LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 82 IR 181 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO 
PROJEKTO XIVP-3392

 

2024-04-10 Nr. 108-P-19

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius; komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, A.Kupčinskas, D.Labanavičius, L.Mogenienė, I. Pakarklytė, J.Pinskus, P.Saudargas, L.Savickas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos kancleris R. Dilba, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės patarėjas G. Aliksandravičius, Valstybinės mokesčių inspekcijos atstovai R. Ragėnas, R.Puncevičius, UAB „Bolt Services atstovas A. Pacevičius, UAB „Dallis“ atstovas V.Kukalis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

1

 

 

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Kelių transporto kodekso (toliau – keičiamas kodeksas) 8straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma nustatyti tokį reikalavimą subjektui, tiek siekiančiam gauti leidimą vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą ar leidimą vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą (toliau kartu – leidimas), tiek ir leidimą gavusiam: „turėti galiojantį Europos Sąjungos, Europos ekonominės erdvės ar Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) valstybėje narėje, Šveicarijos Konfederacijoje arba Ukrainoje išduotą vairuotojo pažymėjimą, kuriuo patvirtinama asmens teisė vairuoti lengvąjį automobilį <...>, kai leidimo prašo ar jį yra gavęs fizinis asmuo <...>“.

Svarstytinas šios projekto nuostatos santykis su Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 13 straipsnio 9 dalimi, kurioje yra nustatyta: „Lietuvos Respublikoje išduoto vairuotojo pažymėjimo nereikia turėti asmenims, turintiems Europos Sąjungos valstybėse narėse ir Europos laisvosios prekybos asociacijos šalyse išduotus galiojančius vairuotojo pažymėjimus. 1926 metų Paryžiaus konvencijos dėl automobilių eismo, 1949 metų Ženevos konvencijos dėl kelių eismo ir 1968 metų Vienos konvencijos dėl kelių eismo susitariančiųjų šalių išduoti ir šių konvencijų reikalavimus atitinkantys nacionaliniai ir tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai Lietuvos Respublikoje galioja, jeigu jų turėtojas nėra nuolatinis Lietuvos Respublikos gyventojas, o tapus nuolatiniu Lietuvos Respublikos gyventoju – ne ilgiau kaip šešis mėnesius nuo nuolatinio Lietuvos Respublikos gyventojo statuso įgijimo. Šie užsienio valstybėse išduoti vairuotojo pažymėjimai nepripažįstami, jeigu jų turėtojai nėra sukakę šio įstatymo nustatyto amžiaus arba jeigu vairuotojo pažymėjimai buvo išduoti asmenims, kuriems atimta teisė vairuoti transporto priemones ar kurie teisės pažeidimo, už kurį atimta teisė vairuoti transporto priemones, padarymo metu būdami nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais ar turėdami leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje šio įstatymo 24 straipsnyje nustatyta tvarka nesusigrąžino teisės vairuoti transporto priemonę po to, kai ji buvo atimta. Be to, nepripažįstami vairuotojo pažymėjimai, išduoti asmenims, kuriems vairuotojo pažymėjimo galiojimas yra apribotas, sustabdytas ar vairuotojo pažymėjimas atimtas jį išdavusioje valstybėje.“ Tokia Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo nuostata iš esmės reiškia, kad: 1) Lietuvos Respublikoje išduoto vairuotojo pažymėjimo  Lietuvos Respublikoje nereikia turėti tik asmenims, turintiems Europos Sąjungos valstybėse narėse ir Europos laisvosios prekybos asociacijos, kurios narė yra ir Šveicarija, šalyse išduotus galiojančius vairuotojo pažymėjimus. Lietuvos Respublikoje išduoto vairuotojo pažymėjimo  šiems asmenims nereikia, net jiems tapus nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais; 2) kitų valstybių - 1926 metų Paryžiaus  konvencijos dėl automobilių eismo, 1949 metų Ženevos konvencijos dėl kelių eismo ir 1968 metų Vienos konvencijos dėl kelių eismo susitariančiųjų šalių išduoti ir šių konvencijų reikalavimus atitinkantys nacionaliniai ir tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai Lietuvos Respublikoje galioja (taikant įstatyme nustatytas ir aukščiau nurodytas išimtis) tol, kol jų turėtojas netampa nuolatiniu Lietuvos Respublikos gyventoju.

