LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

paGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEPAPRASTOSIOS PADĖTIES ĮSTATYMO NR. IX-938 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4665GR

 

2020-04-22 Nr. 104-P-24

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Dainius Gaižauskas, komiteto nariai: Laurynas Kasčiūnas, Virgilijus Alekna, Arvydas Anušauskas, Vytautas Bakas, Arūnas Gumuliauskas, Jonas Jarutis, Gediminas Kirkilas, Gabrielius Landsbergis, Michal Mackevič, Dovilė Šakalienė, Audrys Šimas.

Komiteto biuras: vedėjas Vitalijus Dmitrijevas, patarėjai: Vilma Kaminskienė, Mantas Lapinskas, Evaldas Sinkevičius, padėjėja Vilma Pesliakienė.

Kviestieji asmenys: Respublikos Prezidento vyriausiasis patarėjas Simonas Krėpšta, Respublikos Prezidento patarėja Vaida Česnulevičiūtė, Lietuvos Respublikos teisingumo ministro patarėja Rasa Svetikaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

2020-04-20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgdami į tai, kad Respublikos Prezidento 2020 m. balandžio 17 d. dekretu Nr. 1K-270   “Dėl Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo Nr. VIII- 971 2, 8, 9, 11, 12, 14, 22, 27, 28 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 30-1 straipsniu įstatymo Nr. XIII-2841, Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 28 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2842, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo Nr. I-657 40 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2843 grąžinimo Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti” Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. balandžio 7 d. priimtas Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 28 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIII-2842 grąžinamas Seimui pakartotinai svarstyti ir šiam įstatymui neteikiami siūlymai, pastabų neturime.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos Respublikos Prezidentas 2020-04-17 dekretas

Nr. 1K-270

 

 

 

1 straipsnis.

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 71 straipsnio pirmąja dalimi, grąžinu Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo Nr. VIII-971 2, 8, 9, 11, 12, 14, 22, 27, 28 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 301 straipsniu įstatymą Nr. XIII-2841 (toliau – ir CSĮ pakeitimo įstatymas) bei su šiuo įstatymu susijusius Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 28 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIII-2842 (toliau – ir NPĮ pakeitimo įstatymas) ir Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo  Nr.  I- 657 40 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIII-2843 (toliau – ir VTAĮ pakeitimo įstatymas) dėl šių motyvų:

1)    Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad konstitucinis teisinės valstybės principas – universalus principas, kuriuo grindžiama visa Lietuvos teisės sistema ir pati Konstitucija; konstitucinis teisinės valstybės principas – itin talpus konstitucinis principas, apimantis daug tarpusavyje susijusių imperatyvų. Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje konstatuota, kad konstitucinis teisinės valstybės principas yra glaudžiai susijęs ir su konstitucinėmis vertybėmis, kuriomis grindžiamas šalies ūkis (Konstitucinio Teismo 2008 m. gruodžio 4 d., 2009 m. kovo 2 d. nutarimai).

2)    Konstitucijos 46 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva. Asmens ūkinės veiklos laisvė ir iniciatyva – tai teisinių galimybių visuma, sudaranti prielaidas asmeniui savarankiškai priimti jo ūkinei veiklai reikalingus sprendimus (Konstitucinio Teismo 2009 m. kovo 2 d., 2009 m. spalio 8 d., 2010 m. vasario 3 d. nutarimai). Pagal Konstituciją riboti asmens teises ir laisves, taip pat ir ūkinės veiklos laisvę, galima, jeigu yra laikomasi šių sąlygų: tai daroma įstatymu; ribojimai yra būtini demokratinėje visuomenėje siekiant apsaugoti kitų asmenų teises bei laisves ir Konstitucijoje įtvirtintas vertybes, taip pat konstituciškai svarbius tikslus; ribojimais nėra paneigiama teisių ir laisvių prigimtis bei jų esmė; bei yra laikomasi konstitucinio proporcingumo principo (Konstitucinio Teismo 2008 m. kovo 15 d., 2010 m. vasario 26  d., 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimai).

3)    Konstitucijos 46 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei. Šioje nuostatoje yra įtvirtintas principas, nustatantis ūkinės veiklos reguliavimo kryptis, būdus ir ribas (Konstitucinio Teismo 2002 m. kovo 14 d., 2002 m. balandžio 9 d. nutarimai). Valstybė, reguliuodama ūkinę veiklą, turi laikytis asmens ir visuomenės interesų derinimo principo, užtikrinti ir privataus asmens (ūkinės veiklos subjekto), ir visuomenės interesus, siekti ne atskirų asmenų gerovės, bet būtent bendros tautos gerovės, kuri neturi būti priešpriešinama paties ūkio subjekto, kurio veikla yra reguliuojama, su juo susijusių asmenų gerovei, jų teisėms ir teisėtiems interesams (Konstitucinio Teismo 2009 m. kovo 2 d. nutarimas). Ūkinės veiklos tarnavimu tautos gerovei negalima grįsti ar pateisinti ir tokio reguliavimo, kuriuo tam tikro ūkio subjekto teisės ir teisėti interesai ribojami daugiau, nei būtina viešajam interesui užtikrinti, ūkio subjektams sudaromos nepalankios, nevienodos sąlygos, varžoma jų iniciatyva, nesudaroma galimybių jai reikštis (Konstitucinio Teismo 2002 m. balandžio 9 d., 2010 m. rugsėjo 29 d., 2015 m. kovo 5 d. nutarimai).

4)    CSĮ pakeitimo įstatymo 3, 4 ir 10 straipsniuose numatyti Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (toliau – ir CSĮ) pakeitimai, NPĮ pakeitimo įstatyme numatyti Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo (toliau – ir NPĮ) pakeitimai ir VTAĮ pakeitimo įstatyme numatyti Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo (toliau – ir VTAĮ) pakeitimai iš esmės yra susiję su galimybe valstybės valdžios institucijų sprendimais nustatyti tam tikrų prekių ar paslaugų pardavimo ar tiekimo apribojimus. Šiame kontekste aktualu tai, ar šiuose įstatymuose įtvirtintas atitinkamas ūkinės veiklos laisvės ribojimus numatantis teisinis reglamentavimas yra būtinas konstituciškai svarbiems tikslams pasiekti.

5)    CSĮ pakeitimo įstatymo 3 ir 4 straipsniais keičiami atitinkamai CSĮ 9 ir 11  straipsniai, numatant, kad paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisija galėtų siūlyti Vyriausybei, o Vyriausybė galėtų nustatyti gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms ir ūkio subjektams ūkinės veiklos laisvės apribojimus, būtinų prekių ir (ar) paslaugų maksimalias didmenines ir (ar) mažmenines kainas ir kitus būtinus šių prekių ir (ar) viešųjų ir administracinių paslaugų pardavimo ar teikimo apribojimus.

6)    CSĮ pakeitimo įstatymo 10 straipsniu CSĮ papildomas 301 straipsniu, kuriame numatyta prekybos ir paslaugų ribojimų taikymo valstybės lygio ekstremaliosios situacijos metu tvarka. Remdamasi šia tvarka, Vyriausybės ekstremalių situacijų komisija galėtų nustatyti būtinų prekių ir (ar) paslaugų sąrašą ir pavesti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai stebėti jų kainų ir prieinamumo pokyčius. Nustačiusi šių prekių ar paslaugų trūkumą arba piktnaudžiavimą nustatant jų kainas, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba apie tai nedelsdama informuotų Vyriausybės ekstremalių situacijų komisiją, kuri galėtų teikti siūlymą Vyriausybei dėl poreikio nustatyti įvairius atitinkamus ūkinės veiklos apribojimus, įskaitant maksimalių didmeninių ir (ar) mažmeninių kainų nustatymą, taip pat prekių išvežimo ir (ar) eksporto iš Lietuvos Respublikos laikiną draudimą, pardavimo ribojimą. Vyriausybė, gavusi tokį siūlymą ir Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos nuomonę, nuspręstų dėl konkrečių ribojimų nustatymo. Pagal CSĮ pakeitimo įstatymo 10 straipsniu CSĮ papildomo 301 straipsnio 4 dalį ir VTAĮ pakeitimo įstatymo 1 straipsniu keičiamo VTAĮ 40 straipsnio 1 dalį Vyriausybės nustatytų ribojimų laikymosi priežiūrą atliktų ir už jų pažeidimus sankcijas taikytų Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.

7)    NPĮ pakeitimo įstatymu keičiamas NPĮ 28 straipsnis numatant papildomą nepaprastosios padėties atveju galimą taikyti nepaprastąją priemonę – gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms ir ūkio subjektams būtinų prekių ir (ar) paslaugų maksimalių didmeninių ir (ar) mažmeninių kainų bei šių prekių kitų pardavimo ar teikimo būtinų apribojimų nustatymą įstatymų nustatyta tvarka.

8)    Pažymėtina, kad galiojančiu CSĮ ir NPĮ įtvirtintu teisiniu reguliavimu nėra numatyta, jog valstybės lygio ekstremaliosios padėties ar nepaprastosios padėties atveju galėtų būti nustatyti tokio pobūdžio ūkinės veiklos laisvės ribojimai, įskaitant susijusius su tam tikrų prekių ar paslaugų maksimalių didmeninių ir (ar) mažmeninių kainų nustatymu ar prekių išvežimo ir (ar) eksporto laikinu draudimu.

9)    Iš Aiškinamojo rašto dėl Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo Nr. VIII-971 8, 9, 11 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 301 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 28 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo Nr. I-657 40 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų galima suprasti, kad įstatymų pakeitimais siekiama apsaugoti vartotojus ir kitus asmenis nuo galimo ūkio subjektų piktnaudžiavimo pasinaudojant ekstremaliąja situacija, kai staigiai padidėja tam tikrų būtinų prekių ar paslaugų paklausa, pasireiškia jų trūkumas, didėja jų kainos.

10)  Pabrėžtina, jog šie siekiai ir juos lėmusios priežastys nepateisina ir nepagrindžia būtinybės CSĮ pakeitimo įstatyme numatyti galimybę Vyriausybei valstybės lygio ekstremaliosios situacijos atveju nustatyti tam tikrų prekių ar paslaugų pardavimo ar teikimo apribojimus, įskaitant maksimalias didmenines ir (ar) mažmenines kainas, prekių išvežimo ir (ar) eksporto iš Lietuvos Respublikos laikinus draudimus. Tokie ribojimai savaime neišspręstų pagrindinės problemos, su kuria galėtų susidurti vartotojai ir kiti asmenys, – būtinų prekių ar paslaugų trūkumo ar riboto prieinamumo, jei dėl susidariusios situacijos reikšmingai padidėja jų poreikis, kuris gali lemti ir jų kainų augimą, kokybės prastėjimą.

11)  Visuotinai pripažįstami rinkos veikimo dėsniai patvirtina, kad tokių tiesiogiai ūkinės veiklos laisvę ribojančių priemonių taikymas gali ne tik neužtikrinti vartotojų ir kitų asmenų poreikių gauti būtinas prekes ar paslaugas valstybės lygio ekstremaliosios situacijos atveju, tačiau gali lemti reikšmingas neigiamas pasekmes tiek tiesiogiai vartotojams, tiek bendrai Lietuvos ekonomikai. Vien siekiant administracinėmis priemonėmis nustatyti ir išlaikyti tinkamą maksimalių kainų lygį (į kurį, jei jis būna nustatytas, paprastai orientuojasi ūkio subjektai), atsirastų būtinybė periodiškai atlikti sudėtingą ir reikšmingų administracinių sąnaudų reikalaujančią atitinkamų prekių ar paslaugų rinkos ir kaštų analizę, kuri lemtų papildomas viešąsias sąnaudas, tačiau, tikėtina, nebūtų tiksli. Vartotojai galėtų patirti finansinę žalą, mokėdami kainas, kurios remiasi nepagrįstai didelėmis nustatytomis maksimaliomis kainomis, lyginant su mažesnėmis kainomis, kurios galėtų nusistovėti įprastomis rinkos sąlygomis padidėjus pasiūlai ar sumažėjus paklausai. Maksimalių kainų nustatymas ir pats gali lemti atitinkamų prekių ar paslaugų pasiūlos sumažėjimą, nes nustatytos maksimalios kainos nebūtinai padengtų visas ūkio subjektų, ypač smulkesnių, patiriamas sąnaudas, susijusias su atitinkamų prekių ar paslaugų gamyba ir (ar) tiekimu, ir tokie ūkio subjektai būtų labiau suinteresuoti vykdyti prekybą užsienyje ir (ar) mažinti savo prekių ar paslaugų kokybę. Sumažėjus ūkio subjektų, suinteresuotų parduoti būtinas prekes ar paslaugas atsižvelgiant į nustatytas maksimalias kainas, skaičiui, gali būti dar sudėtingiau arba net neįmanoma užtikrinti pakankamą šių prekių ar paslaugų pasiūlą ir prieinamumą vartotojams. Jei būtų siekiama būtinų prekių ar paslaugų pasiūlą užtikrinti taikant prekių išvežimo ir (ar) eksporto ribojimus, gali būti sudarytos prielaidos pažeisti laisvą prekių ir paslaugų judėjimą Europos Sąjungoje, kurį Lietuva yra įsipareigojusi užtikrinti. Be to, atsiradus prekių ar paslaugų trūkumui ir esant nustatytiems reikšmingiems ūkinės veiklos laisvės apribojimams, sudaromos neteisėtos veiklos parduodant atitinkamas prekes ar paslaugas paskatos.

12)  Rengiant CSĮ įtvirtinto teisinio reguliavimo pakeitimus, numatančius galimybę Vyriausybei taikyti tokio pobūdžio ūkinės veiklos laisvės apribojimus, nebuvo atliktas išsamus numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas. CSĮ pakeitimo įstatymas taip pat apsiriboja tik bendromis nuostatomis apie tam tikras papildomas sąlygas ir reikalavimus Vyriausybei sprendžiant dėl konkrečių ūkinės veiklos apribojimų nustatymo (pavyzdžiui, kad ribojimai galėtų būti nustatomi tik susidarius valstybės lygio ekstremaliajai situacijai, kad jie gali būti tik kraštutinė priemonė, kad Vyriausybė turi laikytis proporcingumo principo, nepažeisti sąžiningos konkurencijos ir ūkio subjektų lygiateisiškumo). Dėl šių priežasčių nėra aišku, kokiu būdu būtų užtikrinama, kad, Vyriausybei nusprendus taikyti ūkinės veiklos laisvės apribojimus, jie iš tikrųjų padėtų išvengti būtinų prekių ar paslaugų trūkumo ir taip prisidėtų prie valstybės lygio ekstremaliosios situacijos likvidavimo ir jos padarinių šalinimo, o ne lemtų didesnes neigiamas pasekmes vartotojams, ūkio subjektams ir bendrai Lietuvos ekonomikai.

13)  Taigi, dėl savo galimos reikšmingos neigiamos įtakos visuomeniniams santykiams maksimalių prekių ar paslaugų kainų nustatymas galėtų būti pateisinamas tik susiklosčius ypatingoms aplinkybėms, pavyzdžiui, pagal Konstitucijos 144 straipsnį įvedus nepaprastąją padėtį, kai būtina taikyti ypatingas – nepaprastąsias priemones. Visais kitais atvejais tokių ūkinę veiklą ribojančių priemonių taikymas negali būti pateisinamas, būtina ieškoti kitų, kuo mažiau ūkinės veiklos laisvę varžančių būdų.

14)  Atsižvelgus į tai manytina, kad nustačius riziką, jog dėl su valstybės lygio ekstremaliąja situacija susijusių priežasčių gali susidaryti būtinų prekių ar paslaugų trūkumas arba šios prekės ar paslaugos gali būti ribotai prieinamos arba visai neprieinamos tam tikrai daliai vartotojų, Vyriausybė privalėtų imtis priemonių, kurios ne ribotų ūkinės veiklos laisvę, tačiau skatintų ar palengvintų atitinkamų prekių ar paslaugų tiekimą ir prieinamumą. Skatinančios priemonės galėtų apimti, pavyzdžiui, administracinių reikalavimų ūkinei veiklai vykdyti palengvinimą, administracinių procedūrų supaprastinimą, esant būtinybei – galimybę svarstyti papildomos paramos teikimą būtinas prekes ar paslaugas tiekiantiems ūkio subjektams ir (ar) socialiai pažeidžiamiems asmenims. Tokia Vyriausybės pareiga turėtų būti numatyta CSĮ.

15)  Apibendrinus išdėstytus argumentus darytina išvada, kad CSĮ pakeitimo įstatymo 3, 4 ir 10 straipsnių bei susijusio VTAĮ pakeitimo įstatymo nuostatos, kuriose numatyta teisė Vyriausybei valstybės lygio ekstremaliosios situacijos atveju nustatyti būtinų prekių ir (ar) paslaugų maksimalias didmenines ir (ar) mažmenines kainas, prekių išvežimo ir (ar) eksporto iš Lietuvos Respublikos laikinus draudimus, nėra būtinos siekiant išvengti atitinkamų prekių ar paslaugų trūkumo ar riboto prieinamumo. Todėl šių nuostatų, galinčių lemti konstituciškai svarbiam tikslui pasiekti nebūtinus ūkinės veiklos laisvės ribojimus, turėtų būti atsisakoma. Kartu, siekiant sudaryti sąlygas efektyviai spręsti galimas būtinų prekių ir (ar) paslaugų pasiūlos ir prieinamumo problemas, siūlytina CSĮ numatyti pareigą Vyriausybei, nustačius tokią riziką, imtis ūkinę veiklą ir atitinkamų prekių ar paslaugų tiekimą skatinančių ir prieinamumą didinančių priemonių.

 

2 straipsnis.

1.     Siūlau pakeisti Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo Nr. VIII-971 2, 8, 9, 11, 12, 14, 22, 27, 28 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 301 straipsniu įstatymo Nr. XIII-2841:

1)    3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 9 straipsnio 11 punktą ir jį išdėstyti taip:

„11) nustato abiejų lygių ekstremaliųjų situacijų skelbimo ir atšaukimo tvarką, skelbia ir atšaukia valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, skiria valstybės operacijų vadovą;“.

2. Papildyti 9 straipsnį nauju 18 punktu:

„18) tvirtina valstybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatus;“.

3. Papildyti 9 straipsnį 19 punktu:

„19) paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, gali nustatyti gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms ir ūkio subjektams ūkinės veiklos laisvės, viešųjų ir administracinių paslaugų teikimo apribojimus, būtinus ekstremaliajai situacijai likviduoti ir jos padariniams šalinti;“.

4. Papildyti 9 straipsnį 20 punktu:

„20) paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir atsiradus su ja susijusiam būtinų prekių ir (ar) paslaugų trūkumui ar ribotam prieinamumui, privalo imtis šių prekių ir (ar) paslaugų tiekimą ir prieinamumą didinančių priemonių;“

5. Buvusį 9 straipsnio 18 punktą laikyti 21 punktu.“;

2)    4 straipsnio 2 dalį ir jį išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 11 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) teikia Vyriausybei siūlymus dėl valstybės rezervo civilinės saugos priemonių atsargų naudojimo ekstremaliųjų situacijų metu, taip pat dėl poreikio taikyti šio įstatymo 9 straipsnio 20 punkte nurodytas priemones;“;

3)    10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

10 straipsnis. Įstatymo papildymas 301 straipsniu

Papildyti Įstatymą 301 straipsniu:

30straipsnis. Prekybos ir paslaugų teikimo reguliavimas valstybės lygio ekstremaliosios situacijos metu

1. Paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, Vyriausybės ekstremalių situacijų komisija turi teisę nustatyti gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms ir ūkio subjektams būtinų prekių ir (ar) paslaugų sąrašą ir pavesti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai stebėti šių prekių ir (ar) paslaugų kainų ir prieinamumo pokyčius. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, nustačiusi šių prekių ir (ar) paslaugų trūkumą ir (ar) jų prieinamumo kliūtis, nedelsdama apie tai informuoja Vyriausybės ekstremalių situacijų komisiją. Vyriausybės ekstremalių situacijų komisija, atsižvelgdama į gautą informaciją, gali teikti siūlymą Vyriausybei spręsti dėl poreikio imtis šio įstatymo 9 straipsnio 20 punkte nurodytų priemonių.

2. Vyriausybė, gavusi šio straipsnio 1 dalyje nurodytą Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos siūlymą ir Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos nuomonę, turi teisę šio įstatymo 9 straipsnio 20 punkto pagrindu valstybės lygio ekstremaliosios situacijos metu imtis konkrečių prekių ir (ar) paslaugų tiekimą ir prieinamumą didinančių priemonių.

3. Nustatydama šio straipsnio 2 dalyje nurodytas priemones, Vyriausybė turi laikytis proporcingumo principo, nepažeisti sąžiningos konkurencijos ir ūkio subjektų lygiateisiškumo ir nurodyti maksimalų jų taikymo terminą, ne ilgesnį už valstybės lygio ekstremaliosios situacijos trukmę. Paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų atžvilgiu nustatytas priemones Vyriausybė turi nedelsdama atšaukti, kai išnyksta priežastys, dėl kurių jos buvo nustatytos.“.

2.     Siūlau laikyti Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo Nr.  I-657 40 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIII-2843 nepriimtu.

 

3 straipsnis.

Pavedu Respublikos Prezidento vyriausiajam patarėjui Simonui Krėpštai, o jam negalint dalyvauti – Respublikos Prezidento vyriausiajai patarėjai Jūratei Šovienei, pateikti šį dekretą Lietuvos Respublikos Seimui.

Nepritarti

Pažymėtina, kad Respublikos Prezidento 2020 m. balandžio 17 d. dekreto Nr. 1K-270   1 straipsnio 13 punkte nurodyta, jog Respublikos Prezidento nuomone, maksimalių prekių ar paslaugų kainų nustatymas galėtų būti pateisinamas susiklosčius ypatingoms aplinkybėms, pavyzdžiui, pagal Konstitucijos 144 straipsnį įvedus nepaprastąją padėtį, kai būtina taikyti ypatingas – nepaprastąsias priemones. Pagal Nepaprastosios padėties įstatymo 3 straipsnio 1 dalį nepaprastoji padėtis įvedama dėl ekstremalios situacijos ar krizės, kai kyla grėsmė Lietuvos Respublikos konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai. Manytina, kad jeigu iš esmės sutinkama, kad tam tikromis ekstremaliomis situacijomis maksimalių kainų ar kitokių ribojimų nustatymas yra galimas, Vyriausybei turėtų būti suteikti įgaliojimai operatyviai ir kuo anksčiau reaguoti į tokių situacijų neigiamas pasekmes, nelaukiant kol pagal Konstituciją ir Nepaprastosios padėties įstatymą atsiras nepaprastųjų priemonių taikymo galimybė.

 

6. Papildomų komitetų sprendimai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: nepritarti Lietuvos Respublikos Prezidento 2020 m. balandžio 17 d. dekretu Nr. 1K-270 grąžintam Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 28 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4665GR su visomis Respublikos Prezidento teikiamomis pataisomis ir papildymais.

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 6, susilaikė – 0 (Komiteto pirmininko balsas lemiamas).

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Arvydas Anušauskas, Jonas Jarutis.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                              Dainius Gaižauskas                                                                                                                                       

           

           

 

 

 

           

 

           

Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto patarėja Vilma Kaminskienė