės, kuriai
priklauso bankas, įmonių auditoriams, jei ji reikalinga jų funkcijoms atlikti;
7) Europos centrinių bankų sistemos
centriniams bankams ir kitoms panašias funkcijas atliekančioms institucijoms,
jeigu ji reikalinga teisės aktuose nustatytoms jų funkcijoms, įskaitant pinigų
politikos vykdymą ir likvidumo užtikrinimą, mokėjimo, tarpuskaitos (kliringo)
ir atsiskaitymo sistemų priežiūrą ir finansinės sistemos stabilumo užtikrinimą,
atlikti;
8) Europos Sąjungos valstybių narių
institucijoms, kurioms pavesta vykdyti makroprudencinę politiką, jei ši
informacija reikalinga jų funkcijoms atlikti;
9) subjektams, vykdantiems bankų pertvarkymo,
reorganizavimo, bankroto, likvidavimo procedūras, jei ji būtina jų funkcijoms
atlikti;
10) sutartinėms arba institucinėms užtikrinimo
sistemoms, nurodytoms Reglamento (ES) Nr. 575/2013 113 straipsnio 7 dalyje;
11) kitoms valstybės institucijoms, jei tokia
informacija reikalinga jų funkcijoms atlikti ir jei tai būtina kredito įstaigų
priežiūros, pažeidimų prevencijos arba bankų pertvarkymo tikslams;
12) kritinėmis situacijomis, kaip nustatyta
šio Įstatymo 59 straipsnio 8 dalyje ir 701 straipsnio 5 dalyje,
Lietuvos Respublikos finansų ministerijai ir kitų Europos Sąjungos valstybių
narių centrinės valdžios institucijoms, dalyvaujančioms rengiant teisės aktus,
susijusius su kredito įstaigų, finansų įstaigų, investicines ir draudimo
paslaugas teikiančių bendrovių priežiūra, jeigu ji reikalinga jų funkcijoms
atlikti;
13) Europos bankininkystės institucijai, kaip
numatyta šiame Įstatyme ir Reglamente (ES) Nr. 1093/2010;
14) Europos sisteminės rizikos valdybai, kai
ta informacija reikšminga jos funkcijoms, vykdomoms pagal Reglamentą (ES) Nr.
1092/2010, atlikti;
15) Europos vertybinių popierių ir rinkų
institucijai, kaip numatyta 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir
Tarybos reglamente (ES) Nr. 1095/2010, kuriuo įsteigiama Europos priežiūros
institucija (Europos vertybinių popierių ir rinkų institucija) ir iš dalies
keičiamas Sprendimas Nr. 716/2009/EB bei panaikinamas Komisijos sprendimas
2009/77/EB (OL 2010 L 331, p. 84);
16) Europos draudimo ir profesinių pensijų
institucijai, kai ta informacija reikšminga jos funkcijoms, vykdomoms pagal
2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr.
1094/2010, kuriuo įsteigiama Europos priežiūros institucija (Europos draudimo
ir profesinių pensijų institucija), iš dalies keičiamas Sprendimas Nr.
716/2009/EB ir panaikinamas Komisijos sprendimas 2009/79/EB (OL 2010 L 331, p.
48).
7. Šio straipsnio 6 dalies 3–11 punktuose
nurodytoms institucijoms priežiūros tikslui gauta informacija gali būti
perduodama, jei joms taikomi reikalavimai saugoti informaciją yra ne mažesni,
negu nustatyta šiame Įstatyme.
8. Pagal šio straipsnio 6 dalies 4 punktą
informacija gali būti perduota užsienio valstybės, kuri nėra Europos Sąjungos
valstybė narė, priežiūros institucijai, jei su ja sudaryta sutartis, numatanti
apsikeitimą priežiūros tikslui gauta informacija, ir jei pagal tos valstybės
įstatymus užsienio valstybės priežiūros institucijai taikomi reikalavimai
saugoti informaciją yra ne mažesni, negu nustatyta šiame Įstatyme.
9. Priežiūros tikslui iš užsienio valstybės,
kuri yra Europos Sąjungos narė, finansinių paslaugų teikimo veiklos, draudimo
veiklos ir finansų rinkų priežiūros institucijos gauta informacija arba
informacija, gauta kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje atlikto
inspektavimo (tikrinimo) metu, gali būti perduota pagal šio straipsnio 6 dalies
11 ir 12 punktus ar šio straipsnio 8 dalį, jei yra gautas informaciją
pateikusios institucijos ar Europos Sąjungos valstybės narės, kurioje buvo
atliktas inspektavimas (tikrinimas), priežiūros institucijos sutikimas, ir tik
tam tikslui, dėl kurio duotas sutikimas.
10. Jei priežiūros tikslui gautą informaciją
sudaro asmens duomenys, priežiūros institucija ir kiti asmenys, kuriems tokia
informacija perduota, juos tvarko asmens duomenų apsaugą reglamentuojančių
teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Šio straipsnio nuostatos mutatis
mutandis taikomos ir informacijai, gautai informavimo ar statistikos
tikslais pagal šio Įstatymo 70 straipsnio 1 ir 2 dalis.
Bankų priežiūros tikslui gautai informacijai apsaugoti taikomas Lietuvos banko įstatymo 43 straipsnis.“
10 straipsnis. 651 ir 66 straipsnių straipsnio pripažinimas netekusiais galios
Pripažinti netekusiu galios 651 ir 66 straipsnius.
651 straipsnis. Pranešimas apie
pažeidimus
Priežiūros institucija nustato priemones,
kurios skatintų pranešti jai apie šio Įstatymo, jo įgyvendinamųjų teisės aktų,
ar Reglamento (ES) Nr. 575/2013 ar Reglamento (ES) Nr. 1286/2014 nuostatų pažeidimą. Šios priemonės turi
atitikti šiuos reikalavimus:
1) numatytos specialios pranešimo apie minėtus
pažeidimus gavimo ir vertinimo procedūros;
2) užtikrinamas asmens, kuris praneša apie
padarytus pažeidimus, konfidencialumas, išskyrus atvejus, kai atskleisti tokią
informaciją reikalaujama įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka;
3) asmens duomenys tvarkomi asmens duomenų
apsaugą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka;
4) užtikrinama tinkama banko darbuotojų, kurie
praneša apie pažeidimus, apsauga nuo keršto, diskriminacijos ar kito neteisėto
ar nesąžiningo elgesio.
1. Detalias prašymų išduoti šio Įstatymo
nustatytas licencijas, leidimus, sutikimus ar atlikti kitus veiksmus (toliau
šiame straipsnyje – leidimai) pateikimo, nagrinėjimo ir leidimų išdavimo
sąlygas ir tvarką bei detalius pateikiamų dokumentų reikalavimus nustato
Reglamentas (ES) Nr. 1024/2013, jo įgyvendinamieji teisės aktai ir priežiūros
institucijos teisės aktai.