Taigi, mūsų vertinimu, aptariama projekto nuostata su Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 13 straipsnio 9 dalimi nedera dėl to, kad: 1) projektu suteikiama teisė gauti leidimą asmenims, turintiems kitose nei Europos Sąjungos valstybėse narėse ar Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybėse  – NATO valstybėse narėse ar Ukrainoje išduotus vairuotojų pažymėjimus, atitinkamai nereikalaujant iš šių asmenų turėti Lietuvos Respublikoje išduotą vairuotojo pažymėjimą, kai jie taps nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais; 2)  projektu nesuteikiama teisė gauti leidimą asmenims, turintiems kitų nei Europos Sąjungos, Europos ekonominės erdvės, NATO valstybėje narėje, Šveicarijos Konfederacijoje arba Ukrainoje išduotus vairuotojo pažymėjimus, neatsižvelgiant į tai, kad pareiga šiems asmenims turėti Lietuvos Respublikoje išduotą pažymėjimą kyla, tik jiems tapus nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais.

Nepritarti.

Prieštaravimo tarp keičiamo kodekso nuostatų ir Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – SEAKĮ) nuostatų nėra, kadangi šie įstatymai reglamentuoja dvi skirtingas veiklas. SEAKĮ nustato eismo dalyvių teises ir pareigas, kaip dalyvauti viešajame eisme. Tuo tarpu keičiamame kodekse reikalavimai dėl vairuotojo pažymėjimo yra nustatomi tik asmenims, siekiantiems gauti ar jau gavusiems leidimą vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą. Atkreiptinas dėmesys, kad asmenys, kurie neatitinka keičiamame kodekse nustatomų reikalavimų dėl vairuotojo pažymėjimo ir dėl to negali vykdyti taksi ar pavėžėjimo veiklos, viešajame eisme gali dalyvauti taip, kaip tai yra numatyta SEAKĮ.

Taip pat pastebėtina, kad ne ES šalių piliečiai, norėdami tapti nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais, turi atitikti daug reikalavimų (pvz., pragyventi Lietuvos Respublikoje be pertraukos 5 metus ir turėti leidimą laikinai gyventi; išlaikyti lietuvių kalbos ir Konstitucijos pagrindų egzaminus ir kt.), o užsieniečiai pavežėjai įprastai atvyksta į Lietuvos Respubliką trumpesniam nei 5 metų laikotarpiui ir  nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais netampa.

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

1

 

 

2. Projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 2 dalies 4 punkto nuostata „(išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas)“ neturėtų būti dėstoma skliaustuose, nes nustato savarankišką teisinio reguliavimo taisyklę. 

Pritarti.

 

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

1

 

 

3. Nėra aišku, kokie Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatyme nustatyti reikalavimai, išskyrus reikalavimą sumokėti valstybės rinkliavą, turimi mintyje projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 2 dalies 6 punkte.

 

Pritarti.

Projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 2 dalies 6 punktą siūloma patikslinti įvardinant reikalavimą: „būti įvykdęs Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatyme nustatytą reikalavimą sumokėti valstybės rinkliavą už leidimo išdavimą“.

4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

1

 

 

 4. Projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 3 dalies formuluotė „savivaldybių institucijų arba jų įgaliotų įstaigų priežiūros tarnybos“ nėra pakankamai aiški, nes neaišku, kurios konkrečiai priežiūros tarnybos bei kieno priežiūrą atliekančios tarnybos turimos omenyje. Ši projekto nuostata, taikant įstatymą, galėtų būti nevienodai aiškinama. Pažymėtina, kad tokia formuluotė nėra vartojama nei Vietos savivaldos, nei Viešojo administravimo įstatyme. Siekiant aiškumo, svarstytina, ar vertinamosios projekto nuostatos nereikėtų patikslinti taip, kad būtų aišku, kuriuos konkrečiai subjektus ji apimtų. Be to, svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 3 dalyje nereikėtų nustatyti momento, nuo kada pradedamas skaičiuoti 5 dienų terminas pateikti informaciją Transporto saugos administracijai.

Pritarti iš dalies

Projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 3 dalies formuluotė „savivaldybių institucijų arba jų įgaliotų įstaigų priežiūros tarnybos“ yra pasiūlyta kompetentingos institucijos – Vidaus reikalų ministerijos, kuri kuruoja savivaldybių klausimus, todėl siūlome ją palikti. Tokia formuluotė taip pat naudojama Kelių transporto kodekso 13 straipsnio 2 dalies 2 punkte, kuriame nurodyta, kad valstybinę kelių transporto priežiūrą atlieka „savivaldybių institucijų arba jų įgaliotų įstaigų priežiūros tarnybos“.

Į pastabą dėl momento, nuo kada pradedamas skaičiuoti 5 dienų terminas, nustatymo – pritarti („per 5 darbo dienas nuo pažeidimo nustatymo dienos“.

