LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. IX-884 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-11-30 Nr. XIVP-3328

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 28 straipsnį 8 dalimi ir joje nustatyti, kad „energetikos darbuotojai, kurie neturi šio straipsnio 3 dalyje nurodyto išsilavinimo, tačiau iki 2019 m. sausio 1 d. buvo atestuoti šio straipsnio 3 dalyje nurodytiems darbams ir (ar) funkcijoms atlikti, gali būti periodiškai atestuojami atestavimo įstaigoje“. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.

Pirma, projekto aiškinamajame rašte tarp projekto rengimą paskatinusių priežasčių nurodoma tai, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalioja energetikos darbuotojų bendrieji atestavimo principai ir šio projekto „<...> tikslas yra sudaryti sąlygas inžinerinių kategorijų darbuotojams, kurie neturi inžinerijos, technologijų ir (ar) fizinių mokslų studijų krypties grupės aukštojo koleginio arba jam prilyginto išsilavinimo, tačiau turi profesinę patirtį, t. y. iki 2019 m. sausio 1 d. buvo atestuoti atitinkamiems darbams ir (ar) funkcijoms atlikti, išlikti darbo rinkoje ir toliau vykdyti veiklą“. Pažymėtina, jog projektu teikiamomis nuostatomis projekto aiškinamajame rašte nurodytas tikslas negali būti pasiektas. Pagal Energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 6, 8, 131, 21, 22, 23, 24, 28 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 281 ir 282 straipsniais įstatymo Nr. XIII-3138 nuostatas, įsigaliosiančias 2024 m. sausio 1 d., energetikos darbuotojo atestavimu laikomas tikrinimas, ar energetikos darbuotojas atitinka jam nustatytus bendruosius (išsilavinimo ir darbo patirties) ir specialiuosius (energetikos įrenginių įrengimo, eksploatavimo, techninės saugos taisyklių ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių energetikos veiklą, reikalavimus) kvalifikacinius reikalavimus ir energetikos darbuotojo pažymėjimo išdavimas. Taigi projektu siūloma nuostata, kuria nustatoma, kad darbuotojai, neturintys reikalaujamo išsilavinimo, gali būti periodiškai atestuojami, kai tokio atestavimo metu pagal kitas keičiamo įstatymo nuostatas yra tikrinamas atitikimas bendriesiems (išsilavinimo) reikalavimams ir kai nėra keičiamas pats reikalavimas dėl išsilavinimo, nesudaro galimybių energetikos darbuotojams, neturintiems reikalaujamo išsilavinimo, būti atestuotiems. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas nustatant atvejus, kai taikomi kitokie išsilavinimo reikalavimai, negu nustatyti keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje.

Antra, svarstytina, kaip teikiamas siūlymas sistemiškai dera su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis. Keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies 3 punkte be kita ko nustatyta, kad energetikos įrenginių įrengimo ir eksploatavimo veiklos atestatai išduodami asmenims, jeigu energetikos objektus, įrenginius įrengiantys ir eksploatuojantys inžinerinių ir darbininkų kategorijų energetikos darbuotojai, kurie įrengs ir eksploatuos energetikos įrenginius, turi keičiamo įstatymo 28 straipsnyje apibrėžtą kvalifikaciją. Primintina, jog kvalifikacija be kita ko apibrėžiama ir išsilavinimu, kuris nustatytas keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje ir kurio projektu nesiūloma keisti. Be to, kaip jau buvo minėta, 2024 m. sausio 1 d. įsigalios keičiamo įstatymo 2 straipsnio papildymas 63 dalimi apibrėžiančia, kas laikoma energetikos darbuotojų atestacija – tikrinimas, ar energetikos darbuotojas atitinka jam nustatytus reikalavimus, įskaitant ir reikalavimo dėl išsilavinimo. Atsižvelgus į tai, laikytina, kad projektu siūloma formuluotė yra ydinga kaip sistemiškai nederanti su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis.

Trečia, pažymėtina, jog aiškinamajame rašte nenurodomos priežastys, dėl kurių energetikos darbuotojai reikalaujamo išsilavinimo neįgijo ir kodėl siūlomą nuostatą siūloma nustatyti neribotam terminui. Atkreiptinas dėmesys, kad reikalaujamam išsilavinimui įgyti reikalingas pakankamai ilgas terminas, todėl nustačius šį reikalavimą jo įgyvendinimas jau dirbantiems darbuotojams gali būti atidėtas. Šiame kontekste pastebėtina, jog reikalavimai dėl išsilavinimo inžinerinių kategorijų darbuotojams buvo nustatyti 2013 m. liepos 1 d. įsigaliojusiame Energetikos objektus, įrenginius statančių ir eksploatuojančių darbuotojų atestavimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2012 m. lapkričio 7 d. įsakymu Nr. 1-220 „Dėl Energetikos objektus, įrenginius statančių ir eksploatuojančių darbuotojų atestavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Šiame apraše nustatyti skirtingi išsilavinimo reikalavimai atitinkamus įrenginius statantiems ir juos eksploatuojantiems darbuotojams (šio aprašo 17 ir 18 punktai) bei numatyta išimtis dėl kitokių sąlygų taikymo darbuotojams, kurių išsilavinimas neatitinka nustatytų reikalavimų (šio aprašo 421 punktas). Atsižvelgus į minėtame apraše nustatytus skirtingus išsilavinimo reikalavimus įrenginius statantiems ir juos eksploatuojantiems darbuotojams, jiems nustatant išsilavinimo reikalavimus Energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 6, 9, 21, 22, 28 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 221 straipsniu įstatymu Nr. XIII-1455 šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje buvo nustatyta, kad „asmuo, turintis iki šio įstatymo įsigaliojimo išduotą atestatą, suteikiantį teisę eksploatuoti elektros ir (ar) gamtinių dujų įrenginius, turi teisę vykdyti ir tokių įrenginių įrengimo veiklą iki išduoto atitinkamų energetikos įrenginių eksploatavimo veiklos atestato galiojimo pabaigos, jeigu jis atitinka Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 22 straipsnio 4 dalies 2 punkte nustatytą sąlygą“. Atsižvelgus į nurodytus išsilavinimo reikalavimo teisinio reguliavimo pokyčius, ir į tai, kad skirtingas teisinis reguliavimas, reglamentuojantis tuos pačius teisinius santykius, gali būti nustatytas tik tuo atveju, jeigu yra objektyvios priežastys pateisinančios tokią diferenciaciją, projektas turėtų būti atitinkamai papildytas – nustatant terminą, iki kurio taikoma išimtis dėl reikalaujamo išsilavinimo.

Ketvirta, atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje nustatomi reikalavimai ne visiems energetikos darbuotojams, o tik inžinerinių kategorijų darbuotojams, vadovaujantiems energetikos objektų, įrenginių įrengimo ir (ar) eksploatavimo darbams ir (ar) juos vykdantiems, projekte vartojama sąvoka „energetikos darbuotojai“ keistina formuluote „inžinerinių kategorijų darbuotojai, vadovaujantys energetikos objektų, įrenginių įrengimo ir (ar) eksploatavimo darbams ir (ar) juos vykdantys“.

Penkta, projekte vartojama formuluotė „iki 2019 m. sausio 1 d. buvo atestuoti šio straipsnio 3 dalyje nurodytiems darbams ir (ar) funkcijoms atlikti“ tobulintina. Kaip jau buvo minėta,  Energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 6, 9, 21, 22, 28 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 221 straipsniu įstatymo Nr. XIII-1455 8 straipsnio 2 dalies nuostatą „asmuo, turintis iki šio įstatymo įsigaliojimo išduotą atestatą, suteikiantį teisę eksploatuoti elektros ir (ar) gamtinių dujų įrenginius, turi teisę vykdyti ir tokių įrenginių įrengimo veiklą iki išduoto atitinkamų energetikos įrenginių eksploatavimo veiklos atestato galiojimo pabaigos, jeigu jis atitinka Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 22 straipsnio 4 dalies 2 punkte nustatytą sąlygą“ sąlygojo tai, kad iki 2018 m. gruodžio 31 d. buvo nustatyti skirtingi išsilavinimo reikalavimai įrenginius eksploatuojantiems ir įrengiantiems darbuotojams. Iš siūlomos formuluotės neaišku, kaip tiems darbuotojams, kurie buvo atestuoti vykdyti tik eksploatavimo darbus, tačiau pagal Energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 6, 9, 21, 22, 28 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 221 straipsniu įstatymo Nr. XIII-1455 8 straipsnio 2 dalį turėjo teisę vykdyti ir įrenginių įrengimo veiklą, taip pat turėtų būti taikoma projektu teikiama nuostata – ar jie galėtų būti atestuojami tik dėl įrenginių eksploatavimo, ar ir dėl įrenginių įrengimo.

Šešta, atsižvelgus į tai, kad teisinis reguliavimas, keičiamame įstatyme nustatantis išsilavinimo reikalavimą, įsigaliojo 2019 m. sausio 1 d., projekte siūlomas terminas „iki 2019 m. sausio 1 d. buvo atestuoti“ tikslintinas į terminą „iki 2018 m. gruodžio 31 d. buvo atestuoti“.

2.                   Pažymėtina, jog pagal Energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 6, 8, 131, 21, 22, 23, 24, 28 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 281 ir 282 straipsniais įstatymo Nr. XIII-3138 12 straipsnio 2 dalį 2024 m. sausio 1 d. įsigalios šio įstatymo 9 straipsnis, kuriuo keičiamo įstatymo 28 straipsnis dėstomas nauja redakcija. Tuo atveju, jeigu projektas būtų priimtas ir įsigaliotų iki 2023 m. gruodžio 31 d., 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujai keičiamo įstatymo 28 straipsnio redakcijai projektu teikiamų siūlymų nebebūtų keičiamo įstatymo 28 straipsnyje. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas.

3.                   Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 6 straipsnio 15 punkte nustatytą Energetikos ministerijos kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel.  +370 5 209 6055, el. p. [email protected]