LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 30, 40, 41, 42, 49, 54, 56, 58, 65 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, AŠTUNTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR 33 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2016-07-11  Nr. XIIP-4600

Vilnius

           

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūloma pakeisti įstatymo 2 straipsnio 3 dalį naujai apibrėžiant sąvoką „Elektrinė“, iš šios sąvokos eliminuojant nuostatą, jog tai energetikos objektas, skirtas elektros energijai iš atsinaujinančių išteklių gaminti. Pasiūlymo turinys kelia abejonių atsižvelgiant į tai, jog pagal naują apibrėžtį galima daryti prielaidą, kad Atsinaujinančių išteklių energetiko įstatymo nuostatos dabar turėtų būti taikomos visoms elektrinėms, įskaitant ir tas, kurios elektros energiją gamina naudojant neatsinaujinančius išteklius. Be to, pastebėtina, jog keičiamo įstatymo turinys pagal nuostatų esmę vis dėlto reguliuoja teisinius santykius, susijusius su elektrinėmis, kurios elektros energiją gaminą iš atsinaujinančių išteklių, todėl atsižvelgiant į išdėstytas pastabas, teikiama sąvokos „Elektrinė“ apibrėžtis vertintina kaip klaidinanti.

2.    Projekto 6 straipsniu siūloma keisti įstatymo 6 straipsnio 5 dalį, iš šios dalies eliminuojant nuostatą, jog tam tikra informacija Energetikos ministerijos interneto svetainėje „viešai skelbiama“. Paliekant nuostatą, jog ši informacija tik „skelbiama“. Pasiūlymo turinys kelia abejonių dėl to, jog buvęs aiškus informacijos skelbimo būdas, t.y. „viešai“, keičiamas į neaiškų. Pagal teikiamą pakeitimą minėtą informaciją galima būtų skelbti ir ne viešai, pavyzdžiui, tik asmenims, turintiems specialių teisių peržiūrėti tam tikrą informaciją. Atsižvelgiant į tai, jog minėta informacija neturėtų būti vertinami kaip slapta, arba riboto naudojimo informacija, pasiūlymo turinys svarstytinas proporcingumo principo kontekste. Be to, jei siekiama nustatyti, jog tam tikra informacija neskelbiama viešai, projekte derėtų aiškiai nurodyti kokiu būdu ši informacija skelbiama.

Analogiška pastaba išsakytina ir dėl visų kitų įstatymo projektų nuostatų, reguliuojančių informacijos skelbimą, kuriomis iš įstatymo teksto braukiamas žodis „viešai“, nustatantis informacijos skelbimo būdą, kartu nenustatant kaip tam tikra informacija skelbiama.

3.     Projekto 7 straipsniu siūloma keisti įstatymo 14 straipsnio 5 dalį. Atsižvelgiant į keičiamos dalies turinį, manytina, jog vietoje žodžio „pasiūlytame“ turėtų būti naudojamas žodis „pasirinktame“.

4.    Projekto 8 straipsniu siūloma keisti įstatymo 15 straipsnio 1 dalį. Pastebėtina, jog šioje dalyje numatomas papildomas prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, net tais atvejais, kai siekiama terminą pratęsti įstatymo 14 straipsnio 14 dalies 1 punkto atvejui (projekto 7 straipsnis), t.y. dėl valstybės veiksmų, kelia abejonių proporcingumo principo kontekste.

5.     Projekto 8 straipsniu siūloma keisti įstatymo 15 straipsnio 3 dalį. Pastebėtina, jog siūlomas nuostatos papildymas, prasidedantis žodžiais „Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas asmuo pateikia“, stokoja sąsajų su keičiama nuostata ir dėstymo nuoseklumo. Manytina, jog aptariamą normos dalį derėtų dėstyti nuosekliai, pradedant taip: „Tais atvejais, kai yra šioje straipsnio dalyje nurodytos aplinkybės“.

6.     Projekto 12 straipsnio 1 dalimi siūloma keisti įstatymo 20 straipsnio 1 dalį. Svarstytina, ar vadovaujantis teisinio aiškumo principu ir siekiant suderinti nuostatą su kartu teikiamu įstatymo projekto reg. Nr. XIIP-4598 nuostatomis, po žodžių „tvirtindama viešuosius interesus atitinkančių paslaugų teikimo“ nereikėtų įrašyti žodžių „elektros energetikos sektoriuje“.

7.     Projekto 12 straipsnio 3 dalimi siūloma keisti įstatymo 20 straipsnio 3 dalį. Šioje dalyje išbrauktini pertekliniai žodžiai „ir jį gauti“.

8.     Projekto 12 straipsnio 4 dalimi siūloma keisti įstatymo 20 straipsnio 6 dalį. Šioje dalyje, vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis, vietoje žodžių „įstatymo 20“ įrašytinas žodis „straipsnio“.

9.    Projekto 12 straipsnio 5 dalimi siūloma keisti įstatymo 20 straipsnio 8 dalį. Šioje dalyje vadovaujantis teisinio aiškumo principu ir atsižvelgiant į tai, jog keičiama jau įsigaliojusi ir taikoma įstatymo nuostata, vietoje žodžių „iki šio įstatymo įsigaliojimo“ nurodytina apie kokį konkrečiai įstatymą kalbama.

Analogiška pastaba išsakytina ir dėl projekto 12 straipsnio 9 dalimi keičiamos įstatymo 20 straipsnio 17 dalies.

10.          Projekto 13 straipsnio 2 dalimi siūloma keisti įstatymo 21 straipsnio 3 dalį. Vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis šioje dalyje vietoje žodžių „įstatymo 21“ įrašytinas žodis „straipsnio“.

11.          Projekto 21 straipsniu siūloma pripažinti įstatymo 54 straipsnio 1 dalį netekusia galios. Pastebėtina, jog pripažinus šią straipsnio dalį netekusia galios, liktų neaišku, ar Vyriausybė, tvirtindama Nacionalinį atsinaujinančių išteklių energijos naudojimo veiksmų planą, privalo vadovautis Nacionaline atsinaujinančių  energijos išteklių plėtros programa.

12.          Projekto 25 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, jog „Šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalis taikoma asmenims, kuriems leidimai plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus išduoti po šio įstatymo įsigaliojimo“. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 2 straipsnio 1 dalimi siūloma keisti įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punktą, nustatantį tai, kas laikoma skatinimo priemone, ir atvejus, kai ši priemonė netaikoma. Siūlytina pakeisti 25 straipsnio 2 dalies turinį, kad jis derėtų su projekto turiniu.

13.          Projekto 25 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, jog „Šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 14 straipsnio 11 dalies 9 punkto nuostata netaikoma asmenims, kurie prašymą pasirašyti ketinimų protokolą pateikė iki šio įstatymo įsigaliojimo“. Pastebėtina, jog projektu įstatymo 14 straipsnio 11 dalies 9 punkto nuostata yra keičiama naujo turinio nuostata, todėl panaikinus seną nuostatą ir vietoje jos įtvirtinus naują nuostatą bei pasakius, kad naujoji nuostata netaikoma tiems atvejams, kai tam tikri veiksmai yra atlikti iki naujos nuostatos įsigaliojimo, liktų neaišku kokia gi nuostata turėtų būti taikoma tais atvejais, kai prašymas pasirašyti ketinimų protokolą pateiktas iki šio įstatymo įsigaliojimo, nes galiojančio įstatymo nuostata, kuri, vadovaujantis teisine logika, turėtų būti taikoma šiems atvejams, yra eliminuojama iš įstatymo teksto. Tokiu būdu būtų sukurtas teisinis vakuumas ir neapibrėžtumas, kai asmenims, pateikusiems prašymą pasirašyti ketinimų protokolą iki šio įstatymo įsigaliojimo, nebūtų taikomos jokios nuostatos. Siūlytina koreguoti įstatymo projekto nuostatą.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                       Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. [email protected]

D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. dainius.zebleckis@lrs.lt