5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

1

 

 

  5. Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 6 dalį vežėjas privalo užtikrinti, kad leidime nurodyta informacija būtų aktuali, ir pasikeitus leidime nurodytiems duomenims per 5 darbo dienas apie tai informuoti Transporto saugos administraciją. Pažymėtina, kad nei iš teikiamo projekto, nei iš keičiamo kodekso nuostatų nėra aišku, kokie duomenys turi būti nurodomi leidime. Atsižvelgiant į tai, kad vežėjui gali kilti teisinės pasekmės dėl to, kad jis nepateikė informacijos apie leidime nurodytų duomenų pasikeitimą, pavyzdžiui, jam gali būti sustabdytas ar panaikintas leidimas, projekte yra būtina įvardinti, kokie duomenys turi būti nurodomi leidime.

Pritarti iš dalies

Duomenys, kurie turi būti nurodyti leidime, bus nustatomi susisiekimo ministro tvirtinamose leidimų vežti keleivius už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi išdavimo taisyklėse.

 

6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

1

 

 

  6. Projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 9 dalies nuostatoje iki dvitaškio reikėtų patikslinti, kokie „atitinkami“ pažeidimai turimi mintyje.

 

Pritarti.

Projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 9 dalies nuostata patikslinama vietoje žodžio „atitinkamų“ įrašant „šios dalies 1–3 punktuose nurodytų“.

7

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

1

 

 

  7. Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 9 dalies 1 punktą Transporto saugos administracija nedelsdama įspėja vežėją apie galimą leidimų galiojimo sustabdymą ir suteikia jam 5 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti, jeigu vežėjas pažeidžia keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais reikalavimus, nurodytus šio straipsnio 15 ir 16 dalyse, kai leidime yra nurodytas vienas lengvasis automobilis. Nėra aišku, kokią reikšmę turi sąlyga „kai leidime yra nurodytas vienas lengvasis automobilis“,  nes projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 15 ir 16 dalyse yra nurodomi reikalavimai, taikomi atitinkamai taksi leidimo turėtojo lengvajam automobiliui ir pavėžėjimo leidimo turėtojo lengvajam automobiliui.

Pritarti.

Paaiškinimas yra aiškinamajame rašte.

8

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

1

 

 

   8. Atsižvelgiant į tai, kad juridinio asmens veiklos pabaiga ir juridinio asmens pasibaigimas nėra tas pat, nes juridinis asmuo veiklą gali baigti (jos nevykdyti), bet tai nereiškia, kad jis yra likviduotas ar reorganizuotas. Atsižvelgiant į tai, tuo atveju, jeigu projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 12 dalyje turimas omenyje juridinis asmuo, kuris pasibaigė dėl jo likvidavimo ar reorganizavimo, vietoj žodžių „baigė savo veiklą“ įrašytinas žodis „pasibaigė“.

Pritarti.

 

9

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

1

 

 

   9. Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 15 dalies 1 punktą taksi leidimo turėtojo lengvasis automobilis „privalo būti perėjęs privalomąją techninę apžiūrą, kuri atliekama keleiviams vežti už atlygį naudojamam lengvajam automobiliui Apraše nustatytu periodiškumu <...>“. Nėra aišku, ar aptariamoje nuostatoje turimas mintyje tas pats Aprašas, kuris yra nurodytas projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 8 dalyje – susisiekimo ministro tvirtinamas privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašas. Pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 16 dalies 1 punktui.

Pritarti.

Visame projekte yra minimas vienas ir tas pats aprašas – susisiekimo ministro tvirtinamas privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašas, kurio santrumpa įvesta projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 8straipsnio 8 dalyje.

10

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

3

 

 

   10. Pagal projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 18straipsnio 4 dalies 4 punktą vežant keleivius už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą, keleivių vežimo organizatorius elektroninių ryšių priemonėmis keleiviui prieš kelionę, be kita ko,  turi pateikti informaciją apie kelionės kainą. Manytume, kad ši nuostata turėtų būti patikslinta, prieš žodį „kelionės“ įrašant žodį „preliminarią“, nes tiksli kelionės kaina prieš kelionę dėl objektyvių eismo ir kitų aplinkybių negali būti nustatyta.

Nepritarti.

Tokia nuostata apie kelionės kainą yra nustatyta šiuo metu galiojančioje Kelių transporto kodekso redakcijoje ir problemų nekelia. Keleivis turi prieš kelionę žinoti tikrąją kelionės kainą, dėl kurios susitaria su pavėžėju ir kuri yra priimtina abiem pusėms.

11

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

3

 

 

   11. Projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 18straipsnio 6 dalies 1 punkte vietoj žodžio „joms“ įrašyti žodžiai „šioms institucijoms“.

Pritarti.