2. Prašymas išduoti leidimą išnagrinėjamas ir
sprendimas priimamas per šiame Įstatyme nustatytus terminus, o jei terminai
šiame Įstatyme nenustatyti, – per priežiūros institucijos teisės aktuose
nustatytus terminus. Priežiūros institucija turi teisę pareikalauti papildomų
dokumentų ir informacijos, reikalingų sprendimui priimti. Jei priežiūros
institucija pareikalauja papildomų dokumentų ir informacijos arba juos
savarankiškai pateikia leidimo prašantis asmuo, prašymo išnagrinėjimo ir
sprendimo priėmimo terminas, jeigu šiame Įstatyme nenustatyta kitaip, skaičiuojamas
nuo papildomų dokumentų ir informacijos gavimo dienos.
3. Priežiūros institucija turi teisę
atsisakyti išduoti leidimą, jei yra pakankamas pagrindas manyti, kad išdavus
leidimą bus pažeidžiami banko indėlininkų ir kitų banko kreditorių turtiniai
interesai arba kils pavojus banko ar visos bankų sistemos stabilumui ir
patikimumui, taip pat jei yra kiti įstatymuose nustatyti leidimo neišdavimo
pagrindai.
4. Apie priimtą sprendimą dėl leidimo išdavimo
priežiūros institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo
informuoja pareiškėjus, jeigu šiame Įstatyme nenustatyta kitaip. Priežiūros
institucijos atsisakymas išduoti leidimą turi būti motyvuotas.
11 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 67 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„67 straipsnis. Priežiūros institucijos pareigos ir teisės
1. Be kitų šiame Įstatyme ir kituose teisės
aktuose nustatytų pareigų ir teisių, Ppriežiūros institucija
turi teisę:
1) duoti bankui šio straipsnio 2 dalyje
nustatytus privalomus nurodymus, o bankas privalo juos įvykdyti per priežiūros
institucijos nustatytą terminą ir nedelsdamas raštu apie tai pranešti
priežiūros institucijai
21) jei banko organų
priimti sprendimai kelia pavojų banko veiklos stabilumui ir patikimumui, įstatymų
nustatyta tvarka kreiptis į teismą, kad jie, jeigu yra įstatymų
nustatyti pagrindai esant įstatymuose nustatytiems pagrindams, būtų
pripažinti negaliojančiais;
32) sudaryti sutartis su audito įmonėmis, turto
vertintojais ar kitais tinkamą kvalifikaciją turinčiais asmenimis dėl banko
patikrinimo, kad būtų nustatyta banko turto vertė, banko finansinė būklė,
įvertintos prisiimtos rizikos ar patikrintos kitos banko veiklos sritys. Šių
asmenų darbą ir kitas su tuo susijusias jų išlaidas apmoka bankas. Pagal
sutartis su priežiūros institucija veikiantys šiame punkte nurodyti asmenys
turi teises, nustatytas priežiūros
institucijai šio Įstatymo 69 straipsnio 1 dalyje 2 ir 3 dalyse, ir teises, nustatytas priežiūros
institucijos tarnautojams Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnio 5 dalies
1, 3, 11 ir 12 punktuose;
43) reikalauti, kad
būtų pakeista banko finansinių ataskaitų rinkinius tikrinanti audito įmonė, jei
ji ar auditorius neatitinka (nevykdo) įstatymų, reglamentuojančių įmonių
finansinę atskaitomybę ir auditą, nustatytų reikalavimų;
5) pagal šio Įstatymo 681 straipsnį
reikalauti pateikti priežiūros funkcijai vykdyti reikalingą informaciją ir
atlikti priežiūros funkcijai vykdyti reikalingus tyrimus, taip pat atlikti
inspektavimus (tikrinimus) pagal šio Įstatymo 69 straipsnį;
64) paskirti nuolatinį
priežiūros institucijos atstovą banko veiklai prižiūrėti. Nuolatinis priežiūros
institucijos atstovas mutatis mutandis turi teises, nustatytas priežiūros institucijai šio Įstatymo 69 straipsnio 1 dalyje 69 straipsnio 2 ir 3 dalyse, ir teises, nustatytas priežiūros
institucijos tarnautojams Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnio 5
dalies 1, 3, 11 ir 12 punktuose. Nuolatinis priežiūros institucijos atstovas
stebi banko veiklą ir teikia informaciją priežiūros institucijai.
2. Priežiūros institucija, nustačiusi
teisės aktų pažeidimus ar banko veiklos trūkumus arba turėdama duomenų, kad per
ateinančius 12 mėnesių teisės aktai gali būti pažeisti, arba jei banko veikla
kelia grėsmę banko veiklos stabilumui ir patikimumui, turi teisę duoti bankui
tokius privalomus nurodymus: Priežiūros institucija Lietuvos banko
įstatymo nustatyta tvarka duoda bankui šiuos privalomus nurodymus:
1) per priežiūros institucijos nustatytą terminą pašalinti teisės aktų pažeidimus ar banko veiklos trūkumus;
2) turėti kapitalą, kuris viršytų šiame Įstatyme ir Reglamente (ES) Nr. 575/2013 nustatytus kapitalo reikalavimus, ir (arba) sudaryti tinkamus kapitalo rezervus;
3) pagerinti vidaus kontrolės ir (arba) rizikos valdymo procesus;
4) tinkamai įvertinti paskolų vertės sumažėjimą ir suformuoti papildomus specialiuosius atidėjinius ar pagerinti turto valdymo tvarką;
5) nevykdyti tam tikros veiklos, nesudaryti tam tikrų sandorių arba sumažinti tokios veiklos arba sandorių apimtis, įskaitant sandorius dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo, dėl kitų juridinių asmenų įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalių ar nekilnojamojo turto įsigijimo, arba sumažinti investicijas į veiklą, kuri kelia pernelyg didelę riziką banko patikimumui;
6) sumažinti su banko veikla, produktais ir sistemomis susijusias rizikas;
7) sumažinti kintamąją atlygio dalį, mokamą banko vadovams ir darbuotojams, jeigu tai nesuderinama su patikimos kapitalo bazės išlaikymu;
8) naudoti banko grynąjį pelną nuosavam kapitalui stiprinti;
9) apriboti arba nutraukti dividendų mokėjimą banko akcininkams arba palūkanų mokėjimą banko išleistų ne nuosavybės vertybinių popierių, kurie įtraukiami į banko kapitalą, turėtojams, jei toks draudimas nereiškia banko įsipareigojimų neįvykdymo;
10) priežiūros institucijai pateikti papildomą informaciją arba teikti dažniau, nei nustatyta teisės aktuose, informaciją, reikalingą priežiūros funkcijoms vykdyti;
11) vykdyti specialius likvidumo reikalavimus;
12) viešai atskleisti papildomą informaciją;
13) per priežiūros institucijos nustatytą terminą atlikti banko tarpinių finansinių ataskaitų rinkinio auditą;
14) parengti ir įgyvendinti per priežiūros institucijos nustatytą terminą jai priimtiną banko veiklos pakeitimo ar (ir) nustatytų pažeidimų ir (ar) trūkumų pašalinimo priemonių planą;
15) sušaukti banko visuotinį akcininkų susirinkimą arba banko stebėtojų tarybos ar valdybos posėdį ir jame svarstyti priežiūros institucijos pasiūlytus klausimus. Jeigu banko organai nevykdo nurodymo sušaukti visuotinį akcininkų susirinkimą, priežiūros institucija turi teisę pati sušaukti visuotinį akcininkų susirinkimą, parengti jo darbotvarkę ir reikalauti, kad jame būtų apsvarstyti priežiūros institucijos pasiūlyti klausimai.
