Projekto Nr. XIIIP-1898(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
CENTRINIŲ KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1682 22, 43, 45, 46, 49, 52, 54, 55, 56 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 48, 50 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMAS
2018 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
1. Pripažinti netekusiu galios 22 straipsnio 1 dalies 5 punktą.
5) centrinės kredito unijos filialų,
atstovybių vadovai, taip pat kiti centrinės kredito unijos darbuotojai ir kiti
asmenys, kuriems pagal centrinės kredito unijos įstatus, valdybos nutarimus,
administracijos darbo reglamentą ar administracijos vadovų sprendimu yra
suteikti įgaliojimai savarankiškai priimti sprendimus dėl finansinių paslaugų
teikimo ir centrinės kredito unijos vardu sudaryti priežiūros institucijos
teisės aktų nustatytus kriterijus atitinkančius sandorius, turinčius rizikos
požymių.
2. Pakeisti 22 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Centrinės kredito unijos vadovai turi būti
nepriekaištingos reputacijos ir turėti kvalifikaciją ir patirties, leidžiančios
tinkamai eiti pareigas. Centrinės kredito unijos vadovų kvalifikacija ir
patirtis vertinamos atsižvelgiant į asmens išsilavinimo lygį ir pobūdį,
kvalifikacijos kėlimą, profesinės veiklos ar darbo patirties pobūdį ir trukmę
bei į kitus veiksnius, kurie gali turėti įtakos asmens kvalifikacijai ir
patirčiai. Centrinės kredito unijos vadovų reputacijos,
kvalifikacijos ir patirties reikalavimai vertinami priežiūros institucijos
priimtų teisės aktų nustatyta tvarka. reikalavimus nustato priežiūros
institucijos teisės aktai. Centrinės kredito unijos vadovais negali būti
asmenys, nesutinkantys, kad priežiūros institucija įstatymų ir kitų teisės aktų
nustatytais atvejais ir tvarka tvarkytų šiame įstatyme numatytiems leidimams,
licencijoms ir sutikimams išduoti reikalingus duomenis apie juos, tarp jų
asmens duomenis ir informaciją apie asmens teistumą, sveikatą.“
3. Pakeisti 22 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Vertinant centrinės kredito unijos vadovų reputaciją mutatis mutandis taikomos Bankų įstatymo 34 straipsnio 12 ir 13 dalių nuostatos.“
4. Pakeisti 22 straipsnio 7 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) priežiūros institucijos nuomone, centrinės kredito unijos vadovas neatitinka šiame straipsnyje nustatytų reikalavimų arba yra kitų objektyvių aplinkybių, kurios leidžia pagrįstai abejoti asmens gebėjimu užtikrinti patikimą ir apdairų banko valdymą arba tinkamą kitų šiame įstatyme nustatytų funkcijų atlikimą;“.
2 straipsnis. 43 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 43 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Centrinė kredito unija iki einamųjų finansinių metų pirmojo pusmečio
pabaigos privalo su visuotinio narių susirinkimo išrinkta audito įmone sudaryti
sutartį dėl metinių finansinių ataskaitų rinkinių audito ir pateikti ją
priežiūros institucijai.“
3 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 45 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Priežiūra atliekama vadovaujantis Lietuvos
Respublikos Lietuvos banko įstatymu (toliau – Lietuvos banko įstatymas),
šiuo įstatymu, Finansų įstaigų įstatymu, Lietuvos Respublikos Lietuvos banko
įstatymu, Europos Sąjungos ir kitais kredito įstaigų veiklą ir
jos priežiūrą finansų rinką reglamentuojančiais teisės aktais, kurių laikymosi
priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai. Atliekant centrinės kredito unijos
finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą, mutatis mutandis
taikomos Bankų įstatymo ir kitų kredito įstaigų veiklą ir jos priežiūrą
reglamentuojančių teisės aktų nuostatos, reglamentuojančios finansinių grupių
jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą.“
4 straipsnis. 46 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 46 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„46 straipsnis. Priežiūros tikslams gautos informacijos apsauga
Centrinės kredito unijos priežiūros tikslams gautos
informacijos apsaugai mutatis mutandis taikomos Bankų
įstatymo 65 Lietuvos banko įstatymo 43 straipsnio nuostatos.“
5 straipsnis. 48 straipsnio pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios 48 straipsnį.
48 straipsnis. Prašymų
išduoti licenciją, leidimą, sutikimą ar atlikti kitus veiksmus nagrinėjimas ir
priežiūros institucijos sprendimai
1. Prašymų išduoti šio įstatymo
nustatytas licencijas, leidimus, sutikimus ar atlikti kitus veiksmus (toliau
šiame straipsnyje – išduoti leidimus) pateikimo, nagrinėjimo ir leidimų
išdavimo sąlygas detalizuojančią tvarką ir detalius pateikiamų dokumentų
reikalavimus nustato Reglamentas (ES) Nr. 1024/2013, jo įgyvendinamieji teisės
aktai ir priežiūros institucijos teisės aktai.