 

12

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

3

 

 

   12. Kelia abejonių, ar visais atvejais pavėžėjimo leidimo turėtojas dėl objektyvių aplinkybių galėtų vykdyti projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 18straipsnio 7 dalies 2 punkte jam nustatytą pareigą vežti keleivį keleivių vežimo organizatoriaus parinktu kelionės maršrutu.

Pritarti.

Projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 18straipsnio 7 dalies 2 punktą siūloma patikslinti: „keleivį vežti keleivių vežimo organizatoriaus parinktu kelionės maršrutu, jeigu dėl eismo sąlygų tai yra įmanoma ir keleivis nenurodo kitaip“.

13

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-18

4

5

 

               13. Projekto 4 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikoje išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą ir Lietuvos Respublikoje išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą išdavimo procedūros, pradėtos, bet nebaigtos iki šio įstatymo įsigaliojimo, baigiamos vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis. Projekto nuostatos nėra pakankami aiškios. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančio keičiamo kodekso 82 straipsnio 3 ir 6 dalyse nustatytą teisinį reguliavimą asmenys, siekiantys gauti vertinamojoje projekto nuostatoje nurodytus leidimus, deklaruoja, kad atitinka visus keičiame kodekse leidimui gauti nustatytus reikalavimus, o leidimas laikomas išduotu kitą dieną nuo vežėjo pranešimo apie ketinimą vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą pateikimo Transporto saugos administracijai dienos. Kai pranešime yra nurodyta diena, nuo kurios ketinama pradėti vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą, ir ši diena yra vėlesnė negu kita diena nuo pranešimo pateikimo dienos, laikoma, kad leidimas yra išduotas nuo pranešime nurodytos dienos. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kokios leidimo išdavimo procedūros, įsigaliojus įstatymui, būtų laikomos nebaigtomis, o leidimo išdavimo procedūra turėtų būti pradedama iš naujo. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto nuostatų nereikėtų atitinkamai patikslinti, aiškiai įvardinant, kokios nebaigtos procedūros turimos omenyje. Be to, svarstytina, ar siekiant asmenų, pagal galiojančio kodekso 82 straipsnio 2 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą pateikusių deklaracijas, kad atitinka visus reikalavimus keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklos leidimui ar keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklos leidimui gauti, teisėtus lūkesčius, projekto nuostatų nereikėtų patikslinti, nustatant, kad išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą ir išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą išdavimo procedūros, pradėtos, bet nebaigtos iki įstatymo įsigaliojimo, baigiamos pagal iki įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reguliavimą. Tokiems asmenims taip pat reikėtų nustatyti analogišką pareigą, kuri nustatyta projekto 4 straipsnio 4 dalyje  asmenims, kuriems atitinkami leidimai išduoti iki įstatymo įsigaliojimo dienos.

Pritarti.

Projekto 4 straipsnio 5 dalį siūloma patikslinti taip: „Prašymai Lietuvos Respublikoje išduoti leidimus vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą ir Lietuvos Respublikoje išduoti leidimus vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą, pateikti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, baigiami nagrinėti ir sprendimai priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatomis. Asmenys, kurie pateikė prašymą iki šio įstatymo įsigaliojimo ir Lietuvos Respublikoje išduoti leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi ir (ar) leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą šiam įstatymui įsigaliojus, ne vėliau kaip iki 2025 m. balandžio 20 d. Lietuvos transporto saugos administracijai pateikia susisiekimo ministro tvirtinamose keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklėse nustatytos formos deklaraciją ir prašymą pakeisti šiuos leidimus. Jeigu šie asmenys iki 2025 m. balandžio 20 d. nepateikia Lietuvos transporto saugos administracijai šios deklaracijos ir prašymo pakeisti jiems išduotus leidimus, jiems išduoti leidimai netenka galios 2025 m. gegužės 1 d.“.

Taip pat projekto 4 straipsnio 4 dalyje siūloma patikslinti terminą: „iki 2025 m. balandžio 2820 d.“.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1.

UAB „Dallis“, 2024-03-01

1

 

 

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Teisėkūros pagrindų įstatymo 9 straipsnio 5 dalies nuostatą bei šio įstatymo 3 straipsnyje nurodytais teisėkūros principais teikiame šį pasiūlymą dėl Lietuvos Respublikos Kelių transporto kodekso 8 2 straipsnio pakeitimo projekto. Nurodome:

1) Lietuvos Respublikos Kelių transporto kodekso 8 2 straipsnio pakeitimo projektas, o konkrečiai 8 2 straipsnio 15 punktas prieštarauja proporcingumo principui, kadangi projekte pateiktas siūlymas įpareigoti taksi leidimo turėtojui lengvajame automobilyje turėti vežėjo vardu įregistruotą taksometrą sujungtą su spausdintuvu (atitinkančiu Valstybinės mokesčių inspekcijos prie LR finansų ministerijos viršininko nustatytus techninius reikalavimus) arba taksometrą ir kasos aparatą nepagrįstai ir nesąžiningai papildomai užkrauna naštą taksi leidimo turėtojus ir suvaržo taksi leidimo turėtojus daugiau, negu to reikia teisinio reguliavimo tikslams pasiekti, kadangi taksi leidimo turėtojai pagal šiuo metu galiojančia šio straipsnio redakcija ir taip turi pareiga lengvajame automobilyje turėti vežėjo vardu įregistruotą taksometrą, įrengtą Keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklėse nustatyta tvarka (žr. galiojančios redakcijos LR Kelių transporto kodekso 8 2 straipsnio 13 dalies 2 punktą) bei pildyti kiekvieno taksometro kasos operacijų žurnalą, kurio registravimo ir pildymo tvarką nustato VMI, vadovaujantis Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nuostatomis.

2) Dar daugiau Lietuvos Respublikos Kelių transporto kodekso 8 2 straipsnio pakeitimo iniciatorius Susisiekimo ministerija taip pat siūlo nustatyti draudimą naudoti techninę ir programinę įrangą, kuri vietoj taksometro apskaičiuotų kelionės kainą ir šį draudimą siūloma nustatyti tik taksi leidimo turėtojams taip pažeidžiant lygiateisiškumo principą, o Konstitucinio asmenų lygiateisiškumo principo pažeidimas kartu yra ir konstitucinių teisingumo, darnios visuomenės imperatyvų, taigi ir konstitucinio teisinės valstybės principo, pažeidimas (inter alia Konstitucinio Teismo 2012 m. vasario 6 d., 2012 m. gruodžio 14 d., 2013 m. balandžio 30 d., 2013 m. liepos 1 d. nutarimai).

3) Lietuvos Respublikos Kelių transporto kodekso 8 2 straipsnio pakeitimo projektas, o konkrečiai 8 2 straipsnio 15 punktas prieštarauja tikslingumo principui ir neatitinkama ekonomiškiausių ir efektyviausių priemonių, kadangi Įstatymo straipsnio pakeitimo projekto iniciatoriaus Susisiekimo ministerijos nurodyto siekiamo projekto tikslo – sumažinti šešėlinės veiklos vykdymo prielaidas keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais sektoriuje galima pasiekti kitomis ekonomiškesnėmis priemonėmis – šiuo metu taksi leidimo turėtojai jau turi įrengė lengvuosiuose automobiliuose skaitmenine sistema veikianti online režimu, kuri gali būti pajungta tiesiogiai su VMI.

Atsižvelgiant į aukščiau prašome įvertinti pasiūlyme išdėstytus argumentus ir atsisakyti Lietuvos Respublikos Kelių transporto kodekso 8 2 straipsnio pakeitimo projekto.

Nepritarti.

Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau — VMI prie FM) atkreipia dėmesį, kad pasiūlymus / pastabas dėl keičiamo kodekso nuostatų proporcingumo, lygiateisiškumo, tikslingumo, ekonomiškumo, efektyvumo ir administracinės naštos teikia Bendrovė, kuri pati neteikia taksi paslaugos, nes pagal Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemio (toliau — i.EKA) esančius duomenis Bendrovės vardu nėra registruotas nei vienas taksometras.

Dėl 1 pasiūlymo. VMI prie FM nuomone, Kodekso pakeitimas neprieštarauja proporcingumo principui, nes tik tokiu būdu galima užtikrinti, kad būtų apskaitomos gaunamos pajamos už suteiktas taksi paslaugas bei tokiu būdu galima būtų užtikrinti gaunamų pajamų atsekamumą ir deklaruojamų pajamų teisingumą.

Dėl 2 pasiūlymo. Keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 27 d. įsakymu Nr. 3-80 „Dėl Keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklių patvirtinimo“ (toliau — Taisyklės), 6 punkte numatyta, kad lengvajame automobilyje taksi turi būti įrengtas taksometras. Taisyklių 10 punkte įtvirtinta, kad taksometras naudojamas tik teikiant taksi paslaugas ir yra skirtas taksi paslaugos kainai apskaičiuoti, o Taisyklių 22 punkte nurodyta, kad užmokestis iš keleivių turi būti imamas pagal taksometro rodmenis. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, VMI prie FM nuomone, lygiateisiškumo principas nėra pažeidžiamas, nes asmenys vykdantys keleivių vežimą už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą (toliau — Taksi veikla) pajamas už suteiktą taksi paslaugą turi apskaityti remiantis taksometro rodmenimis, o ne kitos techninės ir programinės įrangos pagalba.

Dėl 3 pasiūlymo. VMI prie FM atkreipia dėmesį, kad Taksi veiklą vykdantys asmenys galės naudoti savo mobiliuosiuose telefonuose įdiegtus virtualios fiskalizacijos kasos aparatus, kaip jie apibrėžti Kasos aparatų techninių reikalavimų aprašo, patvirtinto Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2022 m. balandžio 27 d. įsakymu Nr. VA-40 „Dėl Kasos aparatų techninių reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau — Techninių reikalavimų aprašas), 2.24 papunktyje: „2.24. Virtualios fiskalizacijos kasos aparatas – tai kasos aparatas, kuris veikia tiesiogiai prisijungęs prie Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemio ir dokumentų registracijai naudoja Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemio elektroninę paslaugą, skirtą jo vykdomoms ūkinėms operacijoms registruoti ir dokumentų duomenims pasirašyti“, atitinkančius Techninių reikalavimų aprašo nuostatas, kurie teiks duomenis Valstybinei mokesčių inspekcijai į i.EKA iškart po suteiktos taksi paslaugos, o keleivis gaus išspausdintą popierinį arba elektroniniu būdu pateiktą kasos aparato fiskalinį kvitą, patvirtinantį pinigų sumokėjimo faktą.

2.

UAB „Bolt Services“, 2024-04-05

 

 

 

UAB „Bolt Services LT” (toliau – Bolt) susipažino su Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministerijos parengtu ir šiuo metu Seime svarstomu Lietuvos Respublikos Kelių transporto kodekso 82 ir 181 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu XIVP-3392 (toliau – Projektas) ir teikia savo pastabas bei pasiūlymus. Šiuo raštu norėtume išreikšti palaikymą Projektu siūlomiems pokyčiams, kurie ne tik padės sumažinti šešėlinės veiklos vykdymo prielaidas keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais sektoriuje, bet ir padidins pavežėjimo paslaugų, informavimo ir aptarnavimo kokybę keleiviams, prisidės prie visų eismo dalyvių saugumo, užtikrins vežėjų atsakomybę. Bolt jau šiuo metu ruošiasi dalies būsimų pasiūlymų įgyvendinimui ir lygiagrečiai taiko savanoriškas priemones, kurios prisideda prie paslaugų kokybės didinimo bei keleivių saugumo užtikrinimo. Bolt nuosekliai dalyvavo visame Projekto teisėkūros procese, teikė pastabas ir dalyvavo Projekto rengėjų organizuotose konsultacijose. Iš esmės pritartardami Projekto tikslams, norime atkreipti dėmesį, kad naujoji keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais licencijavimo tvarka pareikalaus tiek priežiūros institucijos, tiek ir rinkos dalyvių laiko resursų, todėl reikėtų atsižvelgti į planuojamų pakeitimų įgyvendinimo trukmę ir į visų rinkos dalyvių gebėjimą laiku prisitaikyti prie būsimų pokyčių. Reikia atsižvelgti į tai, kad kai kurie pasiūlymai taip pat gali reikalauti technologinių sistemų plėtros tiek iš valstybės, tiek iš keleivių vežimo operatorių pusės, todėl projekto įsigaliojimo terminai turėtų būti (arba išlikti) proporcingi. Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis 2024 m. sausio mėn. buvo 19837 asmenų, kurie vykdė individualią veiklą pagal pažymą pagal veiklos kodą 493900: Kitas, niekur kitur nepriskirtas, keleivinis sausumos transportas (kitaip tariant - pavežėjimo veikla) ir 3623 asmenys vykdantys veiklą pagal veiklos kodą 493200: Taksi veikla. Tai reiškia, kad daugiau nei 23 tūkst. asmenų pasikeitus keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais leidimo išdavimo tvarkai, turės gauti naujus Lietuvos trasporto saugos administracijos išduodamus leidimus veiklai vykdyti. Suprantant būsimą apkrovą leidimų išdavimą vykdančiai institucijai bei atsižvelgiant į asmenų kiekį, šiuo metu vykdančių keleivių vežimo už atlygį veiklą, siūlome palikti šiuo metu Projekte nustatytą pereinamąjį laikotarpį asmenims, kurie šiuo metu turi leidimus vykdyti keleivių vežimo už atlygį veiklą, pasikeisti savo leidimus iki 2025 m. balandžio 28 d. Atkreipiame dėmesį, kad 2024 m. kovo 21 d. buvo registruotas Seimo nario Gintauto Palucko pasiūlymas Projektui, kuriuo siūloma beveik vieneriais metais sutrumpinti pereinamąjį laikotarpį nustatant, kad Asmenys, kuriems iki šio įstatymo įsigaliojimo Lietuvos Respublikoje išduoti leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi ir (ar) leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą, ne vėliau kaip iki 2024 m. birželio 28 d. Lietuvos transporto saugos administracijai pateikia susisiekimo ministro tvirtinamose keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklėse nustatytos formos deklaraciją ir prašymą pakeisti šiuos leidimus. Jeigu asmenys iki 2024 m. birželio 28 d. nepateikia Lietuvos transporto saugos administracijai šios deklaracijos ir prašymo pakeisti jiems išduotus leidimus, iki šio įstatymo įsigaliojimo datos jiems išduoti leidimai netenka galios 2024 m. liepos 1 d. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu projektas vis dar yra svarstomas Seime ir jo priėmimo data dar nėra nustatyta, Projekto nuostatų įgyvendinimui būtų skiriama mažiau nei 3 mėn. Manome, kad per tokį trumpą terminą nėra įmanoma pakeisti 23 tūkst. keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą vykdančių asmenų leidimus. Dėl negaliojančių keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais leidimų, keleivių vežimo operatoriai privalėtų stabdyti vežėjų paskyras, taip paralyžiuodami šiuo metu efektyviai veikiančią ir patogią keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais sistemą. Nemažiau svarbu ir tai, kad asmenys šiuo metu legaliai vykdantys keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą, dėl biurokratinių kliūčių, pavyzdžiui priežiūros institucijai fiziškai nespėjant patikrinti duomenų ir išduoti naujų leidimų vykdyti veiklą, būtų priversti nevykdyti veiklos ir dėl to netektų reikšmingos dalies pajamų. Galiausiai norime akcentuoti, kad asmenys norintys pradėti vykdyti keleivių vežimo už atlygį veiklą remiantis šio Projekto nuostatomis turės licencijuotis pagal naująją tvarką jau nuo 2024 m. gegužės 1 d. Pereinamasis laikotarpis iki 2025 m. gegužės 1 d. būtų taikomas tik šiuo metu jau veiklą vykdandiems ir leidimus turintiems asmenims. Norime pabrėžti, kad tam, kad vairuotojas gautų Transporto saugos administracijos išduodamą leidimą vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą, jis turi būti Valstybinėje mokesių inspekcijoje įregistravęs individualią veiklą ir turi turėti turi ne mažesnį kaip 2 metų lengvojo automobilio vairavimo stažą, turi neturėti mokestinių nepriemokų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybės biudžetui ar fondams, teisėtai valdyti automobilį su kuriuo vykdys veiklą ir kt. Užsienio piliečiai papildomai turi turėti galiojantį leidimą gyventi šalyje, be to platformos teikia visą informaciją apie platformoje veiklą vykdančių asmenų pajamas. Visa tai iliustruoja, kad šiuo metu veiklą vykdantys asmenys atitinka eilę keliamų reikalavimų, todėl jų turimų leidimų galiojimas neturėtų būti nutrauktas nepagrįstai. Dėl šių priežasčių siūlome nepritarti Seimo nario Gintauto Palucko pasiūlymui ir palikti Projekto autorių siūlomas Projekto įsigaliojimo ir pereinamojo laikotarpio skirto pakeisti leidimus datas.

Prašome atsižvelgti į aukščiau išdėstytus argumentus ir apsvarstyti galimybę palikti šiuo metu Projekte numatytas Kelių transporto kodekso nuostatų įsigaliojimo datas.

 

Nepritarti.

Siūloma iš dalies Seimo nario G. Palucko 2024-03-22 pasiūlymui, patikslintam Ekonomikos komiteto.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys G. Paluckas, 2024-03-22

4

 

 

 

Argumentai:

Siūlomame įstatymo projekte yra sukuriamas nepagrįstai ilgas, metų trukmės periodas pasikeisti leidimus vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi ir (ar) leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą periodas. Šiuo metu yra susiklosčiusi situacija, kai šia veikla verčiasi trečiųjų šalių piliečiai neturintys pvz. galiojančių vairuotojų pažymėjimų ar nemokantys mokesčių valstybei. Dėl šių priežasčių sukuriamos nevienodos konkurencinės sąlygos ir galimybės sukčiavimui. Todėl įstatymo nuostatų reikšmingai apribosiančių galimybes tokiai nesąžiningai konkurencijai įsigaliojimo atidėjimas iki 2025 m. gegužės 1 dienos yra abejotinas, o norint užtikrinti teisingumo atstatymą ir užkardyti tolesnę nesąžiningą konkurenciją, siūlome įstatymo nuostatų apibrėžiančių  leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi ir (ar) leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą atnaujinimo terminus perkelti iki 2024 m. liepos 1 dienos.

 

Šiuo metu šie leidimai yra išduodami patogiai, greitai, skaitmeniniu būdu ir didelio pereinamojo laikotarpio tokiems pokyčiams nereikia.

 

Pasiūlymas:

 Pakeisti įstatymo 4 straipsnį jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1.  Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį ir šio įstatymo 2 straipsnį, įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d.

2.  Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. 2025 m. gegužės 1 d.

3.  Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir susisiekimo ministras iki 2024 m. balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

4.  Asmenys, kuriems iki šio įstatymo įsigaliojimo Lietuvos Respublikoje išduoti leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi ir (ar) leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą, ne vėliau kaip iki 2024 m. birželio 28 d. 2025 m. balandžio 28 d. Lietuvos transporto saugos administracijai pateikia susisiekimo ministro tvirtinamose keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklėse nustatytos formos deklaraciją ir prašymą pakeisti šiuos leidimus. Jeigu asmenys iki 2024 m. birželio 28 d. 2025 m. balandžio 28 d. nepateikia Lietuvos transporto saugos administracijai šios deklaracijos ir prašymo pakeisti jiems išduotus leidimus, iki šio įstatymo įsigaliojimo datos jiems išduoti leidimai netenka galios 2024 m. liepos 1 d. 2025 m. gegužės 1 d.

5.  Lietuvos Respublikoje išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą ir Lietuvos Respublikoje išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą išdavimo procedūros, pradėtos, bet nebaigtos iki šio įstatymo įsigaliojimo, baigiamos vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis. Šių leidimų išdavimo procedūrų pradžia laikoma Lietuvos transporto saugos administracijos nustatytos formos prašymo gavimo Lietuvos transporto saugos administracijoje diena.“

Pritarti iš dalies.

Atsižvelgiant į verslo subjektų prašymą atidėti  pasiūlyme teikiamą įstatymo įsigaliojimo terminą o taip į tai, kad Transporto saugos administracija turės iš naujo peržiūrėti ir pakeisti leidimus, taip pat nagrinėti naujus prašymus dėl leidimų išdavimo (šiuo metu yra išduota virš 20 tūkst. leidimų, o prašymų dėl naujų leidimų išdavimo kasmet yra apie 3 000), siūlytina 4 str. 4 d. Transporto saugos administracijai nustatyti 10 d. terminą pakeisti leidimus - tokios trukmės terminas (10 d.) yra nustatytas šio straipsnio 5 dalyje.  Taip pat atsižvelgiant į tai, kad keičiasi leidimų išdavimo modelis, pereinamuoju laikotarpiu ilgesnis terminas nustatomas ir 8(2) str. 5 dalyje.

4 straipsnį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį ir šio įstatymo 2 straipsnį, įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2024 m. liepos  2025 m. sausio 1 d.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir susisiekimo ministras iki 2024 m. balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

4. Asmenys, kuriems iki šio įstatymo įsigaliojimo Lietuvos Respublikoje išduoti leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi ir (ar) leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą, ne vėliau kaip iki 2024 m. birželio gruodžio 20 d. Lietuvos transporto saugos administracijai pateikia susisiekimo ministro tvirtinamose keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklėse nustatytos formos deklaraciją ir prašymą pakeisti šiuos leidimus. Jeigu asmenys iki 2024 m. birželio  gruodžio 20 d. nepateikia Lietuvos transporto saugos administracijai šios deklaracijos ir prašymo pakeisti jiems išduotus leidimus, iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos jiems išduoti leidimai netenka galios 2024 m. liepos 2025 m. sausio 1 d.

5. Prašymai Lietuvos Respublikoje išduoti leidimus vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą ir Lietuvos Respublikoje išduoti leidimus vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą, pateikti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, baigiami nagrinėti ir sprendimai priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatomis. Asmenys, kurie pateikė prašymą iki šio įstatymo įsigaliojimo ir kuriems Lietuvos Respublikoje išduoti leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi ir (ar) leidimai vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą šiam įstatymui įsigaliojus, ne vėliau kaip iki 2025 m. balandžio 2024 m. gruodžio 20 d. Lietuvos transporto saugos administracijai pateikia susisiekimo ministro tvirtinamose keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklėse nustatytos formos deklaraciją ir prašymą pakeisti šiuos leidimus. Jeigu šie asmenys iki 2025 m. balandžio 2024 m. gruodžio 20 d. nepateikia Lietuvos transporto saugos administracijai šios deklaracijos ir prašymo pakeisti jiems išduotus leidimus, jiems išduoti leidimai netenka galios 2025 m. gegužės sausio 1 d.“

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai: nėra.

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: G. Paluckas, M.Skritulskas.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius

               

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris