LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. I-722 12 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-720

 

2017-09-20  Nr. 141-P-29

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Rasa Budbergytė, Petras Gražulis, Aušrinė Norkienė, Gintaras Vaičekauskas.

Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Simona Mickevičienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės turto valdymo departamento Valstybės turto valdymo politikos skyriaus vedėja Laima Kalinauskienė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės turto valdymo departamento direktorė Aušra Vičkačkienė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Audito, apskaitos ir nemokumo valdymo departamento direktorė Ingrida Muckutė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-23

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 5 dalies 3 punkte, siekiant teisės normos aiškumo ir suderinamumo su kitais įstatymais, po žodžių „ir disponuoti juo“ įrašytini žodžiai „patikėjimo teise“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-23

2

 

 

2. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalies 2 punkte, siekiant teisės normos aiškumo ir suderinamumo su kitais įstatymais, po žodžio „atskaitymų“ įrašytini žodžiai „į valstybės biudžetą“.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-23

2

 

 

3. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių valstybės įmonių nuosavo kapitalo grąžos rodiklio skaičiavimo išimtį, nustatant, kad šiuo atveju nuosavas kapitalas koreguojamas iš valstybės nuosavo kapitalo eliminuojant turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė, atitinkantį kapitalą. Neaišku, kodėl išimtis nustatoma tik valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčioms valstybės įmonėms, nes ir kitoms valstybės įmonėms gali būti perduotas turtas, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė (keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalis, Lietuvos Respublikos centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojo įstatymo 8 straipsnis).

Pritarti

Žr. 2 Audito komiteto pasiūlymą.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Kęstutis Masiulis

2017-06-15

2

 

 

 

Argumentai:

Keičiant Įstatymą neturi būti sudarytos sąlygos pasireikšti korupcijai.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti Įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomo keisti Įstatymo 15 straipsnio 10 dalį:

10. Vyriausybė ar savivaldybės taryba jų nustatyta tvarka gali nustatyti mažesnę nei nurodytą šio straipsnio 6 dalyje įmonės pelno įmoką į valstybės ar savivaldybės biudžetą, jeigu yra tenkinama bent viena iš šių sąlygų:

1) įmonė įgyvendina arba dalyvauja įgyvendinant Vyriausybės sprendimu pripažintą valstybei svarbų ekonominį projektą arba valstybės įmonė įgyvendina arba dalyvauja įgyvendinant Lietuvos Respublikos Seimo sprendimu pripažintą ypatingos valstybinės svarbos projektą;

2) įmonės paskolos, išperkamosios nuomos įsipareigojimai ir kitos ilgalaikės mokėtinos sumos ir įsipareigojimai, išskyrus ateinančių laikotarpių pajamas, atidėtojo pelno mokesčio įsipareigojimus ir dotacijas, kurie nurodyti įmonės audituotame ataskaitinių metinių finansinių ataskaitų rinkinyje, sumokėjus pelno įmoką viršytų įmonės nuosavo kapitalo dydį.

Nepritarti

 

Projektu siūloma nustatyti dvi išimtis, kuomet Vyriausybė arba savivaldybės taryba gali sumažinti įmonės mokėtiną pelno įmoką į valstybės ar savivaldybės biudžetą. Išimčių taikymas valstybinėms įmonėms reglamentuojamas Vyriausybės 1997 m. sausio 14 d. nutarimu Nr. 20 „Dėl dividendų už valstybei nuosavybės teise priklausančias bendrovių akcijas ir valstybės įmonių pelno įmokų“, savivaldybės įmonėms – savivaldybių nustatyta tvarka. Manytina, kad Vyriausybės nutarime nustatyta tvarka ir įtvirtintas  tikrinimo (derinimo) mechanizmas užkirs kelią korupcijai pasireikšti. Savivaldybių tarybos taip pat suinteresuotos tinkamu savivaldybės biudžeto planavimu. Tuo tarpu Projekte numatyti atvejai – įmonė įgyvendina arba dalyvauja įgyvendinant Vyriausybės sprendimu pripažintą svarbų ekonominį projektą arba Seimo sprendimu pripažintą ypatingos valstybinės svarbos projektą arba yra įsiskolinusi, objektyviai pagrįstos priežastys.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įmonių įstatymo Nr. I-722 12 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-720 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Seimo Audito komitetas ir Seimo Audito komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Audito komitetas,

2017-09-20

2

 

 

 

Argumentai:

Galiojančiame Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 2 straipsnyje numatyta, kad kai minėto įstatymo nuostatos taikomos ir valstybės įmonei, ir savivaldybės įmonei, vartojamas žodis „įmonė“. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti atvejus, kuomet skaičiuojant įmonės nuosavo kapitalo grąžos rodiklį gali būti koreguojamas įmonės ataskaitinių finansinių metų pelnas (nuostoliai). Pažymėtina, kad ši Projekto nuostata yra taikytina tik valstybės įmonėms, todėl siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Skaičiuojant valstybės įmonės nuosavo kapitalo grąžos rodiklį ataskaitinių finansinių metų grynasis pelnas (nuostoliai) koreguojamas:“

Pritarti

 

2.

Seimo Audito komitetas,

2017-09-20

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad visi valstybinės reikšmės keliai 2017-03-29 Vyriausybės nutarimu Nr. 238 patikėjimo teise yra perduoti valdyti Lietuvos automobilių kelių direkcijai, siūlytina kaip nebeaktualios atsisakyti Projekto 2 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalies nuostatos dėl valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių valstybės įmonių nuosavo kapitalo grąžos rodiklio skaičiavimo išimties.

 

Pasiūlymas:

1. Išbraukti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalį:

9. Skaičiuojant valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių valstybės įmonių nuosavo kapitalo grąžos rodiklį, nuosavas kapitalas koreguojamas iš valstybės įmonės nuosavo kapitalo eliminuojant turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė, atitinkantį kapitalą.

2. Atitinkamai Projekto 2 straipsnyje dėstomo kaičiamo įstatymo 15 straipsnio 10-13 dalis laikyti 9-12 dalimis.

3. Atitinkamai suderinti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnyje esančias nuorodas.

Pritarti

 

3.

Seimo Audito komitetas,

2017-09-20

2

 

 

 

Argumentai:

Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 10 dalies 1 punkte siūloma nustatyti galimybę įmonėms, įgyvendinančioms arba dalyvaujančioms įgyvendinant Vyriausybės sprendimu pripažintą svarbų ekonominį projektą arba Seimo sprendimu pripažintą ypatingos valstybinės svarbos projektą, mažinti įmonės pelno įmoką į valstybės ar savivaldybės biudžetą. Atsižvelgiant į tai, kad tokių projektų įgyvendinime gali dalyvauti tiek valstybės tiek savivaldybės įmonės, atitinkamai turi būti nustatytas analogiškas išimčių taikymo reguliavimas tiek valstybės, tiek savivaldybės įmonėms. Todėl siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 12 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

1211. Valstybės įImonės pelno dalis, atitinkanti valstybės įmonės pelno įmokos, kurios mokėjimo į valstybės ar savivaldybės biudžetą dydis yra mažinamas vadovaujantis šio straipsnio 10 9 dalies 1 punktu, sumažintą dalį, turi būti skiriama Lietuvos Respublikos Seimo sprendimu pripažintiems ypatingos valstybinės svarbos arba Vyriausybės sprendimu pripažintiems valstybei svarbiems ekonominiams projektams, kuriuos ši valstybės įmonė įgyvendina arba dalyvauja juos įgyvendinant.“

Pritarti

 

4.

Seimo Audito komitetas,

2017-09-20

3

 

 

 

Argumentai:

Projektu siūloma nustatyti, kad Įstatymo pakeitimai, susiję su valstybės ir savivaldybių įmonių į valstybės ar savivaldybės biudžetą sumokamų pelno įmokų mokėjimo sąlygomis ir principais įsigaliotų 2018 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, kad nėra aišku kurio laikotarpio paskirstytinajam pelnui būtų taikoma nauja pelno įmokų apskaičiavimo tvarka, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atsisakyti konkrečios įstatymo įstatymo įsigaliojimo datos, tačiau įtvirtinti įstatymo taikymo tvarką.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo taikymas įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2018 m. sausio 1 d.  Šio įstatymo nuostatos taikomos apskaičiuojant įmonių 2017 metų ir vėlesnių metų paskirstytinąjį pelną.

Pritarti

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Aušrinė Norkienė.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                               (Parašas)                                                                                                          Ingrida Šimonytė

 

 

 

 

                            

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Audito komiteto patarėja (ES) Laura Pranaitytė