16) banko vadovams atvykti į priežiūros instituciją ir duoti paaiškinimus. Priežiūros institucija apie nurodymą banko vadovams atvykti į priežiūros instituciją turi teisę paskelbti viešai;
17) atkurti prieš pažeidžiant teisės aktus buvusią padėtį;
18) sustabdyti vienos ar kelių finansinių paslaugų teikimą;
19) sustabdyti arba nutraukti mažmeninių ir draudimo principu pagrįstų investicinių produktų paketo platinimą arba prekybą juo;
20) nutraukti Reglamente (ES) Nr. 1286/2014 nustatytų reikalavimų neatitinkančio pagrindinės informacijos investuotojams dokumento viešą skelbimą bei teikimą investuotojams ir paskelbti naują teisės aktų reikalavimus atitinkantį pagrindinės informacijos investuotojams dokumentą;
1721)
vykdyti papildomus reikalavimus dėl banko veiklos rizikos ribojimo arba atlikti
kitus veiksmus ar neatlikti tam tikrų veiksmų, kad būtų pašalinti teisės aktų
pažeidimai ar banko veiklos trūkumai arba kad banko veikla būtų stabili ir
patikima.
3. Šio straipsnio 2 dalyje nustatyti privalomi nurodymai gali būti duodami, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
1) priežiūros institucija nustato teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta jos kompetencijai, pažeidimų arba banko veiklos trūkumų;
2) priežiūros institucija turi įrodymų, kad per ateinančius 12 mėnesių teisės aktai, kurių laikymosi priežiūra priskirta jos kompetencijai, gali būti pažeisti;
3) kyla grėsmė banko veiklos stabilumui ir patikimumui arba visuomenės ir (ar) banko klientų interesams.
34. Priežiūros
institucija, nustačiusi, kad bankas pažeidžia šio Įstatymo, Reglamento (ES) Nr.
575/2013, 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES)
Nr. 600/2014 dėl finansinių priemonių rinkų, kuriuo iš dalies keičiamas
Reglamentas (ES) Nr. 648/2012 (OL 2014, L 173, p. 84), 3, 4, 5, 6, 7, 14, 15,
16, 17, 24, 25 ir 26 straipsnių reikalavimus, arba turėdama duomenų, kad
artimiausiu metu dėl sparčiai blogėjančios finansinės būklės bankas juos
pažeis, turi teisę bankui duoti šio straipsnio 2 dalies 14 ir 15 punktuose
nustatytus ir šiuos privalomus nurodymus:
1) įgyvendinti vieną ar daugiau gaivinimo plane, parengtame pagal Finansinio tvarumo įstatymo 4–11 straipsnių nuostatas, nustatytų procedūrų ar priemonių arba atnaujinti gaivinimo planą, kai šioje dalyje nustatytų nurodymų taikymą paskatinusios aplinkybės skiriasi nuo galiojančiame gaivinimo plane nustatytų prielaidų, ir įgyvendinti vieną ar daugiau atnaujintame gaivinimo plane nustatytų procedūrų ar priemonių per priežiūros institucijos nustatytą laikotarpį, užtikrinant, kad būtų pašalintos šioje dalyje nustatytų priemonių taikymą paskatinusios aplinkybės;
2) nušalinti arba pakeisti vieną ar daugiau banko stebėtojų tarybos narių, banko valdybos narių, banko administracijos vadovų ar asmenų, priklausančių banko vyresniajai vadovybei, jeigu nustatyta, kad tas asmuo (asmenys) neatitinka šio Įstatymo 34 straipsnyje nustatytų reikalavimų;
3) vadovaujantis gaivinimo planu, parengti derybų dėl skolos restruktūrizavimo su kai kuriais ar visais savo kreditoriais planą;
4) pakeisti banko verslo strategiją;
5) pakeisti banko teisinę ir organizacinę ar veiklos struktūrą.
45. Šio straipsnio 2
dalyje nustatyti nurodymai gali būti duodami kartu taikant ir poveikio
priemones. Šio straipsnio 3 4 dalyje nustatyti nurodymai gali
būti duodami kartu su šio straipsnio 2 dalyje nustatytais nurodymais ir (arba)
taikant ir poveikio priemones.
6. Bankas privalo įvykdyti šio straipsnio 2 ir 4 dalyse nustatytus privalomus nurodymus priežiūros institucijos nustatytais terminais ir nedelsdamas, ne vėliau kaip kitą darbo dieną po nurodymo įvykdymo, apie tai raštu pranešti priežiūros institucijai.
57. Pagal šio
straipsnio 2 dalį nustatant tinkamą individualaus kapitalo reikalavimo dydį ar
tinkamus kapitalo rezervų dydžius, taip pat specialius likvidumo reikalavimus,
atsižvelgiama į kiekybinius ir kokybinius priežiūrinio tikrinimo ir vertinimo
rezultatus, sisteminės rizikos įvertinimą, banko valdymo struktūrą, rizikos
nustatymo, valdymo, vidaus kontrolės procesus.
68. Priežiūros
institucija, nustačiusi, kad bankas atitinka šio straipsnio 3 4 dalyje
nurodytas sąlygas, nedelsdama apie tai turi pranešti finansų sektoriaus
subjektų pertvarkymo institucijai (toliau – pertvarkymo institucija). Tokiu
atveju priežiūros institucija (įskaitant atvejus, kai priežiūros institucija
atlieka inspektavimus (tikrinimus) patikrinimus pagal Lietuvos
banko įstatymo 421 šio Įstatymo 69
straipsnį) turi teisę gauti visą informaciją, būtiną pertvarkymo planui,
parengtam pagal Finansinio tvarumo įstatymą, atnaujinti, galimam banko
pertvarkymui pasirengti ir banko turtui bei įsipareigojimams įvertinti.
Priežiūros institucija šią informaciją turi pateikti pertvarkymo institucijai.
79. Priežiūros institucijos
nustatyta tvarka jos darbuotojai tarnautojai turi teisę dalyvauti
banko organų ir banko komitetų darbe – dalyvauti susirinkimuose ar posėdžiuose
stebėtojų teisėmis ar kitaip stebėti banko organų, banko komitetų ir banko
vadovų veiklą.
810. Priežiūros
institucija savo nustatyta tvarka ir vadovaudamasi asmens duomenų apsaugą
reglamentuojančiais teisės aktais turi teisę kaupti ir kitaip tvarkyti duomenis
apie bankų skolininkus. Bankai priežiūros institucijai privalo teikti duomenis
apie banko skolininkus ir turi teisę naudotis šiais duomenimis priežiūros
institucijos teisės aktų nustatyta tvarka.
911. Jeigu pagal šį
Įstatymą pritaikomos banko veiklą ribojančios priemonės arba iškeliama banko
likvidavimo byla, kaip jos suprantamos pagal Finansinio tvarumo įstatymo 121
straipsnį, tai priežiūros institucija mutatis mutandis turi Finansinio
tvarumo įstatymo VII skyriuje pertvarkymo institucijai nustatytas teises ir
pareigas.
1012.
Šiame straipsnyje nustatytas teises priežiūros institucija turi ir dėl šio
Įstatymo nustatyta tvarka išduotą licenciją turinčio užsienio banko filialo.
11. Šiame Įstatyme nustatytomis teisėmis
priežiūros institucija naudojasi:
1) tiesiogiai;
2) bendradarbiaudama su kitomis priežiūros
institucijomis;
3) pasitelkdama kitus asmenis tam tikriems
veiksmams atlikti;
4) pasitelkdama teisėsaugos institucijas.
1113. Priežiūros
institucija, spręsdama dėl privalomų nurodymų davimo pagal šio straipsnio 3
4 dalį, taip pat turi vadovautis taikytinais Europos Sąjungos teisės
aktais.“
12 straipsnis. 68 ir 681 straipsnių pripažinimas netekusiais galios
Pripažinti netekusiu galios 68 ir 681 straipsnius.
68 straipsnis.
Priežiūros institucijos sprendimų, veiksmų (neveikimo) apskundimas
1. Priežiūros institucijos sprendimus,
veiksmus (neveikimą) asmenys, kurių teisės ar įstatymų saugomi interesai
pažeisti, turi teisę įstatymų nustatyta tvarka skųsti teismui.
2. Skundo padavimas teismui iki jo išsprendimo
nesustabdo skundžiamo sprendimo ar veiksmo vykdymo.
681 straipsnis. Teisė reikalauti
pateikti informaciją ir teisė atlikti tyrimus
1. Priežiūros institucija turi teisę
reikalauti, kad jai visą informaciją, reikalingą priežiūros funkcijai vykdyti,
teiktų:
1) Lietuvos Respublikoje įsteigti bankai;
2) Lietuvos Respublikoje įsteigtos finansų
kontroliuojančiosios bendrovės;
3) Lietuvos Respublikoje įsteigtos mišrios
veiklos finansų kontroliuojančiosios bendrovės;
4) Lietuvos Respublikoje įsteigtos mišrią
veiklą vykdančios kontroliuojančiosios bendrovės;
5) šios dalies 1–4 punktuose nurodytų subjektų
kontroliuojami asmenys;
6) asmenys, su kuriais bankas yra sudaręs
sandorius dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo, taip pat kiti asmenys,
kuriems šios dalies 2–4 punktuose nurodyti subjektai yra perdavę veiklos
funkcijas arba veiklą.
2. Šio straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose
nurodyti asmenys privalo teikti priežiūros institucijos reikalaujamą
informaciją net ir tuo atveju, jei tokia informacija sudaro banko paslaptį,
komercinę paslaptį arba yra konfidenciali dėl kitų priežasčių.
3. Priežiūros institucija turi teisę atlikti
bet kokius priežiūros funkcijai vykdyti reikalingus su šio straipsnio 1 dalyje
nurodytais asmenimis susijusius tyrimus, įskaitant teisę:
1) reikalauti pateikti dokumentus;
2) tikrinti šio straipsnio 1 dalies 1–4
punktuose nurodytų asmenų buhalterinės apskaitos registrus, dokumentus,
kompiuteriuose ir kitose laikmenose esančią informaciją, kitus patikrinimui
reikalingus informacijos šaltinius, gauti jų kopijas arba išrašus;
3) apklausti ir gauti bet kurio šio straipsnio
1 dalies 1–4 punktuose nurodyto asmens arba jų atstovų ar darbuotojų
paaiškinimus raštu arba žodžiu;
4) apklausti visus kitus šios dalies 3 punkte
nenurodytus asmenis, kurie sutinka būti apklausti, siekiant gauti su tyrimo
dalyku susijusios informacijos.
13 straipsnis. 69 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 69 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„69 straipsnis. Banko inspektavimas
(tikrinimas) patikrinimas Teisė reikalauti pateikti informaciją ir teisė
atlikti patikrinimus
1. Banką inspektuoja (tikrina) priežiūros
institucijos darbuotojai.
2. Bankas privalo sudaryti šias sąlygas
inspektavimui (tikrinimui) atlikti:
1) inspektuojantiems (tikrinantiems) asmenims
pateikti visą jų prašomą informaciją ir dokumentus;
2) suteikti galimybę inspektuojantiems
(tikrinantiems) asmenims naudotis banko informacinių sistemų duomenimis;
3) suteikti inspektuojantiems (tikrinantiems)
asmenims atskiras patalpas su telefono ryšio tinklu.
3. Inspektuojantys (tikrinantys) asmenys turi
teisę:
1) inspektuojamo (tikrinamo) banko darbo metu
nekliudomi įeiti į banko ir jo padalinių patalpas;
2) reikalauti ir gauti inspektavimui
(tikrinimui) atlikti reikalingą informaciją ir dokumentus (originalus arba
patvirtintus jų nuorašus), banko vadovų ir kitų darbuotojų paaiškinimus žodžiu
ar raštu;
3) reikalauti padaryti pateiktų dokumentų
kopijas ar banko lėšomis patys juos kopijuoti;
4) turėti teisės aktų nustatytų kitų teisių.
4. Atlikus inspektavimą (tikrinimą), jo
rezultatai raštu pateikiami bankui. Banko stebėtojų tarybos ir valdybos nariai,
administracijos vadovas privalo pasirašytinai susipažinti su inspektavimo
(tikrinimo) rezultatais.
5. Priežiūros institucijos teisės aktai
nustato detalią inspektavimo (tikrinimo) ir jo rezultatų įforminimo tvarką.
1. Priežiūros institucija turi teisę reikalauti, kad jai visą informaciją, reikalingą priežiūros funkcijai vykdyti, teiktų:
1) Lietuvos Respublikoje įsteigti bankai;
2) Lietuvos Respublikoje įsteigtos finansų kontroliuojančiosios bendrovės;
3) Lietuvos Respublikoje įsteigtos mišrios veiklos finansų kontroliuojančiosios bendrovės;
4) Lietuvos Respublikoje įsteigtos mišrią veiklą vykdančios kontroliuojančiosios bendrovės;
5) šios dalies 1–4 punktuose nurodytų subjektų kontroliuojami asmenys;
6) asmenys, su kuriais bankas yra sudaręs sandorius dėl banko veiklą papildančių paslaugų pirkimo, taip pat kiti asmenys, kuriems šios dalies 2–4 punktuose nurodyti subjektai yra perdavę veiklos funkcijas arba veiklą.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti asmenys privalo teikti priežiūros institucijos reikalaujamą informaciją net ir tuo atveju, jei tokia informacija sudaro banko paslaptį, komercinę paslaptį arba yra konfidenciali dėl kitų priežasčių.
3. Priežiūros institucija turi teisę atlikti bet kokius priežiūros funkcijai vykdyti reikalingus su šio straipsnio 1 dalyje nurodytais asmenimis susijusius patikrinimus.
4. Priežiūros institucija organizuoja ir atlieka patikrinimus, kad nustatytų, ar laikomasi šio Įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai.
5. Reikalavimai priežiūros institucijos rengiamiems patikrinimams nustatyti Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnyje. Atlikdami patikrinimą, priežiūros institucijos tarnautojai turi Lietuvos banko įstatyme ir šiame Įstatyme nustatytas teises.
6. Šiame straipsnyje ir savo teisės aktuose nustatyta tvarka priežiūros institucija turi teisę inspektuoti
(tikrinti) patikrinti ir užsienio bankų padalinius, įsteigtus Lietuvos
Respublikoje, taip pat šio Įstatymo 681 straipsnio 1
dalies 2–6 punktuose nurodytus asmenis, o jungtinės (konsoliduotos)
priežiūros tikslais – ir šio Įstatymo 58 straipsnio 2 dalyje nurodytus asmenis.
Jei jungtinės (konsoliduotos) priežiūros tikslais reikia patikrinti šio
Įstatymo 58 straipsnio 2 dalyje nurodytus asmenis, kurie priklauso kitos
Europos Sąjungos valstybės narės jurisdikcijai, priežiūros institucija prašo,
kad patikrinimą atliktų šios Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros
institucija, arba, jeigu ši priežiūros institucija leidžia, patikrinimą atlieka
pati Lietuvos priežiūros institucija ar šio straipsnio 9 dalyje nurodyti
asmenys tuo tikslu jos pasitelkti asmenys, vadovaudamiesi tos Europos Sąjungos
valstybės narės teise.
7. Užsienio valstybės, kuri yra Europos Sąjungos
valstybė narė, priežiūros institucija pati arba jos nurodyti auditoriai ar
ekspertai, prieš tai informavę Lietuvos priežiūros instituciją, turi teisę inspektuoti
(tikrinti) patikrinti tos valstybės jurisdikcijai priklausančio
užsienio banko padalinį Lietuvos Respublikoje. Jei jungtinės (konsoliduotos)
priežiūros tikslais kitos Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros
institucijai reikia patikrinti šio Įstatymo 58 straipsnio 2 dalyje nurodytus
asmenis, taip pat mišrią veiklą vykdančią kontroliuojančiąją (holdingo)
bendrovę ir jos kontroliuojamas įmones, kurie priklauso Lietuvos Respublikos
jurisdikcijai, tai jos prašymu tokį patikrinimą atlieka Lietuvos priežiūros
institucija arba Lietuvos priežiūros institucijos leidimu pati prašančioji
kitos Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros institucija arba jos nurodyti
auditoriai ar ekspertai. Jei kitos Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros
institucijos prašymu tikrinimą patikrinimą atlieka Lietuvos
priežiūros institucija, tai prašančioji kitos Europos Sąjungos valstybės narės
priežiūros institucija turi teisę dalyvauti atliekant tokį tikrinimą patikrinimą.
8. Užsienio valstybės, kuri nėra Europos Sąjungos
valstybė narė, priežiūros institucija turi teisę inspektuoti (tikrinti) patikrinti
užsienio banko padalinius Lietuvos Respublikoje ir šio Įstatymo 58 straipsnio 2
dalyje nurodytus asmenis, taip pat mišrią veiklą vykdančią kontroliuojančiąją
(holdingo) bendrovę ir jos kontroliuojamas įmones, kurie priklauso Lietuvos
Respublikos jurisdikcijai, jei tarp jos ir Lietuvos priežiūros institucijos yra
sudaryta sutartis, numatanti tokią teisę ir reglamentuojanti inspektavimo
(tikrinimo) patikrinimo organizavimo tvarką.
9. Priežiūros institucija turi teisę sudaryti
sutartis su audito įmonėmis ar kitais tinkamą kvalifikaciją turinčiais
asmenimis dėl banko ir kitų šio straipsnio 6 dalyje nurodytų asmenų patikrinimo
ar audito. Šiems asmenims atliekant patikrinimą ar auditą taikomos šio
straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatos.“
14 straipsnis. 701 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 701 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Lietuvos Respublikoje licencijuoto banko kitoje
Europos Sąjungos valstybėje narėje įsteigtą filialą pripažinus svarbiu,
priežiūros institucija teikia informaciją ir bendradarbiauja su kitos Europos
Sąjungos valstybės narės, kurioje bankas yra įsteigęs svarbiu pripažintą
filialą, priežiūros institucija ir atlieka kitas papildomas užduotis.
Priežiūros institucija planuoja ir koordinuoja svarbiais pripažintų filialų
priežiūros veiklą su visomis Europos Sąjungos valstybių narių, kuriose įsteigti
svarbūs filialai, priežiūros institucijomis ir prireikus su Europos centrinių
bankų sistemos centriniais bankais rengiantis kritinėms situacijoms ir joms
susidarius, įskaitant neigiamus pokyčius bankuose ir finansų rinkose.
Priežiūros planavimas ir koordinavimas apima informavimą apie neigiamus
pokyčius banke ar kitose jo kontroliuojamose įmonėse, bankui šio Įstatymo
nustatyta tvarka pritaikytas sankcijas arba kitas išskirtines poveikio
priemones (įskaitant papildomo kapitalo reikalavimo nustatymą pagal šio
Įstatymo 67 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir bet kokių apribojimų apskaičiuojant
kapitalo reikalavimą pagal Reglamento (ES) Nr. 575/2013 312 straipsnį
nustatymą), priežiūrinio tikrinimo ir vertinimo. Priežiūros
institucija, sužinojusi apie su jos licencijuotu banku, kuris kitoje Europos
Sąjungos valstybėje narėje yra įsteigęs svarbiu pripažintą filialą, susijusią
kritinę situaciją, kuri kelia galimą grėsmę rinkos likvidumui ir finansinės
sistemos stabilumui toje Europos Sąjungos valstybėje narėje, iš karto, kai tik
praktiškai tai įmanoma padaryti, atsižvelgdama į šio Įstatymo 65 Lietuvos
banko įstatymo 43 straipsnio nuostatas apie tai informuoja Europos
bankininkystės instituciją, Europos sisteminės rizikos valdybą, Europos
centrinių bankų sistemos centrinius bankus, Lietuvos Respublikos finansų
ministeriją ir kitos Europos Sąjungos valstybės narės, kurioje yra įsteigtas
svarbiu pripažintas filialas, centrinės valdžios institucijas, dalyvaujančias rengiant
teisės aktus, susijusius su kredito įstaigų, finansų įstaigų, investicines ir
draudimo paslaugas teikiančių bendrovių priežiūra, ir praneša visą informaciją,
kuri yra esminė jų funkcijoms atlikti.“
15 straipsnis. 72 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 72 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„72 straipsnis. Poveikio priemonės
1. Priežiūros institucija turi teisę taiko
asmenims taikyti šias poveikio priemones:
1) viešai paskelbti paskelbia apie šio įstatymo ir kitų
teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos
kompetencijai, pažeidimą ir jį padariusį asmenį;
2) įspėti įspėja dėl šio Įstatymo ir
kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros
institucijos kompetencijai, pažeidimo ir nurodyti nurodo per
nustatytą terminą nutraukti teisės akto pažeidimą;
3) skirtiskiria šio Įstatymo nustatytas
baudas;
4) laikinai nušalintinušalina banko
stebėtojų tarybos narį (narius), banko valdybos narį (narius), banko
administracijos vadovą (vadovus), užsienio banko filialo vadovą (vadovus) nuo
pareigų arba nušalintinušalina banko stebėtojų tarybos narį
(narius), banko valdybos narį (narius), banko administracijos vadovą (vadovus),
užsienio banko filialo vadovą (vadovus) nuo pareigų ir reikalautireikalauja,
kad jie būtų atšaukti iš pareigų ir (ar) su jais būtų nutraukta sutartis ar
būtų panaikinti jų įgaliojimai;
5) laikinai uždrausti teikti vieną ar kelias
finansines paslaugaspanaikina licencijos teikti vieną ar kelias
finansines paslaugas galiojimą;
6) laikinai ar visam laikui uždraustiuždraudžia
vieno ar kelių banko filialų ar kitų banko ar užsienio banko filialo padalinių
veiklą. Priežiūros institucijai priėmus sprendimą laikinai uždrausti filialo ar
kito padalinio veiklą, filialas ar kitas padalinys neturi teisės teikti
finansinių paslaugų, o priėmus sprendimą visam laikui uždrausti filialo ar kito
padalinio veiklą, bankas, be to, privalo nedelsdamas priimti sprendimą
nutraukti tokio filialo ar kito padalinio veiklą;
7) laikinai sustabdyti,kol yra pagrindas, sustabdo
(apribotiapriboja) banko akcininko balsavimo teisę;
8) paskirti paskiria laikinąjį
administratorių;
9) paskelbtipaskelbia banko ar užsienio
banko filialo veiklos apribojimą (moratoriumą);
10) laikinai apribotiapriboja teisę
disponuoti lėšomis, esančiomis sąskaitose Lietuvos banke bei kitose kredito, mokėjimo
ir elektroninių pinigų įstaigose, ir kitu turtu;
11) atšauktiatšaukia išduotą licenciją
ar laikinai sustabdytisustabdo jos galiojimą tol, kol tam yra
pagrindas. Išnykus licencijos galiojimo sustabdymo pagrindui, priežiūros
institucija nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tada, kai
įsitikino, kad pagrindas išnyko, atnaujina licencijos galiojimą.
2. Priežiūros institucija užsienio banko atstovybei turi
teisę taikytitaiko šias poveikio priemones:
1) įspėtiįspėja atstovybę dėl šio
Įstatymo ir priežiūros institucijoskitų teisės aktų, kurių
laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimo;
2) uždraustiuždraudžia atstovybės veiklą
Lietuvos Respublikoje. Pritaikius šią poveikio priemonę, nedelsiant turi būti
priimamas sprendimas nutraukti atstovybės veiklą.
3. Europos Sąjungos valstybėje narėje licencijuotam
užsienio bankui, teikiančiam finansines paslaugas Lietuvos Respublikoje
neįsteigus filialo ar perEuropos Sąjungos licencijuoto užsienio banko
Lietuvos Respublikoje įsteigtamą filialuią,
priežiūros institucija turi teisę taikytitaiko šias poveikio
priemones:
1) įspėtiįspėja dėl šio Įstatymo ir kitų
teisės aktų, reglamentuojančių finansų rinką, saugią ir patikimą
bankų veiklą, pažeidimo ar veiklos trūkumų;
2) užsienio banko filialui laikinai apribotiapriboja
teisę disponuoti lėšomis, esančiomis sąskaitose Lietuvos banke bei kitose
kredito, mokėjimo ir elektroninių pinigų įstaigose, ir kitu turtu;
3) laikinai ar visam laikui uždraustiuždraudžia
teikti finansines paslaugas Lietuvos Respublikoje;
4) skirtiskiria šio Įstatymo nustatytas baudas.
4. Priežiūros institucija turi priimti sprendimą
taikyti šio straipsnio 3 dalies 2, 3 punktuose nurodytas poveikio priemones
Europos Sąjungos valstybėje narėje licencijuotam užsienio bankui, teikiančiam
finansines paslaugas Lietuvos Respublikoje neįsteigus filialo, ar Europos
Sąjungos valstybėje narėje licencijuoto užsienio bankoper Lietuvos
Respublikoje įsteigtamą filialuią, savo iniciatyva
ir jei to prašo tos Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros institucija.
5. Priežiūros institucija finansų kontroliuojančiosioms bendrovėms, mišrios veiklos finansų kontroliuojančiosioms bendrovėms ir mišrią veiklą vykdančioms kontroliuojančiosioms bendrovėms ir (arba) jų vadovams už šio Įstatymo aštuntojo ir dešimtojo skirsnių ir kitų finansinių grupių jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimą turi teisę taikyti šio straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose nurodytas poveikio priemones.
6. Priežiūros institucija, priimdama sprendimą
taikyti poveikio priemones, parinkdama konkrečią poveikio priemonę (priemones)
ir jos (jų) dydį, atsižvelgia į nustatytų pažeidimų ir veiklos trūkumų sunkumą,
trukmę, kartotinumą, jų įtaką indėlininkų ir kitų kreditorių interesams,
asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė, kaltę, finansinį pajėgumą,
ankstesnius pažeidimus ir jam taikytas poveikio priemones, bendradarbiavimą su
priežiūros institucija, dėl pažeidimų gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų
nuostolių ar padarytos žalos dydį, jei jį įmanoma nustatyti, steigėjo,
akcininkų ir vadovų pasirengimą bei galimybes pašalinti pažeidimus ir veiklos trūkumus,
nustatytų pažeidimų bei veiklos trūkumų ir numatomos taikyti poveikio priemonės
(priemonių) pasekmes bankų sistemos stabilumui ir patikimumui, ir kitas
svarbias aplinkybes.
7. Priežiūros institucija turi teisę taikyti
vieną ar kelias poveikio priemones. Priežiūros institucijos sprendimas taikyti
bankui poveikio priemonę (priemones) įsigalioja kitą dieną po jo priėmimo
dienos, jeigu šiame Įstatyme ar sprendime nenustatyta kitaip.
8. Priežiūros institucijos sprendimas dėl
poveikio priemonės (priemonių) taikymo turi būti motyvuotas ir įstatymų
nustatyta tvarka gali būti skundžiamas teismui. Sprendimo, išskyrus sprendimą
skirti šiame Įstatyme nustatytas baudas, apskundimas nesustabdo šio sprendimo
vykdymo. Teismas nevertina ir nesprendžia klausimo dėl poveikio priemonės
rūšies parinkimo ir jos taikymo tikslingumo.
96. Bylose, kuriose
nagrinėjami skundai (prašymai) dėl Lietuvos banko sprendimo taikyti šio
straipsnio 1 dalies 8–11 punktuose ir 3 dalies 2 ir 3 punktuose nustatytas
poveikio priemones, negali būti taikomos reikalavimo užtikrinimo priemonės,
numatytos Administracinių bylų teisenos įstatymo 71 straipsnio 3
dalies 1 ir 3 punktuose.
107. Teismas,
išnagrinėjęs skundą (prašymą) dėl Lietuvos banko sprendimo taikyti šio
straipsnio 1 dalies 8–11 punktuose ir 3 dalies 2 ir 3 punktuose
nustatytas poveikio priemones, turi teisę priteisti atlyginti žalą, tačiau
neturi teisės tenkindamas skundą (prašymą) panaikinti skundžiamą sprendimą,
įpareigoti Lietuvos banką atlikti bet kokius veiksmus, dėl kurių būtų
sustabdomas ar panaikinamas skundžiamo sprendimo galiojimas arba kitaip
atkuriama buvusi iki sprendimo priėmimo padėtis.
11. Poveikio priemonės, kurios pritaikomos
laikinai, galioja iki priežiūros institucijos sprendime taikyti poveikio
priemones nurodyto termino. Šis terminas gali būti apibrėžtas konkrečia data,
laikotarpiu ar susietas su tam tikrų sąlygų atsiradimu (aplinkybių išnykimu),
nebent priežiūros institucija priima sprendimą jas atšaukti anksčiau nustatyto
termino.
12. Priežiūros institucija, atsižvelgdama į
šio straipsnio 6 dalyje nurodytas aplinkybes, vadovaudamasi teisingumo,
protingumo, skaidrumo ir proporcingumo kriterijais, gali netaikyti poveikio
priemonių, jeigu pažeidimas yra mažareikšmis, nedarantis esminės žalos pagal
įstatymus ir kitus teisės aktus saugomiems interesams, arba jeigu turi pagrindo
manyti, kad priežiūros tikslas gali būti pasiektas ir kitomis priemonėmis, ne
tik taikant poveikio priemones.“
16 straipsnis. 73 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 73 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„73 straipsnis. Poveikio priemonių taikymo pagrindai ir tvarka
1. Poveikio priemonės taikomos, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
1) verčiamasi indėlių ar kitų grąžintinų lėšų priėmimu iš neprofesionaliųjų rinkos dalyvių, taip pat teikiamos kitos finansinės paslaugos neturint tam šio Įstatymo nustatyta tvarka suteiktos teisės arba jei tokia teisė apribota pagal šį Įstatymą arba atliekami kiti veiksmai ar veikla, kuriuos draudžia šis Įstatymas;
2) bankas ar užsienio banko filialas licenciją, kitą šiame Įstatyme nurodytą leidimą gavo pateikęs klaidingą informaciją arba pasinaudodamas kitomis neteisėtomis priemonėmis;
3) kvalifikuotoji įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalis įsigyjama ar padidinama apie tai nepranešus priežiūros institucijai pagal šio Įstatymo 24 straipsnio 1 dalį arba nepasibaigus šio Įstatymo 25 straipsnio 4 dalyje nustatytam terminui (išskyrus atvejį, kai nepasibaigus šio Įstatymo 25 straipsnio 4 dalyje nustatytam terminui gautas priežiūros institucijos sprendimas neprieštarauti siūlomam įsigijimui), arba esant priežiūros institucijos prieštaravimui siūlomam įsigijimui, taip pat jeigu įsigyjantis asmuo neatitinka šio Įstatymo nustatytų reikalavimų arba yra pagrindas manyti, kad jis gali daryti neigiamą įtaką riziką ribojančiam ir patikimam banko valdymui;
4) perleidžiama ar sumažinama kvalifikuotoji įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalis apie tai nepranešus priežiūros institucijai pagal šio Įstatymo 24 straipsnio 2 dalį;
5) nevykdomi arba netinkamai vykdomi bankui ar užsienio banko filialui šiame Įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatyti valdymo reikalavimai;
6) per nustatytus terminus nepateikiama šio Įstatymo, kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatyta arba priežiūros institucijos pareikalauta informacija arba pateikiama neišsami arba netiksli informacija;
7) nustatyta tvarka nevykdomi arba netinkamai vykdomi priežiūros institucijos pagal šio Įstatymo 67 straipsnio 2 dalį duoti privalomi nurodymai;
8) nebetenkinami reikalavimai, nustatyti banko ar užsienio banko filialo licencijai gauti;
9) padaromas Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo pažeidimas;
10) banko vadovais paskiriami arba banko vadovų pareigas eina vienas ar keli asmenys, neatitinkantys šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytų kvalifikacijos, reputacijos ir patirties reikalavimų tokioms pareigoms eiti;
11) pažeidžiami Reglamente (EB) Nr. 1060/2009 nustatyti reikalavimai;
12) pažeidžiami Reglamente (ES) Nr. 1286/2014 nustatyti reikalavimai;
13) pažeidžiami Reglamente (ES) Nr. 575/2013 nustatyti reikalavimai;
14) trukdoma priežiūros institucijai ar jos įgaliotiems asmenims atlikti patikrinimus;
1115)
padaromi kitų įstatymų, kitų teisės aktųkiti šio Įstatymo ar
kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros
institucijos kompetencijai, pažeidimai arba yra grėsmė, kad dėl banko ar
užsienio banko filialo veiklos arba finansinės būklės būtų pažeisti visuomenės
ir (arba) klientų interesai arba sutriktų Lietuvos Respublikos bankų sistemos
funkcionavimas.
2. Priežiūros institucija, prieš spręsdama
klausimą, ar taikyti poveikio priemonę, per protingumo kriterijų atitinkantį
terminą praneša asmeniui, kuriam taikoma poveikio priemonė, apie klausimo
nagrinėjimo vietą ir laiką bei pateikia jam informaciją apie nustatytus
faktinius duomenis, kurie yra poveikio priemonės taikymo pagrindas, ar sudaro
galimybę asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė, vadovams susipažinti su
tokiais duomenimis. Pranešimą gavęs asmuo turi teisę iki klausimo nagrinėjimo
dienos raštu pateikti paaiškinimus. Poveikio priemonės taikymo klausimas
svarstomas dalyvaujant asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė, vadovams. Jų
neatvykimas ar paaiškinimų nepateikimas netrukdo spręsti poveikio priemonės
taikymo klausimo. Neatidėliotinais atvejais priežiūros institucija turi teisę
spręsti klausimą dėl poveikio priemonės taikymo, neatsižvelgdama į šios dalies
nuostatas. Jeigu asmuo, kuriam pritaikyta poveikio priemonė, po jos pritaikymo
raštu pateikia argumentuotus paaiškinimus, kad nebuvo pagrindo taikyti poveikio
priemonės, priežiūros institucija svarsto klausimą dėl poveikio priemonės
atšaukimo.
3 2,. Poveikio priemonės gali būti skiriamos, jei praėjo ne
daugiau kaip 2 metai nuo pažeidimo padarymo dienos, o jei yra tęstinis ar
trunkamas pažeidimas - nuo
paskutinių tęstinio pažeidimo veiksmų atlikimo dienos ar trunkamo pažeidimo
pasibaigimo dienos. Priežiūros institucijos sprendimas
taikyti poveikio priemonę gali būti priimtas, jeigu praėjo ne daugiau kaip 5
metai nuo pažeidimo padarymo (esant trunkamam pažeidimui, – nuo pažeidimo
pabaigimo) dienos. Priežiūros institucijai pradėjus patikrinimą dėl galimo
finansų rinką reglamentuojančio teisės akto pažeidimo ir apie tai raštu
pranešus asmeniui, kuris įtariamas pažeidimo padarymu, nuo tokio pranešimo
įteikimo dienos šioje dalyje nustatytas senaties terminas nutraukiamas, tačiau
ir tokiu atveju priežiūros institucijos sprendimas taikyti poveikio priemonę
negali būti priimtas, jeigu praėjo daugiau kaip 10 metų nuo pažeidimo padarymo
(esant trunkamam pažeidimui, – nuo pažeidimo pabaigimo) dienos.
4. Sprendimas taikyti poveikio priemonę ne
vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo priėmimo pateikiamas asmeniui, kuriam ši
priemonė taikoma. Informacija apie pritaikytas poveikio priemones, įskaitant
informaciją apie padaryto teisės akto pažeidimo esmę ir jį padariusio asmens
tapatybę, skelbiama priežiūros institucijos interneto svetainėje nedelsiant po
to, kai apie sprendimą taikyti poveikio priemonę informuojamas asmuo, kuriam ji
pritaikyta. Jeigu sprendimas taikyti poveikio priemonę yra apskundžiamas,
priežiūros institucijos interneto svetainėje taip pat pateikiama informacija
apie dėl pritaikytų poveikio priemonių pateiktus skundus ir jų nagrinėjimo
rezultatus. Jei informacijos apie pritaikytas poveikio priemones paskelbimas
padarytų neigiamos įtakos finansų rinkos stabilumui, atliekamam ikiteisminiam
tyrimui ar padarytų neproporcingos žalos fiziniams ar juridiniams asmenims,
tokios informacijos skelbimas atidedamas tol, kol šios aplinkybės išnyksta,
arba ji skelbiama neatskleidžiant informacijos apie pažeidimą padariusį asmenį.
Priežiūros institucija užtikrina, kad paskelbta informacija būtų prieinama bent
5 metus nuo jos paskelbimo
3. Poveikio priemonių taikymo tvarką nustato Lietuvos banko įstatymas.
5 4. Priežiūros institucija sprendimą dėl poveikio priemonės taikymo, kuris pagal Indėlių ir
įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymą laikomas draudžiamuoju įvykiu,
priima ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po to, kai nustato, kad priežiūros
institucijos išduotą licenciją turintis bankas ar užsienio banko filialas
negali įvykdyti pagrįsto reikalavimo grąžinti indėlį ir yra pagrindas manyti,
kad to negalės padaryti artimiausiu metu.
6. Poveikio priemonių taikymas juridiniams
asmenims neatleidžia jų vadovų ir darbuotojų nuo įstatymų nustatytos civilinės,
administracinės ir baudžiamosios atsakomybės.“
17 straipsnis. 74 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 74 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1. Priežiūros institucija turi teisę skirtiskiria
baudas:
1) juridiniams asmenims ir užsienio bankų Lietuvos
Respublikoje įsteigtiems filialamsiki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų baudą;
2) juridinio asmens vadovams ir kitiems fiziniams
asmenims iki 5 milijonų eurų baudą.
2. Už Reglamento (ES) Nr. 1286/2014 pažeidimus, priežiūros institucija skiria baudas, kurių maksimalus dydis yra toks, kaip nurodyta Reglamento (ES) Nr. 1286/2014 24 straipsnyje.
23. Juridinio
asmens bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos
dydis, nustatomos pagal paskutinių sudarytų (pasirašytų) metinių finansinių
ataskaitų duomenis. Jeigu juridinis asmuo ar užsienio banko filialas priklauso
globojančiai grupės įstaigai, patronuojančiajai įmonei, bendrosios
metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, yra pajamos,
nurodytos pagrindinės globojančios grupės įstaigos praėjusių metų patronuojančiosios
įmonės paskutinėse sudarytose (pasirašytose) metinėse konsoliduotojsiose
finansinėjse ataskaitojse.
34. Jeigu dėl šio
Įstatymo 73 straipsnio 1 dalyje nurodytų pažeidimų padarymo buvo neteisėtai
gauta pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengta nuostolių ar padaryta žalos ir
tokių pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos
dydis, jei jį įmanoma nustatyti, viršijo šio straipsnio 1, 2, 5 arba 6
dalyje nurodytą baudos dydį, priežiūros institucija turi teisę skirtiskiria
baudą iki dvigubo neteisėtai gautų pajamų, kitokios turtinės naudos,
išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydžio.
4. Baudos į valstybės biudžetą sumokamos ne
vėliau kaip per vieną mėnesį nuo dienos, kurią asmuo gavo priežiūros
institucijos sprendimą skirti baudą. Jei bauda per nurodytus terminus, o
priežiūros institucijos sprendimą apskundus teismui – per 10 dienų nuo teismo
sprendimo įsiteisėjimo, nesumokama, ji priežiūros institucijos sprendimu
išieškoma ne ginčo tvarka (be asmens, kuriam paskirta bauda, nurodymo nurašyti
lėšas) iš asmens, kuriam paskirta bauda, piniginių lėšų, esančių kredito
įstaigose, arba priežiūros institucijos sprendimas vykdomas Civilinio
proceso kodekso nustatyta tvarka.
5. Tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti juridinio asmens bendrųjų metinių pajamų, priežiūros institucija vietoj šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos baudos skiria juridiniam asmeniui baudą iki 5 mln. eurų.
6. Kai juridinio asmens bendrosios metinės pajamos yra mažesnės negu 1 milijonas eurų, priežiūros institucija vietoj šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos baudos skiria juridiniam asmeniui iki 100 000 eurų baudą.
7. Šio Įstatymo 73 straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodytais atvejais priežiūros institucija už kiekvieną privalomo nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną skiria baudą iki 1 procento bendrųjų metinių pajamų, o tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti bendrųjų metinių pajamų, – iki 1 500 eurų.
8. Baudos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnyje nustatyta tvarka.“
18 straipsnis. 751 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 751 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Priežiūros institucija turi teisę bankui ar
licenciją turinčiam užsienio banko filialui paskirti vieną ar daugiau laikinųjų
administratorių. Laikinuoju administratoriumi gali būti paskirtas juridinis
asmuo, kita organizacija ar jų padalinys arba fizinis asmuo, kuris nėra
priežiūros institucijos darbuotojastarnautojas.“
19 straipsnis. Įstatymo priedo pakeitimas
Papildyti Įstatymo priedą 16 punktu:
„16. 2014 m. lapkričio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1286/2014 dėl mažmeninių investicinių produktų paketų ir draudimo principu pagrįstų investicinių produktų (MIPP ir DIP) pagrindinės informacijos dokumentų (OL 2014 L 352, p. 1).“
20 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. birželio 15 d.
2. Priežiūros institucija iki birželio 14 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Lietuvos banko gauti, bet neišnagrinėti prašymai išduoti licenciją, leidimą, sutikimą arba atlikti kitus veiksmus baigiami nagrinėti ir sprendimai priimami prašymo pateikimo metu galiojusių teisės aktų nustatyta tvarka.
4. Banko vadovai, paskirti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, atitinkantys Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnio, galiojusio iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, nurodytus reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimus, įsigaliojus šiam įstatymui laikomi atitinkančiais šio įstatymo 4 straipsniu pakeistame Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnyje nurodytus reikalavimus, jeigu įsigaliojus šiam įstatymui neatsiranda aplinkybių, nustatytų šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnyje.
5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos, bet nebaigtos poveikio priemonių taikymo procedūros atliekamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Lietuvos Respublikos bankų įstatymo nuostatas.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas