PASIŪLYMAS
DĖL STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240
27 STRAIPSNIO PAKEITIMO Nr. XIIIP-5365
2021-03-16
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
27 |
23 |
2 |
Argumentai: Įstatymo projektas, parengtas atsižvelgiant į 2020 m. pab. ir 2021 m. pr. įvykusius paveldinę vertę turinčių pastatų griovimo darbus Kaune: 1. Perkūno al. 11, Kaunas (statybos metai - 1928, art deco stiliaus vila saugomoje Žaliakalnio vietovėje, kurios vertingosios savybės iki griovimo darbų pradžios nebuvo nustatytos). Vykdyti atskirai stovinčio neypatingojo statinio griovimo darbai. 2. Lakūnų pl. 59, Kaunas (statybos metai – 1926, vila galimai turėjo vertingųjų savybių, tačiau vertinimo tarybai vykdant jų nustatymo procedūras, atlikti skubūs griovimo darbai, vykstant teisinės apsaugos suteikimo šiam statiniui procedūroms. Vila nugriauta kaip atskirai stovintis neypatingasis statinys). Šių pastatų griovimui pagal galiojančią Statybos įstatymo 27 straipsnio redakciją statybos darbus leidžiantis dokumentas nebuvo būtinas. Teisės aktuose įtvirtinta vertinamojo pobūdžio sąvoka dėl statinio priskyrimo kultūros paveldo statiniui, atitinkamai Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatyme ir kituose teisės aktuose (pvz., Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme) įtvirtintos nuostatos dėl statybos procedūrų derinimo su paveldo apsaugą vykdančiomis institucijomis tačiau ne visais atvejais šie veiksmai yra pakankamai koordinuojami ir kontroliuojami ypač dažnai tai atsitinka, kai statiniai nėra registruoti Kultūros vertybių registre. Todėl siekiant kontroliuoti statinių, galimai turinčių išliekamąją kultūrinę vertę, bet dar neturinčių teisinės apsaugos, griovimo procesus, būtina nustatyti, kad norint griauti neypatingą statinį, statytą po 1940 metų ir (ar) patenkantį į kultūros paveldo objekto teritoriją ar kultūros paveldo vietovę, reikalingas statybą leidžiantis dokumentas. Tokiu būdu atsirastų daugiau aiškumo tiek statytojams, tiek statybos valstybinę priežiūrą ir kultūros paveldo apsaugą vykdantiems subjektams, kurie turi įgaliojimus stabdyti statybą, kai statybos savavališkumas siejamas su statybą leidžiančiu dokumentu, kuris turėtų būti išduodamas įvertinus konkretaus statinio amžiaus cenzą ir teritorijos svarbą paveldosauginiu požiūriu bei vykstančius teisinės apsaugos šiems statiniams suteikimo procedūras. Amžiaus cenzo kriterijus įtvirtintas Nekilnojamųjų kultūros vertybių vertinimo, atrankos ir reikšmingumo lygmens nustatymo kriterijų aprašo II skyriaus 6 p. „Vertinimo procesas susideda iš: 6.1. p. p. amžiaus cenzo ir autentiškumo požymių patikros“ ir išdėstytas 7 p. „Amžiaus cenzas yra: 7.4. p. p. vertintiniems mitologinio, architektūrinio, urbanistinio, želdynų, inžinerinio, memorialinio, dailės, kultūrinės raiškos vertingųjų savybių pobūdžio objektams ar vietovėms – daugiau nei 50 metų“. Pasiūlymas: 1. Pakeisti 27 straipsnio 23 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „7) leidimas nugriauti statinį – ypatingojo ar neypatingojo statinio griovimui, išskyrus atvejus, kai statinys griaunamas vykdant teismo sprendimą ar Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos privalomąjį nurodymą, griaunamas krašto apsaugos tikslams skirtose teritorijose esantis neypatingasis statinys arba nedarant fizinės įtakos kitiems savininkams priklausančio turto būklei išardomos (pašalinamos) statinio dalys, likusios po statinio avarijos ar stichinės nelaimės, pašalinamos sunykusio, sugriuvusio statinio likusios dalys, nugriaunamas atskirai stovintis neypatingasis statinys, statytas po 1940 metų ir (ar) nepatenkantis į kultūros paveldo objekto teritoriją ar kultūros paveldo vietovę.
|
Teikia
Seimo narys Simonas Gentvilas
Seimo narys Arminas Lydeka
Seimo narys Vytautas Juozapaitis