2. Prašymas išduoti leidimą
išnagrinėjamas ir sprendimas priimamas per šiame įstatyme nustatytus terminus,
o jeigu terminai šiame įstatyme nenustatyti, – per priežiūros institucijos
teisės aktuose nustatytus terminus. Priežiūros institucija turi teisę
pareikalauti papildomų dokumentų ir informacijos, reikalingų sprendimui
priimti. Jeigu priežiūros institucija pareikalauja papildomų dokumentų ir
informacijos arba juos savarankiškai pateikia leidimo prašantis asmuo, prašymo
išnagrinėjimo ir sprendimo priėmimo terminas skaičiuojamas nuo papildomai
pareikalautų dokumentų ir informacijos gavimo dienos.
3. Priežiūros institucija turi
teisę atsisakyti išduoti leidimą, jeigu yra pakankamas pagrindas manyti, kad
išdavus leidimą bus pažeidžiami centrinės kredito unijos indėlininkų ir kitų
kreditorių turtiniai interesai arba kils pavojus centrinės kredito unijos, jos
narių kredito unijų ar visos finansų sistemos stabilumui ir patikimumui, taip
pat jeigu yra kiti įstatymuose nustatyti leidimo neišdavimo pagrindai.
4. Apie priimtą sprendimą dėl
leidimo išdavimo priežiūros institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo
sprendimo priėmimo informuoja pareiškėjus, jeigu šiame įstatyme nenustatyta
kitaip. Priežiūros institucijos atsisakymas išduoti leidimą turi būti
motyvuotas.
6 straipsnis. 49 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 49 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„49 straipsnis. Priežiūros institucijos pareigos ir teisės
1. Be kitų Lietuvos banko įstatyme, šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatytų pareigų ir teisių, priežiūros institucija turi teisę:
1) duoti centrinei kredito unijai šio
straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytus privalomus nurodymus, o centrinė kredito
unija privalo juos įvykdyti per priežiūros institucijos nustatytą laiką ir
nedelsdama raštu apie tai pranešti priežiūros institucijai;
21) jeigu centrinės
kredito unijos organų priimti sprendimai kelia pavojų centrinės kredito unijos
veiklos stabilumui ir patikimumui, įstatymų nustatyta tvarka kreiptis į teismą,
kad jie, jeigu yra Civilinio kodekso nustatytų pagrindų, būtų pripažinti
negaliojančiais;
32) sudaryti sutartis
su audito įmonėmis, turto vertintojais ar kitais tinkamą kvalifikaciją
turinčiais asmenimis dėl centrinės kredito unijos patikrinimo, kad būtų
nustatyta centrinės kredito unijos turto vertė, centrinės kredito unijos
finansinė būklė, įvertintos prisiimtos rizikos ar patikrintos kitos centrinės
kredito unijos veiklos sritys. Pagal sutartis su priežiūros institucija
veikiantys šiame punkte nurodyti asmenys turi teises, nustatytas priežiūros
institucijai šio įstatymo 52 straipsnio 2 ir 3 dalyse 51 straipsnio 1 dalyje, ir teises, nustatytas priežiūros institucijos
tarnautojams Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnio 5 dalies 1, 3, 11
ir 12 punktuose. Jeigu
atlikus patikrinimą nustatoma, kad centrinė kredito unija priežiūros
institucijai pateikė neteisingą informaciją, ar nustatomi kiti padaryti teisės
aktų pažeidimai, priežiūros institucijos turėtas patikrinimo organizavimo
išlaidas kompensuoja centrinė kredito unija;
43) reikalauti, kad
būtų pakeista centrinės kredito unijos finansinių ataskaitų rinkinių auditą
atliekanti audito įmonė, jeigu ji ar auditorius neatitinka (nevykdo) įstatymų
nustatytų reikalavimų;
54) pagal šio įstatymo 51 straipsnį reikalauti
pateikti priežiūros funkcijai atlikti reikalingą informaciją ir vykdyti
priežiūros funkcijai atlikti reikalingus tyrimus, taip pat atlikti
inspektavimus (tikrinimus) patikrinimus pagal šio įstatymo 52 straipsnį;
64) paskirti nuolatinį
priežiūros institucijos atstovą centrinės kredito unijos veiklai prižiūrėti.
Nuolatinis priežiūros institucijos atstovas mutatis mutandis turi
teises, nustatytas šio įstatymo 52 straipsnyje priežiūros
institucijai šio įstatymo 51 straipsnio 1 dalyje, ir teises, nustatytas priežiūros institucijos
tarnautojams Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnio 5 dalies 1, 3, 11
ir 12 punktuose. Nuolatinis priežiūros institucijos atstovas stebi banko veiklą
ir teikia informaciją priežiūros institucijai.
2. Priežiūros institucija, nustačiusi teisės
aktų pažeidimus ar centrinės kredito unijos veiklos trūkumus arba nustačiusi,
kad centrinės kredito unijos veikla kelia grėsmę centrinės kredito unijos
veiklos stabilumui ir patikimumui, centrinė kredito unija tinkamai nevykdo šio
įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nustatytų funkcijų, arba
turėdama duomenų, kad per ateinančius 12 mėnesių teisės aktai gali būti
pažeisti, turi teisę duoti Centrinei kredito unijai tokius privalomus
nurodymus:
2. Priežiūros institucija Lietuvos banko įstatymo nustatyta tvarka centrinei kredito unijai duoda šiuos privalomus nurodymus:
1) per priežiūros institucijos nustatytą laiką pašalinti teisės aktų pažeidimus ar centrinės kredito unijos veiklos trūkumus;
2) turėti kapitalą, kuris viršytų šiame įstatyme ir Reglamente (ES) Nr. 575/2013 nustatytus kapitalo reikalavimus, ir (arba) sudaryti tinkamus kapitalo rezervus;
3) pagerinti vidaus kontrolės ir (arba) rizikos valdymo procesus;
4) tinkamai įvertinti paskolų vertės sumažėjimą ir suformuoti papildomus specialiuosius atidėjinius ar pagerinti turto valdymo tvarką;
5) nevykdyti tam tikros veiklos, nesudaryti tam tikrų sandorių arba sumažinti tokios veiklos ar sandorių apimtis, įskaitant sandorius dėl centrinės kredito unijos veiklą papildančių paslaugų pirkimo, dėl kitų juridinių asmenų įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalių ar nekilnojamojo turto įsigijimo ar sumažinti investicijas į veiklą, kuri kelia pernelyg didelę riziką centrinės kredito unijos patikimumui;
6) sumažinti su centrinės kredito unijos veikla, produktais ir sistemomis susijusią riziką;
7) sumažinti kintamąją atlygio dalį, mokamą centrinės kredito unijos vadovams ir darbuotojams, jeigu tai nesuderinama su patikimos kapitalo bazės išlaikymu;
8) naudoti centrinės kredito unijos grynąjį pelną nuosavam kapitalui stiprinti;
9) apriboti arba nutraukti dividendų mokėjimą centrinės kredito unijos pajininkams arba palūkanų mokėjimą centrinės kredito unijos išleistų ne nuosavybės vertybinių popierių, kurie įtraukiami į centrinės kredito unijos kapitalą, turėtojams, jeigu toks draudimas nereiškia centrinės kredito unijos įsipareigojimų neįvykdymo;
10) priežiūros institucijai pateikti papildomą informaciją arba teikti dažniau, nei nustatyta teisės aktuose, informaciją, reikalingą priežiūros funkcijoms atlikti;
11) vykdyti specialius likvidumo reikalavimus;
12) viešai atskleisti papildomą informaciją;
13) per priežiūros institucijos nustatytą laiką atlikti centrinės kredito unijos tarpinių finansinių ataskaitų rinkinių auditą;
14) parengti ir įgyvendinti per priežiūros institucijos nustatytą laiką jai priimtiną centrinės kredito unijos veiklos pertvarkymo ar (ir) nustatytų pažeidimų ir (ar) trūkumų pašalinimo priemonių planą;
15) sušaukti centrinės kredito unijos visuotinį narių susirinkimą ar stebėtojų tarybos arba valdybos posėdį ir juose svarstyti priežiūros institucijos pasiūlytus klausimus. Jeigu centrinės kredito unijos organai nevykdo reikalavimo sušaukti visuotinį narių susirinkimą, priežiūros institucija turi teisę pati sušaukti visuotinį narių susirinkimą, parengti jo darbotvarkę ir reikalauti, kad jame būtų apsvarstyti priežiūros institucijos pasiūlyti klausimai;
16) centrinės kredito unijos vadovams atvykti į priežiūros instituciją ir duoti paaiškinimus. Priežiūros institucija apie nurodymą centrinės kredito unijos vadovams atvykti į priežiūros instituciją turi teisę paskelbti viešai;
17) vykdyti papildomus reikalavimus dėl centrinės
kredito unijos veiklos rizikos ribojimo arba atlikti kitus veiksmus ar
neatlikti tam tikrų veiksmų, kad būtų pašalinti teisės aktų pažeidimai ar centrinės
kredito unijos veiklos trūkumai arba kad centrinės kredito unijos veikla būtų
stabili ir patikima.;
18) atkurti prieš pažeidžiant teisės aktus buvusią padėtį;
19) sustabdyti vienos arba kelių finansinių paslaugų teikimą;
20) atlikti kitus veiksmus ar neatlikti tam tikrų veiksmų, kad būtų pašalinti teisės aktų pažeidimai ar centrinės kredito unijos veiklos trūkumai arba kad centrinės kredito unijos veikla būtų stabili ir patikima.
3. Šio straipsnio 2 dalyje nustatyti privalomi nurodymai gali būti duodami, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
1) priežiūros institucija nustato arba turi pagrindą įtarti teisės aktų, kurių priežiūra priskirta jos kompetencijai, pažeidimus arba centrinės kredito unijos veiklos trūkumus;
2) priežiūros institucija turi įrodymų, kad per ateinančius 12 mėnesių teisės aktai gali būti pažeisti;
3) kyla grėsmė centrinės kredito unijos veiklos stabilumui ir patikimumui arba visuomenės ir (arba) centrinės kredito unijos klientų interesams.
4. Centrinė kredito unija privalo įvykdyti šio straipsnio 2 dalyse nustatytus privalomus nurodymus priežiūros institucijos nustatytais terminais ir nedelsdama apie tai raštu pranešti priežiūros institucijai.
