LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo nr. xiii-198

1, 3, 5, 6, 7, 9, 12, 14 STRAIPSNIŲ IR 1, 2, 3, 4, 5 priedų PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-11-23 Nr. XIVP-964(3)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros pricipams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, atkreipiame dėmesį, kad Teisės departamentas laikosi 2021 m. spalio 18 d. pateiktos išvados, jog įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje siūlomos nuostatos „Kai darbuotojų atstovų nėra, darbuotojai apie nustatomą ar keičiamą darbo apmokėjimo sistemą turi būti informuojami tiesiogiai arba visuotiniame darbdavio darbuotojų susirinkime“ reikėtų atsisakyti.

Pagal Lietuvos Respublikos darbo kodekso 169 straipsnio 1 dalį, darbo taryba darbdavio iniciatyva privalo būti sudaryta, kai vidutinis darbdavio darbuotojų skaičius yra dvidešimt ir daugiau darbuotojų (išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nustatytą išimtį). Pagal 2016 m. rugsėjo 14 d. priimto Lietuvos Respublikos darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo Nr.XII-2603 6 straipsnio 10 dalį, darbdaviai, kurių vidutinis darbdavio darbuotojų skaičius Darbo kodekso įsigaliojimo dieną yra dvidešimt ir daugiau, per šešis mėnesius nuo Darbo kodekso įsigaliojimo dienos (įsigaliojo 2017 m. sausio 1 d.) įsakymu turėjo sudaryti darbo tarybos rinkimų komisiją Darbo kodekso 171 straipsnyje nustatyta tvarka. Pagal Darbo kodekso 177 straipsnio 1 dalį, jeigu darbdavio darbuotojų skaičius yra mažiau kaip dvidešimt, darbuotojų atstovavimo teises gali įgyvendinti jų išrinktas darbuotojų patikėtinis, todėl įstatymo projekte siūloma nustatyti teisinė padėtis „Kai darbuotojų atstovų nėra <…>”, nustatyto teisinio reguliavimo kontekste negalima.

Pažymėtina, kad įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas nepriimtinas ir dėl to, kad pagal Darbo kodekso 165 straipsnio 4 dalį, darbo taryba ir darbuotojų patikėtinis yra darbuotojams atstovaujantys organai informavimo, konsultavimo ir kitose dalyvavimo procedūrose, kuriomis darbuotojai ir jų atstovai įtraukiami į darbdavio sprendimų priėmimą. Nustačius įstatymo projekte siūlomą teisinį reguliavimą, kuris preziumuoja, kad darbuotojų atstovų nėra, būtų įtvirtinta tik darbuotojų informavimo apie nustatomą ar keičiamą darbo apmokėjimo sistemą tvarka, tačiau kitos informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo procedūros, kuriomis darbuotojai įtraukiami į darbdavio sprendimų priėmimą, būtų nesureguliuotos, todėl negalėtų būti įgyvendinamos Darbo kodekso 174 straipsnyje apibrėžtos darbo tarybos teisės, kurios savo esme yra darbo tarybos ar darbuotojų patikėtinio atstovaujamų darbuotojų teisės.

Pažymėtina, kad pagal Darbo kodekso 203 straipsnio 2 dalį, informavimo ir konsultavimo teises darbuotojai gali įgyvendinti tiesiogiai šio kodekso nustatytais atvejais ir tvarka, todėl darbuotojai gali būti informuojami ir su jais gali būti konsultuojamasi tiesiogiai, tačiau tokiu atveju turi būti laikomasi Darbo kodekse nustatytos tvarkos, todėl, esant reikalui, turėtų būti keičiamos atitinkamos Darbo kodekso normos.

 

Departamento direktorius                                                                                           Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]