3.5. Priežiūros institucija, nustačiusi, kad
centrinė kredito unija pažeidžia šio
įstatymo, Reglamento (ES) Nr. 575/2013, 2014 m. gegužės 15 d. Europos
Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 600/2014 dėl finansinių priemonių
rinkų, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 648/2012 (OL 2014, L
173, p. 84), 3, 4, 5, 6, 7, 14, 15, 16, 17, 24, 25 ir 26 straipsnių
reikalavimus, arba turėdama duomenų, kad artimiausiu metu dėl sparčiai
blogėjančios finansinės būklės centrinė kredito unija juos pažeis, turi teisę
centrinei kredito unijai duoti šio straipsnio 2 dalies 14 ir 15 punktuose
nustatytus ir šiuos privalomus nurodymus:
1) įgyvendinti vieną ar daugiau gaivinimo plane, parengtame pagal Finansinio tvarumo įstatymo 4–11 straipsnių nuostatas, nustatytų procedūrų ar priemonių arba gaivinimo planą atnaujinti, kai šioje dalyje nustatytų nurodymų taikymą paskatinusios aplinkybės skiriasi nuo galiojančiame gaivinimo plane nustatytų prielaidų, ir įgyvendinti vieną ar daugiau atnaujintame gaivinimo plane nustatytų procedūrų ar priemonių per priežiūros institucijos nustatytą laikotarpį, užtikrinant, kad būtų pašalintos šioje dalyje nustatytų priemonių taikymą paskatinusios aplinkybės;
2) nušalinti arba pakeisti vieną ar daugiau centrinės kredito unijos stebėtojų tarybos narių, centrinės kredito unijos valdybos narių, centrinės kredito unijos administracijos vadovų ar asmenų, priklausančių centrinės kredito unijos vyresniajai vadovybei, jeigu nustatyta, kad tas asmuo (asmenys) neatitinka šio įstatymo 22 straipsnyje nustatytų reikalavimų;
3) vadovaujantis gaivinimo planu, parengti derybų dėl skolos restruktūrizavimo su kai kuriais ar visais savo kreditoriais planą;
4) pakeisti centrinės kredito unijos verslo strategiją;
5) pakeisti centrinės kredito unijos teisinę ir organizacinę ar veiklos struktūrą.
6. Priežiūros institucija, spręsdama dėl privalomų nurodymų davimo pagal šio straipsnio 2 ir 5 dalis, vadovaujasi Lietuvos banko įstatymo nustatyta tvarka, taip pat taikytinais Europos Sąjungos teisės aktais.
4.7.
Priežiūros institucija, nustačiusi, kad centrinė kredito unija atitinka šio
straipsnio 35 dalyje nurodytas sąlygas, nedelsdama apie tai turi
pranešti finansų sektoriaus subjektų pertvarkymo institucijai (toliau –
pertvarkymo institucija). Tokiu atveju (įskaitant atvejus, kai priežiūros
institucija atlieka inspektavimus (tikrinimus) patikrinimus pagal
šio įstatymo 5552 straipsnį) priežiūros institucija turi teisę
gauti visą informaciją, būtiną pertvarkymo planui, parengtam pagal Finansinio
tvarumo įstatymą, atnaujinti, galimam centrinės kredito unijos pertvarkymui
pasirengti ir jos turtui bei įsipareigojimams įvertinti. Priežiūros institucija
šią informaciją turi pateikti pertvarkymo
institucijai.
58. Šio straipsnio
2 dalyje nustatyti privalomi nurodymai gali būti duodami kartu su taikomomis poveikio
priemonėmis. Šio straipsnio 35 dalyje nustatyti nurodymai
gali būti duodami kartu su šio straipsnio 2 dalyje nustatytais nurodymais ir
(arba) taikant ir poveikio priemones.
69. Pagal šio
straipsnio 2 dalį priežiūros institucija, nustatydama tinkamą individualaus centrinės
kredito unijos kapitalo reikalavimo dydį arba tinkamus kapitalo rezervų
dydžius, taip pat specialius likvidumo reikalavimus, atsižvelgia į kiekybinius
ir kokybinius priežiūrinio tikrinimo ir vertinimo rezultatus, sisteminės rizikos
įvertinimą, centrinės kredito unijos valdymo struktūrą, rizikos nustatymo,
valdymo, vidaus kontrolės procesus.
710. Priežiūros
institucijos nustatyta tvarka priežiūros institucijos darbuotojai tarnautojai
turi teisę dalyvauti centrinės kredito unijos organų ir centrinės kredito
unijos komitetų darbe – dalyvauti susirinkimuose ar posėdžiuose stebėtojų
teisėmis ar kitaip stebėti centrinės kredito unijos organų, komitetų ir centrinės
kredito unijos vadovų veiklą.
811. Priežiūros
institucija savo nustatyta tvarka ir vadovaudamasi asmens duomenų apsaugą
reglamentuojančiais teisės aktais turi teisę kaupti ir kitaip tvarkyti duomenis
apie centrinės kredito unijos skolininkus. Centrinė kredito unija priežiūros
institucijai privalo teikti duomenis apie savo skolininkus ir turi teisę
naudotis šiais duomenimis priežiūros institucijos teisės aktų nustatyta tvarka.
9. Šiame įstatyme numatytomis teisėmis
priežiūros institucija naudojasi:
1) tiesiogiai;
2) bendradarbiaudama su kitomis priežiūros
institucijomis;
3) pasitelkdama kitus asmenis tam tikriems
veiksmams atlikti;
4) pasitelkdama teisėsaugos institucijas.
10. Priežiūros institucija, spręsdama dėl privalomų
nurodymų davimo pagal šio straipsnio 3 dalį, taip pat turi vadovautis
taikytinais Europos Sąjungos teisės aktais.“
7 straipsnis. 50 straipsnio pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios 50 straipsnį.
50
straipsnis. Priežiūros institucijos sprendimų, veiksmų (neveikimo) apskundimas
1. Priežiūros institucijos sprendimus,
veiksmus (neveikimą) asmenys, kurių teisės ar įstatymų saugomi interesai
pažeisti, turi teisę įstatymų nustatyta tvarka skųsti teismui.
2. Skundo padavimas teismui iki jo išsprendimo
nesustabdo skundžiamo sprendimo ar veiksmo vykdymo.
8 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 52 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1. Centrinę kredito uniją inspektuoja (tikrina)
priežiūros institucijos darbuotojai.
2. Centrinė kredito unija privalo sudaryti
šias sąlygas inspektavimui (tikrinimui) atlikti:
1) inspektuojantiems (tikrinantiems) asmenims
pateikti visą jų prašomą informaciją ir dokumentus;
2) suteikti galimybę inspektavimą (tikrinimą)
atliekantiems asmenims naudotis centrinės kredito unijos informacinių sistemų
duomenimis;
3) suteikti inspektuojantiems (tikrinantiems)
asmenims atskiras patalpas su telefono ryšio tinklu.
3. Inspektuojantys (tikrinantys) asmenys turi
teisę:
1) inspektuojamos (tikrinamos) centrinės
kredito unijos darbo metu nekliudomi įeiti į centrinės kredito unijos ir jos
padalinių patalpas;
2) reikalauti ir gauti inspektavimui
(tikrinimui) atlikti reikalingą informaciją ir dokumentus (originalus arba
patvirtintus jų nuorašus), centrinės kredito unijos vadovų ir kitų darbuotojų
paaiškinimus žodžiu ar raštu;
3) reikalauti padaryti pateiktų dokumentų
kopijas ar patys juos kopijuoti centrinės kredito unijos lėšomis;
4) turėti teisės aktų nustatytų kitų teisių.
4. Atlikus inspektavimą (tikrinimą), jo
rezultatai raštu pateikiami centrinei kredito unijai. Centrinės kredito unijos
stebėtojų tarybos, valdybos nariai, administracijos vadovai privalo
pasirašytinai susipažinti su inspektavimo (tikrinimo) rezultatais.
5. Priežiūros institucijos teisės aktai
nustato detalią inspektavimo (tikrinimo) ir jo rezultatų įforminimo tvarką.
1. Priežiūros institucija organizuoja ir atlieka patikrinimus, kad nustatytų, ar laikomasi šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai.
2. Reikalavimai priežiūros institucijos rengiamiems patikrinimams yra nustatyti Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnyje. Atlikdami patikrinimą, priežiūros institucijos tarnautojai turi Lietuvos banko įstatyme ir šiame įstatyme nustatytas teises.
63. Šio straipsnio ir
savo teisės aktų nustatyta tvarka priežiūros institucija turi teisę inspektuoti
(tikrinti) patikrinti šio Įstatymo 51 straipsnio 1 dalies 2–6
punktuose nurodytus asmenis ir centrinės kredito unijos finansinės grupės
narius, jeigu ji atlieka finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą.“
9 straipsnis. 54 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 54 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„54 straipsnis. Poveikio priemonės
1. Priežiūros institucija turi teisę asmenims
taikyti taiko šias poveikio priemones:
1) viešai paskelbti paskelbia
apie šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros
institucijos kompetencijai,
pažeidimą ir jį padariusį asmenį;
2) įspėti įspėja dėl šio įstatymo
ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros
institucijos kompetencijai, pažeidimo ir nurodyti nurodo per
nustatytą terminą nutraukti teisės akto pažeidimą;
3) skirti skiria šio įstatymo
nustatytas baudas;
4) laikinai nušalinti nušalina centrinės
kredito unijos stebėtojų tarybos narį (narius), valdybos narį (narius), centrinės
kredito unijos administracijos vadovą (vadovus), vieną ar daugiau asmenų,
priklausančių centrinės kredito unijos vyresniajai vadovybei, nuo pareigų arba nušalinti
nušalina centrinės kredito unijos stebėtojų tarybos narį (narius),
valdybos narį (narius), centrinės kredito unijos administracijos vadovą
(vadovus), vieną ar daugiau asmenų, priklausančių centrinės kredito unijos
vyresniajai vadovybei, nuo pareigų ir reikalauti reikalauja, kad
jie būtų atšaukti iš pareigų ir (ar) su jais būtų nutraukta sutartis arba būtų
panaikinti jų įgaliojimai;
5) laikinai uždrausti teikti vieną ar
kelias finansines paslaugas sustabdo licencijos teikti vieną ar
kelias finansines paslaugas galiojimą;
6) laikinai ar visam laikui uždrausti uždraudžia
vieno ar kelių centrinės kredito unijos filialų ar kitų padalinių veiklą.
Priežiūros institucijai priėmus sprendimą laikinai uždrausti filialo ar kito
padalinio veiklą, filialas ar kitas padalinys neturi teisės teikti finansinių
paslaugų, o priėmus sprendimą visam laikui uždrausti filialo ar kito padalinio
veiklą, centrinė kredito unija, be to, privalo nedelsdama priimti sprendimą
nutraukti tokio filialo ar kito padalinio veiklą;
7) laikinai sustabdyti, kol yra
pagrindas, sustabdo (apriboti apriboja) centrinės
kredito unijos nario balsavimo teisę;
8) laikinai apriboti apriboja teisę
disponuoti lėšomis, esančiomis sąskaitose Lietuvos banke bei kitose kredito
įstaigose, ir kitu turtu;
9) atšaukti atšaukia išduotą licenciją
ar laikinai sustabdyti sustabdo jos galiojimą tol, kol egzistuoja
pagrindas licenciją sustabdyti; išnykus licencijos sustabdymo pagrindui,
priežiūros institucija nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo
tada, kai įsitikino, kad pagrindas išnyko, atnaujina licencijos galiojimą;
10) paskirti paskiria centrinės kredito
unijos laikinąjį administratorių;
11) paskelbti paskelbia centrinės
kredito unijos veiklos apribojimą (moratoriumą).
2. Priežiūros institucija finansų kontroliuojančiosioms bendrovėms, mišrios veiklos finansų kontroliuojančiosioms bendrovėms ir (arba) jų vadovams už šio Įstatymo nustatytų finansinės grupės jungtinės (konsoliduotos) priežiūros reikalavimų ir kitų finansinių grupių jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimą turi teisę taikyti šio straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose nurodytas poveikio priemones.
3. Priežiūros institucija, priimdama sprendimą
dėl poveikio priemonės taikymo, parinkdama konkrečią poveikio priemonę
(priemones) ir jos (jų) dydį, atsižvelgia į nustatytų pažeidimų ir
veiklos trūkumų sunkumą, trukmę, kartotinumą, jų įtaką indėlininkų ir kitų
kreditorių interesams, asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė, kaltę,
finansinį pajėgumą, ankstesnius pažeidimus ir jam taikytas poveikio priemones,
bendradarbiavimą su priežiūros institucija, dėl pažeidimų gautų pajamų,
kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydį, jei jį
įmanoma nustatyti, centrinės kredito unijos narių ir vadovų pasirengimą bei
galimybes pašalinti pažeidimus ir veiklos trūkumus, nustatytų pažeidimų bei
veiklos trūkumų ir numatomos taikyti poveikio priemonės (priemonių) pasekmes
kredito unijų sistemos stabilumui ir patikimumui ir kitas svarbias aplinkybes.
4. Priežiūros institucija turi teisę taikyti
vieną ar kelias poveikio priemones. Priežiūros institucijos sprendimas
taikyti poveikio priemonę įsigalioja kitą dieną po jo priėmimo dienos, jeigu
šiame įstatyme ar sprendime nenustatyta kitaip.
5. Priežiūros institucijos sprendimas dėl
poveikio priemonės (priemonių) taikymo turi būti motyvuotas ir įstatymų
nustatyta tvarka gali būti skundžiamas teismui. Sprendimo, išskyrus sprendimą
skirti šio įstatymo nustatytas baudas, apskundimas nesustabdo šio sprendimo
vykdymo. Teismas nevertina ir nesprendžia klausimo dėl poveikio priemonės
rūšies parinkimo ir jos taikymo tikslingumo.
6. Poveikio priemonės, kurios pritaikomos
laikinai, galioja iki priežiūros institucijos sprendime taikyti poveikio
priemonę nurodyto termino. Šis terminas gali būti apibrėžtas konkrečia data,
laikotarpiu ar susietas su tam tikrų sąlygų atsiradimu (aplinkybių išnykimu),
nebent priežiūros institucija priima sprendimą jas atšaukti anksčiau nustatyto
termino.
7. Priežiūros institucija, atsižvelgdama į šio
straipsnio 3 dalyje nurodytas aplinkybes, vadovaudamasi teisingumo, protingumo,
skaidrumo ir proporcingumo kriterijais, netaiko poveikio priemonių, jeigu
pažeidimas yra mažareikšmis, nedarantis esminės žalos pagal įstatymus ir kitus teisės
aktus saugomiems interesams, arba jeigu turi pagrindo manyti, kad priežiūros
tikslas gali būti pasiektas ir kitomis priemonėmis, ne tik taikant poveikio
priemones.“
10 straipsnis. 55 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 55 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„55 straipsnis. Poveikio priemonių taikymo pagrindai ir tvarka
1. Priežiūros
institucija taiko šiame įstatyme nustatytas poveikio priemones, jei Poveikio priemonės taikomos, kai yra
bent vienas iš šių pagrindų:
1) verčiamasi indėlių ar kitų grąžintinų lėšų priėmimu iš neprofesionaliųjų rinkos dalyvių, taip pat teikiamos kitos finansinės paslaugos neturint tam šio įstatymo nustatyta tvarka suteiktos teisės arba jeigu tokia teisė apribota pagal šį įstatymą, arba atliekami kiti veiksmai ar veikla, kuriuos draudžia šis įstatymas;
2) centrinė kredito unija licenciją, kitą šio įstatymo nustatytą leidimą gavo pateikusi klaidingą informaciją ar pasinaudodama kitomis neteisėtomis priemonėmis;
3) nevykdomi arba netinkamai vykdomi centrinei kredito unijai šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatyti valdymo reikalavimai;
4) per nustatytus terminus nepateikiama šio įstatymo, kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatyta arba priežiūros institucijos pareikalauta informacija ar pateikiama neišsami arba netiksli informacija;
5) nustatyta tvarka nevykdomi arba netinkamai vykdomi priežiūros institucijos pagal šio įstatymo 49 straipsnį duoti privalomi nurodymai;
6) nebetenkinami reikalavimai, nustatyti licencijai gauti;
7) padaromas Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo pažeidimas;
8) centrinės kredito unijos vadovais paskiriami arba centrinės kredito unijos vadovų pareigas eina vienas ar keli asmenys, neatitinkantys šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatytų kvalifikacijos, reputacijos ir patirties reikalavimų tokioms pareigoms eiti;
9) trukdoma priežiūros institucijai ar jos įgaliotiems asmenims atlikti patikrinimus;
910) padaromi kiti įstatymų,
kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos
kompetencijai, pažeidimai arba yra grėsmė, kad dėl centrinės kredito unijos
veiklos arba finansinės būklės būtų pažeisti visuomenės ir (arba) klientų
interesai.
2. Priežiūros institucija, prieš spręsdama
klausimą, ar taikyti poveikio priemonę, per protingumo kriterijų atitinkantį
terminą praneša centrinei kredito unijai apie klausimo nagrinėjimo vietą ir
laiką ir pateikia jai informaciją apie nustatytus faktinius duomenis, kurie yra
poveikio priemonės taikymo pagrindas, ar sudaro galimybę centrinės kredito
unijos vadovams susipažinti su tokiais faktiniais duomenimis. Centrinė kredito
unija turi teisę iki klausimo nagrinėjimo dienos raštu pateikti paaiškinimus.
Poveikio priemonės taikymo klausimas svarstomas dalyvaujant centrinės kredito
unijos vadovams. Vadovų neatvykimas ar paaiškinimų nepateikimas netrukdo
spręsti poveikio priemonės taikymo klausimo. Neatidėliotinais atvejais
priežiūros institucija turi teisę spręsti klausimą dėl poveikio priemonės
taikymo, neatsižvelgdama į šios dalies nuostatas. Jeigu centrinė kredito unija,
kuriai pritaikyta poveikio priemonė, po jos pritaikymo raštu pateikia
argumentuotus paaiškinimus, kad nebuvo pagrindo taikyti poveikio priemonę,
priežiūros institucija svarsto klausimą dėl poveikio priemonės atšaukimo. Priežiūros institucijos sprendimas taikyti
poveikio priemonę gali būti priimtas, jeigu praėjo ne daugiau kaip 5 metai nuo
pažeidimo padarymo (esant trunkamam pažeidimui, – nuo pažeidimo pabaigimo)
dienos. Priežiūros institucijai pradėjus patikrinimą dėl galimo finansų rinką
reglamentuojančio teisės akto pažeidimo ir apie tai raštu pranešus asmeniui,
kuris įtariamas pažeidimo padarymu, nuo tokio pranešimo įteikimo dienos šioje
dalyje nustatytas senaties terminas nutraukiamas, tačiau ir tokiu atveju
priežiūros institucijos sprendimas taikyti poveikio priemonę negali būti
priimtas, jeigu praėjo daugiau kaip 10 metų nuo pažeidimo padarymo (esant
trunkamam pažeidimui, – nuo pažeidimo pabaigimo) dienos.
3. Poveikio priemonės gali būti skiriamos,
jeigu praėjo ne daugiau kaip 2 metai nuo pažeidimo padarymo dienos, o jeigu yra
tęstinis ar trunkamas pažeidimas, – nuo paskutinių tęstinio pažeidimo veiksmų
atlikimo dienos ar trunkamo pažeidimo pasibaigimo dienos.
4. Sprendimas taikyti poveikio priemonę ne
vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo priėmimo pateikiamas centrinei kredito
unijai. Informacija apie pritaikytas poveikio priemones, įskaitant informaciją
apie padaryto teisės akto pažeidimo esmę ir jį padariusio asmens tapatybę,
skelbiama priežiūros institucijos interneto svetainėje nedelsiant, kai apie
sprendimą taikyti poveikio priemonę informuojamas asmuo, kuriam ji pritaikyta.
Jeigu sprendimas taikyti poveikio priemonę yra apskundžiamas, priežiūros
institucijos interneto svetainėje taip pat pateikiama informacija apie dėl
pritaikytų poveikio priemonių pateiktus skundus ir jų nagrinėjimo rezultatus. Jeigu
informacijos apie pritaikytas poveikio priemones paskelbimas padarytų neigiamos
įtakos finansų rinkos stabilumui, atliekamam ikiteisminiam tyrimui ar padarytų
neproporcingos žalos fiziniams ar juridiniams asmenims, tokios informacijos
skelbimas atidedamas tol, kol šios aplinkybės išnyksta, arba ji skelbiama
neatskleidžiant informacijos apie pažeidimą padariusį asmenį. Priežiūros
institucija užtikrina, kad paskelbta informacija būtų prieinama bent 5 metus
nuo jos paskelbimo.
3. Poveikio priemonių taikymo tvarką nustato Lietuvos banko įstatymas.
54. Priežiūros
institucija sprendimą dėl poveikio priemonės taikymo, kuris pagal Indėlių ir
įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymą laikomas draudžiamuoju įvykiu,
priima ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tada, kai nustato, kad priežiūros
institucijos išduotą licenciją turinti centrinė kredito unija negali įvykdyti
pagrįsto reikalavimo grąžinti indėlį ir yra pagrindas manyti, kad to negalės
padaryti artimiausiu metu.
6. Poveikio priemonių taikymas juridiniams
asmenims neatleidžia jų vadovų ir darbuotojų nuo įstatymų nustatytos civilinės,
administracinės ir baudžiamosios atsakomybės.“
11 straipsnis. 56 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 56 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1. Priežiūros institucija turi teisę skirti
skiria baudas:
1) centrinei kredito unijai juridiniams
asmenims iki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų baudą;
2) juridinio asmens vadovams ir kitiems
fiziniams asmenims iki 5 milijonų eurų baudą.
2. Juridinio asmens bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, nustatomos pagal paskutinių sudarytų (pasirašytų) metinių finansinių ataskaitų duomenis. Jeigu juridinis asmuo priklauso patronuojančiajai įmonei, bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, yra pajamos, nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės paskutinėse sudarytose (pasirašytose) metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose.
23. Jeigu dėl šio įstatymo
55 straipsnio 1 dalyje išvardytų pažeidimų buvo neteisėtai gauta pajamų,
kitokios turtinės naudos, išvengta nuostolių ar padaryta žalos ir tokių pajamų,
kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydis, jei jį
įmanoma nustatyti, viršijo šio straipsnio 1, 4 arba 5 dalyje nurodytą
baudos dydį, priežiūros institucija turi teisę skirti baudą iki dvigubo
neteisėtai gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar
padarytos žalos dydžio.
3. Baudos į valstybės biudžetą sumokamos ne
vėliau kaip per vieną mėnesį nuo dienos, kurią centrinė kredito unija gavo
priežiūros institucijos sprendimą skirti baudą. Jeigu bauda per nurodytą terminą,
o priežiūros institucijos sprendimą apskundus teismui – per 10 dienų nuo teismo
sprendimo įsiteisėjimo, nesumokama, ji priežiūros institucijos sprendimu
išieškoma ne ginčo tvarka (be centrinės kredito unijos, kuriai paskirta bauda,
nurodymo nurašyti lėšas) iš centrinės kredito unijos, kuriai paskirta bauda,
piniginių lėšų, esančių kredito įstaigose, arba priežiūros institucijos
sprendimas vykdomas Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.
4. Tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti juridinio asmens bendrųjų metinių pajamų, priežiūros institucija vietoj šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos baudos skiria juridiniam asmeniui baudą iki 5 milijonų eurų.
5. Kai juridinio asmens bendrosios metinė pajamos yra mažesnės negu vienas milijonas eurų, priežiūros institucija vietoj šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos baudos skiria juridiniam asmeniui iki 100 000 eurų baudą.
6. Šio įstatymo 55 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytais atvejais priežiūros institucija už kiekvieną privalomo nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną skiria baudą iki vieno procento bendrųjų metinių pajamų, o tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti bendrųjų metinių pajamų, – iki 1 500 eurų.
7. Baudos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnyje nustatyta tvarka.“
12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. birželio 15 d.
2. Priežiūros institucija iki 2018 m. birželio 14 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Centrinės kredito unijos vadovai, paskirti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, atitinkantys teisės aktų, galiojusių iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, nurodytus reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimus, įsigaliojus šiam įstatymui laikomi atitinkančiais šio įstatymo 1 straipsniu pakeistame Lietuvos Respublikos centrinių kredito unijų įstatymo 22 straipsnyje nurodytus reikalavimus, jeigu įsigaliojus šiam įstatymui neatsiranda aplinkybių, nustatytų kartu su šiuo įstatymu įsigaliosiančio Lietuvos respublikos bankų įstatymo 34 straipsnio 12 ir 13 dalyse .
4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos, bet nebaigtos poveikio priemonių taikymo procedūros vykdomos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Lietuvos Respublikos centrinių kredito unijų įstatymo nuostatas.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas